Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 september 2011, 19:04   #1
wimwim
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2011
Berichten: 3
haaruitval: advies gevraagd

Hallo,

Nu al weer even heb ik klachten over haaruitval. Ik heb er de laatste maanden veel over gelezen, maar ik krijg toch weinig duidelijkheid. Ik heb dus een aantal vragen en ik was benieuwd of iemand me hier ermee kan helpen.

Sinds Februari heb ik last van overmatige haaruitval. Ik verlies zo rond de 200 haren per dag waardoor mijn haar door de afgelopen maanden heen stukken dunner is geworden. De haaruitval is verspreid over het hele hoofd, dus voorkant, top, achterkant en zijkanten. De haarlijn is iets vager geworden, maar lijkt op dezelfde plek te blijven zitten. Op de kruin is wat hoofdhuid te zien, maar dit is ook het geval wanneer ik het haar opzij duw bij andere plaatsen op het hoofd. Aan de zijkanten is ook wat hoofdhuid te zien. Verder is het springerig, slap en ik kan er weinig mee, terwijl ik even terug nog dik haar had.

Nadat de haaruitval niet leek te stoppen ben ik in april naar mijn huisarts gegaan en op haar aanraden is bloedgeprikt. Hieruit bleek dat ik een lage vitamine B12 waarde had en daarnaast een kleine beetje bloedarmoede (dat laatste was te verwaarlozen aldus de huisarts). Vervolgens heb ik 5 weken lang elke week 2 vitamine b12-injecties gehad om het peil weer omhoog te krijgen. Intussen ben ik ook naar een dermatoloog geweest. Deze zag dat er sprake was van haaruitval, maar welk type kon hij niet inschatten. Er is opnieuw bloedgeprikt en op deze uitslag moet ik nog even wachten. De uitval is naar mijn idee bizar snel gegaan en komt bijna onrealistisch over.

Ik ben 24 jaar oud en kaalheid komt bij ons in familie eigenlijk niet voor. Mijn vader en opa’s hebben een beetje inhammen, maar allemaal nog dik haar. Waar ik verder aan heb gedacht is vitamines-/mineralentekort, vandaar dat ik -nu sinds 4 maand- ijzer en vitamine B supplementen heb gebruikt. Ik eet redelijk gezond. Fruit eet ik veel, groente wat minder en ik zit altijd rond de dagelijkse portie calorieën. Daarnaast sport ik zeer regelmatig. Voor zover ik weet heb ik niet eerder last gehad van een periode met haaruitval. Stressen doe ik vrij veel, en bij pieken hevig. Bij hoofdpijn/migraine slik ik sporadisch een bètablokker (waarbij haaruitval een mogelijke bijwerking is), maar dit zijn kleine hoeveelheden.

Heeft iemand een idee wat voor type haaruitval dit zou kunnen zijn? TE, AGA, iets anders?

Mocht een vitamine tekort de oorzaak zijn, wanneer zou de uitval moeten stoppen als het tekort weer aangevuld is? En Wanneer begint daarna de hergroei?

Omdat de uitval nu ook door andere mensen opgemerkt wordt wilde ik misschien minoxidil gebruiken. Is dit middel ook geschikt om tijdelijk de haargroei te ondersteunen bij bijvoorbeeld TE of CTE?

Willem
wimwim is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2011, 23:51   #2
gwennie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 september 2009
Berichten: 82
ik zal toch even wachten op de testjes van de dermataloog, als die het al
niet zeker weet is mijn/ons(niet geschoold op dit specifieke vlak) oordeel al helemaal niks waard.

aga kan heel snel gaan maar gaat meestal heel gestaag over een tijdbestek van jaren heen. het klinkt niet echt als aga het klinkt meer
als Alopecia areata maar dan over het hele haar oppervlak. Misschien kan
Hanna je uitleggen wat dat is.
gwennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2011, 03:29   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Het lijkt mij geen AGA. Op eigen houtje ijzer gaan slikken, kan trouwens gevaarlijk zijn. Ook lang niet alle vitaminenoverschotten worden het lichaam weer uitgewerkt.

Als het B12-tekort weer aangevuld is, kan 't volgens mij nog wel 2 maanden duren voordat alle aangetaste haren zijn uitgevallen en daarna moeten ze nog opnieuw gaan groeien, wat eveneens maandenlang duurt.

Belangrijk is om te weten te komen waardoor er een tekort aan vitamine B12 is ontstaan.
http://www.mlds.nl/ziekten/60/vitami...ekort/oorzaak/
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2011, 20:18   #4
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
hallo willem, heb je voor de rest geen hoofdhuidproblemen? schilfers oid
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2011, 19:09   #5
wimwim
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2011
Berichten: 3
Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels heb ik de uitslag van het bloedprikken terug, alle waarden (ijzer en schildklier) blijken goed te zijn. Hij kon er verder weinig van maken en voor het vitamine-b12 verhaal ben ik doorverwezen naar een internist. Daar is namelijk nog niet weer op getest. Ook kon ik misschien wat duidelijkheid krijgen over de oorzaak van het tekort.

Ik ben nu gestopt met het slikken van ijzer-tabletten, maar slik nog een vitamine supplement (voor gezond haar) met een beetje ijzer erin. Kan geen kwaad lijkt me?

Noob: Nee, geen roos of iets dergelijks. De laatste tijd wel eens wat jeuk, maar dat komt volgens mij meer omdat ik nu regelmatig aan mijn haar frummel. De dermatoloog zag niks verdachts op de hoofdhuid.

Hanna: De laatste injectie is inmiddels al weer meer dan 3 maand geleden, is het mogelijk dat het haar nu nog steeds uitvalt doordat er B12-tekort was? Ik heb het idee dat het harder uitvalt dan groeit.

Mocht de haaruitval slechts tijdelijk zijn, is het tijdelijk gebruik van minoxidil om de groei te boosten dan een goed idee?
wimwim is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2011, 16:58   #6
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Vrouwen hebben vaak ijzertekort, door veel bloedverlies bij heftige of langdurige menstruaties. Vegetariërs ook, doordat het ijzer uit groenten moeilijker door het lichaam wordt opgenomen dan uit vlees.
Een geringe hoeveelheid ijzer in een voedingssupplement zal bij niet-vegetarische mannen waarschijnlijk geen kwaad kunnen.

Als het haar na meer dan 3 maanden nog steeds uitvalt, duurt 't wel erg lang, ja....

Als je nu geen te lage bloeddruk hebt en ook geen hartaandoening, kun je inderdaad minoxidil-lotion 5% gaan gebruiken, wat voor weinig geld en zonder recept via internet verkrijgbaar is. Doe de eerste keer (en de halve dosering) niet als je nog de deur uit moet; dit omdat je eerst moet uittesten of je er duizelig van wordt of hartkloppingen krijgt.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2011, 22:24   #7
wimwim
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2011
Berichten: 3
Nog steeds vallen er dagelijks tegen de 200 haren uit en mijn haar begint nu een erg dun bosje te worden. De haarlijn lijkt niet echt te wijken en de uitdunning is nog steeds diffuus, al voelt het haar aan de achterkant dun, maar net iets dikker dan de top en de zijkanten. Hierdoor lijkt minoxidil me toch niet zo geschikt.

Inmiddels weet ik ook dat mijn vitamineb12 level oke is, daar ligt het dus blijkbaar niet aan. Eerlijk gezegd vermoed ik dus nog steeds geen AGA, maar toch wil ik beginnen met finastiride om te kijken of en hoe ik erop reageer. Klopt het dat ik geen verbetering of verslechtering zal merken, als het niet om AGA gaat?

Wel zou ik binnenkort nog doorverwezen worden naar een internist, ik begreep dat deze persoon ook iets van hormoon levels kan meten? Is het, met oog hierop, aan te raden om al te beginnen met de finastiride vooraf aan het bezoek van de internist? Ik wil dit graag weten, omdat ik nu zsm iets aan de uitval moet doen en het kan nog wel even gaan duren voordat ik terecht kan bij de internist.

Hoop dat iemand mn vragen kan beantwoorden.
wimwim is offline   Met citaat reageren
Oud 14 februari 2012, 16:43   #8
Hakuna
HaarWeb lid
 
Hakuna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 oktober 2010
Berichten: 839
200 haren per dag!! Hoe weet je precies dat het er 200 zijn? Heb je ze dagelijks opgespaard en geteld? Maar eens een foto van de bijelkaar geraapte haren, kan beter inschatten.

Ik verlies met mijn lang haar ongeveer 25 tot 30 haren per dag en 10 stuks lijkt bij mij heel veel omdat het dan lange slierten zijn.
__________________
Regime:

Begonnen 20-10-2010

Regime gewijzigd ivm transgender traject.

2 keer per week System 100 oestrogeen hormoonpleister

januari 2021 orchidectomy ondergaan.

.
Bij consult haarkliniek op 27-7-2011 Hairscience Maastricht inhammen NW1,5 vastgesteld, verder alles prima, veel haar en meer dan voldoende donorgebied voor kleine HT.
Op 22-4-2021 kleine HT gehad inhammen in kliniek Deborah Smaal in Bunde, naar tevredenheid gedaan.


In the past:

Sinds Juli 2011 Priorin afgebouwd
Sinds 27-7-2011 test werking Minoxidil 2% afgesloten
Sinds februari 2021 androcur afgesloten.
Hakuna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.