Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 39 stemmen, 4,85 gemiddeld. Weergave
Oud 8 maart 2006, 10:58   #76
itsme
HaarWeb lid
 
itsme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2005
Locatie: Nederland
Berichten: 8
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Daarbij schijnt de aandoening in verband te worden gebracht met alopecia androgenetica, daarom post ik het ook in deze rubriek. Er zijn wetenschappers die een relatie tussen deze twee "kwalen" suggereren. Op ieder groot Amerikaans haarforum lopen ook een of meer threads over dit onderwerp.
Om op de allereertste posting in deze thread terug te komen. Androgene alopecia wordt voorzover ik weet veroorzaakt door dihydrotestosteron (DHT) en kan worden behandeld met 5-alfa-reductaseremmers zoals Sabal serrulata (synoniem met Serenoa repens, engels: Saw Palmetto, nederlands: dwergpalm). Ook GLA zou de omzetting naar testosteron remmen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Ik vraag me nu af of ik seborroisch of atopisch eczeem heb. Bij mij komt het eczeem voor in de nasolabiale plooien en ook verder rond de mond, een typische plek voor seborroisch eczeem volgens mijn huisarts. Maar aan de andere kant komt het eczeem heel duidelijk symmetrisch voor (zowel links als rechts van het gezicht evenveel aanwezig), en dat zou weer kunnen duiden op het feit dat het atopisch is heb ik begrepen? Weet jij hier toevallig meer over?
Niet zo direct. Ik zal binnenkort eens in mijn digitale bibliotheekje duiken om te kijken of ik nog wat zinvolle info voor je kan vinden.

Groet, en bedankt voor het compliment.

Aldert
itsme is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2006, 12:40   #77
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Respect voor de man met veel kennis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door itsme
Klopt. Vitamine A en D kunnen toxisch zijn in hoge doseringen, en kunnen gevaarlijk zijn voor ongeboren baby's. Er moet dan ook zeker mee worden opgepast. Wettelijk zijn deze vitamines dan ook aan strenge maxima gebonden en met de in Nederland verkijgbare levetraancapsules (uit kabeljauwleverolie) is de kans nihil dat je met de aanbevolen dosering toxische hoeveelheden van deze vitamines binnenkrijgt.
In klinisch onderzoek met huidaandoeningen worden overigens wel behoorlijk hoge doseringen van met name vitamine A gebruikt, maar dus alleen in een onderzoekssetting, waarin ze de mogelijke toxiciteit goed in de gaten kunnen houden.
Jep vitamine a is niet zo toxisch als vitamine d.(objectief)
Ikzelf kan gemakkelijk 150% ADH aan van vitamine a zonder bijwerkingen maar als ik 100% ADH van vitamine d binnenkrijg dan begin ik me misselijk te voelen.(subjectief)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door itsme
Ja, je hebt gelijk, die site is niet de meest betrouwbare bron, maar ik kon niet veel anders vinden. Bedankt voor de link naar het artikel op de skepsis-site.
Ik ben ook geen promotor van paardenmelk. Het enige dat ik heb gezegd is dat ALS het werkzaam zou zijn, het mogelijk aan het percentage GLA zou liggen, want moedermelk is rijk aan GLA (in tegenstelling tot koemelk/flesvoeding). Zoals gezegd lijkt me dat sterk gezien het lage vetpercentage van paardenmelk.
Jep. Ik zal niet zeggen dat skepsis zo goeie info geeft: het is meestal negatief. Maar soms is het nodig anders scheppen die mensen bakken met geld aan een middel die niets doet.
Maar een klein tekort van GLA komt denk ik wel voor maar van die paardenmelk zul je niet veel voelen, Ik slik het nu al een tijdje en zie het meer als om voedingsstoffen binnen te krijgen ( Ik koop het niet mn moeder heeft een potje gekocht ze is nogal alternatief: aromatherapie bachbloesems (voet)massage en ze hoort dan iets van paardemelk van andere vrouwen en koopt het dan ook)

En interessant vind ik dat als je meer visolie gebruikt je meer vitamines moet nemen. Maar dit is met alles zo alles in de juiste verhouding.
Dit is misschien niet de juiste weg om omega 3 en 6 in grote hoeveelheden binnen te krijgen: hersennen bevatten veeel omega 3 en 6.
Vroeger werd het veel gegeten hersentjes van varkens.

groet
__________________


Laatst gewijzigd door vrosjnivosj; 8 maart 2006 om 12:43
vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2006, 19:58   #78
haarmens2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 162
Kan je dik worden van het innemen van omega 3 (visolie), stel dat je evenveel calorie per week verliest als toen zonder het innemen van omega 3 (visolie)?
haarmens2 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2006, 20:01   #79
haarmens2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 162
Ander vraagje stel dat je vet haar hebt, of haar dat snel vet wordt door de talg, dan kan het toch helpen als je flink gaat sporten en gaat zweten omdat het zweet zout bevat dat drogende werking heeft, is dat gezond?

En wat doet zweet precies dat op je hoofdhuid blijft zitten? Dan heb ik het niet over overmatig zweet maar gewoon van beetje joggen en dan niet je haar wassen.
haarmens2 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2006, 18:19   #80
wimb
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2005
Berichten: 25
ik kreeg/krijg die "eczeem" ook VAN PROSCAR, meerdere mensen hebben daar last van...
wimb is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2006, 23:17   #81
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wimb
ik kreeg/krijg die "eczeem" ook VAN PROSCAR, meerdere mensen hebben daar last van...
Ik had ook het idee dat het bij mij seborroisch eczeem veroorzaakte in het gezicht omdat het ongeveer opkwam toen ik met fina begon (iets later). Maar het bleef toen ik overstapte naar duta en nu is het nog steeds terwijl ik al 2 maanden niets meer slik. Ik heb geen idee of het zo is dat het een tijdje kan duren voordat het eczeem dan vermindert, maar ik krijg meer en meer het idee dat het eczeem in mijn geval niets te maken had met fina/duta.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2006, 13:53   #82
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
seborrisch eczeem

Ik heb begrepen dat seb. eczeem veroorzaakt wordt door verstoring van flora op hoofdhuid door (een teveel aan) talg. Die talg irriteert bij daarvoor gevoelige personen de hh en er ontstaat een explosie van gisten/schimmels.
Die op hun beurt weer verantwoordelijk zijn voor de klachten.
In mijn geval klopt dit ook, omdat t.t.v. doorbreken aga mijn haar beduidend sneller vet werd en kort daarop de jeuk/schilfering ontstond. Daarvoor heb ik het nooit gekend. Ben van nature zeker geen eczeem/allergiegevoelig mens, nooit geweest ook.
Volgens mij ligt dan ook een deel van de oplossing (voor zover mogelijk dan) in het terugdringen van de talgafscheiding dmv anti-androgenen, om zo hopelijk het normale evenwicht van schimmels/gisten op de huid terug te verkrijgen zodat het eczeem geen kans krijgt zich te ontwikkelen.
Derhalve... androcur, die zorgt voor vermindering talgklierafscheiding, hirsutisme en acne en ..aga(?) voor dat laatste vind ik het middel maar matig tot nu toe.
Kitty
__________________
diane 35 + androcur

Laatst gewijzigd door kas; 14 maart 2006 om 14:01
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2006, 14:26   #83
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Ik heb gister borage olie gekocht, ben benieuwd of het werkt.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2006, 15:07   #84
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaapie
Ik heb gister borage olie gekocht, ben benieuwd of het werkt.
Ik wil het ook heel graag hebben Jaapie, waar heb je het gekocht??
En jij hebt dus ook last van eczeem als ik het goed begrijp?

Ik vind deze discussie een zeer interessante trouwens, hoop informatieve en waardevolle posts!
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2006, 15:14   #85
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Pas btw op met Omega-6. Als je een supplement neemt met aardig wat Omega-6 erin, heb je nog meer Omega-3 nodig. Anders kloppen de verhoudingen niet en kun je bijwerkingen krijgen.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.



Laatst gewijzigd door kevin; 7 april 2006 om 15:17
kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2006, 15:23   #86
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Ik wil het ook heel graag hebben Jaapie, waar heb je het gekocht??
En jij hebt dus ook last van eczeem als ik het goed begrijp?

Ik vind deze discussie een zeer interessante trouwens, hoop informatieve en waardevolle posts!
Ik heb het in Utrecht gekocht bij een of andere reforma winkel. Het is wel prijzig! 9 euro voor een potje met 45 capsules, 1 capsule bevat 510 mg borage olie (Gestandaardiseerd op 18.5% GLA). Hiervan moet ik dus 4 stuks per dag slikken om boven de 2gr per dag uit te komen.

Ik bestel binnenkort een lading borageolie vanuit de VS, zowel capsules als gewone olie om op m'n hoofdhuid te smeren.

Edit: Ik lees net dat GLA om kan zetten in AA (Arachidonzuur), wat juist ontstekingsbevorderend werkt. Daarom moet je er ook een supplement bijnemen met EPA (Eicosapentaeenzuur). Deze zuur blokkeert de omzetting van GLA naar AA.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel


Laatst gewijzigd door Jaapie; 7 april 2006 om 15:31
Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2006, 15:43   #87
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ah ja inderdaad duur, ik heb liever de olie dan de capsules. Dan kan ik dat direct op mijn eczeem smeren.

Maar je hebt dus geen eczeem en gaat het tegen haaruitval gebruiken begrijp ik? Waarom denk je dat het daar ook tegen kan werken?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2006, 15:48   #88
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Ik heb seborrhoisch eczeem volgens de dermatoloog, vandaar. Ik heb al van alles gepobeerd, corticosteroiden etc maar niets lijkt te helpen.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel


Laatst gewijzigd door Jaapie; 7 april 2006 om 15:50
Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2006, 16:10   #89
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Okee mensjes, ik heb het nog even verder nagezocht. User itsme (Aldert) zegt dus dat seborroisch eczeem veroorzaakt kan worden doordat het enzym D6D niet goed functioneert. De volgende reactie kan dan niet optreden in je lichaam:

Linolzuur ==>> D6D ==>> Gamma-linoleenzuur (=GLA)

Linolzuur is een essentieel vetzuur (je lichaam kan het niet zelf aanmaken dus je moet zorgen dat je het zelf voldoende binnenkrijgt). Als ik Aldert goed begrijp is dat tegenwoordig niet echt een probleem en krijg je met een normaal eetpatroon al snel voldoende hiervan binnen. Het gaat er dus om dat de gamma-linoleenzuur (GLA) wordt aangevuld, en dit kan dus goed met borageolie (20-24% GLA) of teunisbloemolie (9-10% GLA).

Overigens is GLA een omega6-vetzuur. Ik zag net dat ik daar eerder iets over heb geschreven in het haarwoordenboekje onder 'Omega-3-vetzuren':

Citaat:
Overigens is van een vetzuur uit de omega-6-vetzurengroep ook aangetoond dat het de aanmaak van beide types 5AR kan verminderen. Dit vetzuur heet gamma-linoleic acid (gamma-linoleenzuur).
Het kan dus ook goede zaken doen tegen 5AR (studie: zie link in HWBje) en dus tegen haaruitval . Weer een bevestiging van het vermoeden dat dit type eczeem en haaruitval aan elkaar gerelateerd zijn, en vandaar ook niet verwonderlijk dat middelen die tegen seborroisch eczeem werken (bijv. ketoconazol) ook tegen haaruitval werken.

Overigens is dit wel een hele goeie post van Kevinme:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Pas btw op met Omega-6. Als je een supplement neemt met aardig wat Omega-6 erin, heb je nog meer Omega-3 nodig. Anders kloppen de verhoudingen niet en kun je bijwerkingen krijgen.
Hele goeie waarschuwing is dat, inderdaad is het belangrijk dat het evenwicht niet verstoord wordt. Dit is ook allemaal te lezen in de interessante links die ik bij het onderwerp 'Omega-3-vetzuren' in het Haarwoordenboekje heb gezet, bijvoorbeeld de uitstekende site http://www.omega3.be/consumenten/ned/

Ik ben zeer geinteresseerd in dit onderwerp en ik wil heel graag die borageolie proberen! Ik ga daar dit weekend eens achteraan.

Sowieso geloof ik heilig in de geneeskrachtende werking van omega3-vetzuren. Ik denk echt dat je daar zoveel aan kunt hebben tegen zowat alle gezondheidsklachten die je op kunt lopen, ook in de toekomst. Misschien moet ik toch maar eens overwegen om mijn vegetarisme wat te verruimen door vis te gaan eten... Dat lijkt uiteindelijk toch wel de enige goeie bron van alle types van dit vetzuur te zijn. Maar ik wil dan wel echt verantwoorde vis hebben, dus die gewoon in de zee zijn gevangen en waar geen dolfijnen bij in de netten zijn blijven hangen ofzo. Weet iemand toevallig of dat bestaat?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 7 april 2006 om 16:13
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2006, 16:16   #90
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Overigens is dit wel een hele goeie post van Kevinme:

Hele goeie waarschuwing is dat, inderdaad is het belangrijk dat het evenwicht niet verstoord wordt. Dit is ook allemaal te lezen in de interessante links die ik bij het onderwerp 'Omega-3-vetzuren' in het Haarwoordenboekje heb gezet, bijvoorbeeld de uitstekende site http://www.omega3.be/consumenten/ned/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door itsme
The sleutel is om de verhouding tussen omega 6 en omega 3 vetten goed te houden. Alhoewel GLA een omega-6 vetzuur is, is het ook erg belangrijk om de inname van andere omega-6 vetzuren uit plantaardige bronnen te verminderen. De hoeveelheid omega-6 vetzuren in de voeding is in de afgelopen eeuw (in de VS) gestegen van minder dan een halve kilo per jaar tot meer dan 35 kilo (75 pounds) per jaar. Deze excessieve hoeveelheden omega-6 vetzuren zullen de belangrijke verhouding tussen omega-6 en omega-3 sterk negatief beïnvloeden.

Stappen die je kunt nemen om de omega-3 omega-6 verhouding gezond te houden:
• Beperking van de inname van linolzuurrijke (plantaardige) oliën en margarines. Deze omega-6 vetzuren worden omgezet in ontstekingsbevorderende arachidonzuurmetabolieten. Bakkerijproducten zijn in het bijzonder vervelend, aangezien de omega-6 vetzuren daarin voor een belangrijk deel zijn omgezet in transvetzuren die het eczeem verergeren.
Minimalisatie van de inname van transvetzuren (via ondermeer koek, koekjes en andere bakkersproducten).
• De tweede stap zou moeten zijn de inname van omega-3 vetzuren, zoals EPA en DHA die veel in visvetzuren voorkomen, te verhogen. Een typische therapeutische hoeveelheid omega-3 vetzuren is 6 gram voor een persoon van 80 kg. Suppletie met plantaardige omega-3 vetzuren uit lijnzaadolie is vaak niet voldoende omdat deze eerst via het delta-6-desaturase enzym moeten worden omgezet in EPA om effectief te zijn, en deze omzetting verloopt bij de meeste mensen erg slecht (circa 0,2 %).
• Naast visolie zelf, is ook kabeljauwleverolie aan te raden, aangezien deze grote hoeveelheden vitamine A en D bevatten, die synergistische therapeutische effecten hebben bij huidklachten.
• Inname van voedingsmiddelen met een lage glycaemische index, aangezien hoge insulinespiegels remmend werken op het D6D-enzym en juist stimulerend op het D5D-enzym, dat arachidonzuur produceert (en haar pro-inflammatoire stofwisselingsproducten). Daarom is het van belang de inname van graanproducten en vruchtensappen te beperken, aangezien deze de insulineniveaus doen stijgen.
Suppletie met vitamine B6, magnesium en zink en magnesium, de belangrijkste cofactoren van D6D.
Remming van het arachidonzuurmetabolisme. Dus: Vervang vette vleeswaren en zuivelproducten door vette vis, wild & gevogelte. Vervang zonnebloemolie, maïsolie en gemengde plantaardige oliën door olijfolie. Beperk alcoholconsumptie.
Volgens mij heeft Kevin het van Itsme maar ok.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
seborroisch eczeem

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
haaruitval door seborroisch eczeem sigur AGA - Algemeen 90 19 april 2022 19:21
[dutasteride] Algemeen Rob Medicijnen/haargroeimiddelen 1316 9 december 2020 17:37
Astma, Eczeem of nog wat anders? Lies86 AA - Algemeen 18 7 november 2006 09:59
Seborroïsch eczeem en haaruitval kortkoppie Haarproblemen bij vrouwen 4 1 oktober 2005 00:20
Haaruitval door eczeem? brandon AGA - Algemeen 1 11 april 2004 21:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.