Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 18 februari 2013, 22:10   #1
musty
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 juni 2012
Berichten: 21
Unhappy Bijwerking fina, stoppen of niet?

ik zelf gebruik nu een jaartje fina kwart pilletje per dag ,maar he nu bijwerking verlaagde libido en erectie problemen , wat kan ik het best doen minder nemen of stoppen
musty is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2013, 22:28   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door musty Bekijk bericht
ik zelf gebruik nu een jaartje fina kwart pilletje per dag ,maar he nu bijwerking verlaagde libido en erectie problemen , wat kan ik het best doen minder nemen of stoppen
Ik vind dat je bij duidelijke bijwerkingen toch echt moet stoppen. Medicatie gebruiken voor cosmetische redenen is toch op het randje en dan nog doorgaan ook als je er negatieve effecten van ondervindt ...
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2013, 22:40   #3
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Als je 100% zeker weet dat het hier door komt zou ik inderdaad stoppen. Heb je dit al die tijd al gehad of is het pas sinds kort. Toch vind ik het vreemd dat je zulke bijwerkingen pas na 1 jaar ondervindt. Ik lees ook wel eens dat mensen last hebben van een verlaagd libido maar dat dit na een tijd afneemt.

Ik denk dat als ik zelf last krijg van bijwerkingen ik wel zou stoppen. Soms ben ik er mee bezig en maak ik mezelf er zorgen om. Dan ga je achter elke steen iets zoeken en geef je al snel finasteride de schuld. Maar ik heb ook weken dat ik er totaal niet mee bezig ben en me totaal niet druk maak. Op die momenten lijkt alles zo te gaan zoals het "voor" het gebruik ook ging. En dan spreek ik met name over libido, sperma kwaliteit en erectie. Dus je eigen stemmingswisselingen hebben er ook veel mee te maken!
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2013, 10:57   #4
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
er blijkt een heus Post-Finasteride Syndroom te bestaan. Ik ben onlangs, na ongeveer 10 maanden gebruik, geheel gestopt. Wat heb je aan mooi haar als je zo'n pijn hebt dat je je huis amper meer verlaat? Ik denk dat het veel voor mijn haar heeft gedaan maar het mag niet zo zijn.
__________________

Sinds 1-9-2006: Minoxidil 5% (dr Lee), Spironolactone 2%.
Topicals sinds begin 2007 grotendeels vervangen door zelfgemaakt Spiro/Minox topical 3x daags.
Haarstatus: ik heb een heleboel haar nu; geen enkel probleem meer.
Sinds 12-12-2010 toenemende hoofdhuidirritatie door PG. Gewone vochtinbrengende creme of extra wassen helpt goed.
Sinds begin 2012: hernieuwde haaruitval aan de haargrens vermoedelijk wegens stoppen met Spiro (dr Lee levert niet meer).
18 april 2012 Finasteride, oraal, later topisch en op 15 feb 2013 gestopt wegens verdenking van bijwerkingen (bindweefselpijn).
10 maart 2013 haar valt uit.
Inmiddels weer begonnen met fina topisch; haaruitval gestopt.
Mei 2014: alles is weer hersteld en ik ben tevreden.


A chi consiglia non duole il capo

Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2013, 14:15   #5
tsahin
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 99
ik ben na een jaar ook gestopt en mijn bijwerkingen zijn na ruim 8 maanden nog steeds niet helemaal weg wel minder maar ZEKER NIET WEG.

Als ik dat wist was dat je er permanente bijwerkingen over zou houden was ik er nooit aan begonnen. want ik las bijna overal nadat je gestopt was je bijwerkingen binnen paar weken weggaan...

voor mij geen fina (troep) meer. over paar jaartjes HT, dat is zeker.
tsahin is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2013, 15:02   #6
ey!
HaarWeb lid
 
ey!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 86
Ik heb al ruim 4 jaar het zelfde probleem als de topicstarter. Ben sinds kort begonnen met het slikken van zink en nemen van Maca poeder. Symptomen bestrijden met ander spul is niet wat je wil maar stoppen durf ik ook niet. K*tsituatie.

@musty: een kwart pilletje propecia of proscar, dus 1,25mg of 0,25mg?
__________________
Regime:
  • 2x per dag: Kirkland minoxidil (5%)
  • Elke ochtend: 0,25mg Finasteride

    Verder: Multivitamine, Omega 3

    Status: stabiel en dekkend

Laatst gewijzigd door ey!; 19 februari 2013 om 15:05 Reden: vraag aan Musty
ey! is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2013, 17:41   #7
musty
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 juni 2012
Berichten: 21
ik nam ieder dag 1.25 mg een kwartje van een pil , had mooi resultaat , maar zit nu verveeld met de bijwerking , ben ook nu ook een maandje minoxidile aan het gebruiken , en ik hoop dat ik daar iets aan heb
musty is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2013, 19:13   #8
fstluxe
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 juli 2010
Berichten: 334
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tsahin Bekijk bericht
ik ben na een jaar ook gestopt en mijn bijwerkingen zijn na ruim 8 maanden nog steeds niet helemaal weg wel minder maar ZEKER NIET WEG.

Als ik dat wist was dat je er permanente bijwerkingen over zou houden was ik er nooit aan begonnen. want ik las bijna overal nadat je gestopt was je bijwerkingen binnen paar weken weggaan...

voor mij geen fina (troep) meer. over paar jaartjes HT, dat is zeker.
welke bijwerkingen ondervind je nog steeds na het stoppen met fin?
fstluxe is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2013, 20:56   #9
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Daar ben ik inderdaad ook wel erg benieuwd naar. Ik hoog nog steeds erg wisselende verhalen. Mensen die na een aantal jaar nog niks merken en mensen die iets permanents hebben.

Mijn haar is nog lang niet zo slecht als dat van sommige andere mensen die echt nog maar een vlasje hebben. Wellicht heeft dit er mee te maken dat ik er gewoon vroeg bij ben.

Daarom zit ik ook nog steeds met de vraag, die wellicht voor andere mensen ook erg nuttig kan zijn als hij beantwoord wordt:

Is het een optie om 0.5mg eens per 2/3 dagen in te nemen om zo een minimale reductie van het DHT te realiseren wat het uitvallen stopt/beperkt en de bijwerkingen erg beperkt worden. Dit om het haar wat ik nu bezit voorlopig te bewaren/bewaken
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2013, 00:21   #10
ey!
HaarWeb lid
 
ey!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 86
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht

Is het een optie om 0.5mg eens per 2/3 dagen in te nemen om zo een minimale reductie van het DHT te realiseren wat het uitvallen stopt/beperkt en de bijwerkingen erg beperkt worden. Dit om het haar wat ik nu bezit voorlopig te bewaren/bewaken
Ga dan voor 1mg pillen en hak deze in 4. En neem dan 0,25mg per dag (of eventueel om de dag). Dat is één van mijn plannen. Liever elke dag een beetje dan om de dag een grotere hoeveelheid. Dan krijg je helemaal met pieken en dalen te maken.
__________________
Regime:
  • 2x per dag: Kirkland minoxidil (5%)
  • Elke ochtend: 0,25mg Finasteride

    Verder: Multivitamine, Omega 3

    Status: stabiel en dekkend
ey! is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2013, 12:59   #11
tsahin
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 99
mijn bijwerkingen zijn erectie en ejaculatie is minder. ook bij het plassen merk ik dat ik vaker kleine plasjes doe en straal minder sterk is, soms ook na druppelen ipv laatste straaltje afknijpen. soms wel soms niet. alsof het spiertje gwn niet krachtig genoeg is. volgens mij heeft dat de maken met je prostaat dat groter of kleiner is geworden dankzij fina??
tsahin is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2013, 20:07   #12
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tsahin Bekijk bericht
mijn bijwerkingen zijn erectie en ejaculatie is minder. ook bij het plassen merk ik dat ik vaker kleine plasjes doe en straal minder sterk is, soms ook na druppelen ipv laatste straaltje afknijpen. soms wel soms niet. alsof het spiertje gwn niet krachtig genoeg is. volgens mij heeft dat de maken met je prostaat dat groter of kleiner is geworden dankzij fina??
Ik herken dit niet als een bijwerking. Dan heb ik het over je kleine plasjes. Erectie en ejaculatie dat is een bekende bijwerking maar dit kan na een tijd gewoon over gaan. Je moet voldoende drinken. Misschien doe je dat niet goed genoeg. Ik drink ook altijd te weinig, omdat ik er geen behoefte aan heb. Op het moment drink ik meer en ga ik automatisch meer naar het toilet. Logisch.
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2013, 15:10   #13
musty
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 juni 2012
Berichten: 21
hoe kom ik aan die 1mg pilletjes , om die te delen in 4 stukjes
musty is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2013, 17:16   #14
tsahin
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 99
klopt ik drink ook weinig. zal wel aan mij liggen. die bijwerking vind ik ook niet erg.

1ml finasteride zijn veel duurder heb ik gelezen, vandaar dat je 5mg fina's koopt en in vieren deelt. dat heb ik ook gedaan een kleine jaar lang met 1.25 gram.

misschien is dat ook de reden waarom de bijwerkingen niet zomaar weggaat.
tsahin is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2013, 19:21   #15
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tsahin Bekijk bericht
klopt ik drink ook weinig. zal wel aan mij liggen. die bijwerking vind ik ook niet erg.

1ml finasteride zijn veel duurder heb ik gelezen, vandaar dat je 5mg fina's koopt en in vieren deelt. dat heb ik ook gedaan een kleine jaar lang met 1.25 gram.

misschien is dat ook de reden waarom de bijwerkingen niet zomaar weggaat.
De 1mg variant is de Propecia en de 5mg is Proscar. De 5mg is voor mensen met prostaat problemen en de 1mg is ontwikkeld voor het welbekende haar probleem. Nadeel van 5mg is dat je hem niet kleiner kunt delen dan 4 en je dus altijd vast zit aan de 1.25mg. Ik heb gewoon de 1mg als je die in 4 deelt heb je 0.25mg. Wat beter te doseringen ivb bijwerkingen. Helaas wel duurder maar ik ga het risico niet nemen om online bij een vage pharmaceut te bestellen. Ik meen dat het patent dit jaar verloopt, er zullen dan goedkopere op de markt komen. En als je de 1mg pillen neemt en deze in 4 deelt doe je met 1 pil dus 4dagen, alsnog goedkoop!!
themen is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.