Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 5 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 13 september 2005, 17:08   #61
Fly1981
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Berichten: 3
Het is overal dunner aan het worden maar voornamelijk boven op mijn hoofd
daar is het nu zo dun dat ik ook (weer) opmerkingen van mijn omgeving ga krijgen dat ik kaal begin te worden.

Ik ben nu 24, toen ik een jaar of 20 was is het bij mij begonnen, er waren problemen met een familielid van mij en daar had ik meer stress van dan ik op dat moment wist. misschien heeft het toen daaraan gelegen.

Na een tijdje is mijn haar niet dunner geworden maar er is ook geen haar terug gekomen. Nu is sinds enkele maanden mijn relatie uitgegaan en nu begint het dus weer. Ik vraag me dus erg af of dit toeval is of dat ik me weer meer druk maak dan dat goed voor mij is.

Ik kan niet zeggen dat ik me echt depri voel ofzo, dus ben benieuwd of hier meerdere mannen last van hebben (misschien zonder dat ze het zelf weten) of dat het echt toeval is.

M.v.g
Fly1981 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2005, 17:38   #62
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
volgens mij bestaat er een medicijn die je ten tijde van stress kunt slikken om zo haaruitval als gevol van stress weg te nemen...

ben nu aant koken zal zo eens ffkes kijken..
ray is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2005, 18:39   #63
Fly1981
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Berichten: 3
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darkster1981
volgens mij bestaat er een medicijn die je ten tijde van stress kunt slikken om zo haaruitval als gevol van stress weg te nemen...

ben nu aant koken zal zo eens ffkes kijken..
Daar zo ik idd graag iets meer over willen weten, eet smakelijk
Fly1981 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2005, 19:28   #64
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fly1981
Daar zo ik idd graag iets meer over willen weten, eet smakelijk
Telogene effluvium (telogeen effluvium, afkorting: TE, Engels: telogen effluvium)
Een aandoening waarbij de haren massaal van de anagene fase (groeifase) in de telogene fase (uitvalfase) vervallen. Dit heeft diffuus haaruitval tot gevolg. Het telogene effluvium kan een gevolg zijn van fysieke of psychische stress, zoals hoge koorts, infecties, bloedarmoede, een operatie, een ongeval, emotionele problemen, een streng dieet, alcoholmisbruik, enz. Ook sommige geneesmiddelen (zoals sommige bloedverdunnende en bloeddrukverlagende medicamenten) kunnen dergelijk haarverlies uitlokken. Meestal treedt het haarverlies op zo’n 3 maanden na de uitlokkende factor.
Ook het haarverlies dat vaak een drietal maanden na de bevalling optreedt, is een vorm van telogeen effluvium. Het percentage anagene haren (haren in de groeifase) bedraagt tijdens de zwangerschap 95%, zodat het normaal telogeen haarverlies op dat moment sterk verminderd is. Na de bevalling gaan deze haarfollikels, onder invloed van de daling van het de oestrogeengehalte, snel over naar de telogene fase. Het resultaat is een toename van het haarverlies zo'n 3 tot 4 maanden later.
In geval van telogeen effluvium kan men niet veel meer doen dan de oorzaak aanpakken en afwachten: in de volgende 6 à 12 maanden zal immers een spontane hergroei van de haren optreden. Eventueel kunnen gedurende enkele maanden supplementen van cystine en methionine, de bouwstenen van onze haren, worden gegeven. In veel gevallen is een beperkt bloedonderzoek gewenst om het onderliggende probleem op te sporen, om de juiste behandeling in te stellen, maar ook om onnodige behandelingen te voorkomen. Gebruik van de bekende hormonale haargroeimiddelen als finasteride is in dit geval namelijk overbodig.
Het haarverlies dat optreedt bij kankerpatiënten die met chemotherapie worden behandeld, is hiermee vergelijkbaar, maar hier worden de haarwortels zodanig beschadigd dat de haren nog in de anagene fase uitvallen. Om deze reden wordt dit ook wel anagene effluvium genoemd. Het haarverlies kan optreden binnen de week na de start van de therapie. Ook deze vorm van haarverlies herstelt automatisch na het stopzetten van de therapie.

(bron: haarwoordenboekje)

als je een stresskip bent net als mij dan zou het ermee te maken kunnen hebben. ik ben ook altijd gestressed en dat speelt bij mij misschien ook wel een rol...

(het geneesmiddel nog niet gezien)
ray is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2005, 22:44   #65
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Stress kan de oorzaak zijn van haaruitval, maar dan hebben we het niet over gewone mannelijke kaalheid. Soms komen mensen inderdaad in een telogeen effluvium door een periode van grote stress. Wat je vaak ziet is dat de haaruitval dan juist optreedt als de stressperiode net achter de rug is. Het kan dan nog geruime tijd duren voordat het effluvium is gestopt, ook al ben je al weer helemaal relaxed. Stress leidt trouwens niet alleen tot haaruitval maar tot veel meer lichamelijke en geestelijke klachten, zoals bijv. eczeem, maagpijn, hoofdpijn, slecht humeur, slapeloosheid etc. Je zult altijd te maken hebben met een combinatie van verschillende factoren, en nooit alleen met het effluvium. Als je dus alleen last hebt van extreme haaruitval en je je verder kiplekker voelt en alles lekker loopt, weet je dus zeker dat je niet met een telogeen effluvium te maken hebt. Overigens leidt een telogeen effluvium zelden tot zichtbaar minder haar op het hoofd; als het daar al toe leidt is het diffuus over de hele hoofdhuid dunner, en niet volgens het patroon dat mensen hebben die kaal zijn door mannelijke hormonen.

Stress wordt ook wel eens in verband gebracht met mannelijke kaalheid, maar dan bevind je je wetenschappelijk gezien wel op glad ijs. Er is een (onbewezen) theorie dat stress de haaruitval kan "triggeren", dus dat het door de stress in gang wordt gezet. Ook wordt wel eens gedacht dat het mogelijk is dat het lichaam bepaalde stresshormonen verwart met bepaalde mannelijke hormonen (als DHT), maar nogmaals: dit is volgens mijn laatste info nooit echt bewezen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2005, 01:06   #66
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Ik heb ook in het verleden best wel periodes gehad waarin ik me ineens EXTREEM druk maakte over dingen wat toch ook met stress te maken heeft? De laatste was ergens in eind mei en ik kwam er toen net achter dat ik AGA had. Dus ik kan nu in zo'n periode komen!? Is het niet zo dat je haar wel kan uitvallen door stress, maar dat het later weer teruggroeit? Of had ik in die periode medicijnen moeten slikken waarvan ik het bestaan toen niet wist!?
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2005, 01:20   #67
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Godver, nu ga ik me hier OOK weer druk om maken. Ik zie het nu al aankomen.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2005, 01:39   #68
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy
Godver, nu ga ik me hier OOK weer druk om maken. Ik zie het nu al aankomen.
ik merk nu dat nu ik het heel langzaam ga accepteren mijn haaruitval de laatste paar dagen iets minder is. misschien andere factoren maar ga erop letten!

(zit nu te twijfelen of een kale kop mijn geen lekkere arrogante verschijning gaat geven van: "ik heb lekker lak aan alles" )
ray is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2005, 09:45   #69
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy
Godver, nu ga ik me hier OOK weer druk om maken. Ik zie het nu al aankomen.
Rustig!!! Ik vertelde toch een heel geruststellend verhaal???

TE's komen HEEEEEL zeldzaam voor als gevolg van stress. Maar een TE is vaak helemaal niet erg omdat het niet tot zichtbare problemen op het hoofd leidt en het vanzelf weer over zal gaan.

En ik geloof zelf niet dat stress veel invloed heeft op AGA. Relax dus, oelewapper
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2005, 11:47   #70
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Lightbulb

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fly1981
Dag Allemaal,

Ik heb al een hoop informatie gevonden op deze site, ik zelf heb ook het probleem dat mijn haar uitvalt en dunner aan het worden is.
Bij mij komt het helemaal niet voor in de familie.
Volgens mij heeft bij mij de factor stress en "niet lekker in je vel zitten" een aanzienlijke rol gehad in het dunner worden van mijn haar.

Hebben jullie hier enige ervaring mee?
Ik gebruik sinds vandaag Propecia het is voor mij dus ook maar de vraag of dit gaat werken

M.v.g.
Thread verplaatst van mannenrubriek naar deze en samengevoegd met thread over stress, want daar ging het in feite over.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2005, 11:48   #71
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Vond er toevallig nog een artikel over in de ogenschijnlijk onuitputtelijke bibliotheek van artikelen op Hairlosshelp.com die ik net ontdekt heb en waarmee ik het forum nu aan het overladen ben :

How stress causes hair loss

Snap er zo op het eerste gezicht nog niet veel van, zal het later nog eens uitgebreider lezen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2005, 14:43   #72
rizla
HaarWeb lid
 
rizla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 april 2005
Locatie: omg. amsterdam
Berichten: 303
Alpha-MSH dat zouden we moeten hebben volgens deze tekst?

staat ook bij dat het een anti inflammatorry is later ff verder lezen nu lekker sleutellen
__________________
als ik later groot ben wil ik meer haar.
mijn regimen: geen geleuter over haar, een blik lieve meissies elk weekend, 140 rijden in de bebouwde kom en circuit dagen, en vooral geen geleuter over haar
!! dont worry, be naked
rizla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2005, 08:17   #73
dropper
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Berichten: 26
Eerste indicaties dat stress wel degelijk een oorzaak kan zijn

Goeiemorgen iedereen,

Kwam vanochtend het volgende artikel tegen dat aantoont dat stress toch een potentiële oorzaak kan zijn voor haaruitval. Tot nog toe was hierrond geen echt goed bewijsmateriaal bekend. Deze studie is wederom gebaseerd op muizen, en dus niet 100% rechtstreeks vertaalbaar naar de mens, maar het is een indicator. Wel triest voor de muisjes. Minox blijkt ook in dit geval een bruikbaar lapmiddel.


Hair growth inhibition by psychoemotional stress: a mouse model for neural mechanisms in hair growth control.

Peters EM, Arck PC, Paus R.

Biomedical Research Center, Psychoneuroimmunology Research Group, Internal Medicine, Psychosomatics, University Medicine Berlin, Charite Virchow Campus, Germany.

Stress has long been discussed controversially as a cause of hair loss. However, solid proof of stress-induced hair growth inhibition had long been missing. If psychoemotional stress can affect hair growth, this must be mediated via definable neurorendocrine and/or neuroimmunological signaling pathways. Revisiting and up-dating relevant background data on neural mechanisms of hair growth control, we sketch essentials of hair follicle (HF) neurobiology and discuss the modulation of murine hair growth by neuropeptides, neurotransmitters, neurotrophins, and mast cells. Exploiting an established mouse model for stress, we summarize recent evidence that sonic stress triggers a cascade of molecular events including plasticity of the peptidergic peri- and interfollicular innervation and neuroimmune crosstalk. Substance P (SP) and NGF (nerve growth factor) are recruited as key mediators of stress-induced hair growth-inhibitory effects. These effects include perifollicular neurogenic inflammation, HF keratinocyte apoptosis, inhibition of proliferation within the HF epithelium, and premature HF regression (catagen induction). Intriguingly, most of these effects can be abrogated by treatment of stressed mice with SP-receptor neurokinin-1 receptor (NK-1) antagonists or NGF-neutralizing antibodies - as well as, surprisingly, by topical minoxidil. Thus there is now solid in vivo-evidence for the existence of a defined brain- HF axis. This axis can be utilized by psychoemotional and other stressors to prematurely terminate hair growth. Stress-induced hair growth inhibition can therefore serve as a highly instructive model for exploring the brain-skin connection and provides a unique experimental model for dissecting general principles of skin neuroendocrinology and neuroimmunology well beyond the HF.

PMID: 16364026 [PubMed - in process]
__________________
2x Restiva (vit C, E, B5, B6, biotine, zink, bamboe, biergist, tarwekiempoeder)
3x per dag Grape Seed Extract
4000 mg MSM
2% Ketoconazole shampoo (2x per week)
Jason Tea Tree Oil shampoo (1x per week)
Actigener shampoo w/ Arnica Montana (1x per week)
Dagelijks 1x groentesap & 2 glazen fruitsap w/add vit.
Dagelijks 1x Danone Activia
dropper is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2005, 15:31   #74
Persian
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2005
Berichten: 72
Bedankt dropper.

Heel handig, ik ben zelf al aan de slag gegaan met Minox, dit artikel bevestigd dat het inderdaad een goed hulpmiddel kan zijn.
__________________
Mijn Regimen:

Extern:
-Minoxidil 5%
-Rooscure
-Lasercomb
-Folligen

Intern:
-

Plannen:
-Propecia?

Laatst gewijzigd door Persian; 29 december 2005 om 15:53
Persian is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2005, 16:50   #75
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Bedoelen ze hier dat stress kan zorgen voor tijdelijke haaruitval, of dat stress AGA kan triggeren?
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.