Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 november 2014, 11:48   #1
tim93
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2014
Berichten: 26
Geslacht:
DHT vraagje

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over DHT en ik zal eerst mijn situatie aan jullie voorleggen.
Ik ben 21 jaar en vermoed dat ik haaruitval heb/ga krijgen. In mijn familie is dit nogal verschillend, de ene oom/neef is kalend en de andere weer niet.

Mijn broer is 26 en heeft vanaf ongeveer zijn 22/23e flinke haaruitval gekregen. Mijn vader had hetzelfde. We hebben allebei altijd al wel inhammen gehad. Nu is mijn broer wel anders dan ik; ik heb altijd veel 'meer' haar gehad en hij heeft vanaf zijn 16e al flink wat borsthaar etc en ik heb vrijwel geen lichaamshaar op wat normale beharing op de benen en oksels na. Zou ik hieruit kunnen concluderen dat ik minder DHT aanmaak, en dus met geen of minder haaruitval te maken ga krijgen? Of zijn deze gegevens volledig verwaarloosbaar? Ik heb al informatie opgezocht over het verband tussen lichaamshaar en haaruitval maar de meningen daarover verschillen en er is schijnbaar geen wetenschappelijk bewijs voor. Wat denken jullie? Ik hoef jullie natuurlijk niet over mijn wanhoop te vertellen want daar zullen jullie vast wel bekend mee zijn! Alvast bedankt voor een reactie!

Edit: is het 'verstandig' (rekening houdend met de bijwerkingen) om in mijn situatie finasteride te gaan slikken? Mijn zorgen bestaan vooral uit het frontale gebied en dat is schijnbaar een moeilijker gedeelte. Dat er haren terug groeien hoop ik niet op, maar zal het wel een nut hebben voor het behoud?

Laatst gewijzigd door tim93; 10 november 2014 om 11:51
tim93 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2014, 20:15   #2
ulti
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2012
Berichten: 78
Ik heb ook weinig lichaamshaar (niet eens borsthaar!) t.o.v mijn broer . Hij juist veel op zn armen etc en heel donker zelfs! Ik kalend hij 0,0 last van haar uitval!..

Gewoon kwestie van pech hebben

Zou als er nog niks zichtbaar is zeker geen fina gaan slikken! Kijk het aan, maar desnoods foto's en vergelijk ze van nu en over een (half) jaar etc.. Dan zie je misschien wel of geen verschil, en kan je altijd nog actie ondernemen

Laatst gewijzigd door ulti; 10 november 2014 om 20:18
ulti is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2014, 23:49   #3
tim93
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2014
Berichten: 26
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ulti Bekijk bericht
Ik heb ook weinig lichaamshaar (niet eens borsthaar!) t.o.v mijn broer . Hij juist veel op zn armen etc en heel donker zelfs! Ik kalend hij 0,0 last van haar uitval!..

Gewoon kwestie van pech hebben

Zou als er nog niks zichtbaar is zeker geen fina gaan slikken! Kijk het aan, maar desnoods foto's en vergelijk ze van nu en over een (half) jaar etc.. Dan zie je misschien wel of geen verschil, en kan je altijd nog actie ondernemen
Bedankt voor je reactie! Door mijn paranoia denk ik wel een verschil te zien ('s ochtends haren op mijn kussen, doucheputje etc heb ik geen last van) maar mijn haar is volgens mij niet dunner geworden. Zou fina, mocht er wel van echte uitval sprake zijn, dé oplossing kunnen zijn?
tim93 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2014, 07:36   #4
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Onzekerheid en angst over uitvallend haar hebben toegeslagen. En dat gebeurt met iedereen die last heeft van het 'haarsyndroom' (zo noem ik het maar, het verschrikkelijk vinden om kaal te zijn/worden). Maar als ik het begrijp heb je altijd al wel inhammen gehad, of zijn deze er ook langzaam gekomen? En je hebt last van frontale uitdunning? Een paar haren op je kussen is vrij normaal, veel haren op je kussen kan een aanwijzing zijn van extra haaruitval. Ook hele fijne dunne of korte uitgevallen haren, of als je je haar niet meer makkelijk kan stylen...
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2014, 10:57   #5
tim93
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2014
Berichten: 26
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Onzekerheid en angst over uitvallend haar hebben toegeslagen. En dat gebeurt met iedereen die last heeft van het 'haarsyndroom' (zo noem ik het maar, het verschrikkelijk vinden om kaal te zijn/worden). Maar als ik het begrijp heb je altijd al wel inhammen gehad, of zijn deze er ook langzaam gekomen? En je hebt last van frontale uitdunning? Een paar haren op je kussen is vrij normaal, veel haren op je kussen kan een aanwijzing zijn van extra haaruitval. Ook hele fijne dunne of korte uitgevallen haren, of als je je haar niet meer makkelijk kan stylen...
Dank voor de reactie Reet.. Mijn haar is nu eigenlijk exact hetzelfde als dat het altijd is geweest. Heb daarbij wel altijd (ik vind zelf grote) inhammen gehad. Maar daar is nu nog niks aan veranderd heb ik het idee, niet qua dikte of aantal. Ik heb alleen recentelijk dat ik meer erop ben gaan letten, wat betreft het kussen dan. Wat moet ik me voorstellen bij veel haren op je kussen, dat het echt hélemaal onder ligt? Ik denk dat ik er een stuk of 25 oid op vind als ik het een schatting moet geven. Als ik met mijn handen door mijn haar ga blijft er altijd wel een aantal haren aan mijn hand vastplakken. Ik ben dus in de war of ik me zorgen moet maken of dat dit angst is die ik mezelf gewoon aan het aanpraten ben.
tim93 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2014, 11:46   #6
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Nou haaruitval is een normaal proces. Iedereen heeft haaruitval, haren vallen op je kussen, blijven aan je handen plakken, vallen uit tijdens het douchen... Haren komen, groeien en gaan. Het probleem bij kaler worden is alleen dat ze (langzamer) komen en sneller gaan. Totdat ze na een tijd helemaal niet meer komen. Hoeveel haren iemand op een dag verliest is verschillend van persoon tot persoon. Aangenomen wordt dat zo'n 60-100 haren op een dag normaal is. Daarboven wordt (onterecht dus) 'haaruitval' genoemd.
Heb jij opgemerkt dat je meer haren op je kussen vindt in de ochtend? Of is dat hetzelfde gebleven? Zie je meer hoofdhuid als eerst? Voelt je haardos wat slapper of dunner? Kom je dunnere, kortere, fijne haren tegen? Dit zijn nl wat aanwijzingen dat je last hebt van (tijdelijk) OVERMATIG haaruitval. Dus het is eigenlijk een beetje op dat soort dingen letten... Maar geen spoken gaan zien, gewoon eerlijk naar de situatie kijken. En merk je op dat het de verkeerde kant op gaat dan kun je wel wat dingen proberen om het tegen te gaan.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2014, 11:31   #7
tim93
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2014
Berichten: 26
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Nou haaruitval is een normaal proces. Iedereen heeft haaruitval, haren vallen op je kussen, blijven aan je handen plakken, vallen uit tijdens het douchen... Haren komen, groeien en gaan. Het probleem bij kaler worden is alleen dat ze (langzamer) komen en sneller gaan. Totdat ze na een tijd helemaal niet meer komen. Hoeveel haren iemand op een dag verliest is verschillend van persoon tot persoon. Aangenomen wordt dat zo'n 60-100 haren op een dag normaal is. Daarboven wordt (onterecht dus) 'haaruitval' genoemd.
Heb jij opgemerkt dat je meer haren op je kussen vindt in de ochtend? Of is dat hetzelfde gebleven? Zie je meer hoofdhuid als eerst? Voelt je haardos wat slapper of dunner? Kom je dunnere, kortere, fijne haren tegen? Dit zijn nl wat aanwijzingen dat je last hebt van (tijdelijk) OVERMATIG haaruitval. Dus het is eigenlijk een beetje op dat soort dingen letten... Maar geen spoken gaan zien, gewoon eerlijk naar de situatie kijken. En merk je op dat het de verkeerde kant op gaat dan kun je wel wat dingen proberen om het tegen te gaan.
Ik let eigenlijk pas recentelijk op mijn kussen; wellicht is het al jaren hetzelfde patroon maar dat lijkt me sterk. Ga het dus goed in de gaten houden. De haren die ik tegenkom verschillen; van lange haren tot korte donshaartjes. Mijn haardos voelt en ziet er nog hetzelfde uit als altijd. Ik ben alleen bang dat het in één keer heel hard zal gaan zeg maar dus ik ben geneigd om finasteride te proberen ter preventie, ook al is er (zichtbaar) nog niks aan de hand. Wat is jouw idee daarbij, doen of niet doen? Bijwerkingen daar buiten gelaten..
tim93 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2014, 09:24   #8
haarlack
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2012
Berichten: 85
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tim93 Bekijk bericht
Ik let eigenlijk pas recentelijk op mijn kussen; wellicht is het al jaren hetzelfde patroon maar dat lijkt me sterk. Ga het dus goed in de gaten houden. De haren die ik tegenkom verschillen; van lange haren tot korte donshaartjes. Mijn haardos voelt en ziet er nog hetzelfde uit als altijd. Ik ben alleen bang dat het in één keer heel hard zal gaan zeg maar dus ik ben geneigd om finasteride te proberen ter preventie, ook al is er (zichtbaar) nog niks aan de hand. Wat is jouw idee daarbij, doen of niet doen? Bijwerkingen daar buiten gelaten..
Uiteraard wachten.
Je gaat toch ook geen chemo beginnen van zodra je u een beetje slapjes voelt en denkt dat je mogelijk wel eens kanker zou kunnen hebben?
haarlack is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2014, 10:12   #9
tim93
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2014
Berichten: 26
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door haarlack Bekijk bericht
Uiteraard wachten.
Je gaat toch ook geen chemo beginnen van zodra je u een beetje slapjes voelt en denkt dat je mogelijk wel eens kanker zou kunnen hebben?
Absoluut. Maar mijn vooruitzicht is niet erg hoopvol (kijkend naar mijn familie) - en voorkomen is beter dan genezen.
tim93 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2014, 16:36   #10
ulti
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2012
Berichten: 78
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tim93 Bekijk bericht
Absoluut. Maar mijn vooruitzicht is niet erg hoopvol (kijkend naar mijn familie) - en voorkomen is beter dan genezen.
Hoeft helemaal niks te zeggen.. De ene broer kan kaal zijn, de andere niet.

Zie mijn vader en zijn broertje.. en ik en mijn broertje... de 1 een volle bos, de ander een zielig bosje haar / geen haar hahaha.. Dus zelfs bij broers / kalende vader hoeft het niks te betekenen dat jij ook zo zal worden.
ulti is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2014, 16:57   #11
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Tsja, het is inderdaad zo dat als je geen achteruitgang hebt opgemerkt je toch niet een reden hebt om aan de medicijnen te gaan? Hou de boel gewoon in de gaten. Wanneer je meer haarverlies opmerkt kun je direct ingrijpen
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2014, 23:45   #12
tim93
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2014
Berichten: 26
Geslacht:
Bedankt voor de reacties iedereen.

Ik merk dat ik wel erg veel haar tegenkom na het slapen of tijdens het wassen maar dit kan dus ook maar gewoon tijdelijk? Ik begin mezelf gek te maken met twijfels..
tim93 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2014, 03:49   #13
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Kan ook tijdelijk zijn ja. Ik weet niet of je ook gel of wax gebruikt? Want dat plakt je haren ook wat bijelkaar waardoor je ook meer haren op je kussen of tijdens het wassen kunt zien.
Reet is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.