Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 4,00 gemiddeld. Weergave
Oud 4 november 2005, 16:23   #61
Q'modo
klokluider v/d Notr'inham
 
Q'modo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 113
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Inderdaad is de info uit die post verouderd. Zie deze post voor de recente info. 1mg is de optimale dosis: iedere dosering daaronder zorgt voor vermeerdering (niet vermindering ) van de DHT-waarden.
Tiuri, het onderzoek in de post waar je nu naar verwijst vergelijkt 1 mg fina versus 5 mg fina per dag. Wat mij betreft is je eerdere onderzoek waarin 0,2 mg versus 1 mg wordt vergeleken daarmee nog steeds geldig en heeft halveren van fina niet zoveel zin voor de mate waarin DHT wordt onderdrukt maar alleen voor de tijdsduur waarop dit dit gebeurd (0,2 mg is sneller uitgewerkt).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tiuri
Nee hoor, zo werkt dat niet. Je lichaam is niet in staat om in 2 dagen je DHT-levels weer op te krikken naar het oude niveau, daar zijn ongeveer 3 maanden voor nodig. Wel zijn er bij een slikschema met 1 of 2 dagen rust wat meer golfjes in het DHT, maar daar zullen geen schrikbarende pieken tussen zitten. Je moet dit soort dingen altijd zien op de lange termijn: 1 mg om de dag = ongeveer 0,5mg per dag. Het wordt natuurlijk anders als je om de week 1mg fina slikt: die termijn kan fina nooit overbruggen.
Ok da's interessant. Heb je daar ergens een bron van zodat ik er iets meer over kan lezen? Bij mijn weten werkt fina namelijk niet door de aanmaak van 5-AR-2 te verminderen maar door eraan te binden voordat Testosteron dit kan doen (zo interpreteer ik althans mijn Proscar-bijsluiter). Ik zou dan verwachten dat wanneer je geen fina meer neemt en 5-AR-2 niet verminderd is je DHT niveau weer veel sneller zou oplopen.
Q'modo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2005, 16:30   #62
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Q'modo
Tiuri, het onderzoek in de post waar je nu naar verwijst vergelijkt 1 mg fina versus 5 mg fina per dag. Wat mij betreft is je eerdere onderzoek waarin 0,2 mg versus 1 mg wordt vergeleken daarmee nog steeds geldig en heeft halveren van fina niet zoveel zin voor de mate waarin DHT wordt onderdrukt maar alleen voor de tijdsduur waarop dit dit gebeurd (0,2 mg is sneller uitgewerkt).
Nee, je leest het verkeerd. Het onderzoek waar ik naar verwijs in die post bekijkt doseringen van 5, 1, 0.2, en 0.01 mg per dag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Q'modo
Ok da's interessant. Heb je daar ergens een bron van zodat ik er iets meer over kan lezen? Bij mijn weten werkt fina namelijk niet door de aanmaak van 5-AR-2 te verminderen maar door eraan te binden voordat Testosteron dit kan doen (zo interpreteer ik althans mijn Proscar-bijsluiter). Ik zou dan verwachten dat wanneer je geen fina meer neemt en 5-AR-2 niet verminderd is je DHT niveau weer veel sneller zou oplopen.
Ik heb wel eens gezocht naar info over wat finasteride precies doet met 5AR, maar kon daar geen eenduidige info over vinden. Het zou kunnen dat het zich bindt aan 5AR, dat het 5AR afbreekt of dat het de productie van 5AR vermindert. Geen idee welke v/d 3 het is. (Edit: hier is het antwoord te vinden. Inderdaad concureert het met testosteron.)
Ik heb zo 1-2-3 geen bron voorhanden van die 3 maanden, maar google er maar eens op of kijk op de officiële Propecia-website.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 4 november 2005 om 16:38
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2005, 00:33   #63
tellmemore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 436
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Q'modo
Tiuri, het onderzoek in de post waar je nu naar verwijst vergelijkt 1 mg fina versus 5 mg fina per dag. Wat mij betreft is je eerdere onderzoek waarin 0,2 mg versus 1 mg wordt vergeleken daarmee nog steeds geldig en heeft halveren van fina niet zoveel zin voor de mate waarin DHT wordt onderdrukt maar alleen voor de tijdsduur waarop dit dit gebeurd (0,2 mg is sneller uitgewerkt)........
De tijdsduur dat finasteride actief is blijft het zelfde in beide gevallen. Alleen de hoeveelheid finasteride wordt minder dus kan finasteride minder uitrichten.
__________________
Intern
(07.2005 - 4.2011 1/4 Proscar (1.25 mg finasteride) per dag)

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015


tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2005, 01:42   #64
Q'modo
klokluider v/d Notr'inham
 
Q'modo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2005
Berichten: 113
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tellmemore
De tijdsduur dat finasteride actief is blijft het zelfde in beide gevallen. Alleen de hoeveelheid finasteride wordt minder dus kan finasteride minder uitrichten.
he? Als je minder fina inneemt duurt het ook minder lang voordat alle fina is gemetaboliseerd. De halfwaardetijd blijft gelijk.

Laatst gewijzigd door Q'modo; 5 november 2005 om 02:25
Q'modo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 17:04   #65
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hier zie je trouwens de plasma DHT-levels na inname van verschillende eenmalige doseringen:

__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 21:21   #66
beautiful once
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 35
Kijkend naar die plasma word ik erg nieuwsgierig:

Hoe komt het dat een eenmalige inname van 5mg aanvankelijk voor een lagere DHT concentratie zorgt, maar dat na verloop van enige dagen een eenmalige inname van 1 mg voor lagere DHT-levels zorgt?

Is dat weleens onderzocht?

Zou het kunnen dat een flinke aanval op het DHT (nl.5 mg) zorgt voor een fellere reactie van het lichaam?

Nou Laurens, ik ben benieuwd of jij hier wat info over hebt...

Groetjes
Beautiful Again
__________________
Regime:

1/4 5 mg Finascar (generieke Proscar) p/ dag (vanaf 8 juni 2005)
Rooscure 2x per week (vanaf 22 september 2005)
beautiful once is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 21:42   #67
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
5mg is een hogere dosering dus leidt sneller tot lagere DHT-levels dan 1mg. Je zou dit kunnen zien als een 'loading dose'. Wordt ook veel toegepast bij dutasteride: de eerste paar dagen slik je dan 1,5mg, je DHT-waarden zijn dan sneller op het lage niveau dan dat je iedere dag 0,5mg hebt geslikt [zie ook deze grafiek].

De grafiek in mijn vorige post zegt niets over de 'steady state', ofwel het DHT-niveau dat je uiteindelijk bereikt nadat je een tijdje aan het slikken bent geweest. Het laat alleen zien wat een EENMALIGE dosering teweeg brengt.

Met 5mg per dag ben je sneller op het laagste niveau, maar met 1mg kom je er uiteindelijk ook. [bron]
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 14 december 2005 om 21:51
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2005, 01:09   #68
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Inderdaad is de info uit die post verouderd. Zie deze post voor de recente info. 1mg is de optimale dosis: iedere dosering daaronder zorgt voor vermeerdering (niet vermindering ) van de DHT-waarden.
Dit vind ik vreemd en maakt me zorgelijk. Ik zit om de zoveel weken moeilijk te pielen om 5 mg fina pillen in vijfen te hakken. En dat doen heel veel mensen hier toch? Maar ik kan natuurlijk nooit zo'n klein pilletje precies in 5 stukjes van ieder 1 mg hakken. Daarnaast raak ik en anderen waarschijnlijk ook soms ook wat poeder kwijt. Dus de ene dag krijg je misschien 0,7 mg binnen en de andere dag 1,3 mg. Ik noem maar wat. Maar dit leek me niet zo'n groot probleem....... Maar zit ik dus nu tijdens de 0,7 mg pilletjes m'n DHT waarde te verhogen??
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2005, 01:20   #69
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy
Dit vind ik vreemd en maakt me zorgelijk. Ik zit om de zoveel weken moeilijk te pielen om 5 mg fina pillen in vijfen te hakken. En dat doen heel veel mensen hier toch? Maar ik kan natuurlijk nooit zo'n klein pilletje precies in 5 stukjes van ieder 1 mg hakken. Daarnaast raak ik en anderen waarschijnlijk ook soms ook wat poeder kwijt. Dus de ene dag krijg je misschien 0,7 mg binnen en de andere dag 1,3 mg. Ik noem maar wat. Maar dit leek me niet zo'n groot probleem....... Maar zit ik dus nu tijdens de 0,7 mg pilletjes m'n DHT waarde te verhogen??
Huh? Hoe kom je daar nu bij? Het gaat om wat je op de lange termijn binnenkrijgt.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2005, 09:40   #70
tellmemore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 436
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy
Dit vind ik vreemd en maakt me zorgelijk. Ik zit om de zoveel weken moeilijk te pielen om 5 mg fina pillen in vijfen te hakken. En dat doen heel veel mensen hier toch? Maar ik kan natuurlijk nooit zo'n klein pilletje precies in 5 stukjes van ieder 1 mg hakken. Daarnaast raak ik en anderen waarschijnlijk ook soms ook wat poeder kwijt. Dus de ene dag krijg je misschien 0,7 mg binnen en de andere dag 1,3 mg. Ik noem maar wat. Maar dit leek me niet zo'n groot probleem....... Maar zit ik dus nu tijdens de 0,7 mg pilletjes m'n DHT waarde te verhogen??

Misschien is het een idee om 1x in de 5-7 dagen een tablet van 5 mg te slikken! Althans dat beschrijft die Will Brink in zijn Hair today, gone tomorrow uit 1997...

Ik deel mijn proscar meestal in vieren maar soms gaat het erg scheef en dan is het in drie stukjes.
5 stukjes lijkt me erg onhandig! Ik zou gewoon proscar in 4e delen dat is al lastig zat.
__________________
Intern
(07.2005 - 4.2011 1/4 Proscar (1.25 mg finasteride) per dag)

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015


tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2005, 11:42   #71
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tellmemore
Misschien is het een idee om 1x in de 5-7 dagen een tablet van 5 mg te slikken! Althans dat beschrijft die Will Brink in zijn Hair today, gone tomorrow uit 1997...

Ik deel mijn proscar meestal in vieren maar soms gaat het erg scheef en dan is het in drie stukjes.
5 stukjes lijkt me erg onhandig! Ik zou gewoon proscar in 4e delen dat is al lastig zat.
Ik kan me niet voorstellen dat je Proscar in 5en moet delen, wat een gedoe en de kans is groot dat je minder of meer binnenkrijgt als 1mg. Ik deel het in het 4ren. Hierdoor krijg ik altijd wel 1mg of meer binnen.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2005, 20:44   #72
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Huh? Hoe kom je daar nu bij? Het gaat om wat je op de lange termijn binnenkrijgt.
Nou hoe ik erbij kwam haalde ik uit een quote van jou! Maar op de lange termijn krijg ik echt wel gemiddeld 1 mg fina per dag binnen. Alleen is dit dus de ene dag misschien 0,8 mg en de andere dag 1,2. Dus mij leek het geen probleem, maar door jou post Tiuri dacht ik dat ik dus fout bezig was! Maar dat is dus blijkbaar niet zo?
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2005, 21:20   #73
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
nee hoor. maar ik zou wel de pil in vieren snijden ipv in vijfen, al is het alleen maar omdat dat stukken minder moeite kost.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 16 december 2005, 01:05   #74
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
nee hoor. maar ik zou wel de pil in vieren snijden ipv in vijfen, al is het alleen maar omdat dat stukken minder moeite kost.
Dat is wel vreemd aangezien ik het al maanden in vijfen hak en met mij vele mensen en tot nu toe nergens op haarweb stond dat dit onbetrouwbaar is. Ik heb nergens gehoord dat in vieren hakken de gebruikelijke hoeveelheid is. Daarnaast drink ik het (toch weer) met een half glaasje grapefruitsap dus dat de 20% die normaal verloren gaat beter wordt opgenomen. Ik denk dat ik met mijn in vijfen gehakte pilletjes en beetje grapefruitsap hopelijk wel op +- 1 mg per dag uitkom. Of denk je echt dat het beter is dat ik aan mijn dokter om een verhoging van de dosering moet vragen omdat ik anders nu misschien m'n DHT verhoog? ...........daarnaast las ik ergens, ik geloof in deze thread, dat 0,2 mg fina per dag al genoeg zou zijn voor DHT verlaging?
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 16 december 2005, 02:05   #75
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Volgens mij hakken de meesten het in vieren hoor! Ik zou daar toch voor kiezen: hakt makkelijker en je weet zeker dat je genoeg binnenkrijgt. Er brokkelt ook een hoop af van de pil als je het snijdt, dat krijg je ook al niet binnen.

Het is idd zo dat 0,2mg ook al werkt, maar wel minder goed. 1mg is de optimale dosering die gelijke resultaten behaalt als 5mg.

Ik zou de Proscar-slikkers dus 1,25mg per dag aanraden. Je hoeft daarvoor trouwens niet opnieuw naar je dokter hoor, gewoon in vieren hakken.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Bijwerkingen Lars Medicijnen/haargroeimiddelen 1577 24 juli 2019 23:26
[finasteride] Het delen van Proscar niek1224 Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 januari 2017 01:02
[finasteride] Shedding maart84 Medicijnen/haargroeimiddelen 236 28 mei 2009 10:02
[dutasteride] Dosering husa Medicijnen/haargroeimiddelen 63 17 februari 2009 22:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.