Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 2 februari 2005, 21:07   #61
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat AR-blockers niet zouden werken tegen reflex-hyperandrogeniciteit (RH). Sterker nog, Dr. Proctor (niet mijn favo dermatoloog, maargoed) zegt zelf ook dat topical anti-androgenen kunnen bijdragen om RH tegen te gaan:

And yes, topical antiandrogens such as spironolactone, which do not elicit the increase in testosterone, are likely helpful.

[bron]
Ik denk dat ik de gehele tekst op een andere manier gelezen heb. Uit de uitleg hieronder zou blijken dat RH zowel een gevolg is van hogere t-levels als van het zich vermenigvuldigen van receptoren. Ik heb hieruit opgemaakt dat ook AR-blockers zouden zorgen voor RH aangezien de receptoren zich ook kunnen vermeningvuldigen als ze met minder DHT in aanraking komen. (en dan geen extra aanmaak van T nodig hebben.) Oftewel, wat je ook doet, je bent altijd de lul... Maar, misschien heb ik dat verkeerd opgevat...
Citaat:
Reflex hyperandrogenicity is caused by a combination of increased testosterone and increased tissue sensitivity to male sex hormones ( androgens ). The latter is cause at least partially by an increase in the numbers of androgen receptors. Whether the receptors also get more sensitive is not clear, but seems likely.
Overigens, een arts van Merck zou ontkend hebben dat het proces van zich vermenigvuldigen/ gevoeliger worden van androgeen receptoren uberhaupt bestaat...

Citaat:
Dr. Proctor (niet mijn favo dermatoloog, maargoed)
Slecht consult gehad?


Ps. Echt goed die tekst in 't haarwoordenboekje! Het vormen van een soort van definitie neemt, naar mijn idee, veel verwarring weg.
__________________
AmazingLaserBrush

Laatst gewijzigd door Vince001; 2 februari 2005 om 21:26
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2005, 23:16   #62
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jongen25
Zelf heb ik 'last' van toegenomen libido... Kan ook door de pompoenpitten komen, want geen puistjes/ vette huid. En idd Dude, stabilisatie + hergroei duidt niet echt op dit fenomeen.
Alleen toegenomen libido? Dan heb je zeker geen RH. Toegenomen libido is namelijk een typische normale, ongevaarlijke bijwerking van finasteride. Testosteronwaarden stijgen namelijk bij iedere fina/duta-gebruiker, en dus ligt het zeer in de lijn der verwachting dat het libido toeneemt.
Ik denk dat als je echte gevaarlijke significante RH hebt, je niet weet wat je meemaakt. Spekgladde hoofdhuid, gigantische haaruitval, enorm libido en fikse puisten. Als je deze 4 bijwerkingen niet gelijktijdig in flinke mate ervaart, is het onwaarschijnlijk dat de upregulation dusdanige vormen heeft aangenomen dat het de werking van fina overstijgt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Ik denk dat ik de gehele tekst op een andere manier gelezen heb. Uit de uitleg hieronder zou blijken dat RH zowel een gevolg is van hogere t-levels als van het zich vermenigvuldigen van receptoren. Ik heb hieruit opgemaakt dat ook AR-blockers zouden zorgen voor RH aangezien de receptoren zich ook kunnen vermeningvuldigen als ze met minder DHT in aanraking komen. (en dan geen extra aanmaak van T nodig hebben.) Oftewel, wat je ook doet, je bent altijd de lul... Maar, misschien heb ik dat verkeerd opgevat...
Ik weet ook niet hoe het precies zit natuurlijk. Zoals jij het nu zegt kan het natuurlijk ook zijn. Ik denk het echter niet. Sowieso verhoogt een AR-blocker als spiro het testosteron niet, wat de upregulation al aardig in de hand kan houden. Daarbij zal spiro sowieso AR blokkeren, ik denk niet dat het lichaam hier snel averechts op zal reageren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Overigens, een arts van Merck zou ontkend hebben dat het proces van zich vermenigvuldigen/ gevoeliger worden van androgeen receptoren uberhaupt bestaat...
We snappen allemaal waarom hij er baat bij heeft om dat te zeggen, maar de feiten wijzen op een ander verhaal. Ik geloof zeker in het bestaan van significante RH.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Slecht consult gehad?
Heb een paar keer over de mail contact gehad met Dr Proctor, en iedere keer wist hij geen 'decent' antwoord te geven op mijn vragen. Het bevalt me ook niet dat hij in zijn paradepaardjemiddel, Proxiphen, zomaar spiro en minox bij elkaar mikt, terwijl iedereen weet dat dat niet goed gaat. Het wekt bij mij een 'kip-zonder-kop'-idee.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Ps. Echt goed die tekst in 't haarwoordenboekje! Het vormen van een soort van definitie neemt, naar mijn idee, veel verwarring weg.
Thnx! Ik denk ook dat het belangrijk is éérst een definitie vast te leggen van een bepaald begrip/verschijnsel, voordat er fatsoenlijk over gediscussieerd kan worden.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 00:08   #63
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Ik weet ook niet hoe het precies zit natuurlijk. Zoals jij het nu zegt kan het natuurlijk ook zijn. Ik denk het echter niet. Sowieso verhoogt een AR-blocker als spiro het testosteron niet, wat de upregulation al aardig in de hand kan houden. Daarbij zal spiro sowieso AR blokkeren, ik denk niet dat het lichaam hier snel averechts op zal reageren.
Nadat ik die tekst vd week nog ns had doorgelezen, kwam ik tot dezelfde conclusie als jij. Daarbij, een "verdoofde" receptor werkt, gewoon niet, of het er nou tien zijn of honderd.

Waar ik wel mn twijfels over heb, is de opmerking dat mannen die aan prostaatkanker leden en tevens aan rh, gecastreerd zouden worden... Als je die lijn doortrekt, zou je moeten weten welke middelen bij personen die prostaatkanker hebben, worden gebruikt. Zijn dat AR-blockers, zoals spiro, flutamine, e.d. dan weet je ook dat die bij RH geen goed zullen doen... Bij gebruik van fina of duta bij deze ziekte, kun je er van uit gaan dat Procters' opmerking over castratie juist op patienten met deze middelen zou slaan..
Citaat:
We snappen allemaal waarom hij er baat bij heeft om dat te zeggen, maar de feiten wijzen op een ander verhaal. Ik geloof zeker in het bestaan van significante RH.
Bedoel je hiermee feiten uit de wetenschap of het feit dat de meeste artsen zeggen dat receptoren zich inderdaad aanpassen/ vermenigvuldigen? Het lichaam zit toch vol met receptoren? Een simpel antwoord moet dus te vinden zijn.
Citaat:
Heb een paar keer over de mail contact gehad met Dr Proctor, en iedere keer wist hij geen 'decent' antwoord te geven op mijn vragen. Het bevalt me ook niet dat hij in zijn paradepaardjemiddel, Proxiphen, zomaar spiro en minox bij elkaar mikt, terwijl iedereen weet dat dat niet goed gaat. Het wekt bij mij een 'kip-zonder-kop'-idee.
Interesting! Ik heb 'm ook een mail gestuurd met wat vraagjes. Ben benieuwd wat hij te melden heeft....
Ah, Proxiphen, op buitenlandse forums kijkt men daar met grote ogen naar. Sommigen denken dat het hét wondermiddel is. Alleen.... bijna niemand kan het betalen.
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 18:50   #64
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
hmmm, heb dus wat (zeer minimale) antwoorden gekregen van dr. Proctor. Misschien had ik 'm eerst een aai over z'n bol moeten geven over Proxiohen, voor wat meer aandacht...

Het antwoord op de vierde vraag is iig toch wel behoorlijk k*t!
Citaat:
1.Are there any interesting articles or reports available/ published about reflex hyperandrogenicity?

Yes. I do not have time to look them up. Try www.pubmed.gov


2. Is it likely that the hairs fallen out, due to reflex hyperandrogenicity, will grow back after quitting Propecia?

Can't say.

3. Do you think new medicines such as turosteride (which intend just to lower DHT-levels while leaving testosterone alone) will be the answer for people suffering from reflex hyperandrogenicity?

Can't say.


4. Is it true that strong topical Anti-Androgens, such as Eucapil (Fluridil) will also cause reflex hyperandrogenicity?

Yes In fact, reflex hyppreandrogenicity is the main limiting factor in the use of antiandrogens to treat prostate cancer.

Dr Proctor
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 19:04   #65
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
hmmm, heb dus wat (zeer minimale) antwoorden gekregen van dr. Proctor. Misschien had ik 'm eerst een aai over z'n bol moeten geven over Proxiohen, voor wat meer aandacht...

Het antwoord op de vierde vraag is iig toch wel behoorlijk k*t!
Zeg dat wel, wat een dramatische antwoorden Ik zou ook niet weten wat ik ermee moet doen. Alhoewel ik denk dat hij gelijk heeft met vraag 4 kan ik op dit moment daar nog niet 100% over oordelen. Ik hoop het in ieder geval niet
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 19:13   #66
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Zeg dat wel, wat een dramatische antwoorden Ik zou ook niet weten wat ik ermee moet doen. Alhoewel ik denk dat hij gelijk heeft met vraag 4 kan ik op dit moment daar nog niet 100% over oordelen. Ik hoop het in ieder geval niet
Ik gebruik op dit moment sowieso al even helemaal geen middelen tegen haaruitval meer (buiten Nizoral).

Hopelijk voor jou zit je gewoon nog in een shed en blijkt het straks nog wel mee te vallen. Wat mezelf betreft... 'k Zou het ook even niet weten... 'k Ga eerst eens kijken hoe het zonder medicijnen bevalt.
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 19:17   #67
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Oeps foutje
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.



Laatst gewijzigd door kevin; 4 februari 2005 om 13:29
kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 19:20   #68
Lucky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 1.198
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Ik denk dat als je echte gevaarlijke significante RH hebt, je niet weet wat je meemaakt. Spekgladde hoofdhuid, gigantische haaruitval, enorm libido en fikse puisten. Als je deze 4 bijwerkingen niet gelijktijdig in flinke mate ervaart, is het onwaarschijnlijk dat de upregulation dusdanige vormen heeft aangenomen dat het de werking van fina overstijgt.
Das lekker. Ik ervaar ze allemaal alleen niet in flinke mate.

- Heb wel wat last van puisten op me wangen, terwijl ik als puber nooit puisten heb gehad.

- Heb een vettige hoofdhuid, al zou dat ook kunnen komen door de fluridil.

- Heb last van een 'shedding'.

- Last but not least, ben bloedje geil.
Lucky is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2005, 00:35   #69
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Nieuwe informatie gevonden:

Free and serum testosterone levels in 276 males: a comparative study of rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis and healthy controls.

Spector TD, Ollier W, Perry LA, Silman AJ, Thompson PW, Edwards A.

Department of Rheumatology, St Bartholomew's Hospital, London, UK.

A cross-sectional study of testosterone levels in 276 males was undertaken. Of these 87 were RA patients, 48 males with AS and 141 were healthy controls. Free and serum testosterone levels were significantly lower in the RA males than in either the AS group or the healthy controls (p less than 0.001). This difference was unaffected by age. No differences were seen in testosterone levels between DR1 or DR4 RA patients compared to those without these antigens. No evidence of hyperandrogenicity was seen in the AS group. The finding that males with RA have lower androgen levels than both normal controls and a disease group with inflammatory spondarthritis supports the hypothesis that male sex hormones may be a protective factor against the development of RA.

PMID: 2787224 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Bron: Pubmed
Wat moeten we met die studie, kevinme? RA = rheumatoid arthritis, oftewel reuma. Heeft niet echt met AGA te maken he
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2005, 00:42   #70
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
hmmm, heb dus wat (zeer minimale) antwoorden gekregen van dr. Proctor. Misschien had ik 'm eerst een aai over z'n bol moeten geven over Proxiohen, voor wat meer aandacht...

Het antwoord op de vierde vraag is iig toch wel behoorlijk k*t!
ik kan geen artikelen vinden op PubMed. Het verhaal op Proctor's site impliceert echter wel dat hij het heeft gebaseerd op studies:

Reflex hyperandrogenicity is caused by a combination of increased testosterone and increased tissue sensitivity to male sex hormones ( androgens ). The latter is cause at least partially by an increase in the numbers of androgen receptors. Whether the receptors also get more sensitive is not clear, but seems likely.


Ik heb hem ook gemaild om te vragen naar die studies, kreeg als antwoord "no time to look them up" terug.

Beetje ongeloofwaardig. Zolang hij niet met studies aankomt vind ik dat hele RH-verhaal van hem ook een beetje ongeloofwaardig.

Daarom zou ik nu mensen adviseren: bemerk je flinke RH en heb jij de vier kenmerken in ERGE mate, voeg dan topical spiro toe aan je regimen of gebruik alleen nog maar topische anti-androgenen, en geen systemische meer.

Het verhaal rondom RH en het laten castreren van mensen met prostaatkanker verklaart waarschijnlijk ook waarom mensen die fina/duta slikken een significant lagere kans op prostaatkanker hebben, maar ALS ze het krijgen, ze ook meteen goed het naadje zijn. De mensen die het dan toch krijgen hebben dan waarschijnlijk RH, waardoor het aantal AR op de kankercellen zich vermenigvuldigen. Dat in combinatie met hogere T-levels is natuurlijk geen goede zaak in het geval van prostaatkanker: het zal de deling van de kankercellen een flinke boost geven.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2005, 13:29   #71
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Wat moeten we met die studie, kevinme? RA = rheumatoid arthritis, oftewel reuma. Heeft niet echt met AGA te maken he
Woeps foutje
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2005, 17:55   #72
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
ik kan geen artikelen vinden op PubMed. Het verhaal op Proctor's site impliceert echter wel dat hij het heeft gebaseerd op studies:

Reflex hyperandrogenicity is caused by a combination of increased testosterone and increased tissue sensitivity to male sex hormones ( androgens ). The latter is cause at least partially by an increase in the numbers of androgen receptors. Whether the receptors also get more sensitive is not clear, but seems likely.
Die Pubmed link is wel 'n beetje een inkoppertje... Ik had ergens wel verwacht dat hij daarmee aan zou komen. Ik denk ook dat Proctor zich heeft gebaseerd op studies, maar dan misschien uit databases van een ziekenhuis of een medische faculteit. Zullen idd vast publicaties uit de hoek van de prostaatkankeronderzoeken zijn geweest... Pubmed heeft kennelijk toch niet overal een antwoord op
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2005, 11:34   #73
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Hoi Vince,

een beetje voorbarig, maar krijg je al een idee wat het stoppen met de fina en de topicals met je doen? Wordt je haaruitval nu aanvankelijk niet enorm? Ik zit in precies hetzelfde schuitje, dus ik denk ook om er eens even mee te stoppen. Echt k@t gewoon...Maarja, beter stoppen als met dit gekloot doorgaan denk ik. Dan maar weer wachten op iets anders.
Wat ik overigens wel zou willen weten, of je RH niet zou kunnen laten meten. Bijvoorbeeld je DHT-niveau of je testosteron. Kan dit gewoon bij de huisarts? En zou die vast kunnen stellen of deze waarden misschien ver dan bovengemiddeld zijn?

En zijn er meer mensen die al eens gestopt zijn met het gebruik van Fina en/of topicals en wat zijn hun ervaringen?

Roland
Roland is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2005, 12:15   #74
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland
Hoi Vince,

een beetje voorbarig, maar krijg je al een idee wat het stoppen met de fina en de topicals met je doen? Wordt je haaruitval nu aanvankelijk niet enorm? Ik zit in precies hetzelfde schuitje, dus ik denk ook om er eens even mee te stoppen. Echt k@t gewoon...Maarja, beter stoppen als met dit gekloot doorgaan denk ik. Dan maar weer wachten op iets anders.
Wat ik overigens wel zou willen weten, of je RH niet zou kunnen laten meten. Bijvoorbeeld je DHT-niveau of je testosteron. Kan dit gewoon bij de huisarts? En zou die vast kunnen stellen of deze waarden misschien ver dan bovengemiddeld zijn?

En zijn er meer mensen die al eens gestopt zijn met het gebruik van Fina en/of topicals en wat zijn hun ervaringen?

Roland
He Roland,
Hoe lang gebruik je al fina en wat zijn je resultaten?

Ik denk dat als je je bloed wilt laten onderzoeken dat je dat 't beste kan doen terwijl je nog aan de fina zit. En dan eventueel een paar maanden nadat je gestopt bent. Je kunt die zaken die je noemt, dht, test. inderdaad bij je huisarts laten meten. Maar voor zover ik heb begrepen, zijn er voor dht niet echt marges vastgesteld. Je zou die resultaten dan moeten vergelijken met een later onderzoek en vervolgens daar je conclusies uit trekken...

Verder zou het goed mogelijk zijn dat een topical AR-blocker zoals bijv. Fluridil wél goede zaken voor je kan doen.
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2005, 15:27   #75
Roland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2003
Berichten: 426
Hoi Vince,

ik ben reeds een tijd standvast bezig met fina en OOK duta. Deze laatste schaf nu eerst eens af, kijken wat alleen de fina doet. Want op het moment is het echt hopeloos gewoon met m'n haaruitval. Vanmorgen heb ik bloed laten prikken en ik kon inderdaad mijn testosteron en DHT niveaus laten meten. De uitslag hoor ik een dezer dagen en die zal ik ook laten horen hier.

Ik ben wel echt benieuwd wat mensen ervaren die na zo'n slechte periode van 'permanente shedding' stoppen met het gebruik van fina. Stabiliseert zich de haaruitval dan weer, of wordt deze alleen maar erger. Ook op de lange duur misschien?


Roland

PS: ik gebruik ook minoxidil 5%
Roland is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
dutasteride, finasteride

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Gevolgen voor de vruchtbaarheid / zwangerschap elpa Medicijnen/haargroeimiddelen 247 8 januari 2017 00:08
[finasteride] Effect op de lange termijn Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 juni 2011 09:01
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.