Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 januari 2005, 07:43   #1
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
lichttherapie

Hallo Karin,
Jij vertelt elders dat je lichttherapie krijgt. Wat houdt dat eigenlijk in?
Mijn dochter heeft ook ttm en gisteren zei ze dat ze toch zo'n behoefte heeft aan de zon. Ze ziet ook altijd zo bleek, zelfs 'wit'. Helpt zo'n therapie en waar volg je zoiets?
Veel liefs, Leen
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2005, 09:38   #2
Kristel
Kristel
 
Kristel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 270
ik ben wel karin niet, maar mijn baas heeft depressies en burn-out en die volgt ook lichttherapie, als ik het goed begrijp dan moet je in een lichtje kijken en daar zie je een hele hoop kleuren en licht (moet ook mooi zijn) en hij vertelde er ook bij dat je naderhand geen vlekken voor je ogen hebt (wat je vb wel hebt als je naar een gewoon sterk licht kijkt of naar de zon)
mijn baas gaat hiervoor naar een dokter in Gent, maar ik weet niet juist dewelke, als je graag dit weet, dan zal ik het hem vragen

groetjes
Kristel is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2005, 12:09   #3
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Hallo Kristel, bedankt voor jouw reactie. Weet je toch niet een adres in het Antwerpse? Ik woon in de Kempen en Gent is al een eindje rijden hé? Enfin, het hangt er natuurlijk vanaf uit hoeveel beurten zo'n behandeling bestaat.
XXX, Leen
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2005, 12:54   #4
Kristel
Kristel
 
Kristel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 270
hoi leen,

ik woon ook in de kempen en mijn baas ook, hij gaat telkens met de trein ernaartoe, ik zal het hem even vragen en je een berichtje laten
Kristel is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2005, 16:51   #5
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Hoi Leen....

Je hebt diverse soorten lichttherapie,
Mijn moeder is depressief zo nu en dan en heeft ook een lamp met een bepaald soort licht.
Ze moet in de lamp kijken, (de lamp is ongeveer 50 cm hoog en 30 cm breed en zit in een soort bak) Ze kijkt om de minuut heel even in de lamp.
Meestal zit ze te puzzelen, lezen, knutselen of wat dan ook.
Het kan bijvoorbeeld ook tijdens het huiswerk maken, strijken of wat anders.
Als je maar recht voor de lamp zit.
Ze moet iedere dag een uur voor de lamp geloof ik.
Deze lamp bootst de zon na, en doordat je af en toe in de lamp kijkt wordt je opgewekter, en voel je je wat beter.
JE wordt hier niet bruin van, maar als je echt last heb van een gebrek aan zon ga je je zeker beter voelen.
Dit soort lampen kan je dus kopen voor thuis. (ik geloof dat mijn moeder 230 euro betaald heeft... maar bij mijn moeder denkt de verzekering hem omdat ze hem nodig heeft voor haar depressie) ook kan je lichttherapie elders volgen. VAak bij een psycholoog. Denk er wel aan dat je er iedere dag minstens een half uur voor moet zitten, omdat het anders geen effect heeft.
Daarom koos mijn moeder voor een lamp thuis.

Zelf moet ik waarschijnlijk ook lichttherapie volgen voor mijn eczeem.
(zoek op puva-lichttherapie in dit forum) dit is een andere vorm van lichttherapie.
MEestal sta je naakt voor/tussen een soort zonnebank met bepaald soort lampen. Vaak slik of smeer je tijdens puva therapie een medicijn waardoor he tlicht beter aanslaat. Het is goed voor je huid, en je wordt er bruin van.
Ik moet dti misschien volgen omdat het mijn eczeem zal genezen. (iets wat met medicatie tot nu toe nog niet gelukt is!!!!!) Puva Therapie kan je niet thuis doen, (voor zover ik weet) maar is 3 keer in de week in het ziekenhuis.

Het zou kunnen dat er nog meer soorten van lichttherapie zijn. maar dat weet ik niet.
Zoek eens op www.google.nl op lichttherapie zou ik zeggen meestal vind je dan de info die je nodig hebt!!

Vraag eens aan je huisarts waar je lichttherapie bij jou in de burut kan volgen.
Hier in het dorp is het helaas niet mogelijk, maar een dorp verderop en in rotterdam wel!!! Je weet maar nooit... Een arts kan je hier alles over vertellen,
Het ziekenhuis bellen wil ook nog wel eens helpen! (PUVA lichttherapie volg je in het ziekenhuis...)
Wat geschikt is voor jou dochter en of het zal aanslaan weet ik uiteraard ook niet!!

Hoop je zo een beetje geholpen te hebben!
Lies
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!

Laatst gewijzigd door Lies86; 17 januari 2005 om 16:53
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2005, 21:12   #6
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Whoeps
sorry Leen, had het niet gezien op het forum. ZIt niet zo in mijn velletje de laatste tijd. Je had me beter een PM kunnen sturen wat dat betreft maar je hebt gelukkig al allerlei antwoorden. Hier de mijne...

Ik volg lichttherapie op indicatie. Ik vul elke vrijdag een vragenlijst in waaraan de kliniek kan zien of ik in een depressie duik of niet. Ze roepen me dan op voor een week therapie. Als ik mezelf al niet goed genoeg voel mag ik ook zelf bellen en vragen of er misschien plek is. Ik ga dan vervolgens een week lang elke ochtend drie kwartier voor een lichtbak zitten van iets van 50x30 cm inderdaad. Daarin zit het totale zonnespectrum verwerkt en het IV wordt er uit gefilterd daar dat schadelijk is voor de ogen. Ik zit daar dan drie kwartier en kijk om de zoveel tijd een aantal seconden in het (witte) licht. Meestal lees ik een boek en kijk aan het eind van elke blz even. Dat doe ik een week achter elkaar. Meestal merk ik in de week erna dat ik er baat bij heb. In de week zelf wordt ik alleen maar moeier en depressiever vaak. Na die week heb je een evaluatie. Om te zien of het aan slaat. Ik doe het dus bij ons in het UMCG, afdeling biologische psychiatrie. Het is mij destijds afgeraden een eigen lamp te kopen (er is er een van Philips oa verkrijgbaar bij de V&D) omdat men bang is dat je van depressief bij teveel licht doorslaat naar manisch depressief. Schijnbaar zit dat erin. Ik heb het eerste jaar gemerkt dat ik tegen het eind van zo'n week er echt genoeg van had en vond dat ik klaar was. Dat was heel normaal. Dit jaar heb ik er al twee keer op zitten helaas en is het effect wat minder sterk. Maar dan is mijn leven momenteel ook niet het leukste dus dat zal ook meespelen. Trouwens, ik heb een solarium boven mijn bed hangen met UV en IR lampen, dit voor (of eigenlijk tegen) mijn psoriasis. Ook een soort lichttherapie Daar wordt ik wel bruin van, van het ziekenhuis niet.
Oja, ik ben in het ziekenhuis gekomen na een verwijzing door mijn arts. Die heeft mij getest op winterdepressie en in het ziekenhuis doen ze eerst een intake. Ze beginnen al vroeg bij ons met de lijsten met vragen en je kan niet zomaar instromen hier. Heb daarom een jaar ter overbruggen antidepressieva geslikt, dat doe ik nooit weer.

Mocht je nog vragen hebben, ik hoor het wel

lieve groetjes

Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
PUVA lichttherapie Lies86 AA - Behandelingen 5 4 januari 2005 19:33
PUVA lichttherapie Lies86 Overige behandelingen 0 3 januari 2005 21:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.