Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 april 2013, 16:26   #1
Drone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Locatie: Limburg South, oh yeah!
Berichten: 46
Dringende vraag Dutasteride - recente onderzoek resultaten?

Het spijt me zeer als ik dubbele vragen stel maar ik vind het zeer vermoeiend om door alle topics heen te spitten en eenduidige informatie te vinden. Misschien is het updaten van het haarwoordenboekje een goed idee?

Het gaat zich om het volgende: sinds een half jaar moet ik definitief constateren dat finasteride in de achteruitgang zit, ondanks dat ik al minstens twee jaar nizoral gebruik. Vooral midden voren wordt het weer in rap tempo dunner.

Ik ben daarom naar de huisarts geweest om te vragen naar dutasteride/avodart. Hij kon het nog niet als medicijn tegen haarverlies maar vond het geen probleem om mij het op recept voor te schrijven mits ik nog even groen licht zou halen bij de dermatoloog.
Deze meneer deed echter lastig, hij kwam met het bezwaar dat er over finasteride momenteel weer de discussie wordt gevoerd dat het blijvende onvruchtbaarheid zou veroorzaken. Daarom wilde hij niet eens beginnen aan dutasteride (fina schreef hij ook niet meer voor). Dit is volgens mij niet het geval, er zijn wel bezwaren bij gebruik voor mannen die al problemen met de spermakwaliteit hebben, maar voor gezonde mannen is het een veilig middel gebleken. Ook zei hij dat duta op dezelfde manier werkt als fina en dat het daarom 'weinig rationeel' zou zijn om aan duta te beginnen.

Kortom, deze meneer moet zich nog maar eens in de stof verdiepen maar ondertussen kan ik fluiten naar duta.
Ik ben daarom van plan zelf maar met bewijzen te komen dat duta onder toezicht best geprobeerd kan worden. Het probleem is alleen: van fina heb ik het onderzoek dat de veiligheid bewijst, maar van duta vind ik weinig concreets.

Daarom de vraag: heeft iemand een link of site waar ik terecht kan voor recente resultaten duta onderzoek? Of gewoon een link/site waar staat dat het tegen haarverlies ingezet kan worden?
Of iets anders dat ik aan de huisarts kan laten zien, het is allemaal welkom.
Of laatste vraag, weet iemand een huisarts omgeving Brunssum/Heerlen/Sittard die duta voorschijft. Ik wil sowieso van huisarts veranderen.

Alvast bedankt !
Drone is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2013, 17:10   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Volgens mij is het probleem dat de grote onderzoeken van Merck om aan te tonen dat dutasteride een goed haargroeimiddel is, nooit zijn afgerond.

Het meest recente dat ik heb kunnen vinden stamt uit 2011, de fase 3 trials:

http://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT00441116
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2013, 23:52   #3
Drone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Locatie: Limburg South, oh yeah!
Berichten: 46
Bedankt in ieder geval, ik hoorde eveneens dat een combinatie van fina en duta al wonderen kan doen. Misschien dat ik dat wel losgepeuterd krijg.
Drone is offline   Met citaat reageren
Oud 22 april 2013, 23:36   #4
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Ik ben heel benieuwt naar de onderzoeken waaruit blijkt dat Finasteride een veilig middel is.

Persoonlijk zou ik Duta laten voor wat het is, Duta is gewoon een te sterk paardenmiddel waar te weinig onderzoek naar gedaan is. Ik bedoel hiermee niet op het gebied van haaruitval, maar meer richting de vruchtbaarheid problemen die het kan geven. Ik heb vaker op haarweb gelezen dat Duta gebruikers libido klachten kregen, terwijl diezelfde gebruikers die niet met Finasteride kregen.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag

Laatst gewijzigd door Strider; 22 april 2013 om 23:39
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2013, 11:07   #5
Drone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Locatie: Limburg South, oh yeah!
Berichten: 46
vandaag weer naar de dokter geweest en duta krijg ik er niet doorheen.

Echter, fina zou eigenlijk ook niet meer voorgeschreven mogen worden volgens de dokter vanwege twijfel over de onomkeerbaarheid van bijwerkingen. Deze bleken het geval bij mannen die al van te voren last hadden van verminderde vruchtbaarheid.

Volgens mij is dit allemaal bullshit. Fina is al jaren in 5mg dosis getest tegen prostaatvergroting en daar zijn nooit ernstige bijwerkingen aan gelinked.

anyway, ik zal eens kijken voor de rapporten over de veiligheid van finasteride, zit niet achter de juiste pc.
Drone is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2013, 14:05   #6
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drone Bekijk bericht
vandaag weer naar de dokter geweest en duta krijg ik er niet doorheen.

Echter, fina zou eigenlijk ook niet meer voorgeschreven mogen worden volgens de dokter vanwege twijfel over de onomkeerbaarheid van bijwerkingen. Deze bleken het geval bij mannen die al van te voren last hadden van verminderde vruchtbaarheid.

Volgens mij is dit allemaal bullshit. Fina is al jaren in 5mg dosis getest tegen prostaatvergroting en daar zijn nooit ernstige bijwerkingen aan gelinked.

anyway, ik zal eens kijken voor de rapporten over de veiligheid van finasteride, zit niet achter de juiste pc.
Van wat ik heb gelezen is het geen bullshit. Het is inderdaad nog steeds de vraag of de vruchtbaarheidseffecten volledig omkeerbaar zijn.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2013, 19:59   #7
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Hier heb ik ook op dit forum een aantal vragen over gesteld. Weet niet meer exact welk topic. Tot zover ik kon vinden op internet is er nooit bewezen dat iemand volledig onvruchtbaar is geworden door het gebruik van Finasteride.

Overal waar ik informatie zie (weet ook niet meer exact welke websites) wordt aangegeven dat je sperma kwaliteit vrijwel direct weer verbeterd nadat je gestopt bent met finasterinde (als het uberhaubt aangetast is). Dit is ook nog steeds hetgeen waar ik bang voor ben. Dat is ook een rede dat ik rond de 0.25mg á 0.5mg blijf met mijn dosering. Wanneer de onvruchtbaarheid onomkeerbaar zou zijn is dat eigenlijk best wel erg. Het lijkt me logisch dat dat levens volledig in puin zouden kunnen gooien. Want een kinderwens die in vervulling gaat is toch een factor die van groot belang is bij de geluksfactor in het leven van mensen. Je merkt altijd dat mensen die geen kinderen kunnen krijgen minder gelukkig zijn. Ze kunnen er moeilijk over praten en kunnen lastig accepteren dat mensen in hun omgeving wel kinderen kunnen krijgen. Het weegt voor mij zeker niet op tegen mijn haar. Wanneer het blijkt dat je er onvruchtbaar van kunt worden......stop ik per direct.

Ik vraag me of of je dan iets merkt aan de samenstelling van je sperme of iets dergelijks? Heeft iemand gegevens waaruit blijkt dat het daadwerkelijk onomkeerbaar is, of is dit nog nooit bewezen?
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2013, 03:47   #8
theo sluis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2006
Berichten: 420
Wikipedia: Post Finasteride Syndroom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Post-Finasteride_Syndroom

Wikipedia over bijvende bijwerkingen van finasteride:
http://en.wikipedia.org/wiki/Finaste...dverse_effects

Sexual side effects

There are case reports of persistent diminished libido or erectile dysfunction, even after stopping the drug.[21] In December 2008, the Swedish Medical Products agency concluded a safety investigation of finasteride and advised that finasteride may cause irreversible sexual dysfunction. The Agency's updated safety information lists difficulty in obtaining an erection that persists indefinitely, even after the discontinuation of finasteride, as a possible side effect of the drug.[22]

The UK's Medical and Healthcare Products Regulatory Agency (MHRA) cites reports of erectile dysfunction that persists once use of finasteride has stopped.[23]

Similar labeling changes have been made by the Italian government. For a period of time there was a discrepancy between European and North American warning labels regarding the risks of developing persistent sexual side effects from taking Propecia but after two years in April 2011 Merck revised the United States' warning in consumer and medical leaflets to include erectile dysfunction that may persist after stopping finasteride.[24]

In April 2012, the FDA chose to approve Merck's proposed labeling from 2011 only after the warning label was further strengthened to include reports of persistent libido disorders, ejaculation disorders, orgasm disorders, and decreased libido. [25][26][27]
theo sluis is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2013, 04:00   #9
theo sluis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2006
Berichten: 420
Video's over het Post Finasteride Syndrome

https://www.google.nl/search?q=%22po...iw=619&bih=406
theo sluis is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2013, 00:19   #11
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Forums zijn in deze geem betrouwbare bronnen.

Als het post finasteride syndrome daadwerkelijk keihard bewezen zijn. Waarom wordt het dan goedgekeurd? Het is allemaal wat vaag. Ik blijf in deze neutraal....
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2013, 14:40   #12
Drone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Locatie: Limburg South, oh yeah!
Berichten: 46
Ik zou nog even terug komen op de veiligheid van finasteride.
Hier een link:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21910805
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...441.x/abstract
Laatste is download-link artikel.

Verder nog: de dermatoloog waar ik ben geweest stuurde ook citaten door uit artikelen waar permanente beschadigingen werden onderzocht.
Deze bleken inderdaad voor te komen maar wel bij mannen die al verminderde onvruchtbaarheid hadden. Als je geen bijwerkingen hebt ervaren en je bent verder gezond weet ik niet of je daar veel van aan moet trekken- hoewel voorzichtigheid altijd geboden is.
Ik stuur wel maar om het hele verhaal compleet te maken de citaten van de dermatoloog door in een bijlage, als bewijs van mijn objectieve kijk
Het doorlezen kost nog geen 2 minuten tijd btw.

En nog wat links
http://www.intermedica.nl/haar/48/wetenschappelijk
http://www.intermedica.nl/experts/87...teride-gebruik
http://www.belgraviacentre.com/blog/...y-of-propecia/

Verder nog een laatste vraag: weet iemand waar je betrouwbare duta kunt bestellen voor een schappelijke prijs?
Of is er ook goede generieke duta te koop? Deze schelen in ieder gigantisch in kosten. Een link naar de juist discussie is ook welkom.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc post-fina.doc‎ (30,5 KB, 2x gelezen)
Drone is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2013, 14:43   #13
Drone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Locatie: Limburg South, oh yeah!
Berichten: 46
Het artikel- link werkt niet zag ik.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf finasteride onderzoek.pdf‎ (501,7 KB, 7x gelezen)
Drone is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.