Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Mededelingen > Mededelingen

Reageren
 
Discussietools Weergave
Oud 30 juni 2003, 14:46   #1
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Post Artikel: De kale waarheid

Het volgende artikel is recentelijk verschenen in de Apeldoornse Courant:


DE KALE WAARHEID
Door Taco van der Mark

27 MEI 2003 - GEZOND & WEL - Mooi haar is voor veel mensen het symbool bij uitstek van viriliteit en schoonheid. Wie kaal wordt, ervaart vaak een probleem, want ‘mooi kaal‘ is slechts voor weinigen weggelegd. Het geknakte zelfvertrouwen door een kaal hoofd kan worden opgelost. Met transplantatie en een nieuwe pil. ‘Kaal is voortaan een keuze.‘

Iedere ontmoeting van Paul de Vries stond jarenlang in het teken van angst en jaloezie. Aan de ene kant bang dat zijn gesprekspartner zijn kale kruin zou opmerken. En aan de andere kant die kwellende vraag: waarom ben ik wel kaal en hij niet? ‘Ik was zo geobsedeerd, dat ik altijd jaloers keek naar de weelderige haarbos van andere mannen. Gek werd ik ervan.‘.
Vanaf zijn vijfendertigste verloor De Vries in rap tempo zijn haar. ‘Het begon met een kruintje ter grootte van een rijksdaalder. Na een paar jaar was het zo groot als een halve voetbal.‘

Paul behoort tot een enorm legioen kaalhoofdigen. De cijfers: twintig procent van de mannen begint te kalen vanaf zijn twintigste, veertig procent is kalend rond de veertig en zeventig procent rond de zeventig. Ook vrouwen zijn niet gevrijwaard van haarverlies. Maar liefst veertig procent van de vrouwen kampt na de menopauze met kaalheid.


LIJDEN

‘Veel mensen lijden zwaar onder hun haarverlies. Dan heb je het al snel over drie miljoen mensen‘, zegt dermatoloog en psycholoog Ids Boersma, werkzaam bij de Intermedica Kliniek in Geldermalsen. In deze kliniek kunnen mensen terecht met vragen over hun haarproblemen. Van Boersma en zijn collega‘s hopen ze advies te krijgen.

Vaak is de schaamte enorm, weet hij. Vooral onder mannen. ‘Vooral jongens en meisjes van begin twintig die al kaal worden, zijn schrijnende gevallen. Ik had net nog een meisje van twintig op mijn spreekuur. Het kalingsproces is bij haar al in volle gang. Dat is tragisch hoor. Je ziet dat jongeren dan niet meer uitgaan en zichzelf verstoppen. Allemaal vanwege dat verrekte haar, of beter, het gebrek daaraan.‘

Cosmetisch chirurg Robert Schoemacher van Medisch Centrum Scheveningen vindt dat over kaalheid te gemakkelijk wordt gedacht. ‘Als mensen nog gewoon hun haar hebben, vinden ze het moeilijk zich in te leven in iemand die kaal wordt. Dan zeggen ze al snel: ‘‘Ach, kaal, je bent toch voor de rest gezond?‘‘ Maar dat is geen troost. Als je haar begint uit te vallen, is dat gewoon een heel pijnlijk proces. Mensen staan daar niet zo snel bij stil. En een grap is snel gemaakt. Dan krijg ik een jong iemand op mijn spreekuur die vertelt dat hij wel eens een ‘vriendschappelijke‘ pets op zijn kale schedel krijgt en daarbij de opmerking toegevoegd: ‘‘Hé opa‘‘. Dat is echt verschrikkelijk. Wat dat doet met je zelfvertrouwen, dat wil je niet weten.‘

De meeste mensen die met haarverlies tobben, lijden onder de klassieke of mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica). Een erfelijk bepaalde aanleg die van vaders- of moederskant kan komen. De grote boosdoener achter de haaruitval is het hormoon dihydrotestosteron (DHT). Dit hormoon wordt gevormd uit het mannelijk hormoon testosteron en verkort de groeifase van het haar.


TOUPET

Dermatoloog Ids Boersma: ‘Een normale haar groeit vier jaar en valt dan uit. Gelukkig staat zijn opvolger dan al klaar. Dit proces kan 25 keer plaatsvinden. Dus in theorie kun je honderd jaar worden met een mooie kop met haar. Maar bij klassieke kaalheid gebeurt dit niet omdat DHT op het haarzakje komt te zitten dat uiteindelijk verschrompelt. Het haar valt daarna uit. In dat geval kunnen haren in plaats van vier jaar een groeiperiode hebben van twee maanden. Dan kun je dus in een mum van tijd helemaal kaal zijn.‘


TRANSPLANTATIES

De oplossingen om de inhammen of de kale schedel aan de aandacht te onttrekken, zijn divers. Vroeger was een haarstukje of toupet de aangewezen manier. De afgelopen jaren kwamen daar medicamenten bij, zoals minoxidil, die overigens niet bij iedereen haargroei bevorderen.

Betere resultaten geven haartransplantaties. Hierbij worden met een heel fijn mesje minuscuul kleine openingetjes gaatjes in het hoofd gemaakt dan wel gelaserd. Vervolgens wordt donorhaar - de krans boven de oren - met de huid weggesneden en op de kale plek getransplanteerd. Het getransplanteerde haarwortelzakje gedraagt zich op de nieuwe plaats net zo als op de plaats van herkomst. Het gevolg is blijvende haargroei omdat het haar boven de oren ongevoelig is voor DHT.

Een kwestie van evolutie: het haar boven de oren heeft in de menselijke geschiedenis een andere ontwikkeling doorlopen dan het overige hoofdhaar. De ongevoeligheid voor DHT maakt dit haar uiterst geschikt voor transplantatie. ‘Het nieuwe haar valt dan nog wel uit, maar kent een normale groeifase van vier jaar‘, zegt dermatoloog Ids Boersma.

Sinds begin deze maand is er weer iets nieuws op de markt: finasteride (merknaam Propecia). Echt nieuw is het niet, want finasteride was al verkrijgbaar, maar dan als medicijn tegen prostaatvergroting. Aardige bijwerking was dat kalende mannen met prostaatproblemen niet alleen van hun plasprobleem afkwamen maar ook hun haar terugkregen.

Het gevolg was dat er duizenden recepten voor prostaatproblemen werden uitgeschreven voor kalende mannen. Voortaan hoeven artsen die U-bochtconstructie niet meer te nemen. Ze kunnen nu rechtstreeks Propecia voorschrijven.

Boersma noemt het een wondermiddel, want de finasteride voorkomt dat het hormoon testosteron wordt omgezet in het haarverwoestende DHT. ‘Zelf heb ik het al aan 4000 mensen voorgeschreven en met succes. Uit onderzoek blijkt ook dat bij twee op de drie mannen het dunnere haar weer dikker wordt. Bovendien stopt de haaruitval. Alleen is het wel belangrijk dat je vroeg begint. Wie al kaal is, kan de pil wel slikken, maar dat heeft geen effect meer omdat de haarzakjes dan al kapot zijn. Met deze pil is kaal zijn voortaan een keuze.‘


PRIJS

Rob Hoekstra (42) slikt Propecia sinds acht jaar. Hij deed in 1994 mee aan een landelijk onderzoek naar de werking ervan. ‘Ik had geen problemen met mijn kale kruin, maar dacht ‘‘ik wil het wel eens proberen‘‘. Ik moet zeggen dat het goed helpt. Mijn kruin is weer bedekt met haar en ziet er goed uit.‘

Of hij de pil blijft gebruiken, weet hij nog niet. Wil hij zijn haardos behouden, dan moet hij Propecia tot zijn dood blijven slikken. ‘Het is niet zo dat ik bijwerkingen ondervind. Het is meer de prijs. De pil kost jaarlijks 550 euro en dat wordt niet vergoed. Dat is niet mis.‘ Boersma waarschuwt dat Propecia weliswaar ‘een geweldig middel‘ is, maar het helpt alleen tegen klassieke kaalheid. Wie door stress, ziektes of medicatie kaal wordt, heeft geen baat bij het medicijn.

‘Bovendien moet je niet vergeten dat ieder mens zijn eigen kalingsproces heeft. Dat betekent dat je niet kunt zeggen dat iedereen in gelijke mate baat heeft bij Propecia. In onze kliniek maken we dan ook computergestuurde opnamen van de afzonderlijke haren waardoor we een idee krijgen van de te behalen resultaten. Vaak is een combinatie van haartransplantatie en Propecia het beste‘, zegt Ids Boersma, die zelf beide opties heeft aangegrepen om zijn eigen kaalheid succesvol te bestrijden.


ZELFVERTROUWEN

Zo ver is Paul de Vries niet gegaan. Hij besloot vorig jaar tot een haartransplantatie en daar blijft het bij. Zijn kalende kruin vond De Vries met de dag frustrerender en het ondermijnde zijn zelfvertrouwen.

Een paar jaar geleden zag hij de mogelijkheden van haartransplantatie bij voetbalcoach Dick Advocaat en Gerard Joling. ‘Ik dacht: ‘‘Verdorie, er is de mogelijkheid om er iets aan te doen, dus waarom niet?‘‘‘

Hij zocht contact met cosmetisch chirurg Robert Schoemacher van het Medisch Centrum Scheveningen. De Vries was er snel uit.

Hij onderging een transplantatie en met succes. Een jaar na dato constateert hij de verbeteringen aan den lijve: ‘Niet alleen ik. Ik kom net van de kapper en ook hij zegt dat mijn kruin weer mooi bedekt is.‘

Zijn zelfvertrouwen is weer als vanouds en hij durft zonder angst zijn klanten - De Vries werkt in de it-sector en ontmoet veel mensen - onder ogen te komen. Het geld voor de behandeling - afhankelijk van de reikwijdte van de ingreep variërend van tussen de 4000 en 7200 euro - was het hem dubbel en dwars waard.

Dermatoloog Ids Boersma geeft hem groot gelijk. ‘Er is geen onderdeel van het menselijk lichaam dat zo vaak wordt besproken als het hoofdhaar. Het is altijd een teken geweest van viriliteit en mannelijkheid. Denk aan Simson, die zijn kracht verloor toen Delilah zijn haar afknipte. Natuurlijk kun je geluk hebben dat je kale kop je goed staat. Maar niet iedereen lijkt op Frits Wester of Kojak. De eerste man die blij is met zijn kaalheid moet ik nog tegenkomen.‘

De naam Paul de Vries is gefingeerd.
---
Copyright © 2003 De Apeldoornse Courant.


Opmerking van de Webmaster: wil je op dit artikel reageren, dan kan dat in deze thread.
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Webmaster; 30 juni 2003 om 14:50
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.