Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 27 juni 2006, 06:44   #61
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammy
Volgens mij is het zo dat je door de diane35 of een andere anticonceptiepil gewoon al op veel te jonge leeftijd de haaruitval krijgt, die je anders wel na je overgang zou hebben gekregen. Zo heeft mijn oma van 88 bijna geen haar meer, maar dat is pas na haar 56ste uit gaan vallen. Ook mijn moeder krijgt steeds dunner haar. Ongeveer 40 tot 50% van de vrouwen heeft hier in meerdere dan wel mindere mate last van na de menopauze, en als ik om me heen kijk, vermoed ik dat het percentage nog wel wat hoger ligt. Alleen komt het tegenwoordig op steeds jongere leeftijd voor bij vrouwen, en het lijkt mij niet onaannemelijk dat dit samenhangt met het pilgebruik, omdat dit je hormoonhuishouding volledig in de war kan schoppen, net zoals zwangerschap en overgang dat kunnen doen.
Daar komt dan nog eens bij dat vrouwen met acne toch al een verhoogde kans schijnen te hebben op (vroegere of latere) AGA, vanwege verhoogde testosterongehaltes, en laten deze vrouwen nou net degenen die de Diane35 voorgeschreven krijgen.

Fraai, hè? Hebben jullie dochters? Licht ze voor over andere anticonceptiemiddelen en laat ze mooi van die rotpil afblijven! Dan hebben ze misschien heel wat meer onbezorgde haarjaartjes!
Ik kreeg (achteraf was dit aga, doch iedere arts ontkende dit) verhoogde haaruitval, vet haar en jeuk na een miskraam op mijn 29e. Na een jaar ontkenning en frustratie kreeg ik de diane voorgeschreven, binnen de korste keren waren al mijn problemen over dit heeft 10j zo geduurd. Ik ben ervan overtuigd dat ik zonder de diane al 10 jaar langer aga problemen gehad zou hebben dan nu het geval is.
Mij heeft deze pil geholpen.
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2006, 09:36   #62
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kas
MInerva is absoluut niet te vergelijken qua samenstelling met de diane dus ik snap echt niet dat de apotheker dit beweert. Yasmin ik een andere pil die ook niet androgeen is. Minerva is geen goede pil voor alopecia androgenetica.
Kitty
Minerva en Diane hebben exact dezelfde samenstelling, Kas.
2 mg cyproteron-acetaat en 35 microgram ethinyl-oestradiol per tablet . Volgens mij zijn zelfs de hulpstoffen exact hetzelfde. Dat geldt niet voor de 'naamloze Diane'.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2006, 19:05   #63
Odet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2006
Berichten: 2
confused!

De naamloze diane? wat is dat dan? Ik ben een jaar in het buitenland geweest en heb daar mijn diane pil gekregen... Zou dat misschien iets uitmaken?

Ik heb laatst mijn huisarts weer gebeld dat ik echt heel graag een bloedonderzoek wil maar hij vond dat onzin omdat hij zei dat ik daar verder toch niks mee op zou schieten... Jammer dat hij mij dan geen andere oplossing heeft gegeven... Nu moet ik maandag weer naar hem toe en wil die me een andere pil voorschrijven... Hmmm, beetje huiverig dat me haar dan helemaal eruit valt... Toch denk dat ik een overvloed aan mannelijke hormonen in mijn lichaam heb en dat het daar door komt. Maar dat hoeft natuurlijk niet, daarom zou dat onderzoek ook zo fijn zijn. Ga toch nog maar ff heel aardig en netjes vragen of hij toch een onderzoek wil uitvoeren. Feit is namelijk dat ik al wel een keer in het ziekenhuis ben geweest toen ik 15 was omdat ik toen microgyn slikte en daar waren mijn borsten heel erg van scheef gegroeid, toen heeft die arts me verteld dat ik een afwijking had in mijn hormonale stelsel. Daar is verder niks mee gedaan (maar mijn huisarts weet het wel).

Ik word er gewoon super frustrated van...
Odet is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2006, 20:27   #64
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Minerva en Diane hebben exact dezelfde samenstelling, Kas.
2 mg cyproteron-acetaat en 35 microgram ethinyl-oestradiol per tablet . Volgens mij zijn zelfs de hulpstoffen exact hetzelfde. Dat geldt niet voor de 'naamloze Diane'.
Ok wist ik niet, ben er steeds 'heilig' van overtuigd geweest dat alleen diane en yasmin -anti-androgene' anticonceptiemiddelen waren. Ik zal het lijstje nog eens beter bestuderen..
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2006, 20:33   #65
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odet
De naamloze diane? wat is dat dan? Ik ben een jaar in het buitenland geweest en heb daar mijn diane pil gekregen... Zou dat misschien iets uitmaken?

Ik heb laatst mijn huisarts weer gebeld dat ik echt heel graag een bloedonderzoek wil maar hij vond dat onzin omdat hij zei dat ik daar verder toch niks mee op zou schieten... Jammer dat hij mij dan geen andere oplossing heeft gegeven... Nu moet ik maandag weer naar hem toe en wil die me een andere pil voorschrijven... Hmmm, beetje huiverig dat me haar dan helemaal eruit valt... Toch denk dat ik een overvloed aan mannelijke hormonen in mijn lichaam heb en dat het daar door komt. Maar dat hoeft natuurlijk niet, daarom zou dat onderzoek ook zo fijn zijn. Ga toch nog maar ff heel aardig en netjes vragen of hij toch een onderzoek wil uitvoeren. Feit is namelijk dat ik al wel een keer in het ziekenhuis ben geweest toen ik 15 was omdat ik toen microgyn slikte en daar waren mijn borsten heel erg van scheef gegroeid, toen heeft die arts me verteld dat ik een afwijking had in mijn hormonale stelsel. Daar is verder niks mee gedaan (maar mijn huisarts weet het wel).

Ik word er gewoon super frustrated van...
Een jaar of 3 geleden inmiddels, is het patent van Schering op de diane 35 -pil verlopen, dit heeft geleid tot het feit dat meerdere fabrikanten de 'diane-pil, zijn gaan na-maken. Op dit forum zijn nog oude posts mensen waaronder mijzelf die door het gebruik van de naamloze varianten van de diane (die overigens ook geen diane heten!) met (verergerde) haarproblemen kregen te maken vanwege het feit dat de hulpstoffen zoals Georgie dat ook vermeldde niet identiek waren aan de org. diane-35. Voor vrouwen die aga-gevoelig zijn heeft dit (vaak) tot problemen geleid..
Als jouw pil die je in het buitenland kreeg wel diane-35 heette dan kan dit volgens mij eigenlijk niet het geval zijn.
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2006, 21:44   #66
Ymke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2005
Berichten: 26
stoppen met diane 35

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst gepost heb. Ik heb de laatste tijd nog eens goed nagedacht over hoe en wanneer mijn haarproblemen precies begonnen zijn, en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit speelt sinds ik de diane 35 ben gaan gebruiken. De eerste keer dat ik ooit in aanraking kwam met de welbekende haarproblemen (haaruitval, jeuk, haarpijn/gevoelig haar), was drie maanden nadat ik zeer hevig ziek was geweest, vermoedelijk TE. Deze haaruitval werd geleidelijk minder en stopte op een gegeven moment bijna geheel. Op dit punt ben ik begonnen met de diane 35. Dit is inmiddels alweer bijna 3 jaar geleden. De eerste maanden aan de diane 35 had ik nergens last van, maar na ongeveer 3/4 jaar begonnen mijn haar langzamerhand steeds meer uit te vallen, in combinatie met jeuk en haarpijn. Dit is sindsdien niet meer overgegaan. Voordat ik aan de diane 35 was, had ik nooit ergens last van.

Verder is er geen enkele vrouw in mijn familie te bekennen die last heeft van dunner wordend haar. Integendeel, al mijn tantes en oma's aan beide kanten van de familie hebben een volle haarbos. Mijn vader is kaal, maar dit begon bij hem pas rond zijn 35e. In genetisch opzicht gezien, zou voor mij als meisje van 19 de kans op haarproblemen erg klein moeten zijn.

Ik heb dus het vermoeden dat mijn haaruitval en gebruik van diane 35 op een of andere manier verband met elkaar hebben. Daarom ben ik sinds een week gestopt met de diane 35. Ik ben benieuwd en ook wel bang wat voor invloed dit op mijn haarproblemen gaat hebben. Uit de verhalen begrijp ik dat ik een enorme shedding kan verwachten. Ik hoop het in ieder geval een jaar zonder pil vol te kunnen houden, zodat ik kan kijken hoe de situatie is als mijn lichaam het hele hormonengebeuren zelf regelt. Ik zal jullie op de hoogte houden. Reacties zijn welkom!

groetjes Ymke
Ymke is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2006, 20:36   #67
manou
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 mei 2005
Berichten: 7
De koppen bij elkaar steken?

Hoi iedereen!

Ik kom ook regelmatig op dit forum, maar eigenlijk alleen om te lezen over ieders ervaring met haaruitval. Nu vond ik het wel eens tijd worden om zelf
een stukje te schrijven Ook ik voel me slachtoffer van de Diane-pil.
Ik heb deze pil meerdere malen een tijdje gebruikt tegen mijn acne (die op zich niet zo heftig was t.o.v. van mijn haarproblemen nu...ik heb dan ook zeer veel spijt achteraf maar ik wist indertijd niet beter).

Ik weet nog goed dat ik meerdere malen de bijsluiter gelezen heb om te checken of het geen kwaad kon. Er werd daarin gesproken over bijwerkingen en de daarbij horende signalen. Ik leek in eerste instantie nergens last van te hebben. Later zorgde deze pil echter voor een flinke gewichtstoename en ik had ook last van opgezette borstklieren (cupmaat verdubbelde ook)...kun je blij mee zijn, ik was dat niet...

Zodra ik met de pil stopte verscheen mijn acne weer maar ik
werd wel veel slanker (iedere keer dus weer die twijfel: ''zal ik weer beginnen met de pil?'', als ik weer veel last van pukkels had)...
Zo'n twee jaar geleden begon mijn haar dunner te worden (ik was net gestopt met de pil)...en in eerste instantie dacht ik dat het aan het seizoen lag. Later begon ik wat ongerust te worden en heb ik besloten naar mijn huisarts te gaan die me ook doorverwees naar het ziekenhuis. Bloed was oke, geen tekorten aan vitamines o.i.d. maar ik kreeg de tip: start opnieuw met de Diane-pil (zoals velen van jullie te horen hebben gekregen). Deze pil heb ik dus
een half jaar geslikt maar geen enkel resultaat (integendeel: het ging van kwaad naar erger).

Nu begin ik er dus nooit meer aan...maar mijn haar blijft maar dunner worden dus het gaat niet goed. Mensen om me heen begrijpen niet wat er me aan de hand is (het meisje dat altijd zo'n prachtige krullenbos had) en vragen dan ook waar mijn krullen zijn gebleven. Doet me toch wel pijn. En die pijn zorgt natuurlijk weer voor enige ''stress'', die op zich weer slecht is voor de gesteldheid van je haar. En zo ben ik beland in die vicieuze cirkel waar je voor je gevoel niet uit meer uitkomt. En ik ben normaliter zo optimistisch....

Ik neem het artsen dus enigzins kwalijk dat ze de Diane-pil zo makkelijk voorschrijven en dat men de ogen sluit voor de impact die deze pil
heeft op ieders gezondheid. Dat fabrikanten hier niet eerlijk voor uitkomen
is logisch (anders krijgen ze het natuurlijk niet verkocht)! Maar dit kan
toch niet zomaar blijven voortduren...

Daarom is het wellicht een idee om met onze verhalen (samen staan we sterk) alsnog naar de fabrikanten van de Diane-pil/apothekers/artsen te stappen en onze problemen voor te leggen. Zodat we in de eerste plaats alle meiden/vrouwen die hier in de toekomst aan willen beginnen kunnen laten weten wat voor consequenties dit type pilgebruik kan hebben? Ik wil geen oproerkraaier zijn in de negatieve zin van het woord, maar kijken of er met al deze partijen serieus over het probleem gesproken kan worden. Wellicht klinkt dit alles een tikkeltje naief in de oren, misschien dat er al anderen voor mij actie ondernomen hebben. Laat het me dan weten. Ieders reactie is welkom


Graag hoor ik ook nog meer over mogelijke oplossingen voor haaruitval? Ik las al over zink en ijzer....ik ga nog meer dingen uitproberen om de balans in mijn lichaam te kunnen herstellen

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Succes en sterkte allemaal!
Groetjes Mo
manou is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2006, 01:10   #68
Ymke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2005
Berichten: 26
Ik heb zojuist nog even de bijsluiter van de diane-35 gelezen, en er staat inderdaad niets in over haaruitval tijdens, of na het stoppen met deze pil.

Het blijft echter een vraag in hoeverre de diane 35 echt haaruitval kan veroorzaken. Ik heb op dit forum ook theoriën gelezen over AGA dat pas na het stoppen met de pil 'ontmaskerd' wordt. Maar het blijft toch verdacht dat er bij zoveel mensen hier op het forum (en ook op buitenlandse forums) op een of andere manier een verband is tussen hun haaruitval en de diane 35. Ik ben zelf denk ik een erg goed voorbeeld, omdat ik als ik naar mijn familie kijk een zeeeeer kleine kans op dunner wordend haar zou moeten hebben, zeker op deze leeftijd. En toch heb ik last van haarproblemen gekregen tijdens het gebruik van diane 35.

Ik zou best mee willen werken aan een dergelijke actie, artsen en dermatologen op de hoogte brengen van onze ervaringen. Het is in ieder geval belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk zijn ervaringen hier post, des te sterker zouden we eventueel kunnen staan.

Manou, ik ben blij dat jij je verhaal hebt gepost! En ik hoop dat meer mensen het zullen doen.

groetjes Ymke
Ymke is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2006, 07:20   #69
manou
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 mei 2005
Berichten: 7
Thnx!

Beste Ymke,

Bedankt voor je reactie...fijn om te weten dat je mijn plan steunt, goed van je dat je nog even op die bijsluiter hebt gekeken (ik heb ze namelijk niet meer
in bezit).

Ik heb inderdaad ook net als jij een hele kleine kans om AGA te krijgen aangezien dit in mijn familie ook niet direct voor lijkt te komen. En zoals bij velen is het probleem pas ontstaan na het stoppen met de pil. Ik ben pas 25 jr. oud en te jong om zoveel last van haaruitval te hebben. Vooral voor een
vrouw is het een erg gevoelige kwestie.
Even een vraagje: had jij al last van haarproblemen tijdens het pilgebruik?

Heel veel groeten en nogmaals bedankt! - Mo


PS Ik hoop dat er nog meer mensen reageren, zodat we misschien al op korte termijn iets kunnen ondernemen.
manou is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2006, 09:36   #70
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Tja, voor mij geldt hetzelfde. Ik had prima haar maar slikte de Diane35 voor acne (die helemaal niet zo verschrikkelijk was). Na het stoppen werd mijn haar steeds dunner maar het wederom beginnen met de Diane35 heeft de toestand niet verbeterd. Een paar maanden geleden ben ik overgestapt naar de Yasmin maar toen begon de ellende pas goed. Inmiddels slik ik de Diane weer en realiseer me dat ik er waarschijnlijk altijd aan vast zal zitten, terwijl het haar heel langzaam toch steeds dunner wordt.

Ik weet trouwens niet of de fabrikanten / doktoren veel oren zullen hebben naar onze klachten, want het is natuurlijk niet best voor de farmaceutische omzet. Bovendien is er naar mijn weten nooit onafhankelijk onderzoek naar gedaan, dus je klachten kunnen altijd naar het rijk der fabelen verwezen worden. Volgens mij zou je alleen in georganiseerd verband (patiëntenorganisatie) en met betrouwbare onderzoeksresultaten in de hand, iets kunnen bereiken, maar ik weet überhaupt niet hoe dat zit in dat (niet al te ethische en vooral op geld en macht beluste) circuit. Overigens ondersteun ik iedere actie in deze richting!

Ondertussen: "spread the word". Ik raad iedereen die ik ken af om wat voor pil dan ook te slikken. Het is namelijk niet alleen de Diane35 die dit probleem geeft, geloof ik.

Groet, Sammy
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2006, 17:47   #71
manou
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 mei 2005
Berichten: 7
hoi...

Hoi Sammy,

Bedankt voor je mail!
Bizar dat ook andere pillen dit soort klachten geven. En dat we van dat vervelende gedoe niet zomaar verlost zijn... .

Om even op je verhaal terug te komen: mocht ik aktie gaan ondernemen dan
wil ik dat wel doen met een goed 'gefundeerd' verhaal. Het zal dus enige tijd kosten om even goed uit te zoeken waar het m nu precies in zit (globaal weet
ik dat wel - maar het is belangrijk óm alles hierover te weten te komen).
Mocht ik meer te weten komen dan plaats ik het direct op deze site.

Succes in ieder geval!
groet Mo
manou is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 12:17   #72
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manou
Hoi Sammy,

Bedankt voor je mail!
Bizar dat ook andere pillen dit soort klachten geven. En dat we van dat vervelende gedoe niet zomaar verlost zijn... .

Om even op je verhaal terug te komen: mocht ik aktie gaan ondernemen dan
wil ik dat wel doen met een goed 'gefundeerd' verhaal. Het zal dus enige tijd kosten om even goed uit te zoeken waar het m nu precies in zit (globaal weet
ik dat wel - maar het is belangrijk óm alles hierover te weten te komen).
Mocht ik meer te weten komen dan plaats ik het direct op deze site.

Succes in ieder geval!
groet Mo

Ik heb jarenlang erg veel baat gehad juist bij het gebruik van de (let wel org. diane van schering) en heb dus een andere ervaring.
Ik denk toch dat hormonale anticonceptie pillen sowieso aga kunnen triggeren. Wel ben ik ervan overtuigd dat je dan toch echt weldegelijk de genetische aanleg moet hebben voor het ontwikkelen van aga.
Ik ken in mijn omgeving (ben 41) erg veel vrouwen die door de jaren heen veel langer dan ik de pil hebben gebruikt, gewisseld zijn van pil, een paar ken ik die tevens IVF hebben ondergaan. Geen van die vrouwen heeft daardoor aga ontwikkeld. Ik dus wel...
Ben er vrij zeker van dat een hormonale verandering, pil, overgang, geboorte, miskraam, abortus noem maar op AGA wel kan triggeren dus ook de pil, maar dat de genetische aanleg ervoor primair verantwoordelijk te houden is en niet de pil.
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2006, 15:05   #73
stupidhair
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 juli 2006
Berichten: 3
ook slachtoffer van diane

Ik ben sinds maanden ook gestopt met de diane35. sindsdien loop ik bij een natuurgeneeskundige vanwege hormonale problemen. hij denkt dat het slechts tijdelijk is. en dat mn hele hormoonhuishouding overhoop ligt...het slikken van een mineraal moet dit verhelpen. ONDERTUSSEN KAN IK WEL JANKEN NA ELKE DOUCHEBEURT. mn haar wassen en borstelen is drama!!!!het komt er met bosjes uit.
stupidhair is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2006, 08:34   #74
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stupidhair
Ik ben sinds maanden ook gestopt met de diane35. sindsdien loop ik bij een natuurgeneeskundige vanwege hormonale problemen. hij denkt dat het slechts tijdelijk is. en dat mn hele hormoonhuishouding overhoop ligt...het slikken van een mineraal moet dit verhelpen. ONDERTUSSEN KAN IK WEL JANKEN NA ELKE DOUCHEBEURT. mn haar wassen en borstelen is drama!!!!het komt er met bosjes uit.

Ik wil niet sceptisch overkomen en als jij het gevoel hebt dat deze natuurgeneeskundige je helpt, zeker doen. Maar als er sprake is van aga dan zal het slikken van een mineraal je haaruitval niet doen stoppen.
Misschien zou je ook een dermatoloog kunnen raadplegen ...
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2006, 15:04   #75
Girlygirl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2005
Berichten: 58
kas en stupidhair

[QUOTE][/QUOTE] Ik wil niet sceptisch overkomen en als jij het gevoel hebt dat deze natuurgeneeskundige je helpt, zeker doen. Maar als er sprake is van aga dan zal het slikken van een mineraal je haaruitval niet doen stoppen.
Misschien zou je ook een dermatoloog kunnen raadplegen ...
Kitty


Ik ben het daar zeker NIET mee eens, je kunt beter eerst op een natuurlijke manier proberen je hormoonbalans terug te krijgen, ze heeft tenslotte al hormonen geslikt, diane 35, en nieuwe hormonen slikken kan altijd nog! Ik ben ook stom geweest door meteen de dermatoloog als "heilig" te verklaren. Geloof me, das zeker niet terecht en als ik toen wist wat ik nu weet, was ik nooit begonnen met al die rommel!
Dus stupidhair...hou vol.
Girlygirl is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stress en haaruitval rickie rick AGA - Algemeen 97 12 mei 2011 14:54
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 11:57
de pil en haaruitval marion Haarproblemen bij vrouwen 105 15 september 2007 01:41
Is er een relatie tussen AGA en lichaamsbeharing? RICK AGA - Algemeen 73 5 maart 2007 19:22
Haaruitval begint weer na het stoppen van voedingssuplement? Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 15 13 september 2003 14:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.