Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 maart 2012, 10:59   #1
Brook
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2010
Berichten: 86
Is dit de mannelijke of vrouwelijke vorm van haaruitval? Zie fotootjes

Ik ben een vrouw van 46 haar en ik heb nu 2 jaar last van haaruitval, dermatologen constateerden AGA bij mij. Overigens hetzelfde moment waarop bij mij diabetes werd geconstateerd. Alleen de artsen zien geen verband. Ik gebruik minox 5 % maar dat helpt niet genoeg. Nu vraag ik me af of ik nu last heb van de mannelijke of de vrouwelijke vorm van AGA. Mijn haar is vooral dunner bovenop mijn hoofd maar aan de zijkanten is het ook wel dunner geworden. Ik heb 3 fotootjes bijgesloten om te laten zien hoe het er uit ziet als mijn haar nat, een eentje als het droog is, en dan zie je een brede scheiding waar helemaal geen haar meer groeit en zelfs geen haarinplant te zien is :-( Ik heb ook inhammen. Maar tegelijkertijd heb ik ook last van diffuus haaruitval over mijn hele hoofd, alleen bovenop is het wel het ergst. Ik wil graag weten wat voor vorm van haaruitval ik heb omdat ik heb gelezen dat het uitmaakt als ik de pil ga slikken. Diane tegen de mannelijke vorm en Yasmin tegen de vrouwelijke vorm. Kan iemand mij ajb uitsluitsel geven zodat ik de juiste pil kan bestellen? Ik heb diabetes wat niet goed is voor mijn vaatstelsel, dus liever slik ik helemaal niets, maar ja het wordt steeds erger en daar word ik ook niet vrolijk van. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_56462.jpg‎ (78,9 KB, 149x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_56592.jpg‎ (149,8 KB, 143x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_56512.jpg‎ (69,8 KB, 135x gelezen)
Brook is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2012, 17:54   #2
Sunshine65
Haarweb lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2012
Berichten: 28
Geslacht:
Hoi Brook,
Jouw verhaal ten aanzien van je haaruitvalpatroon is hetzelfde als t mijne. Zelf ben ik ook 46 en heb al 16 jaar last van haaruitval (bij begon het in de tijd dat bij mij een schildklierafwijking werd geconstateerd, die wordt uiteraard geregeld met medicijnen echter de haaruitval is gebleven). De diagnose is alopecia androgentica.

Al jaren werk ik met remmers; de dianepil (mee gestopt vanwege zware bijwerkingen), ik wissel nu de Yasmin en de Yazz pil af (bij beide ook last van bijwerkingen maar minder heftig). Minoxidil lotion, Omega3 gedoe, Bcomplex waar ook aminozuren inzitten en een laserkam. En ferrograd vanwege structureel ijzergebrek (op medisch advies). Al met al heeft dat ertoe geleid dat ik nu, 16 jaar later, nog steeds haar op m'n hoofd heb zitten. Al is t stukken minder dan de volle bos die ik ooit had.

Sinds kort slik ik Dutasteride. Dit middel pakt t probleem bij de bron aan. Weet nog niet of ik dat moet blijven doen want ik heb t idee dat de bijwerking 'brain fog' zoals dat hier genoemd wordt mij ook parte speelt en dat vind ik enorm vervelend.

Misschien kan je iets met bovenstaande info. Succes!

grtjs
Sunshine
Sunshine65 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2012, 00:14   #3
Brook
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2010
Berichten: 86
Hoi Sunshine, dank voor je reactie, had nog geen tijd gehad om te reageren, dus bij dezen. Ik overweeg dus om de Dianepil te slikken maar ben bang voor de bijeffecten zoals kleine kans op borstkanker en dichtslibben van vaten, naast andere bijwerkingen. Welke bijwerking had jij last van? Daarom overweeg ik Yasmin, maar dacht dat dat alleen geschikt was voor de vrouwelijke vorm van haaruitval? Weet jij daar misschien iets van? Daarnaast gebruik ik minoxidil, maar helpt niet echt en overweeg ik finasteride. Geloof dat dit de lichtere vorm van dutasteride is? Jij hebt het over brainfog als bijwerking, kan je mij misschien uitleggen wat dat is? Ik ben net zoals jij op zoek naar alternatieven om mijn dunne bosje haar dat nog over is te behouden, maar de vraag is tegen welke prijs? Ik vind het echt een lastige beslissing. Omdat ik diabetes heb, wat dus ook al niet echt fijn is voor mijn lichaam, durf ik gewoon niet zo goed van alles te slikken. Ik had gehoopt met minoxidil een eind te komen, maar dat het is lang niet genoeg. Mijn haar wordt met de maand dunner...Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met Diane en Yasmin en Duta, en vooral ook naar jouw overwegingen. Ik vind het kiezen tussen twee kwaden: geen haar meer of andere enge dingen, als bijwerking van de pil. Vooral omdat ik net als jij 46 jaar ben en dus tegen de gevaarlijke leeftijd van 50 aan loop. En dan? In de overgang de pil slikken is niet zo handig. En dan overgaan op androkur? Ik word er soms erg moedeloos van. Kijk de dermatologen schrijven wel voor, het is hun lichaam niet. Maar ja, wat is wijsheid. Vriendinnen van mij zeggen 'ach je kan altijd iets krijgen, dus wat maakt het uit' maar dat is wel erg kort door de bocht. Een vriendin van mij heeft Diane een aantal jaren geslikt en heeft nu borstkanker. Ze is ervan overtuigd dat het door die pil komt, de dokters weten het niet. Het blijft altijd een gok, maar ja hoeveel gok kan je nemen. Straks heb ik wel mijn haar, maar zit ik met veel ergere kwalen. Maar goed als ik nu 's ochtends in de spiegel kijk word ik bijkans depressief, ook niet echt bevorderlijk voor mijn geestelijke gesteldheid. Ik hoop op je reactie.
Groetjes,
Brook
Brook is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2012, 12:18   #4
lenora
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 104
Met alles wat je neemt zit denk ik wel een risico verbonden als het gaat om eventuele bijwerkingen. De een vindt een middel prettig en de ander kan er juist enorm negatieve ervaringen mee hebben, gewoon een kwestie van uitproberen. Zelf slik ik de Diane-35 (al jaren) zonder negatieve bijwerkingen, maarja vervelende verhalen van anderen over deze pil heb ik ook genoeg gehoord Miss een schrale troost maar voor mij als (soort van leek) oogt je scheiding vrij netjes hoor, ik zie het 'brede' niet echt
lenora is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2012, 11:23   #5
agatha
HaarWeb lid
 
agatha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2007
Berichten: 12.340
Geslacht:
Ziet er nog best goed uit. Heb zelf in het begin klachten gehad van de Diane(6 maandjes) maar slik het nu zonder problemen. Ik ben net zo oud als jij en vind het soms ook wel eng als je er teveel over leest over al die verhoogde risico's van de pil slikken op onze leeftijd. Aan de andere kant geven ze je ook de pil als je in de overgang zit en griezel verhalen hou je altijd.
agatha is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2012, 23:23   #6
Sunshine65
Haarweb lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2012
Berichten: 28
Geslacht:
Hoi Brook,

Ik herken mezelf in wat je me vertelt.
Zelf ben ik eigenlijk ook geen fan van het slikken van medicatie met allerlei bijwerkingen. Maar het remmen van het kaal worden is me tegelijkertijd ook wat waard. Het blijft lastig. Zelf heb ik het idee dat ik op een goede dag toch echt wel aan m'n eerste haarwerk toe zal zijn. Aan de ene kant ben ik nog aan het vechten tegen mn haaruitval en aan de andere kant probeer ik aan acceptatie te werken. pfff... het valt niet mee, ook al weten we allemaal dat er ergere dingen zijn.. ik wilde dat ik een toverstokje had..

Dutasteride en brainfog. Mistig in m'n hoofd, alsof er een dot watten in de weg zit waardoor ik minder scherp ben (ik vind dat heel vervelend), beetje afwezig, emotioneler dan ik normaal ben. De Yaz geeft bij mij de minste bijwerkingen en de Yasmin zit vwb de bijwerkingen tussen de Yaz en de Diane in. Maar goed, zoals we weten ervaart iedereen dit op z'n eigen manier.
Als ik de positieve geluiden lees over de Diane zou ik er zelf ook bijna weer aan willen beginnen. Wat is er ten opzichte van 4 jaar geleden veranderd dan aan de Diane?

Succes en groetjes
Sunshine
Sunshine65 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2012, 22:24   #7
Brook
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2010
Berichten: 86
Hoi Sunshine en anderen,
Tja ik zit inderdaad steeds op een soort 'wip', de ene keer als ik voor de spiegel sta en zie wat er al van mijn haar weg is dan weet ik zeker dat ik alles wil doen om dat beetje haar dat er nog is te behouden en dus is de Dianepil dan wel een optie en zelfs Finasteride. Maar de andere keer als ik verhalen lees over de bijwerkingen van de Dianepil (dikker worden, slechtere vaten, borstkanker, depressies) dan denk ik nooit van mijn leven. En steeds verandert dus mijn gevoel daarover. Want stel nou dat ik de pil ga slikken en ik krijg over 5 jaar borstkanker, dan lijkt me echt verschrikkelijk. Daar kan je aan doodgaan, aan haaruitval niet. Maar van haaruitval word ik wel ongelukkig en onzeker. De huisarts raadde het mij sterk af, vond het gevaarlijk met mijn diabetes en hoge cholestorol. De dermatoloog vond het allemaal wel meevallen en vertelde dat de kans op kanker echt klein is bij het nemen van de pil en dat je door de pil wel de overgangsklachten tegen gaat. Ik vind het zo moeilijk om hierover een beslissing te nemen. Daarom dacht ik ook aan de Yasminpil, die schijnt iets lichter te zijn dan Diane. Ik vraag me af Sunshine of de Yasmin wel goed werkt bij jou wat betreft haaruitval? Werkt het net zo goed als Diane of minder goed? Finasteride leek mij ook een goede optie, maar ik merk dat ik sinds ik suikerziekte heb wel vaker vergeetachtig ben dus dan zit ik weer niet te wachten op brainfog. Werkt finasteride dus ook in/op je hersenen? Heb je verder nog bijwerkingen van Finasteride? Ik weet het veel vragen maar ik hoop een beetje wijzer te worden en stukje bij beetje tot een beslissing te komen. Ik stel het steeds maar uit, hoop soms op een wonder. Hoop dat dan alle vitamines die ik slik zullen helpen, maar stiekem weet ik wel dat dat niet zo is... helaas. Het is zelfs zo dat als ik aan mijn haar trek, heel losjes, dat er dan steeds weer een hele bos haar meekomt. Het lijkt wel dus of de wortels helemaal los zitten. Pfft en tja dat doucheputje elke ochtend vol met haren daar word ik ook niet vrolijk van. Ik weet wel er zijn veel ergere dingen in het leven, maar toch is haar voor mij wel iets dat echt bij mij hoort. Vroeger was ik altijd boos dat mijn haar zo krulde en was ik nooit tevreden. Nu zou ik willen dat het weer was zoals vroeger. Soms ga ik op zoek op internet naar pruiken en haarstukken om te kijken of dat wat is. Misschien een goed alternatief, maar ja als die pruik af gaat wat dan, vind ik mezelf dan nog wel aantrekkelijk? Mijn kapper zei me dat accepteren de beste en de goedkoopste oplossing is. Ja is waar maar kan ik dat wel? Tot nu toe niet echt zo lijkt het. Of haarstamceltransplantatie? Is een dure grap maar misschien werkt dat wel? Dan maar sparen. Tja ik weet het echt niet zoals jullie kunnen lezen en hoop dat ik een beetje over 'de streep' getrokken kan worden.
Brook is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.