Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 november 2001, 11:32   #1
erna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 november 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 147
Exclamation De haren uit je hoofd trekken!

hallo,

iedereen kent het spreekwoord "de haren uit je hoofd trekken" wel. Maar als je dit ltterlijk opvat, heb je na een tijdje een echt probleem. Een probleem waar ikzelf al 8 jaar aan lijdt. Ik ben begonnen op min 14e. In het begin was het een spelletje; ik zocht de dikke, donkere haren eruit en bestudeerde ze. Vaak kwam er met de haar nog het haarzakje mee en deze ging ik vervolgens tellen.
Bij mij is het zo erg geweest, dat ik bovenop mijn hoofd geen haar meer had en ook mijn wenkbrauwen en wimpers waren verdwenen.
Inmiddels ben ik er weer redelijk bovenop gekomen. Ik kan mijn haar weer los hebben en ik heb weer wenkbrauwen en wimpers. Toch trek ik er nog veel haren uit en is mijn bos haar erg dun.
Mijn grootste wens op dit moment is van mijn verslaving af te komen en mijn eigen volle bos terug te krijgen voordat het te laat is.
Daarom wil ik graag met anderen in contact komen, die mij misschien kunnen helpen en wie weet ik hun.

Grt Erna
erna is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2001, 12:31   #2
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Beste Erna

Hallo Erna
Goed van je dat je ook bij haarweb bent gekomen.
Ik ben Monique3 en ik heb trichotillomanie (ttm) vanaf mijn 8ste en nu ben ik 33 jaar.
Ik heb zelf al een hele lang weg afgelegd, en de nodige hulpverleners gezien.
Ik trek bij mezelf mijn hoofdharen eruit, maar omdat mijn leven het laatste jaar erg is veranderd , en ten goede vind ik zelf, gaat het met mij nu goed wat het plukken betreft. Ik heb nu al ruim 12 weken niet meer geplukt, dus mijn eigen haren beginnen lekker terug te groeien. Mijn probleem is voor de buitenwereld niet zichtbaar omdat ik vanaf mijn 18de een pruik draag.
Ik kan niet precies zeggen wat het nu is dat ik nu het plukken kan tegenhouden. Als ik dat wist dan zou ik het meteen vertellen.
Maar ik denk dat het er mee te maken heeft dat ik nu dingen doe die ik wil, en ik voor mezelf heb gekozen.
En het feit dat ik via een oproep en via internet lotgenoten heb gevonden waar ik veel mee praat en mail en schrijf is ook een heel belangrijk punt. Ik heb er veel aan om te lezen over anderen met ttm, ik hoop jullie ook.
Met mij gaat het nu goed, maar ik houd in mijn achterhoofd dat het ook weer fout kan gaan, dus ik moet op mijn hoede blijven. Maar ik ben ervan overtuigd dat jullie ook op het punt kunnen aankomen waar ik nu ben, je moet gewoon blijven volhouden. Ik heb ook mijn momenten gehad dat ik dacht, ik kom er nooit meer vanaf, en dat ik niets meer zag zitten. Ik heb zelfs erover gedacht om mezelf van deze wereld af te helpen, maar dat heb ik niet gedaan. Zo wanhopig ben ik er ooit aan toe geweest, dus ik kan me heel goed indenken dat jullie nu denken, nou mij lukt het niet. Nou , ik ben nu zo vol hoop, genoeg voor jullie mee.
Ik hoop dat jullie iets aan mijn woorden hebben, sterkte aan jullie allemaal.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2001, 00:11   #3
Anne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2001
Berichten: 11
Hoi Monique3,

Hmm, eerst maar eens hartelijk gefeliciteerd met 12 weken! Voelt goed he? Gaat het makkelijk bij jou? Ik ben heel erg benieuwd hoe dat ging, had je je voorgenomen om dan-en-dan te stoppen, was er een bepaalde aanleiding, of... ?

Ik denk ook dat het iedereen het uiteindelijk kan lukken om minder of niet te trekken, omdat ik, zoals jij ook schrijft, ook zovaak heb gedacht dat ik het niet kon. Jammergenoeg heb ik ook geen recept. Het enige wat ik weet zijn 2 'ingredienten', het eerste is echt voor jezelf weten dat je er vanaf wil, dat ttm niet bij je hoort maar iets is waar je tegen vecht, en het tweede is het 'gevecht' zelf. En, als je haren trekt omdat je bv rottig voelt, gespannen, onzeker, wat dan ook, dan ook nog proberen om dat beter te maken. Nogal een klus al met al. Die voor iedereen anders is. Ik heb ook veel hoop, en zin om te roepen, ala emiel ratelband, je kan je, het gaat iedereen lukken - uiteindelijk! Bij deze dan....

Groetjes,
anne
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2009, 16:01   #4
Vincen-t
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2009
Berichten: 2
Hallo,

Wat ben ik blij dat ik een topic heb gevonden die voor mij ook een opluchting kan zijn.

Ik ben 19 jaar, en ik heb vanaf mijn 12e een soort gelijk probleem. Ik heb gelezen dat dit probleem vaak bij vrouwen voorkomt, Ik ben dus blijkbaar een uitzondering. Ook bij mij begon het als een spelletje. Ik trok haren uit mijn kruin, met het doel de kleinste haartjes eruit te halen. Echter wist ik eigenlijk dat het niet kon, want alle haren waren evenlang. Nadat ik besefte dat er een kale plek onstond, kon ik er niet meer mee ophouden.

Vanaf dat moment heb ik mijn haar langer moeten laten groeien en met behulp van gel kon ik het haar eromheen eroverheen plakken letterlijk. Maar ook dat zag er niet uit, ik had namelijk een halve pot gel nodig voordat het een keer bleef zitten.

Tegenwoordig heb ik mijn haar kort en kan ik alleen met hele goeie vrienden praten over mijn probleem. Toch draag ik over straat en zelfs op school een pet om het te verbergen. Ik schaam mij er niet voor, maar ik wordt al misselijk als ik er aan denk dat ik om de 5 minuten gevraagt wordt waarom ik een kale plek op mijn hoofd heb.

Afgelopen week heb ik gezocht op internet wat voor een probleem het is, en het lijkt verdacht veel op trichotillomanie, (afgekort TTM). Het is een tic vergelijkbaar met nagelbijten.

Alleen weet ik niet waardoor het komt, frustratie? Stress? ik weet het niet, want voor mijn gevoel heb ik nergens last van. Ik weet van mezelf dat ik een vrolijke jongen ben dat niet graag op zoek is naar problemen, maar het beste ervan wil maken.

De laatste tijd lijkt het goed te gaan. Mijn moeder en vrienden zeggen dat de kale plek kleiner is geworden, maar verder veranderd er nog maar weinig.

Ik wil nu eigenlijk graag weten waarom ik er niet mee kan stoppen. Elke keer lijkt er namelijk eidelijk weer wat te groeien, maar voordat ik het zelf doorheb heb ik de helft alweer eruit getrokken. Ik heb geen last van stress of wat dan ook...

Ik hoor graag een reactie.

Alvast bedankt, Groeten....
Vincen-t is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2009, 14:34   #5
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Hoi Vincen-t, welkom op Haarweb!

Helaas is het nog steeds niet bekend waar TTM door wordt veroorzaakt. Als we dat toch eens wisten...

Ik denk zelf dat het te maken heeft met stress, en dan voornamelijk het 'herstellen' van stress. Op momenten dat de stress voorbij is, ga je plukken om je rustig te voelen. Blijkbaar gaat dat herstellen van stress bij ons niet helemaal goed.
Onlangs is ontdekt dat onze haarzakjes een grote rol spelen in het hele stressgebeuren in ons lichaam. Dat vind ik erg hoopgevend voor het onderzoek naar TTM. Ik heb het idee dat we steeds dichter bij het antwoord komen.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.

Laatst gewijzigd door Lila; 23 februari 2009 om 14:41
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2009, 08:47   #6
punky1982
HaarWeb lid
 
punky1982's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 29
het boek: "je kunt je leven helen"

Hoi hoi! Tijdje niets meer geschreven, maar ik ben nu aan het lezen in: "je kunt je leven helen" van Louise L. Hay.
Daarin staat o.a. beschreven dat je 1000x per dag tegen jezelf moet zeggen: "Ik heb geen behoefte aan...."
In ons geval wordt dat dus: "Ik heb geen behoefte aan mijn haar uit te trekken".
Ik ben ermee bezig, ik hou jullie op de hoogte of het werkt ;-)
XXX Punky1982
punky1982 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2009, 02:46   #7
wanhopig
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2009
Berichten: 1
Ik ben blij dat ik iemand heb gevonden die ook hetzelfde probleem heb.
ik draag zelf hoofddoek dus mensen buiten merken er niks van , maar zelf thuis draag ik het nu. ik kan mijn hoofddoek niet uit doen naast familie leden en vriendinnen. Ik ben ook zo depressief geworden door me haar dat ik er naar de huisarts ben gegaan. Die vroeg mij wat hij voor mij zou moetne kunnen betekenen. de dokter zelf zij dat hij er nooit van had gehoord. toen dacht ik dus echt dat ik de enige was. maar gelukkig ben ik dus niet de enige. kan iemand mij vertellen die er wel mee is gestopt hoe zij.hij dat heeft gedaan ???? ik ben bijna kaall !!!!!!!!!
wanhopig is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2009, 14:15   #8
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
Hey Wanhopig

Welkom op het forum, hoewel het natuurlijk niet zo leuk is dat je TTM hebt. Ik ben zelf nog niet gestopt, dus kan je ook niet vertellen hoe. Maar er zijn heel wat tips en info te lezen op het forum. Zonde toch dat je dokter er nog nooit van gehoord had, daarom proberen we de stilte en taboe te verbreken. Veel sterkte nog.

Groetjes
jolien is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2009, 14:18   #9
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
Punky1982, hopelijk haal je nog altijd kracht uit het toepassen van Hay's methode. Helpt het je?
Groetjes
jolien is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2009, 00:59   #10
stuurkluiver
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Berichten: 2
Hoi!

Tijdje(paar jaar) niet geweest op dit forum.. maar per toeval kwam ik er vanavond weer langs. Nav de post van Vincent reageer ik even, ik ben zelf ook man. Het feit dat TTM een "typisch" vrouwelijk probleem is maakt het er niet makkelijker op als je als man hier last van ondervind.

@Punky1982, ben ook wel benieuwd naar je bevindingen nav het boek van Hay. Zelf volg ik schema gerichte therapie en in mijn ogen is TTM een typische valkuil.

Grtzzz!
stuurkluiver is offline   Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2009, 14:05   #11
Lnn
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Berichten: 7
Hey stuurkluiver,

Ikzelf (vrouw) lijd aan ttm, maar mijn jongere broer van 13 ook, al heeft die het wel niet door volgens mij. Ik denk dat er meer mannen hier aan lijden dan dat we denken. Misschien dat vrouwen het gemakkelijker 'bekend maken'?
Lnn is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 14:37   #12
trichotutje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 oktober 2009
Berichten: 2
Bij mij was het ook zo dat ik een periode had dat het echt erg was.
Er zaten hele gaten in mijn wenkbrauwen, en ik had geen wimper meer over.
Nu doe ik het nogsteeds maar dan met het idee dat "ik het al zó lang niet meer gedaan heb, nu mag het wel weer even"

Ik wil er echt vanaf
trichotutje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2010, 05:32   #13
iwish
Non-actief
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 6
ik denk niet dat het door stress komt, maar dat bepaalde mensen (wij met ttm) gewoon gevoeliger zijn voor dwang. zelf had ik vroeger ook dwangneuroses.
iwish is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2010, 22:41   #14
meisje123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2010
Berichten: 2
hee,hee
ik pluk ook de heledag door aan mijn haar ik ben nu 13 jaar en ik doe het al een jaartje denk ik...
echt vervelend mijn haar is echt verschrikkelijk dun en veel kiinderen vragen ernaar ik weet nooit wat ik moet zeggen.
bij mij begon het met een spelletje ik stopte het tussen mn tanten ofzo heel vaag alleen nu ben ik eraan verslaaft!.
ik ben blij dat ik niet de enigste ben maar uit mijn omgeving ken ik niemand die het doet helaas ik zou graag iemand leren kennen wie het ook doet maarja die is er bij mij in de omgeving niet.
ik doe zoooo mijn best van mijn haar afteblijfen maar het lukt niet! ik heb ook wellis handschoentjes aan maar dat is irritant en als ik dat in het openbaar draag vraagt iedereen erna dus ik weet niet wat ik moet..
wil iemand rond de 13 jaar msn contact met me opnemen?
gr meisje123
meisje123 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2010, 17:42   #15
lotte
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 134
Hoi Meisje

Ik hoop dat er andere meisjes van jou leeftijd hierop reageren; Vaak verstop je deze aandoening voor de buitenwereld en kom je er later voorzichtig mee naar buiten.. Nou ja.. Ook minimaal.. Er zijn maar heel weinig mensen die er voor iedereen open in zijn. Zeker op jou leeftijd.

Sterkte!!
lotte is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.