Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 december 2019, 02:37   #1
Cass
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 november 2019
Berichten: 3
Geslacht:
Actie ondernemen of niet

Hallo mijn naam is Cas en ik ben 20 jaar oud. Ik maak mij ernstige zorgen over mijn haar. Mijn haarlijn is zich aan het terug trekken. Wanneer ik mijn haren was onder de douche heb ik telkens opvallend veel haren op mijn handen die van mijn hoofd komen. Meer dan ik mij ooit kan herinneren (of dit geloof ik uit angst)

Kaalheid zit in mijn familie. Mijn vader is kaal (wel aan de zijkant nog haar maar dat word gemillimeterd) en de vader van mijn vader, mijn opa is ook kaal.

Ik heb voor bij zien komen op het forum dat dit je “volwassen haarlijn” is/word. Dit durf ik alleen niet te geloven aangezien kaalheid in mijn familie zit.

Ook weet ik dat ik vergeleken met andere absoluut niet mag klagen. Ik heb best dik haar maar dat had mijn vader ook en dit is ook kaal.

Mijn vraag is dus. Moet ik mij echt zorgen maken en actie ondernemen voordat het nog erger wordt of stel ik mij aan?

Wat voor shampoo, in de supermarkt moet ik kopen om dit proces te vertragen. Moet ik al ergens langs voor pillen of what ever. Ik weet het niet maar hecht heel veel waarden aan mijn kapsel.

De foto’s
Foto 1 = 2017
Foto = eind 2019

Graag advies
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpeg 1545F6C3-EB8E-4D34-8B46-4D134A376D89.jpeg‎ (38,1 KB, 159x gelezen)
Bestandstype: jpg 1EEAAEFE-4A9A-4744-B33A-4EB650DD18EC.jpg‎ (131,6 KB, 176x gelezen)
Cass is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2019, 17:48   #2
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Zou in ieder geval shampoo met sulfaat etc. vermijden. Dit zit in zo'n beetje elke supermarkt shampoo. Online is er wel veel te vinden over shampoos met natuurlijke ingrediënten of DHT-blokkerende elementen zoals saw palmetto extract (dat zit o.a. in Regenepure, welke ik gebruik).

Maar shampoo zal op zichzelf niet veel kunnen doen denk ik, het kan je haar er hoogstens wat (cosmetisch) dikker uit laten zien. Kaalheid heeft immers met je genen te maken en komt van binnenuit. Als je er echt wat aan wilt doen / wilt voorkomen dat het erger wordt zul je tabletten moeten slikken zoals Finasteride bijvoorbeeld. Maar de voor- en nadelen zul je zelf moeten afwegen.

Daarnaast, als het echt alopecia (erfelijke mannelijke kaalheid) is, wat ik wel denk aangezien kaalheid net als bij mij ook bij jou in de familie zit, dan is het progressief. Oftewel, het zal op den duur erger en erger worden. Maar ook dit hangt af van persoon tot persoon. Persoonlijk betekent haar veel voor me dus ben ik er wat tegen gaan doen.

Zou zeggen, lees jezelf even goed in op dit forum (vooral bij "Medicijnen/haargroeimiddelen").
__________________
Regime:
- Orale DHT Blokker: Finasteride, 0.5mg 6x pw (07-2019), Dutasteride, 1x pw (09-2020)
- Topische DHT Blokker & Groeistimulant: Essengen 6 Plus (06-2020)
- Shampoo: Afwisselend Regenepure DR (01-2019), Nizoral shampoo (2018-12), en Biotin OGX Shampoo & Conditioner (10-2019)
- Supplementen: Multivitamine complex en MSM poeder (05-2020)

Laatst gewijzigd door PJKG; 2 december 2019 om 17:54
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2019, 23:51   #3
Cass
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 november 2019
Berichten: 3
Geslacht:
Bedankt voor je antwoordt.

Ik heb even een en ander gelezen. Heb nog een paar vragen

- Kan ik bij de huisarts makkelijk Finasteride voorgeschreven krijgen?
- Wat kost dit jou gemiddeld per maand?
- Sinds welke leeftijd gebruik jij het?
- Heb je al sinds je gebruik enige nadelen van het gebruik ervaren?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PJKG Bekijk bericht
Zou in ieder geval shampoo met sulfaat etc. vermijden. Dit zit in zo'n beetje elke supermarkt shampoo. Online is er wel veel te vinden over shampoos met natuurlijke ingrediënten of DHT-blokkerende elementen zoals saw palmetto extract (dat zit o.a. in Regenepure, welke ik gebruik).

Maar shampoo zal op zichzelf niet veel kunnen doen denk ik, het kan je haar er hoogstens wat (cosmetisch) dikker uit laten zien. Kaalheid heeft immers met je genen te maken en komt van binnenuit. Als je er echt wat aan wilt doen / wilt voorkomen dat het erger wordt zul je tabletten moeten slikken zoals Finasteride bijvoorbeeld. Maar de voor- en nadelen zul je zelf moeten afwegen.

Daarnaast, als het echt alopecia (erfelijke mannelijke kaalheid) is, wat ik wel denk aangezien kaalheid net als bij mij ook bij jou in de familie zit, dan is het progressief. Oftewel, het zal op den duur erger en erger worden. Maar ook dit hangt af van persoon tot persoon. Persoonlijk betekent haar veel voor me dus ben ik er wat tegen gaan doen.

Zou zeggen, lees jezelf even goed in op dit forum (vooral bij "Medicijnen/haargroeimiddelen").
Cass is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2019, 11:58   #4
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cass Bekijk bericht
Bedankt voor je antwoordt.

Ik heb even een en ander gelezen. Heb nog een paar vragen

- Kan ik bij de huisarts makkelijk Finasteride voorgeschreven krijgen?
- Wat kost dit jou gemiddeld per maand?
- Sinds welke leeftijd gebruik jij het?
- Heb je al sinds je gebruik enige nadelen van het gebruik ervaren?
Cass, op basis van de foto's is het voor ons heel erg lastig te beoordelen hoeveel haarverlies je echt hebt. Op de eerste foto (uit 2017) is je haar opzij gekamd, waardoor we niet zien hoe je haargrens toen echt liep. Op basis van één niet zo duidelijke foto een oordeel geven kan eigenlijk niet. Je haargrens lijkt nu misschien wat teruggetrokken, maar voor genoeg mannen is dit heel normaal en blijft het daarbij. Was je vader ook al zo jong kalend?

Als je inmiddels het forum gelezen hebt weet je dat er verschillende middelen zijn, en dat fina/duta één van de stevigere is, zeker op jouw leeftijd.
Je kan altijd eerst nog minoxidil 5% proberen, een lichter middel dat je op je hoofd smeert. Sommige mensen hebben hier veel baat bij, anderen amper. Geef het genoeg tijd, maar werkt het voor jou niet, dan lijkt het op basis van je foto alsof je nog tijd genoeg hebt om alsnog met zwaardere middelen aan de slag te gaan.

Wat betreft je vragen: of fina voorgeschreven wordt door je huisarts, verschilt per huisarts. Op jongere leeftijd doen ze wellicht moeilijker dan als je ouder bent. Fina kost mij +/ 20 euro per maand. Ik gebruik het sinds mijn 30e ofzo, zonder enige nadelen die ik merk. Maar dat laatste zegt niks, fina verandert je hormoonspiegel, er zijn veel mensen die ermee stoppen omdat ze wel wat merken. Je moet echt voor jezelf de afweging maken of je haar echt zo belangrijk voor je is dat je dat risico wil nemen, zeker nu al.

Laatst gewijzigd door minten; 4 december 2019 om 12:03
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2019, 10:12   #5
hektor
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 oktober 2006
Locatie: Holland
Berichten: 338
Geslacht:
Ik zou gezien je leeftijd nog geen Fina aanraden. Je zou in mijn ogen het beste met minoxidil kunnen beginnen. Evt aangevuld met een goede shampoo van revita, foligain of regenepure. Even afwachten wat het voor je doet en daarna weer kijken hoe de situatie is.
__________________
intern.
1,25 mg fina per dag

extern.
1,5 ml minox per dag/spectral DNC
haarweb topical
revita shampoo
HT FUE Dr. Feriduni 2006 grafts (04-06-2010)
sinds mijn HT weer om de dag laseren

Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen!
hektor is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2019, 11:54   #6
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cass Bekijk bericht
Bedankt voor je antwoordt.

Ik heb even een en ander gelezen. Heb nog een paar vragen

- Kan ik bij de huisarts makkelijk Finasteride voorgeschreven krijgen?
- Wat kost dit jou gemiddeld per maand?
- Sinds welke leeftijd gebruik jij het?
- Heb je al sinds je gebruik enige nadelen van het gebruik ervaren?
Ik zou niet gelijk aan de Finasteride gaan, zoals de anderen hier ook zeggen.
Er zijn lichtere middelen die wellicht voor jou voldoende zijn, zoals Minoxidil en een goede shampoo, maar daar kom je alleen maar achter door het zelf uit te proberen.

Hoe je het wendt of keert, als je eenmaal met een medicijn begonnen bent zul je het je leven lang moeten gebruiken als je je resultaat wil behouden. Dus dat vereist wel enige discipline.

Zelf gebruik ik tot nog toe Finasteride die ik online heb gekocht, kost ca.
€8-10 per maand (0.5mg per dag). Maar als deze op zijn ga ik ze bij de huisarts halen. Weet niet of dat moeilijk gaat zijn maar als je het echt wil moet dat geen probleem zijn.

Heb nog geen nadelen ervaren.
__________________
Regime:
- Orale DHT Blokker: Finasteride, 0.5mg 6x pw (07-2019), Dutasteride, 1x pw (09-2020)
- Topische DHT Blokker & Groeistimulant: Essengen 6 Plus (06-2020)
- Shampoo: Afwisselend Regenepure DR (01-2019), Nizoral shampoo (2018-12), en Biotin OGX Shampoo & Conditioner (10-2019)
- Supplementen: Multivitamine complex en MSM poeder (05-2020)
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2019, 16:02   #7
Cass
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 november 2019
Berichten: 3
Geslacht:
Ben even bij de kruitvat geweest en gezocht naar sulfaat vrije shampoo (zie bijlage)ik begin hier maar is mee en kijk op langer termijn wat voor maatregelen/producten ik nog meer neem.

Bedankt voor jullie reacties

(Zie nu net dat jullie compleet andere merken shampoo adviseren die je hoogstwaarschijnlijk niet bij de kruitvat kan halen haha)
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 95BD2F88-6F1D-4875-8B5C-1B4F40AA8E34.jpg‎ (137,1 KB, 43x gelezen)
Cass is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2019, 06:32   #8
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Alleen shampoo is niet genoeg, hoor. Ik zou beginnen met minoxidil, maar dan wel blijvend gebruiken en geduld hebben.
Zodra je stopt, stopt de werking en ben je terug bij af.
Succes!!
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.