Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 maart 2014, 22:09   #1
Revolution
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 32
Geslacht:
Inhammen? (Foto's + cliffs in thread)

VOOR CLIFFS + FOTO'S, SCROLL NAAR BENEDEN!

(alvast excuses aan de moderators als dit het verkeerde subforum is om dit in te posten)

Hallo haarweb,

Ik ben een 16 jaar oude jongen die vreest voor kaalheid. Mijn vader werd al vroeg (begin 20) kaal en rond zijn 30e had hij geen haar meer bovenop zijn hoofd, alleen nog maar aan de zijkant. Het feit dat mijn vader vroeg kaal werd baart mij aardig wat zorgen. Misschien heb ik ook niet zo lang meer te gaan wat betreft het houden van mijn haar...

Het heeft echter nooit echt een rol gespeeld in mijn leven. Ik grapte er wel eens over tegen anderen maar dat was alles. Het is mij de laatste tijd echter opgevallen dat het lijkt alsof ik inhammen heb. Het lijkt alsof mijn haarlijn relatief ver naar binnen loopt, vooral als ik dit vergelijk met andere jongens van mijn leeftijd, bij wie ik dit eigenlijk nog niet heb gezien.

Deze 'observatie' zorgde de afgelopen paar weken voor redelijk wat stress. Zelfs als dit geen inhammen zijn, dan zullen ze over een paar jaar hoogstwaarschijnlijk al komen... En dan? Van wat ik heb gelezen zijn de middelen tegen haarverlies tot dusver matig...

Minoxidil moet tropisch aangebracht worden, is over het algemeen niet heel praktisch dus om te gebruiken en werkt in vergelijking tot de andere 2 alternatieven maar matig. Finasteride heeft een aantal vreselijke bijwerkingen die levenslang kunnen aanhouden (een blik op deze site (http://www.propeciahelp.com/) zegt genoeg). Een HT leek mij erg aantrekkelijk maar realistisch is het niet aangezien a) het erg duur is en b) het ook niet erg praktisch is op jonge leeftijd aangezien ik er dan waarschijnlijk meerdere nodig heb (kaal worden is immers iets dat even duurt).

Dus als ik kaal wordt, ben ik de l*l. Deze gedachten spoken al een tijdje rond in mijn hoofd en zorgen voor veel stress. Ik lees overal wel dat kaal worden niet zo erg is en dat kaal worden zelfs voordelen heeft, maar erg aantrekkelijk lijkt het mij niet als jongen van 16. Is het erg raar dat mij hier zorgen over maak gezien mijn leeftijd? Zou het gewoon horen bij de onzekerheden waar je als tiener doorheen gaat?


Hier zijn de foto's:











Vooral op foto 1 en 3 is te zien waar ik het over heb. Het lijkt alsof mijn haarlijn een boog naar binnen maakt. Nogmaals, misschien is dit volkomen normaal... Ik dacht ook al aan een haarlijn die volwassen werd, maar zou 16 jaar hier niet wat vroeg voor zijn? Ik kon zo snel geen goede foto van vroeger vinden om mee te vergelijken maar dit is mij vroeger in ieder geval nog nooit opgevallen.

Bij voorbaat dank voor reacties!


CLIFFS

Jongen van 16 jaar maakt zich zorgen over een eventueel teruglopende haarlijn en over wat de toekomst zal brengen...
Revolution is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2014, 23:52   #2
Opblaaskrokodil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2014
Locatie: Nederland
Berichten: 202
Geslacht:
Ik zie mezelf echt in dit verhaal, alleen ben ik ondertussen wat ouder. Mijn haarlijn begon ook al te veranderen rond mijn 16/17e en op mijn 19e had ik al flinke inhammen! Altijd spijt gehad dat ik te laat ben begonnen met middelen om de kaalheid te remmen.

Ik merkte het eigenlijk pas op toen ik al erg diepe inhammen had ( zoals de meeste ). Wat ik nu kan zien is dat je nog een super mooie haarlijn hebt, met super dik haar!!! Niemand zal zien dat je haarlijn iets teruggetrokken is of iets dergelijks. Wat je wel kunt doen is het gewoon goed in de gaten houden! Maak nu bijvoorbeeld een foto en kijk over een half jaar hoe je er dan voorstaat.

Je kunt altijd nog beginnen aan een remmiddel. Mocht het echt erg snel gaan, maak een afspraak bij je huisarts. Een haartransplantatie zouden ze geeneens uitvoeren bij jou, want jou haarlijn is nog super strak! Daarnaast kan dat altijd op jonge leeftijd, maar moet je zeker weten dat de situatie stabiel is ( en 16 is wel heeeel jong! ).

Hopelijk heb je hier iets aan?
succes!!
__________________
Medicijnen/Haargroeimiddelen:
- 1.25mg finasteride 1x per dag (sinds oktober 2012)
- 5% Spectral UHP Minoxidil 2x per dag (sinds april 2014)

Chirurgische behandelingen:
- Transhair FUE 1300 grafts 5 maart 2014 http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=33369

Leefstijl:
- gezond eten
- niet roken
- 3x per week sporten (cardio en kracht)

Laatst gewijzigd door Opblaaskrokodil; 15 maart 2014 om 23:55
Opblaaskrokodil is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2014, 15:35   #3
Fightclub72
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 mei 2013
Berichten: 23
Je hebt volgens mij net iets grotere inhammen als ik (ik ben 21) weet het niet zeker.. Maar ik zie hier niet veel paniek in, volle bak haar, en een hele strakke haarlijn idd zoals de user boven mij al zei. Geen zorgen maken en gewoon van het leven gaan genieten.
Fightclub72 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2014, 21:55   #4
ulti
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2012
Berichten: 78
mooie volle bos nog hoor! en beetje inhammen zal iedereen denk ik wel krijgen, niks mis mee! Strakke haarlijk behoud je nooit echt denk ik. Ach liever wat inhammen dan bovenop niks
ulti is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2014, 23:12   #5
blueLagoon1974
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2014
Berichten: 26
Geslacht:
nooit te vroeg om raad te vragen bij een goeie dermatoloog... denk echt wel dat je ouders dit zullen ondersteunen want begrijp best dat voor nen jonge gast dit heel zwaar weegt. Wil je zeker niet doen panikeren maar gezien het 'erfelijk' karakter denk ik dat je niets mis kan doen om je nu reeds goed te informeren en indien nodig tijdig kan beginnen met remmiddeltjes. Meeste mensen beklagen zich dat ze niet vroeger zijn begonnen... mezelf incluis. En reeds alle informatie inwinnen kan tijd winnen eens het nodig zou worden. Laat je haaruitval eens testen om te zien hoeveel haren in welke fase zitten... Ook de dermatoloog kan je gerust stellen als er (nog) niets mis is, maar je ook informeren indien je met iets moet beginnen. Tkan soms rap gaan... maar geniet nog maar van je haardos.
blueLagoon1974 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2014, 01:00   #6
Revolution
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 32
Geslacht:
Bedankt voor de reacties, blijkbaar maak ik mij dan toch te veel zorgen... Ik zal het sowieso goed in de gaten houden (ook al spreekt dat het 'genieten van je haar' een beetje tegen in mijn ogen :p ).

Ik heb de laatste paar weken al erg veel op internet gezocht over middelen die kaalheid remmen en echt veel vrolijker wordt ik er niet van... Vooral finasteride, ugh... Verlaagd libido en erectiestoornissen klinken als ontzettend enge bijwerkingen

Is het mogelijk en zinvol om op mijn leeftijd een haarwortelonderzoek te doen bij een dermatoloog? En hoeveel zou dit gaan kosten? Ik had namelijk in wat andere topics gelezen dat dit (hoogstwaarschijnlijk) niet vergoed wordt door de verzekering. Zoals een aantal van jullie al zeiden, het zou het beste zijn als ik er vroeg bij ben. Een haarwortelonderzoek lijkt mij ideaal in dat geval.
Revolution is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2014, 02:33   #7
blueLagoon1974
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2014
Berichten: 26
Geslacht:
denk echt dat dit nu ook niet het einde van de wereld kan kosten hoor... geen idee maar misschien mensen die dit al hebben laten doen... heb ooit zoiets gezien als dat men een strip haar uittrekt om dan te bepalen hoeveel haren (%) in welke fase zitten... aan de hand daarvan kunnen ze al zien of je problemen hebt. Eens gewoon bellen naar een dermatoloog en telefonisch de vraag durven stellen naar de kostprijs ervan en geen schrik hebben om erover te klappen met je ouders. Je weet dan tenslotte waar je staat. Finasteride ... niet iedereen heeft bijwerkingen... ikzelf heb wat last van minoxidil maar wellicht omdat ik een te hoge dosis aanbreng...zit nog maar in de beginfase van mijn gebruik en is nog wat zoeken. Ook al wil ik naar de 5% versie gaan omdat die nog beter zou zijn.
blueLagoon1974 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2014, 10:53   #8
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Vraag mij vaak serieus af hoe echt kalende mensen zich moeten voelen als ze dit soort posts zien, met een prachtige haarlijn. Ik denk
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2014, 10:59   #9
Revolution
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 32
Geslacht:
Sorry voor het 'bumpen' van deze thread maar dat leek mij fijner voor jullie dan een nieuwe starten voor iets dat min of meer een opvolging hiervan is...

Ik merk de laatste tijd dat ik meer haaruitval heb dan normaal. Echt goed geteld heb ik niet, maar ik hou het nu een paar weken bij en het is naar schatting toch wel 150 - 200 haren per dag. Eerder in deze thread heb ik al gesproken over dat kaalheid in de familie zit en dat ik wel een redelijke kans heb om al vroeg 'getroffen' te worden door AGA.

Het bizarre is dat de haaruitval echt binnen een maand flink vermeerderd is... Mijn haar voelt bovenop ook dunner aan. Dit had ik bij het starten van mijn topic nog niet (ik ben ook tot de conclusie gekomen dat mijn eerdere onzekerheid werd veroorzaakt door het feit dat mijn haarlijn van zichzelf al redelijk teruggetrokken is en dat ik bang werd gemaakt door mijn vaders vroege kaalheid).

Binnen een paar maanden is het dus dunner aan gaan voelen en lijk ik meer haar te verliezen, er is echter nog niets zichtbaar. Dit doet me toch enigszins denken dat het geen AGA maar Telogen Effluvium is, aangezien het heel snel binnen een paar maanden is gegaan en niet meer geleidelijk. Want, zo zou ik denken, op mijn leeftijd kan ik misschien al wel AGA hebben maar dit zou dan in een vroeg beginnend stadium zijn waar ik niet heel veel van zou merken... Ik heb een paar maanden gelden (omstreeks april) wel veel stress ervaren (toetsweek = 2 uur per nacht slapen voor 1,5 week lang => erg uitgeput => hormonaal patroon en biologische klok ontregeld) maar dit ervaar ik in die mate 4 keer per jaar, al twee jaar lang. Ik heb nog nooit eerder opgemerkt dat het een paar maanden later effect op mijn haargroei heeft gehad.

Zou dit inderdaad TE kunnen zijn? Of is dat gewoon een sprankje hoop/ontkenning van AGA?

Sorry voor de lange post, cliffs hieronder

CLIFFS: Haar voelt plotseling dunner aan en haaruitval is sinds een maand of wat vermeerderd, nog niets zichtbaar echter. Aantal maanden geleden stressvolle situatie en compleet omgegooid slaappatroon voor een tijdje. Heeft echter al veel vaker plaatsgevonden en nog nooit eerder effect op haar gemerkt. Kan dit TE zijn of gewoon ontkenning van AGA?
Revolution is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2014, 01:48   #10
Revolution
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 32
Geslacht:
Mijn excuses voor het starten van mijn tweede topic, Ik hou het voortaan bij deze thread.

Om alles maar even samen te vatten:

Eerst ben ik naar mijn huisarts geweest --> diagnose AGA
daarna naar een dermatoloog --> diagnose AGA

Ik heb bij mijn dermatoloog geïnformeerd naar fin, en het bleek dat hij behoorlijk pro-finasteride is. Hij zei dat evt bijwerkingen allemaal mentaal waren en dat de enige serieuze bijwerkingen een verhoogde kans op borstkanker en een verkleinde kans op prostaatkanker waren. Het is wel zo dat als fin gebruikers prostaatkanker krijgen, ze een grotere kans hebben om een agressievere vorm te ontwikkelen.

Hij zei dat ik, zodra ik 18 ben, kon beginnen met fin. Aan de ene kant is het wel geruststellend om een dermatoloog te hebben die zo pro-fin is, maar aan de andere kant voelt het ook een beetje alsof hij veel te luchtig omgaat met een toch best zwaar medicijn.

Maar ik heb nu dus tot mijn 18e de tijd om te beslissen of ik aan fin wil beginnen of niet. Eigenlijk had ik liever pas op mijn 21e willen beginnen vanwege mijn lichamelijke ontwikkeling. Ik weet niet in hoeverre fin hierop effect zal hebben, maar toch, voor de zekerheid... Maar wachten tot mijn 21e is geen goed idee aangezien er dan al aardig wat schade zal zijn. Tenminste, dat denk ik.

In de tussentijd heb ik een paar keuzes... Ik kan niets doen maar ik kan ook beginnen met minox en nizoral. Het enige nadeel aan minox is alleen dat het niet erg praktisch is en de effectiviteit valt (van wat ik gelezen heb) nogal tegen. Nizoral is waarschijnlijk ook niet erg effectief maar is in ieder geval makkelijker te integreren in een 'douchregime'. Ik denk dat ik voorlopig maar begin met een shampoo als regenepure te gebruiken. Ik verwacht niet dat een shampoo als deze shedding tegen zal gaan, maar ik heb verhalen gelezen over dat het je haar dikker laat aanvoelen. Aangezien mijn haar nu wat dunner en futlozer aan gaat voelen, is zo'n shampoo misschien wel handig om te gaan gebruiken.

Tot zover de status van mijn haar. Ik denk dat ik voorlopig maar even een pauze neem van het surfen op haarverliesfora, het kost me aardig wat uren slaap en maakt me allesbehalve gelukkig. Hoe meer ik eraan denk, hoe grijzer de toekomst wordt. Laatst betrapte ik mezelf erop dat ik een 'bucketlist' aan het maken was van dingen die ik MOET doen nu ik nog een volle bos haar heb... Alsof er geen leven meer is na haaruitval! Daarnaast let ik tegenwoordig bij elke man op hun haar en of ze al tekenen van kaalheid vertonen. Aan dingen zoals dit merk ik toch echt dat mijn haaruitval een obsessie begint te worden.

Succes met de 'strijd' / acceptatie
-Revolution

Laatst gewijzigd door Revolution; 24 augustus 2014 om 01:54
Revolution is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2014, 08:40   #11
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Ik zou minoxidil wel een kans geven. Alle kleine beetjes kunnen helpen en het gedoe van smeren krijg je ook wel snel onder de knie. Elk middel die je gebruikt moet je wel wat voor doen natuurlijk. Wil je de strijd aangaan dan kost het tijd, moeite en euros. Je kunt trouwens ook RU (wel wat duurder) in je minoxidil gooien. Daarvan werd gezegd dat het geen kwaad kan qua bijwerkingen. Zou je systeem ook niet zo beïnvloeden. Weet niet of er inmiddels andere meningen over zijn?
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2014, 09:14   #12
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik denk dat het verstandig is om te proberen afstand te nemen van je haarprobleem, Revolution. Kies een shampoo uit waar je je goed bij voelt en die mogelijk ook nog wat werkt tegen haaruitval, geef minoxidil een kans, ga wat bewuster en gezonder leven, ga naar een goede herenkapper en laat een fris nieuw kapsel knippen. Uiteindelijk heb je in mijn ogen best een mooie bos

En vooral, ga de komende winter lekker naar een sportschool en kweek wat mooie showspieren. Volgend jaar zomer is je haar dan een stuk minder belangrijk voor je!
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2014, 23:26   #13
Revolution
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 32
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Ik zou minoxidil wel een kans geven. Alle kleine beetjes kunnen helpen en het gedoe van smeren krijg je ook wel snel onder de knie. Elk middel die je gebruikt moet je wel wat voor doen natuurlijk. Wil je de strijd aangaan dan kost het tijd, moeite en euros. Je kunt trouwens ook RU (wel wat duurder) in je minoxidil gooien. Daarvan werd gezegd dat het geen kwaad kan qua bijwerkingen. Zou je systeem ook niet zo beïnvloeden. Weet niet of er inmiddels andere meningen over zijn?
Klopt, ik zal overal wel wat moeite voor moeten doen. Ik zat gewoon te denken aan situaties waarin minox gebruiken wat lastiger wordt, zoals wanneer ik veel zou reizen, ook al zijn dat eerder uitzonderingen. Kan je RU gewoon door je minoxidil gooien? Ik dacht dat je je eigen mengsel voor RU moest maken en dat het krijgen van pure RU sowieso al lastig kon zijn. Ik heb gehoord dat CB over een paar jaar in principe de toekomst zou zijn van alle middelen tegen AGA, dus hopen dat ik het kan uithouden tot die tijd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Ik denk dat het verstandig is om te proberen afstand te nemen van je haarprobleem, Revolution. Kies een shampoo uit waar je je goed bij voelt en die mogelijk ook nog wat werkt tegen haaruitval, geef minoxidil een kans, ga wat bewuster en gezonder leven, ga naar een goede herenkapper en laat een fris nieuw kapsel knippen. Uiteindelijk heb je in mijn ogen best een mooie bos

En vooral, ga de komende winter lekker naar een sportschool en kweek wat mooie showspieren. Volgend jaar zomer is je haar dan een stuk minder belangrijk voor je!

Bedankt voor het advies Antonie. Wat betreft mooie bos heb je opzich wel gelijk, echt zichtbaar is mijn kaalheid nog niet. Ik maak me meer zorgen over de toekomst. Maar inderdaad, even afstand nemen is een goed idee.



Dat gezegd hebbende, Ik heb nog wel even wat "achteruitgangfoto's" gemaakt. Het is moeilijk om deze foto's met de eerder geposte foto's te vergelijken vanwege de kwaliteit, maar toch. Het is beter dan niets. Ik denk dat ik elke maand maar een paar foto's maak om te kijken hoe ik er voor sta.





Revolution is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2014, 16:46   #14
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Als je gaat reizen is het niet heel erg om even te stoppen met minoxidil.. Maar doe het dan niet te lang. Wanneer je meer dan 2/3 weken op vakantie gaat kun je waarschijnlijk beter een flesje meenemen.

Wat bedoel je met CB is de toekomst?
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2014, 23:08   #15
Revolution
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 32
Geslacht:
Oke, om zoiets maakte ik mij dus zorgen. En, bijvoorbeeld, als ik in een maand op 7 willekeurige dagen mijn dosering vergeet? Zou dat een probleem zijn? Ik denk dan bijvoorbeeld aan terugkomen van uitgaan waarna ik minox vergeet aan te brengen of onverwachts bij iemand blijven slapen etc... Ik weet dat er wat discipline bij minox komt kijken maar ik probeer er een beetje achter te komen wat wel en niet kan wat betreft het missen van doseringen en wat het effect ervan is.

Hoe ziet het verder met het %minox? Gewoon de normale 5%? Ik heb wat gezocht op internet en blijkbaar zijn hogere percentages nog niet getest, dus dat raden jullie zeker af?

Is twee keer per dag noodzakelijk? Ik las ergens dat de halfwaardetijd van minox op de hoofdhuid ~22 uur is... Maar de hoofdreden dat ik voor 1 keer per dag opteer is de reden dat ik een aantal mensen heb zien zeggen dat minox in de ochtend hun haar minder mooi/ moeilijker te stijlen maakt.

Raden jullie Foam of Liquid aan?

Ik las ergens dat Minox vlekken achter kon laten als het nog niet helemaal opgedroogd zou zijn... Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik zat namelijk te denken, als ik in de avond minox aanbreng en daarna ga slapen, zou het bijvoorbeeld vlekken kunnen geven op mijn beddengoed.



Ik ben er nog niet over uit of ik ga beginnen met minoxidil... Ik heb al wel nagedacht over finasteride. Omdat ik bang ben voor veranderingen in mijn lichamelijke ontwikkelingen door fin, dacht ik dat het misschien een goed idee zou zijn om vanaf mijn 18e te beginnen met 0,5mg fin per dag en pas op mijn 21e of 22e de dosering te verhogen. Wat denken jullie? Zou dit zin hebben of zou het effect op mijn lichamelijke ontwikkeling hetzelfde blijven als bij een dosering van 1 / 1,5 mg?
Revolution is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.