Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 juli 2004, 13:29   #16
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Een feit is dat 5-ar, met name typ II, een hoofdbestanddeel is van het hele AGA proces. Bij AGA wordt dan volop DHT geproduceerd door 5 alpha-reductase en testosteron, de receptorcellen in de haarwortels zijn actief, er is dus vraag en aanbod. Een ketting is net zo sterk als z'n zwakste schakel, verminder je je DHT door het gebruik van een krachtige 5-ar inhibitor, dan schakelen de receptorcellen zichzelf uit.

En of de ''route'' van AGA helemaal is voorgeprogrammeerd, eigenlijk wel, je ziet dat AGA vaak toeslaat bij het frontale gedeelte en een bitemporale recessie op gang zet en daarom zeg ik ook (vooral tegen Haarmannetje) vaak, begin vroeg. Is je AGA toestand nog in een vroeg stadium, begin dan als de bliksem met medicatie.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 14:17   #17
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ik heb hier nog weer even een plaatje gemaakt gelijk aan het plaatje van het 5jarig onderzoek.

Je ziet twee grafieken. Het eerste stuk (de eerste vijf balken) zijn die van het onderzoek. Waar het nu om gaat is het punt na vijf jaar wanneer gestopt wordt met fina.

De bovenste grafiek toont na het stoppen een gelijkmatige afdaling die verder gaat. Haren die door fina zijn verkregen vallen weer uit, maar de haren die er reeds waren worden weer aangetast op de normale manier. Je moet hier dan verder voor je zien de afdaling zoals het grijze gedeelte weergeeft vanaf de eerste balk. De blauwe lijn laat het proces van AGA zien zoals die ook zou zijn zonder fina, alleen ligt hij horizontaal nu hoger dankzij de fina.

De onderste grafiek laat een ander verloop zien. Na 5 jaar wordt gestop met fina en de status keldert van positief naar negatief en dan niet naar de status zoals die voor fina was (de eerste grijze balk), maar hoe de status zou zijn geweest zonder fina bij de vijfde balk en gaat daar dan verder. Dus in één jaar tijd ga je misschien van een NW2 naar een NW5 (ik noem maar iets). De blauwe lijn laat hier het verloop zien.

Persoonlijk denk ik toch echt dat grafiek één toont hoe het zou gaan. Je laat geen haar kunstmatig groeien bovenop, maar je doet iets aan je DHT-gehalte. Deze is de eerste/belangrijkste oorzaak/keten van haaruitval (dat kunnen we wel stellen) en als je deze oorzaak doet dempen, dan heeft dat zijn effect. Als deze oorzaak zich weer herstelt (omdat je stopt met fina), gaat het gewoon weer verder zoals eerder. Er is geen reden om te denken dat er opeens veel meer gebeurt. Bijvoorbeeld dat het DHT-gehalte juist veel hoger wordt dan normaal.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif aga_fina2.gif‎ (10,5 KB, 112x gelezen)
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 14:38   #18
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Er is geen reden om te denken dat er opeens veel meer gebeurt. Bijvoorbeeld dat het DHT-gehalte juist veel hoger wordt dan normaal.
mooie grafiek haamannetje.
maar over dat dht-gehalte: dat kan juist wel hoger worden. als je een tijdje fina/duta hebt gebruikt is er minder dht in het bloed. dermatologen denken dat het lichaam dit gaat compenseren met het aanmaken van meer testosteron en 5ar (dat kan ook een reden zijn voor de afnemende werking van fina). als je dan stopt met fina heb je volgens deze theorie dus extreem veel testosteron in je bloed plus een verhoogde 5ar-productie. de 5ar-productie wordt dan ook nog eens niet meer geremd.
Dan zit je natuurlijk met de gebakken peren, want veel testosteron en veel 5AR is juist niet wat wij gemixt willen zien in ons bloed. Dit kan namelijk leiden tot extreem hoge dht-levels die vervolgens massaal de haarzakjes gaan aanvallen.

verder weet ik dus niet welke van de twee grafieken de waarheid weerspiegelt, maar dat had ik al gezegd.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 15:16   #19
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Oh neeeeeeeeee, dat lijkt mij verschikkelijk: verhoogde testosteron en 5-ar spiegels. The horror !

Maar Laurens, ben jij zelf dan niet bang daarvoor dan?

Edit:
Ik snap trouwens niet goed waarom een dermatoloog op dit vlak uitspraken moet doen, die is daar toch helemaal niet voor?

En verder, is het niet zo dat het eigenlijk niet uitmaakt dat het DHT-gehalte wordt verhoogd? Dit aangezien het uiteindelijk gaat om de gevoeligheid van de receptoren. Ik bedoel, die worden toch niet gevoeliger en ook niet uitgebreid?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 15:22   #20
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Maar Laurens, ben jij zelf dan niet bang daarvoor dan?
jawel, maar ik heb niet echt een keuze he. Dit is dus ook waarom ik liever nog even wacht met duta: dit sterkere broertje is dan in staat om de verhoogde 5ar-productie tijdelijk weer de kop in te drukken.

met andere woorden: voor de komende 5 tot 10 jaar maak ik me weinig zorgen, maar daarna wordt het zeer problematisch. Iedereen die nu goede resultaten heeft met fina/duta moet zich zorgen maken over de toekomst. het is naief te denken dat je nu de rest van je leven je bos haar behoudt.

het wachten is op een beter/perfect middel, maar je weet mijn mening daarover. ik denk dus ook niet dat ik ervoor kan zorgen dat ik mijn haar de rest van mijn leven behoud, maar als ik mijn twintiger jaren uitzing is dat in ieder geval beter dan niets.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 15:25   #21
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ja dat wil ik zeggen inderdaad, als je nu met fina bezig bent en je hebt vooral goede resultaten is het niet leuk om de consequenties de dragen wanneer je ermee stopt.

Wat moet ik nu?

Oh wacht, ik wacht even op de RK19 resultaten . Trouwens, Laurens, ken je OSH101 met het actieve ingredien PS1? Dat is ook veelbelovend en het komt eraan. En natuurlijk RUxxxxx .
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 15:26   #22
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Edit:
Ik snap trouwens niet goed waarom een dermatoloog op dit vlak uitspraken moet doen, die is daar toch helemaal niet voor?
tuurlijk is een dermatoloog daar wel voor. het is toch van groot belang dat een dermatoloog zijn/haar patiënten een toekomstvoorspelling kan doen?? het gebeurt juist veel te weinig: dermatologen geven mensen nu veel te veel valse hoop door te stellen dat fina de oplossing is voor de rest van je leven. Dat is gewoon niet zo en dat kan je dermatoloog je maar beter zeggen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
En verder, is het niet zo dat het eigenlijk niet uitmaakt dat het DHT-gehalte wordt verhoogd? Dit aangezien het uiteindelijk gaat om de gevoeligheid van de receptoren. Ik bedoel, die worden toch niet gevoeliger en ook niet uitgebreid?
het maakt wel degelijk uit. meer dht in het bloed zorgt voor een sneller kaalwordingsproces. hoe meer dht, hoe agressiever AGA verloopt. dit is ook waarom rokers bijv. sneller kaal worden: de sigaretten zorgen voor meer DHT en een sneller haaruitvalproces.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2004, 15:56   #23
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Deze thread is gesplitst van de grote finasteride-thread, omdat dit een steeds terugkerend onderwerp is en het ook wel dusdanig interessant is dat het een aparte thread verdient.

De vraag die we hier behandelen is dus: Wat gebeurt er als je stopt met finasteride?

Overigens is het dus niet aangetoond dat de haaruitval VERERGERT na het stoppen met finasteride. In feite weet niemand dat: er is geen onderzoek gedaan naar het verschil tussen kalende mensen die niets gebruiken en kalende mensen die fina hebben gebruikt en ermee gestopt zijn. Maar in theorie is het dus mogelijk (zoals hierboven besproken) dat de haaruitval (tijdelijk) verergert na het stoppen met finasteride.

Ik denk echter dat het wel meevalt: op het moment dat je stopt zal de testosteron-, de DHT- én de 5AR-productie wel geleidelijk terugzakken naar het normale niveau (dat wil zeggen: het niveau van vóórdat je met fina begon) en dan zal de haaruitval ook in het oude tempo doorgaan.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2004, 16:55   #24
Zwarflai
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Berichten: 112
Haarmannetje ik voel me net weer zoals op school met al die grafieken en vraagstukken.

Ik ben er vrij zeker van dat als je stopt met finasteride dat je haar binnen het jaar de toestand bereikt die het zou hebben als je helemaal niets had gedaan. Ik geloof wel dat daar onderzoeken naar gedaan zijn, maar ik weet het niet zeker eigenlijk. K heb ook geen zin om daar achter te zoeken. Hopelijk hebben we binnen de 5 a 10 jaar betere behandelingen dan finasteride en minoxidil.




Als een platenspeler en een boek samen 2100 frank kosten, en de platenspeler kost 400 frank meer dan het boek hoeveel kosten dan respectievelijk het boek en de platenspeler?
__________________
1/4 Proscar per dag sinds 8 Juni 2004.
Nizoral 2%, 3 à 4 keer per week.
Zwarflai is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2004, 20:36   #25
bas739
HaarWeb lid
 
bas739's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2004
Berichten: 103
Interessant allemaal, gezien het ook bij mij nu nog de enigste drempel is (vordering AGA na stoppen fina) die me van het bestellen van propecia weerhoudt.

Maar nu ook Olav inmiddels de stap heeft gezet denk ik dat het hoog tijd begint te worden. Ik word nu bijna 20 en mijn inhammen drukken gezellig door.

Maar; stel nu ik begin niet met finasteride en op mijn 25ste ben ik een NW5 ofzo. Het proces is dan geleidelijk aan verlopen.

Maar; stel nu ik begin WEL met finasteride, behoudt deze bos tot mijn 25ste en ben dan binnen een jaar diezelfde NW5.

Eigenlijk heb ik dan toch niets verloren? Ik heb tenminste nog 5 jaar erbij gekregen. Wat ik dus wil zeggen; stel het gebeurt toch, dan is het toch beter dat je 5 jaar nog je haar behoudt dan nu al begint af te takelen?
Is het dan de schaamte dat je opeens binnen een jaar helemaal 'smoothie' bent? Dat het reuze kut is weten we allemaal....

Ach, ik ga het er waarschijnlijk in 2005 op wagen. Laten we hopen dat 2010 met wat moois komt.

Zeg olav, waar heb jij eigenlijk je propecia besteld?

Groeten
__________________
- -

Intern:
Propecia! per 10-12-2005

Extern:
Nix... ik was met Rozemarijn van Weleda

Gel die ik gebruik:
Molding paste van KMS - Goed spul!
Dure variant van Hema Candelilla was

en verder;
Sporten maw fit blijven
Draag wel es mooi petje
bas739 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2004, 23:02   #26
Pieter19
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 november 2004
Locatie: Almere, Nederland
Berichten: 163
Kvind het ook een zeer interestant onderwerp... Ik vraag me af als je nu na 5jaar Fina toch blijft nemen. Wat gebeurt er? Het moet toch nog altijd een effect hebben of heeft het dan helemaal geen effect meer?

Ik vind het ook belangrijk ni te zo lange te wachten om te beginne met Fina, hoe jonger je bent, hoe belangerijker het is om je haar te behouden, naar maten je ouder word zal dit ook minder belang hebben denk ik..
Pieter19 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2004, 09:49   #27
Lucky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 1.198
Een vriend van me begon eind 2000 heel erg snel te kalen en heeft toen 1 jaar fina gebruikt. Zijn haar werd zichtbaar voller en gezonder, ik heb het met eigen ogen kunnen aanschouwen. Inmiddels is zijn haar weer iets achteruit gegaan, want hij slikt het dus al een paar jaar niet meer, maar toch lijkt die geen haar meer te verliezen op dit moment.

Als je zag hoe snel zijn haar dunner werd 5 jaar geleden en het haar dat die nu nog heeft, kan ik niet anders concluderen dat één jaartje fina toch aardig positief heeft bijgedragen. Hij was nu anders onherroepelijk kaal geweest.

Die hoop heb ik dus ook een beetje, dat de fina bij mij ook aanslaat en als ik ermee stop dat ik dan in een fase terechtkom van stabiliteit en met toevoeging van wat andere middeltjes de boel een beetje weet te onderdrukken, natuurlijk in afwachting wat er nog allemaal op de markt gaat komen.
Lucky is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2004, 11:09   #28
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
vergeet t maar, stoppen met fina en de AGA gaat vrolijk verder, het geval van die vriend is vrij uitzonderlijk.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2004, 13:39   #29
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Lucky, misschien had hij wel haaruitval door andere oorzaken, zoals stress, slechte gezondheid, slechte voeding enzovoort. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat het zo werkt.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 1 januari 2005, 13:40   #30
Lucky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 1.198
Nee Haarman, hij werd gewoon kaal. Zijn pa werd ook vroeg kaal. Ik denk dat de AGA zich wel voortzet, maar dan uitzonderlijk langzaam op de één of andere manier. Maar zo gek vind ik het eigenlijk niet. Op de Ned. TV heb je vij veel mensen die plotseling snel kalend werden en nu in een fase beland zijn dat ze geen haar meer lijken te verliezen. Als ze steeds fina gebruikte, dan zou dat inmiddels toch al uitgewerkt moeten zijn.
Lucky is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Averechtse werking? Vince001 Medicijnen/haargroeimiddelen 529 24 juli 2020 12:34
[finasteride] Het delen van Proscar niek1224 Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 januari 2017 01:02
Wat gebeurt er met de haarfollikels? Haarmannetje AGA - Algemeen 3 6 juni 2004 21:18
Haaruitval als je stopt met:... Lars Medicijnen/haargroeimiddelen 1 13 maart 2004 18:28
wanneer stopt 'het'? bolleke TTM - Algemeen 2 18 oktober 2003 21:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.