Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 23 september 2023, 22:16   #1
Jaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2023
Berichten: 9
Geslacht:
Ervaring finasteride + vraag

Hi,

Ik wilde even de tijd nemen om mijn ervaring met verschillende middelen te delen en gelijk wat vragen stellen.

Ter info, ik ben een jongen van 23, ik heb de afgelopen jaren (in het begin minder bewust) last van haaruitval. Dit is vrij logisch gezien er aan beide kanten in mijn familie kale mannen zijn.

Om dit tegen te gaan ben ik dan ook een tijd geleden begonnen met het gebruik van verschillende middelen. Allereerst gebruikte ik enkel topical Minoxidil gezien ik bang was voor de side effects van finasteride. Door uitblijvende resultaten ben ik uiteindelijk toch voor topische finasteride gegaan.

Deze topical (Essengen-6, no PG) heb ik zo een drie en halve maand gebruikt. Ook hier zag ik geen zichtbare verbeteringen. Doordat ik irritatie op mijn hoofhuid kreeg ben ik uiteindelijk overgestapt naar orale minoxidil en finasteride.

Ik gebruik nu dan ook, ongeveer 1 maand, orale minoxidil (2,5 mg) en orale finasteride (1 mg) . Daarnaast probeer ik 1 keer in de week te microneedelen, gebruik ik rosemary oil en keto shampoo. Vooralsnog blijven ook hiermee de resultaten uit. Ik merk nogsteeds erg veel haaruitval en zie voornamelijk mijn haarlijn verder verminderen. Nu kom ik direct op mijn vraag, normaal is het zo dat je de werking van deze middelen pas na een half jaar goed kan beoordelen en is er een shedding phase zo rond de twee maanden. Echter heb ik dus al de topische variant van beide middelen gehad. Zou ik dan al eerder de werking hiervan kunnen beoordelen en zou ik dan geen shedding phase moeten ervaren? Ik stel deze vraag omdat ik serieus zit te overwegen om anders over te stappen naar Duta. Dit omdat ik (voor mijn gevoel) vrij snel achteruit ga.

Overigens, ik heb naast irritatie op de hoofdhuid nooit last gehad van side effects.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover.
Jaster is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2023, 22:50   #2
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Mijn advies: wacht het resultaat van orale Fina af. Inderdaad na 6 maanden beoordelen. Je haaruitval zou dan grotendeels gestabiliseerd moeten zijn anders werkt het niet. Nu geduld hebben: dat is lastig als haar je heilig is. Maar zet het van je af. Je druk maken kan immers ook weer voor haaruitval zorgen

Wat betreft minoxidil in topische variant dit werkt alleen voor ongeveer 30% van de mannen. Dit komt door een enzym wat de meeste personen niet hebben. Zelf gebruik ik topische minoxidil en ik zag dat haren op mijn temporal points veel dikker werden dus ik heb geluk. Kans groot dat jij bij de andere 70% hoort en je over enkele maanden pas je eerste effect van minoxidil gaat ervaren.

Laatst gewijzigd door Klapz; 23 september 2023 om 22:54
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2023, 23:21   #3
Jaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2023
Berichten: 9
Geslacht:
Thanks voor je reactie! Dan moet ik inderdaad maar gewoon geduld hebben… Dan is het ook maar te hopen dat de haren die ik nu verlies door fina shedding is. Daarnaast zit ik te twijfelen om mijn orale minox op te schroeven naar 5mg om zo toch ook voordelen te genieten.

Om dit nog even verder te verduidelijken, ik verlies momenteel haren met een snelheid zoals ik dag nog nooit heb gemerkt. Verder zie ik ook duidelijk mijn haargrens verdunnen. Daar zie ik lichte, dunne, “dons” haartjes komen. Zijn dit geshedde haren die terug komen of is dit niet terugkeerbaar verlies?

Laatst gewijzigd door Jaster; 24 september 2023 om 12:26
Jaster is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2023, 00:36   #4
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaster Bekijk bericht
Thanks voor je reactie! Dan moet ik inderdaad maar gewoon geduld hebben… Dan is het ook maar te hopen dat de haren die ik nu verlies door fina shedding is. Daarnaast zit ik te twijfelen om mijn orale minox op te schroeven naar 5mg om zo toch ook voordelen te genieten.

Om dit nog even verder te verduidelijken, ik verlies momenteel haren met een snelheid zoals ik dag nog nooit heb gemerkt. Verder zie ik ook duidelijk mijn haargrens verdunnen. Daar zie ik lichte, dunne, “dons” haartjes komen. Zijn dit geshedde haren die terug komen of is dit niet terugkeerbaar verlies?
Sorry voor mijn late reactie maar het lijkt als een shedding inderdaad. Zeker als je haaruitval nooit eerder zo hebt ervaren. Een DHT blocker zoals Fina of Duta werkt gelijk! Ook al zie je de resultaten pas maanden later vanwege de groeifases van de haren.

Hoe staat het er nu mee?
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2023, 12:01   #5
tim123456789
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 mei 2018
Berichten: 12
Geslacht:
Je neemt veel middelen tegelijk.

Mijn ervaring is dat minox zorgt voor shedding. Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt. Het werkt uiteindelijk wel, maar je moet consistent blijven in de applicatie. Ik kreeg er jeuk van, schilfers, witte vlokken en shedding.

Ik ben alleen verder gegaan met finasteride. Verder niks meer toegevoegd. De shedding stopte uiteindelijk, geen grote dotten haren in het doucheputje meer. Tevens ook teruggroei.

Wellicht slim om niet alle middelen tegelijk in te zetten. Maar gewoon voor 1 product te gaan en dan afwachten.
__________________
- 1 febr 2018 finasteride
tim123456789 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2023, 17:55   #6
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tim123456789 Bekijk bericht
Je neemt veel middelen tegelijk.

Mijn ervaring is dat minox zorgt voor shedding. Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt. Het werkt uiteindelijk wel, maar je moet consistent blijven in de applicatie. Ik kreeg er jeuk van, schilfers, witte vlokken en shedding.

Ik ben alleen verder gegaan met finasteride. Verder niks meer toegevoegd. De shedding stopte uiteindelijk, geen grote dotten haren in het doucheputje meer. Tevens ook teruggroei.

Wellicht slim om niet alle middelen tegelijk in te zetten. Maar gewoon voor 1 product te gaan en dan afwachten.
Nee, Fina en minoxidil geven betere resultaten dan een enkel middel afzonderlijk. Dat is wetenschappelijk bewezen en wordt ook wijdverspreid geadviseerd door medici.

Als jij jeuk en veel schilfers kreeg van topische minoxidil kan het wel zijn dat het middel voor hergroei zorgde maar ook irritatie. Per saldo was het voor jou dan geen goede uitkomst. Je kan wel orale minoxidil proberen.
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2023, 20:20   #7
Jaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2023
Berichten: 9
Geslacht:
Allereerst thanks voor de reacties. Ik ervaarde een gelijke reactie als hierboven aangegeven op topical Minoxidil, vandaar dat ik over gestapt ben op de orale variant. Ik blijf dit inderdaad tegelijk gebruiken vanwege de synergetische werking van de middelen.

Tot op heden verlies ik nog aardig veel haren. Ook zie ik nog steeds de haarlijn zichtbaar terug lopen. Hier zie ik voor nu nog niet kleine haren ofwel donshaartjes voor terugkomen. Ik maak me hier licht zorgen om en vraag me dan ook af of ik mogelijk al naar duta over moet stappen voordat ik te veel verlies heb geleden. Ik was er persoonlijk snel bij (NW2), maar als het op deze manier doorgaat zie ik hier snel verandering in komen, en dan niet op de juiste manier...
Jaster is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2023, 22:24   #8
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaster Bekijk bericht
Allereerst thanks voor de reacties. Ik ervaarde een gelijke reactie als hierboven aangegeven op topical Minoxidil, vandaar dat ik over gestapt ben op de orale variant. Ik blijf dit inderdaad tegelijk gebruiken vanwege de synergetische werking van de middelen.

Tot op heden verlies ik nog aardig veel haren. Ook zie ik nog steeds de haarlijn zichtbaar terug lopen. Hier zie ik voor nu nog niet kleine haren ofwel donshaartjes voor terugkomen. Ik maak me hier licht zorgen om en vraag me dan ook af of ik mogelijk al naar duta over moet stappen voordat ik te veel verlies heb geleden. Ik was er persoonlijk snel bij (NW2), maar als het op deze manier doorgaat zie ik hier snel verandering in komen, en dan niet op de juiste manier...
De werking van fina kan pas na 1 jaar beoordeeld worden, daarom zou ik nu zeker nog niet overstappen op de grotere broer van fina.

Het lijkt mij ook meer op shedding, ik zou nog even doorzetten.

Overigens is het ook mogelijk dat er weinig veranderd maar omdat je er zoveel naar kijkt je dit anders ervaart. Foto's maken helpt bij objectief beoordelen.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2023, 13:36   #9
Jaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2023
Berichten: 9
Geslacht:
Om hier verder nog wat duidelijkheid over te geven. Op het moment dat ik een uitgevallen haar goed bekijk, dan zie ik dat deze haar soms een stuk dunner is bij de wortel ten opzichte van hoe dik deze is bij het uiteinde van de haar. Is dit iets normaals, of kan dit ook een indicatie zijn van het feit dat de medicatie verdere verdunning niet tegen gaat?
Jaster is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2023, 10:13   #10
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Ik gebruik nu zelf 5,5 maand finasteride en ik zag pas haaruitval drastisch stabiliseren vanaf maand 4 - 4,5. Dus nog even doorbijten en geduld hebben.
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2023, 11:48   #11
Jaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2023
Berichten: 9
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deman Bekijk bericht
Ik gebruik nu zelf 5,5 maand finasteride en ik zag pas haaruitval drastisch stabiliseren vanaf maand 4 - 4,5. Dus nog even doorbijten en geduld hebben.
Bedankt voor je bericht. Laten we hopen dat dit voor mij ook het geval zal zijn. Heb je zelf ook een shedding periode gemerkt en merk je nu mogelijk teruggroei? Ik zie namelijk een zichtbaar verschil in hoe mijn haarlijn zich heeft ontwikkeld zowel in aantal als in dikte van de haren.

Ik zal proberen deze week wat fotos te plaatsen. Ben benieuwd hoe jullie naar mijn situatie kijken.
Jaster is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2023, 12:55   #12
Jaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2023
Berichten: 9
Geslacht:
Hierbij een foto van voordat ik met fina & minox begon Tov de huidige situatie. Benieuwd wat jullie denken. Img_9711 is de afbeelding van voordat ik begon met medicatie. Ikzelf heb het gevoel dat het aantal haren en de dikte van de haren is afgenomen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_9711.jpg‎ (75,0 KB, 35x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_9709.jpg‎ (151,3 KB, 34x gelezen)
Jaster is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2023, 13:44   #13
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaster Bekijk bericht
Bedankt voor je bericht. Laten we hopen dat dit voor mij ook het geval zal zijn. Heb je zelf ook een shedding periode gemerkt en merk je nu mogelijk teruggroei? Ik zie namelijk een zichtbaar verschil in hoe mijn haarlijn zich heeft ontwikkeld zowel in aantal als in dikte van de haren.

Ik zal proberen deze week wat fotos te plaatsen. Ben benieuwd hoe jullie naar mijn situatie kijken.
Persoonlijk heb ik nog geen nieuwe haren zien groeien.. velen schrijven dat finasteride dit wel kan doen, het is afwachten.

Haaruitval zien minderen is echt al iets groots. Hierop kun je bouwen en eventueel een Haartransplantatie aangaan.
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2023, 20:15   #14
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Fina geeft vooral resultaat op de kruin, veel minder op de haarlijn.
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2023, 11:59   #15
Jaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2023
Berichten: 9
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klapz Bekijk bericht
Fina geeft vooral resultaat op de kruin, veel minder op de haarlijn.
Iknow, alleen zag ik sinds het gebruik van Fina mijn haarlijn zichtbaar verminderen. Vandaar was ik dan ook benieuwd of dit door shedding kon komen en dit nog “terug te draaien” was.
Jaster is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.