Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 4,00 gemiddeld. Weergave
Oud 6 oktober 2004, 23:18   #16
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Dude
Ik heb vandaag 2mg fina geslikt ipv 1mg die ik al een jaar door slik. Dit heeft toch geen negatieve gevolgen hoop ik???Morgen gewoon terug 1mg slikken of moet ik nu 2mg blijve slikken??
geen enkel probleem voor n keertje. morgen gewoon weer 1mg.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2004, 22:43   #17
ton 2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 februari 2003
Berichten: 96
wat ik me afvroeg: als je merkt dat de fina na een jaar of drie minder begint te werken i.v.m. de gewenning kun je dan je dosis niet wat gaan verhogen.
en is het dan niet zo dat bijverschijnselen die je normaal zou kunnen krijgen door een hoge dosis ook wegblijven omdat je lichaam al een paar jaar gewend is aan 1 mg fina?
ton 2 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2004, 22:13   #18
foobar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2004
Berichten: 76
Een vraagje aan de mensen die 2mg fina gaan gebruiken per dag. 's morgens 1 en 's avonds 1. Laat me weten weten hoe dit uitwerkt.

Ik heb dit ook een tijdje gedaan (met 1,25 mg 2x per dag, dus 2,5 mg), 10 dagen ofzow. En merkte dat ik opeens onwijs veel talgbolletjes op mijn hoofdhuid had.
Daarna ben ik weer terug gegaan naar 1,25mg fina per dag.


Ik ben benieuwd naar jullie resultaten. Zeker ook omdat finasteride na 8 uur al zijn 'halfwaarde' bereikt. Twijfelde ik aan de effectiviteit ervan. Maar nu heb ik inderdaad al gehoord dat 1mg de perfecte dosering was en dat zelf met lagere doseringen ook goede resultaten bereikt worden. (dit onderschreef mijn dermatoloog ook).

Ltr.
foobar is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2004, 14:26   #19
ralluf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Berichten: 161
@ Laurensj:

als ik bijvoobeeld 0,2 mg finasteride per dag zou nemen, is er dan ook sprake van veel minder mogelijke bijwerkingen?

Zijn er op forums posts geplaatst met goede resultaten met 1/4 of 1/5 deel van een pil finasteride per dag?
ralluf is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2004, 18:28   #20
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ralluf
@ Laurensj:

als ik bijvoobeeld 0,2 mg finasteride per dag zou nemen, is er dan ook sprake van veel minder mogelijke bijwerkingen?

Zijn er op forums posts geplaatst met goede resultaten met 1/4 of 1/5 deel van een pil finasteride per dag?
hoi ralluf,
interessante vraag! ervanuitgaande dat 0,2mg finasteride evenveel DHT wegneemt als 1mg finasteride (wat veel mensen beweren), zou je zeggen dat de bijwerkingen even groot zijn. Want uiteindelijk zijn de meeste bijwerkingen het gevolg van het wegnemen van de DHT (erectieproblemen, borstvorming etc.).

Je moet ook niet vergeten dat haargroei in principe ook een "bijwerking" is van finasteride. Een medicijn heeft een bepaalde werking in het lichaam. Alle effecten die wij niet leuk vinden noemen wij dan toevallig bijwerkingen, maar dat is eigenlijk maar net hoe je ernaar kijkt. Het is dus onterecht om te hopen dat bij verlaging van de dosis de gewenste werking in stand wordt gehouden, en dat de ongewenste werkingen (ofwel de bijwerkingen) verdwijnen/verminderen.

Ik denk wel dat een verlaging van de dosis tot gevolg heeft dat niet-DHT-gerelateerde bijwerkingen verdwijnen. Ikzelf heb bijvoorbeeld last van lichte eczeem. Als blijkt dat dat door finasteride komt zou een dosisverlaging deze klachten kunnen verminderen/wegnemen. Deze bijwerking is namelijk niet het gevolg van de DHT-afname, maar van inname van het middel zelf.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2004, 18:33   #21
Colm
Star Trek fan
 
Colm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 75
Toen ik pas startte met fina, had ik heel veel bijwerkingen; Hoofdpijn, duizeligheid, moeheid. Toen heb ik een paar weken een halve pil genomen en verdwenen deze bijwerkingen. Ik ben er nu aan gewend dus nu neem ik gewoon weer 1 per dag.
Colm is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2004, 19:02   #22
mobo20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2003
Berichten: 8
Finasteride hoeveelheid?

Ik gebruik nu ongeveer 2 jaar finasteride; het eerste jaar 1mg/per dag en daarna 2 mg per dag. De reden waarom ik heb besloten om een dubbele dosis te gebruiken is de volgende: De werking van Finasteride is ongeveer na 4 uur gehalveerd, na acht uur is dit nog maar een kwart. Een dag echter heeft 24 uur en dat zou betekenen dat een groot gedeelte van de dag, het finasteride gehalte in je bloed heel laag is.
Om dit tegen te gaan heb ik een jaar geleden besloten om de twaalf uur 1 mg te slikken, nu houd ik dus een langere tijd DHT buiten de deur.
Hiernaast heb ik mij laten vertellen(door dhr Boersma van het Haarkabinet in Tilburg) dat met 2 mg finateride per dag dat finasteride 10% effectiever is!!
Wat is jullie mening over mijn aanpak?

Is twee mg fina teveel van het goede en weggegooid geld of niet?
Ik twijfel omdat diverse onderzoeken beweren dat het geen verschil uitmaakt?
wie maakt mij wat wijzer?
__________________
regimen:
2mg finasteride
multivitaline(solgar vm75)
vitaminde c 1000mg
MSM
Rooscure
spirulina (alg die goed schijnt te zijn voor je haar)
mobo20 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2004, 19:45   #23
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mobo20
Ik gebruik nu ongeveer 2 jaar finasteride; het eerste jaar 1mg/per dag en daarna 2 mg per dag. De reden waarom ik heb besloten om een dubbele dosis te gebruiken is de volgende: De werking van Finasteride is ongeveer na 4 uur gehalveerd, na acht uur is dit nog maar een kwart. Een dag echter heeft 24 uur en dat zou betekenen dat een groot gedeelte van de dag, het finasteride gehalte in je bloed heel laag is.
Om dit tegen te gaan heb ik een jaar geleden besloten om de twaalf uur 1 mg te slikken, nu houd ik dus een langere tijd DHT buiten de deur.
Hiernaast heb ik mij laten vertellen(door dhr Boersma van het Haarkabinet in Tilburg) dat met 2 mg finateride per dag dat finasteride 10% effectiever is!!
Wat is jullie mening over mijn aanpak?

Is twee mg fina teveel van het goede en weggegooid geld of niet?
Ik twijfel omdat diverse onderzoeken beweren dat het geen verschil uitmaakt?
wie maakt mij wat wijzer?
Tja, hier is inderdaad veel onduidelijkheid over. MSD, de ontwikkelaar en maker van de medicijnen Proscar en Propecia, zegt dat 1 mg de optimale dosis is. Het is best goed mogelijk (het lijkt mij ook logisch) dat een hogere dosis finasteride voor betere resultaten kan zorgen. 1 mg kan dan voor aardige resultaten zorgen met minimale kans op bijwerkingen, terwijl bijvoorbeeld 5 mg (prostaatdosis) voor betere resultaten kan zorgen maar dan wel weer met grotere kans op bijwerkingen.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2004, 22:12   #24
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mobo20
Ik gebruik nu ongeveer 2 jaar finasteride; het eerste jaar 1mg/per dag en daarna 2 mg per dag. De reden waarom ik heb besloten om een dubbele dosis te gebruiken is de volgende: De werking van Finasteride is ongeveer na 4 uur gehalveerd, na acht uur is dit nog maar een kwart. Een dag echter heeft 24 uur en dat zou betekenen dat een groot gedeelte van de dag, het finasteride gehalte in je bloed heel laag is.
Om dit tegen te gaan heb ik een jaar geleden besloten om de twaalf uur 1 mg te slikken, nu houd ik dus een langere tijd DHT buiten de deur.
Hiernaast heb ik mij laten vertellen(door dhr Boersma van het Haarkabinet in Tilburg) dat met 2 mg finateride per dag dat finasteride 10% effectiever is!!
Wat is jullie mening over mijn aanpak?

Is twee mg fina teveel van het goede en weggegooid geld of niet?
Ik twijfel omdat diverse onderzoeken beweren dat het geen verschil uitmaakt?
wie maakt mij wat wijzer?
mobo20, wil je de search box gebruiken voordat je een nieuwe thread opent om te checken of er niet al een thread bestaat met hetzelfde onderwerp?

Thread gemerged.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2004, 22:52   #25
mobo20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2003
Berichten: 8
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
mobo20, wil je de search box gebruiken voordat je een nieuwe thread opent om te checken of er niet al een thread bestaat met hetzelfde onderwerp?

Thread gemerged.
ooh mijn excuses zal de volgende keer eerst kijken of er al niet iets over geschreven is.
groet
mobo
__________________
regimen:
2mg finasteride
multivitaline(solgar vm75)
vitaminde c 1000mg
MSM
Rooscure
spirulina (alg die goed schijnt te zijn voor je haar)
mobo20 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2005, 13:58   #26
jean-bob
HaarWeb lid
 
jean-bob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2004
Berichten: 40
Ik slik nu 1 maand 1/4 proscar per dag. Ik las onlangs dat het voor beginners beter is om te beginnen met 1 mg fina per dag. Schijnbaar zou 1,25 mg voor veel meer (negatieve) bijwerkingen zorgen dan 1 mg, terwijl de werking tegen AGA door een dosis van 1 mg hetzelfde bleek ten opzichte van een dosis van 1,25 mg.
Ik vroeg me af of iemand een idee heeft of dit waar is en of ik nu, na een maand 1,25 mg per dag geslikt te hebben, mijn proscar pil in 5-en kan delen en overgaan op 1 mg per dag.
jean-bob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2005, 14:00   #27
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-bob
Ik vroeg me af of iemand een idee heeft of dit waar is
Nee, dit is niet waar!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-bob
en of ik nu, na een maand 1,25 mg per dag geslikt te hebben, mijn proscar pil in 5-en kan delen en overgaan op 1 mg per dag.
nou beste heer, ik wens je erg veel succes met dat kleine kutpilletje in vijf gelijke stukjes te hakken

gewoon lekker 1,25mg per dag slikken, kan geen kwaad. Zal geen verschil zijn in bijwerkingen of werking.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2005, 17:16   #28
jean-bob
HaarWeb lid
 
jean-bob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2004
Berichten: 40
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Nee, dit is niet waar!

nou beste heer, ik wens je erg veel succes met dat kleine kutpilletje in vijf gelijke stukjes te hakken

gewoon lekker 1,25mg per dag slikken, kan geen kwaad. Zal geen verschil zijn in bijwerkingen of werking.
Bedankt! Hou ik het gewoon bij 4 stukkies
jean-bob is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2005, 16:14   #29
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ik had aan iemand eens beloofd om uit te zoeken of het zin kan hebben de dosering van fina te verhogen als het resultaat tegenvalt. Te denken valt dan aan het slikken van 2 of 2,5 mg ipv 1 of 1,25mg, maar een optie zou ook kunnen zijn om 2x per dag 1mg te nemen.

Ik heb daarvoor o.a. gekeken naar dit onderzoekje:

Clinical dose ranging studies with finasteride, a type 2 5alpha-reductase inhibitor, in men with male pattern hair loss.

Daar komt uit dat er tussen dagelijkse inname van 1mg en 5mg geen verschil is in resultaat:

Efficacy was demonstrated for all end points for finasteride at doses of 0.2 mg/day or higher, with 1 and 5 mg demonstrating similar efficacy that was superior to lower doses.

Ook het artikel dat ik net van Haarmannetje kreeg (over fina en keto) zegt dat 1mg per dag de optimale dosis is:

Although finasteride is a competitive inhibitor of 5a-R, increasing the dose of finasteride to further inhibit DHT is unlikely to be beneficial in the treatment of AGA. Scalp DHT levels were reduced by 64.1% and 69.4% while serum DHT levels were reduced by 71.4% and 72.2% with 1 and 5 mg of finasteride, respectively [14]. Investigators found a 75% and 68% improvement in rating of AGA in patients taking 1 and 5 mg of finasteride, respectively [6]. Clinically, 5 mg doses of finasteride have not been superior over 1 mg in the treatment of AGA [6,16].

Dit laat dus zien dat de DHT-levels in de scalp maar met 5% extra afnemen met 5mg ten opzichte van 1mg. De DHT-levels in het bloed nemen met nog geen 1% extra af. Daarbij: de waarnemingen van hergroei met 5mg zijn zelfs SLECHTER in vergelijking met 1mg!

Met andere woorden: het innemen van een hogere dosis dan 1mg lijkt echt geen zin te hebben.

Wat misschien wel zin zou hebben, is 2x 1mg per dag, dus 1x 's ochtends en 1x 's avonds. Dit zou zin kunnen hebben gezien de vrij lage halfwaardetijd van fina: rond de 6 tot 8 uur. Als je dan minimaal 8 uur inlast tussen het innemen van de twee pillen, wordt je beter "gedekt" door fina. Misschien leidt dit dan ook tot nog lagere DHT-waarden dan 1x 2mg per dag, omdat hierdoor de activiteit van 5AR constant laag wordt gehouden.

Ik denk echter toch ook niet dat dit zin heeft. Het duurt namelijk wel ff voordat 5mg fina helemaal uit het bloed is verdwenen en 5mg is niet effectiever dan 1mg, hebben we net gezien.

Dus als 1mg fina per dag bij jou niet werkt, is het erg onwaarschijnlijk dat een hogere dosering wel zal werken.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 14 januari 2005 om 16:30
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2005, 15:52   #30
Lucky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 1.198
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eelco
Hallo allemaal,

Ik heb ergens gelezen dat je, i.p.v. 1mg per dag net zo goed een halve tablet per dag kan slikken of zelfs een halve in twee dagen of zelfs 3 dagen.

Weet iemand hier meer van? Het scheelt natuurlijk een hoop geld als je de dosering minimaal kunt halveren.

Ik hoor het graag,

Eelco
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
Kerel, ik heb net de dosering verhoogd naar 2 mg.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevinme
Zeg dan ook waarom
Ja idd, is wel zo makkelijk hé, Kevin. Ik denk misschien gaat dat beter resultaat leveren ondanks dat men zegt van niet.
Lucky is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Bijwerkingen Lars Medicijnen/haargroeimiddelen 1577 25 juli 2019 00:26
[finasteride] Het delen van Proscar niek1224 Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 januari 2017 02:02
[finasteride] Shedding maart84 Medicijnen/haargroeimiddelen 236 28 mei 2009 11:02
[dutasteride] Dosering husa Medicijnen/haargroeimiddelen 63 17 februari 2009 23:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.