Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 oktober 2008, 20:11   #1
geelblauw
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 126
Genen ontdekt die kaalheid bij mannen voorspellen

Dit bericht las ik op de website van Elsevier

Citaat:
maandag 13 oktober 2008 14:14

Onderzoekers hebben twee nieuwe variaties van genen ontdekt die op jonge leeftijd kaalheid bij mannen kunnen veroorzaken. Het kaalheidsgen wordt, behalve van moederskant, ook geërfd via de vader.

Dat blijkt uit een internationaal onderzoek, dat in het tijdschrift Nature Genetics is verschenen.
Het dna van vijfduizend vrijwilligers werd onderzocht. Zowel kalende mannen als mannen met haar werkten aan het onderzoek mee.

Moeder
Voorheen was er alleen een kaalheidsgen bekend dat via de moeder wordt geërfd.
De onderzoekers ontdekten nu twee genvariaties op chromosoom 20 die ook door de vader worden doorgegeven.
Eén op de zeven mannen heeft de twee genvariaties én het al eerder bekende gen, en heeft daardoor een bijzonder grote kans om voor zijn vijftigste kaal te worden.

Voorkomen
De resultaten van het onderzoek zijn volgens de wetenschappers een aanknopingspunt voor de medische en farmaceutische wereld om te werken aan een behandeling voor vroege kaalheid.
Wetenschapper Tim Spector, van Kings College London, zegt dat het goed te voorspellen is of mannen voor hun vijftigste kaal worden.
‘Maar er zijn waarschijnlijk niet veel mensen die dat willen weten aangezien er toch geen preventieve geneesmiddelen zijn.’
Verder onderzoek richt zich op de werking van de genen. ‘Zo zouden we mogelijkheden kunnen ontdekken voor gentherapie om kaalheid te voorkomen,’ aldus Spector.
Daarnaast hoopt de onderzoeker dat de geneesmiddelenindustrie aan de slag gaat om gels en crèmes te ontwikkelen.
Op dit forum wordt vaak gezegd dat kaalheid enkel via de moeder komt. Dat gegeven is dus nu van tafel geveegd. Degene die zowel de twee nieuw ontdekte genen (van de vader) en het oude gen (van de moeder) hebben, kunnen helemaal hun lol op.

Ze spreken over mogelijkheden ontdekken voor gentherapie om kaalheid te voorkomen. Dit klinkt als pech voor degenen die al aan kaalheid leiden.

Laatst gewijzigd door geelblauw; 13 oktober 2008 om 20:26
geelblauw is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2008, 21:51   #2
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Alles en iedereen keek toch al 't meest naar zijn vader ondanks het feit dat je zgn naar de lijn van moederskant behoorde te kijken. Niemand beweerde anders...

Het goed voorspellen of iemand voor zijn 50e kaal wordt is niet iets om enthousiast van te worden. Liever wil(de) ik weten of het noodlot zou beginnen tussen mijn 20e/30e. Hoe dan ook, dit is positief nieuws om misschien AGA tegen te gaan maar het is nog maar een begin.
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2008, 02:22   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
"Maar er zijn waarschijnlijk niet veel mensen die dat willen weten aangezien er toch geen preventieve geneesmiddelen zijn...
.....Daarnaast hoopt de onderzoeker dat de geneesmiddelenindustrie aan de slag gaat om gels en crèmes te ontwikkelen."

Dan heeft deze hooggeleerde wetenschapper kennelijk nog nooit gehoord van finasteride, dutasteride, cyproteronacetaat, minoxidil, folligen, tricomin, etc.etc.

Het onderzoek werd verricht bij 5000 mannen? Anno 2008?



.

Laatst gewijzigd door Hanna; 14 oktober 2008 om 02:28
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2008, 14:38   #4
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Zo gek, ik bezoek dit forum eigenlijk nooit, heb me lang geledne ens geregistreerd maar omdat genetica een hobby is kom ik hier telkens als kaalheid gemapped wordt weer terrecht. Ik hoop dat ik wat bij kan dragen aan deze discussie (nou ja, het is niet echt een discussie zo te zien).

Ik plaats hier de meest recente informatie. Bij deze kan ik twee dingen toevoegen aan het bovenstaande:

1.De Androgen receptor connectie is met deze onderzoeken wederom bevestigd (beide onderzoeken vonden aldaar de belangrijkste bijdrage).
2.Er is nu een riscocombinatie van genen voor kaalheid gevonden: Een genvariant op chromosoom 20 in combinatie met het androgen receptor gen op chromosoom X.

Goed lezen van onderzoeken onderschrijft hernieuwde bevestiging van Andogen Receptor gen als boosdoener in combinatie met de betreffende alleles op chromosoom 20. Zie de onderstaande illustratie. De hoogte van de puntjes op de Y as, geven aan hoe erg het gen geasocieerd is met kaalheid. Je ziet dat chromosoom X een veel grotere invloed heeft dan de nieuwe ontdekte genen.



Verduidelijking:
1.http://www.snpedia.com/index.php/Rs6152 Belangrijkste risicofactor X chromosoom
2.http://www.snpedia.com/index.php/Rs1160312 Het tweede gen.
3.http://www.snpedia.com/index.php/Genoset De genetische set uitgelegd. Het gaat dus om een combinatie van de betreffende genen.

Dat twee onderzoeken net iets andere genen vonden zegt vooral dat ze er beide net naast zitten dus ik vermoed dat één juist is en de ander net verkeerd gemapped is (of tussen beide bevindt zich het juiste gen). Wat ik mis in deze onderzoeken zijn de kleine bijdragen van drieeerder gemapte andere genen. Schijnbaar komen die nu ineens niet meer naar voren als significant. Bij eerdere onderzoeken was teven het ARG gevonden maar dna in combinatie met andere genen.

Als je dit echt interessant vindt raad ik je dit artikel aan, een goed artikel met duidelijke uitleg. http://scienceblogs.com/geneticfutur...s_enters_t.php

Voor de vrouwen hier. Chromosoom 20 heeft wel invloed op vrouwlijke kaalheid. Maar welke invloed. Dat weten de wetenschappers nog niet.

Samengevat is met dit onderzoek het belang van de androgen receptor wederom aangetoond. Wat ik al tijden als logisch bestempel, het gaat hier immers om ANDROGENETISCHE ALOPECIA. Oftewel kaalheid dankzij androgenen en de verwerking daarvan.

Er zullen steeds meer minder belangrijke genen worden toegevoegd, die bijdragen aan haarverlies. Ik vermoed zelfs dat het in de tientallen gaat lopen. Maar het meest logische gen is al bijna 7 jaar geidentificeerd en meermaals bevestigd. Komt bij dat de enige medicale aanpak het terugdringen van androgenen behelst, oftwel de androgen receptor ontlast.

Deze nieuw ontdekkingen zullen niet snel tot iets leiden. Ze vemoeden zelfs dat er 20 jaar onderzoek te gaan is.

Offtopic maar voor vrouwen
Vrouwelijke kaalheid is overigens vaak geen adrogenetische kaalheid. Als een vrouw geen typisch mannelijk patroon van kaalheid heeft (tempels, kale plek) dan is er sprake van een andere vorm van kaalheid. Helaas onderzoeken ze dit te weinig.

Omdat in observatie een gelijkenis ontstond is vrouwelijke kaalheid lang geleden gekoppeld aan Androgenetische Alopecia. Ik heb een tweetal links voor je gevonden om het bovenstaande te verduidelijken.

1.http://www.sitri.it/Low_local_Estron...ecia/LLEA.html
2.http://www3.interscience.wiley.com/j...TRY=1&SRETRY=0

Enige genetische koppeling die ik heb kunnen vinden is die van de lengte van de CAG heralingsfrequentie in het X chromosoom. (http://www.hairdx.com/FAQs.aspx)

Ik erger me weer kapot aan de pers die onderzoeken totaal lukraak plaatst zonder de werkelijke context te begrijpen en te verklaren.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 15 oktober 2008 om 15:56
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2008, 18:20   #5
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Kniekous,
Ter informatie: er zijn ook vrouwen met beide vormen van kaalheid, zowel het mannelijke als het vrouwelijke patroon, dus met inhammen, kalende kruin, kerstboompatroon bovenop plus diffuus haarverlies all over.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2008, 20:04   #6
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Kniekous,
Ter informatie: er zijn ook vrouwen met beide vormen van kaalheid, zowel het mannelijke als het vrouwelijke patroon, dus met inhammen, kalende kruin, kerstboompatroon bovenop plus diffuus haarverlies all over.
Dat ontken ik niet ofzo. Maar meestal is het bij vrouwen een andere variant. Als het zonder inhammen en kale kruin is, maar vooral het diffuse dunner worden in het genoemde patroon op het hoofd. Maar omdat ik iets opving over waarom gene onderzoek naar vrouwen gaf ik die informatie er even bij. De wetenschappers onderkennen bij vrijwel elk onderzoek dat vrouwelijke en mannelijk kaalheid verschillende dingen zijn. Dus dat vraagt ook om ander onderzoek.

Als je als vrouw werkelijk Mannelijke Kaalheid hebt (wat dus vaak niet zo is) heb je wel wat aan dergelijke onderzoeken (en ook wat aan medicijnen daarvoor). Er zijn vrouwen met een mannelijk patroon, die hebben dus heel veel pech en waarschijnlijk 2 maal een androgen receptor die kaalheid doorgeeft (die kans lijkt me vrij gering, maar wel mogelijk) in combinatie met een verwarde hormoonhuishouding (meerdere androgenen).

Laatst gewijzigd door Kniekous; 15 oktober 2008 om 20:07
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2008, 21:48   #7
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kniekous Bekijk bericht
Er zijn vrouwen met een mannelijk patroon, die hebben dus heel veel pech en waarschijnlijk 2 maal een androgen receptor die kaalheid doorgeeft (die kans lijkt me vrij gering, maar wel mogelijk) in combinatie met een verwarde hormoonhuishouding (meerdere androgenen).
Aan mijn hormonen mankeert niets volgens bloedonderzoek, maar ik heb wel degelijk zowel het mannelijke als het vrouwelijke haaruitvalpatroon en ik geloof echt niet dat ik daarin nou zo uniek ben.

Finasteride 1mg p/d helpt meestal totaal geen snars bij vrouwen en ook op dit forum zijn al vrouwen overgestapt op 2,5mg p/dag en een enkeling op 5mg p/dag. Sommigen slikken daarbij ook nog drospirenone of cyproteronacetaat.

Laatst gewijzigd door Hanna; 15 oktober 2008 om 21:51
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2008, 00:51   #8
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Aan mijn hormonen mankeert niets volgens bloedonderzoek, maar ik heb wel degelijk zowel het mannelijke als het vrouwelijke haaruitvalpatroon en ik geloof echt niet dat ik daarin nou zo uniek ben.

Finasteride 1mg p/d helpt meestal totaal geen snars bij vrouwen en ook op dit forum zijn al vrouwen overgestapt op 2,5mg p/dag en een enkeling op 5mg p/dag. Sommigen slikken daarbij ook nog drospirenone of cyproteronacetaat.
Gebruik jij zelf ook medicatie en slaat het aan? In ieder geval veel sterkte en als ik ergens iets tegenkom over dit onderwerp zal ik hier zeker even terug komen.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 16 oktober 2008 om 12:03
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2008, 02:52   #9
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
@Kniekous,

Nee, ik gebruik geen medicatie meer om diverse redenen; heb me bij mijn lot neergelegd en draag al 2 jaar een pruik.


.

Laatst gewijzigd door Hanna; 16 oktober 2008 om 12:38
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2008, 22:52   #10
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
@ Kniekous,

Bedankt voor je bijdragen!

Zelf vermoed ik dat vrouwelijke kaalheid toch best veel lijkt op mannelijke kaalheid (kruin, inhammen), maar het is dan inderdaad wel iets diffuser en ook diffuser over het hele hoofd. Waar mannen vaak een dikke krans rondom de nek overhouden, is dit bij vrouwen vaak minder het geval. Ook is echt bovenop het hoofd vaak een vrouwelijke kaalheid type.
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2008, 01:58   #11
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Landingsbaan, inhammen en kalende kruin hoort bij het mannelijke uitvalpatroon(AGA); diffuus haarverlies bij het vrouwelijke uitvalpatroon(FPHL, female pattern hair loss), met de ergste verdunning bovenop (brede scheiding, kalende plek waar de pony zou beginnen, kerstboompatroon).

De brede scheiding bij het vrouwelijk patroon lijkt een beetje het beginstadium van de landingsbaan bij het mannelijke patroon.

Josie, heb jij ook beide uitvalpatronen? Dan ben ik hier niet de enige.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2008, 15:00   #12
muizje
HaarWeb lid
 
muizje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Berichten: 121
Ik heb dit laatst ook op tv gehoord.
In eerste instantie dacht ik, het zal wel.
Maar later hoorde ik dat ze zo makkelijker een manier kunnen vinden om kaalheid te voorkomen. Zwaar positief nieuws dus dit
__________________
Regime:
1,25 finasteride (Ratiopharm) elke dag
Rooscure 1x in de week
muizje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2008, 11:08   #13
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Hanna,
Mijn haar is dunner bij de inhammen (met name links is echt een inham), de kruin is dunner en gewoon bovenop het hoofd tot aan de haarlijn. Dus ja; zo ongeveer overal...
Maar zijn we daar nu zo uniek in?
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2008, 17:56   #14
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Ik geloof niet dat wij daar nou zo uniek in zijn, maar 't is wel een beetje behoorlijk lastig om anderen daarvan te overtuigen. Vooral de dokteren/wetenschappers willen ons graag in 1 vakje plaatsen: AGA of FPHL, maar allebei tegelijk, neuh, nooit van gehoord.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2008, 18:39   #15
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Zie
Male-pattern baldness susceptibility locus at 20p11


Citaat:
We conducted a genome-wide association study for androgenic alopecia in 1,125 men and identified a newly associated locus at chromosome 20p11.22, confirmed in three independent cohorts (n = 1,650; OR = 1.60, P = 1.1 x 10(-14) for rs1160312). The one man in seven who harbors risk alleles at both 20p11.22 and AR (encoding the androgen receptor) has a sevenfold-increased odds of androgenic alopecia (OR = 7.12, P = 3.7 x 10(-15)).
bron
en
Citaat:
We carried out a genome-wide association study in 296 individuals with male-pattern baldness (androgenetic alopecia) and 347 controls. We then investigated the 30 best SNPs in an independent replication sample and found highly significant association for five SNPs on chromosome 20p11 (rs2180439 combined P = 2.7 x 10(-15)). No interaction was detected with the X-chromosomal androgen receptor locus, suggesting that the 20p11 locus has a role in a yet-to-be-identified androgen-independent pathway.
bron
Misschien moet dit topic bij het ander gevoegd worden?
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuw kaalheidsgen ontdekt soundbite Overige behandelingen 14 17 augustus 2010 08:18
Rhodanide Chris Medicijnen/haargroeimiddelen 25 4 december 2006 17:43
percentage(s) kalende mannen Leonn AGA - Algemeen 5 7 maart 2006 00:36
Testosteron gehalte bij mannen... pindakaas Van alles en nog wat... 3 29 januari 2004 18:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.