Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 28 maart 2011, 00:44   #1
Bloemetje20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2011
Berichten: 21
Jullie mening

Hoi!
Ik ben een vrouw van 20 jaar en kamp met toch wel ernstige haaruitval.
En ik wil zo graag weten wat de oorzaak is, zodat ik er iets aan kan doen, maar ik kom er maar niet uit en ik dacht misschien dat iemand hier een idee heeft.
Ongeveer twee jaar geleden is het begonnen, tenminste toen begon ik te merken dat mijn haar dunner werd. Ik heb geen kale plekken o.i.d., dus het gaat echt om diffuus haaruitval.
Het rare is, ik heb niet het idee dat ik extreem veel haren verlies op een dag.. Als ik mijn haren was onder de douche komen er wel redelijk veel haren los, maar dat is wel enigzins normaal volgens mij.. Ik heb meer het idee dat mijn haar gewoon gestopt is met groeien, of een deel ervan in ieder geval.
Ook heb ik het idee dat mijn haar vooral aan de achterkant van mijn hoofd dun is geworden, vooral bij mijn nek.. Komt iemand dit misschien bekend voor of is dit een indicatie voor iets?
Ik heb wel twee keer naar de huisarts geweest, maar de eerste keer zei ze dat het allemaal wel zou overgaan en de tweede keer is er wel bloed afgenomen en getest op o.a. ijzer, vitamine B12, schildklierafwijking en nog wat dingen, maar hier kwam uit dat alles normaal was.
Het enige wat ik kan bedenken waar het aan zou kunnen liggen is de pil (Diane35). Ongeveer 9 maanden nadat ik was begonnen met de pil, begon mijn haar dunner te worden. Maarja, geen idee of dit gelinkt is.
Ik ben overigens 5 maanden geleden gestopt met de pil.
Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik niet zo gezond eet, weinig fruit en groente e.d., maar aan de andere kant ken ik zoveel mensen die nog veel ongezonder eten dan ik en nog een mooie bos haar hebben (ja, sommige mensen komen nou eenmaal overal mee weg ik weet het).
Maar goed, sorry voor dit extreem lange verhaal xD Ik zou in ieder geval heel graag jullie mening horen!
Bloemetje20 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2011, 14:38   #2
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Waarom had je dan de Diane35 voorgeschreven gekregen? Dat is namelijk eigenlijk geen anticonceptiepil; het heeft eveneens een anticonceptieve werking, maar de cyproteron-acetaat die daarin zit, wordt voorgeschreven tegen acné en androgene haaruitval.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2011, 16:36   #3
Bloemetje20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2011
Berichten: 21
Ja klopt, het is voor mij in eerste instantie voorgeschreven voor acne, maar eigenlijk hielp dat niet erg veel, maar omdat ik ook aan de pil wilde bleef ik deze gewoon slikken. Ik ben wel ongeveer een jaar geleden overgestapt op Yasmin, die drie maanden geslikt, maar omdat mijn acne toen wel weer wat erger werd, toch weer overgestapt op diane35.
Nu heb ik iets anders gevonden wat veel beter werkt voor mijn acne, dus daarom ben ik 5 maanden geleden helemaal gestopt met de pil.
Maar als diane35 dus ook wordt voorgeschreven voor adrogene haaruitval, betekent dat dan dat het geen haaruitval kan veroorzaken? Of wel weer een ander soort haaruitval (niet-androgeen)?
Ik lees namelijk wel veel over meiden die haaruitval krijgen nadat ze gestopt zijn met diane35, maar niet terwijl ze het slikken.
Bloemetje20 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2011, 17:24   #4
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Voor zover ik weet, helpt Diane35 heel goed bij acné, maar dan wel echte acné, geen gewone jeugdpuistjes.
Er zijn tientallen oorzaken voor haaruitval en het is dus ook mogelijk om toch haaruitval te krijgen bij het slikken van Diane35 of Yasmin.
Zowel het starten met pillen, als het wisselen van pil of het stoppen met de pil, kan haaruitval veroorzaken.
Aangezien je schrijft dat de haaruitval vooral in het nekgedeelte plaatsvindt, zou je je hoofd het beste eens door een dermatoloog kunnen laten bestuderen.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2011, 18:22   #5
Bloemetje20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2011
Berichten: 21
Ja, het hielp ook wel hoor, maar ik had alsnog acne.. Het ging niet compleet weg.
En ja ik zou graag naar een dermatoloog willen, maar de huisarts wil me niet doorverwijzen.. Zij zegt dat het geen AGA is o.i.d en aangezien ik ook geen uitslag of iets op mijn hoofdhuid heb, de dermatoloog verder ook niets kan doen.
Wat ik trouwens wel raar vind, is dat mijn zusje's haar ook veel dunner is geworden! Hierdoor begin ik toch een beetje te denken dat het genetisch is, maar mijn ouders hebben er nooit last van gehad en zover ik weet mijn opa's en oma's ook niet.
Het is zo frustrerend niet te weten waar het door komt!
Maarja, bedankt voor je reacties toruwens!
Bloemetje20 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2011, 19:30   #6
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Uitslag op je hoofdhuid..... slaat nergens op.
Acné plus haarverlies duiden toch meestal echt wel op AGA.
Dan maak je gewoon een afspraak met een dermatoloog in het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Soms is er niet eens een verwijsbrief nodig.
En je kunt door de telefoon ook uitleggen wat er aan de hand is.
Verder zou ik op zoek gaan naar een andere huisarts.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2011, 20:07   #7
Bloemetje20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2011
Berichten: 21
Oh echt waar? Ik heb eigenlijk nooit een link gezocht tussen mijn acne en haaruitval.. Ik heb de laatste tijd ook best wel vet haar.. Vroeger hoefde ik het maar één à twee keer per week te wassen met shampoo, maar nu is het na een dag alweer vet aan het worden. Maar ik gebruik wel veel olie op me gezicht 's nachts.. Dus daar zou het ook weer aan kunnen liggen.
Maar goed, je kan dus wel een afspraak maken zonder verwijsbrief? Ik dacht dat je in Nederland echt persé een verwijsbrief nodig had.
Ik ben nu trouwens ook bezig met gezonder eten, misschien dat dat helemaal niets helpt, maar goed het kan geen kwaad.
Bloemetje20 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2011, 21:41   #8
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Geen paniek over al dan niet AGA hebben! Het lijkt er wel op dat je haaruitval hormoongerelateerd is, maar dat hoeft niet te betekenen dat je kaal wordt. Talloze vrouwen krijgen haaruitval door hormonale disbalans, die ook wel weer kan verdwijnen als de oorzaak weggenomen is. Denk bijvoorbeeld aan haaruitval na de zwangerschap; zo normaal als wat, maar gelukkig tijdelijk! Zo kan iedere hormonale verandering van invloed zijn op je haar. Je bent echt niet de eerste bij wie het haar juist dunner werd door het slikken van de pil, zelfs de Diane35 kan dit effect hebben. Omdat die echter een anti-androgene werking heeft, lijkt mij niet dat je AGA hebt, want dan zou je haar juist beter ervan moeten worden (zoals bij mij het geval was). Je ongezonde leefwijze kan wel degelijk van invloed zijn op je haar. Door bijvoorbeeld veel suiker te eten, kun je je hormonen ook in disbalans brengen met alle gevolgen van dien. Om nog maar niet te spreken van alle mogelijke tekorten die aan haaruitval ten grondslag kunnen liggen en dan hebben we het echt niet alleen over vitamine B en ijzer! Er zijn talloze voedingstoffen betrokken bij je haargroei. Verdiep je er maar eens in!
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2011, 22:18   #9
Giselle
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 september 2008
Berichten: 138
Hoi Bloemetje, mijn haaruitval is ook begonnen rond die leeftijd, diffuus met extra haarverlies bovenop het hoofd. Indertijd kreeg ik ook geen doorverwijzing naar de dermatoloog, men ging uit van tijdelijk haarverlies. Ik zie ook niet veel losse haren, het haar stopt blijkbaar met groeien en wat terugkomt, is dunner en droger. Mijn haar groeit ook niet meer langer dan schouderlengte.

De Dianepil hielp bij mij niet voor of tegen haaruitval. Mijn acne verdween 1,5 jaar, daarna kwam het weer terug en ben ik gestopt met Diane35. (Welk middel gebruik jij nu tegen acne als ik vragen mag?) Volgens mij hoeft AGA haar niet altijd te reageren op hormonale behandeling. Ook als je geen hormonale afwijking hebt, kun je toch AGA hebben. Ik heb geen enkele afwijking in het bloed of hormonen.

Ik zou wel naar de dermatoloog gaan hoe dan ook. Ik wilde dat ik het destijds al gedaan had, misschien had dat veel gescheeld als er toen al minox was of iets dergelijks. Ik ben jaren later pas gegaan.

Laatst gewijzigd door Giselle; 29 maart 2011 om 22:21
Giselle is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2011, 23:44   #10
Bloemetje20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2011
Berichten: 21
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammy Bekijk bericht
Geen paniek over al dan niet AGA hebben! Het lijkt er wel op dat je haaruitval hormoongerelateerd is, maar dat hoeft niet te betekenen dat je kaal wordt. Talloze vrouwen krijgen haaruitval door hormonale disbalans, die ook wel weer kan verdwijnen als de oorzaak weggenomen is. Denk bijvoorbeeld aan haaruitval na de zwangerschap; zo normaal als wat, maar gelukkig tijdelijk! Zo kan iedere hormonale verandering van invloed zijn op je haar. Je bent echt niet de eerste bij wie het haar juist dunner werd door het slikken van de pil, zelfs de Diane35 kan dit effect hebben. Omdat die echter een anti-androgene werking heeft, lijkt mij niet dat je AGA hebt, want dan zou je haar juist beter ervan moeten worden (zoals bij mij het geval was). Je ongezonde leefwijze kan wel degelijk van invloed zijn op je haar. Door bijvoorbeeld veel suiker te eten, kun je je hormonen ook in disbalans brengen met alle gevolgen van dien. Om nog maar niet te spreken van alle mogelijke tekorten die aan haaruitval ten grondslag kunnen liggen en dan hebben we het echt niet alleen over vitamine B en ijzer! Er zijn talloze voedingstoffen betrokken bij je haargroei. Verdiep je er maar eens in!
Ja, ik geloof ook wel dat mijn slechte eetgewoonten meespelen, alleen aan de andere kant zei de huisarts dat voeding eigenlijk geen invloed heeft op de haargroei (tenzij er echt sprake is van chronische tekorten). Maar goed, gezonder eten brengt ook meer mee dan alleen mooier haar, dus dat wil ik sowieso gaan doen.. Vind het alleen moeilijk om al m'n vitamintjes binnen te krijgen xD Ik ben niet zo'n grote eter.
Bedankt voor de info in ieder geval!
Bloemetje20 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2011, 23:48   #11
Bloemetje20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2011
Berichten: 21
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Giselle Bekijk bericht
Hoi Bloemetje, mijn haaruitval is ook begonnen rond die leeftijd, diffuus met extra haarverlies bovenop het hoofd. Indertijd kreeg ik ook geen doorverwijzing naar de dermatoloog, men ging uit van tijdelijk haarverlies. Ik zie ook niet veel losse haren, het haar stopt blijkbaar met groeien en wat terugkomt, is dunner en droger. Mijn haar groeit ook niet meer langer dan schouderlengte.

De Dianepil hielp bij mij niet voor of tegen haaruitval. Mijn acne verdween 1,5 jaar, daarna kwam het weer terug en ben ik gestopt met Diane35. (Welk middel gebruik jij nu tegen acne als ik vragen mag?) Volgens mij hoeft AGA haar niet altijd te reageren op hormonale behandeling. Ook als je geen hormonale afwijking hebt, kun je toch AGA hebben. Ik heb geen enkele afwijking in het bloed of hormonen.

Ik zou wel naar de dermatoloog gaan hoe dan ook. Ik wilde dat ik het destijds al gedaan had, misschien had dat veel gescheeld als er toen al minox was of iets dergelijks. Ik ben jaren later pas gegaan.
Hoi Giselle,
Vervelend zeg Wanneer is er bij jou vastgesteld dat je AGA hebt? En hoe doen ze dat eigenlijk? Beoordeelt de dermatoloog dat met het blote oog? Of is daar een speciaal onderzoek voor..
En die minox, dat is een lotion toch? Helpt dat een beetje?
Sorry voor alle vragen :p
Bloemetje20 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 maart 2011, 03:32   #12
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
AGA is androgene haaruitval, androgenen zijn hormonen, AGA is dus hormonaal.
Daarbij hoef je niet teveel androgenen te hebben (meestal wordt er geen overschot aangetroffen in het bloed), maar wel een overgevoeligheid daarvoor (het DHT-verhaal)
Maar hoe meer androgenen je hebt, des te erger is het resultaat van de overgevoeligheid.
Ik hoop dat 't zo een beetje duidelijk is.

Heb je trouwens ook last van overbeharing op het lichaam en/of in het gezicht?
Misschien heb je PCOS? Enkele symptomen daarvan zijn ook acné, kaalheid en overbeharing.
Minoxidil-lotion zorgt op het hoofd voor nieuwe haargroei en verlenging van de uitvalfase, maar kan ook ongewenst gezichtshaar veroorzaken of bevorderen.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 30 maart 2011, 14:20   #13
Giselle
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 september 2008
Berichten: 138
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bloemetje20 Bekijk bericht
Hoi Giselle,
Vervelend zeg Wanneer is er bij jou vastgesteld dat je AGA hebt? En hoe doen ze dat eigenlijk? Beoordeelt de dermatoloog dat met het blote oog? Of is daar een speciaal onderzoek voor..
En die minox, dat is een lotion toch? Helpt dat een beetje?
Sorry voor alle vragen :p
Vijf jaar geleden voor het eerst, diffuse alopecia en AGA. Dit jaar weer geweest, AGA als diagnose. Wordt met het blote oog vastgesteld, volgens hen had een biopsie geen zin. Verder krijg je dus bloedonderzoek. Minoxidil is een lotion, die je dagelijks twee keer op je hoofdhuid aanbrengt. Ik gebruik het nu twee maanden, en zie nog geen enkel effect. Ja, ik heb meer acne, grrrr.

Je schijnt er in het begin ook ergere haaruitval van te kunnen krijgen, maar dat merk ik niet. Minox helpt ook niet altijd, misschien werkt het voor mij niet. De algemene aanbeveling is om het een jaar te gebruiken. Dat is ook vanwege die extra haaruitval, dat kan later in het jaar ook nog optreden. Dan moet je dus wachten tot een jaar na starten van minox, dan kijken of je uiteindelijk meer haar hebt. Ik denk dat ik na vier maanden al ga stoppen, als ik echt geen effect zie, en als de acne aanhoudt.

Bedankt voor je pb, je mag hier gewoon sites noemen.
Giselle is offline   Met citaat reageren
Oud 30 maart 2011, 14:40   #14
Bloemetje20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2011
Berichten: 21
Hmm, ik hoop echt dat die minoxidil gaat helpen! Hoe veel haar heb je nu nog, als ik vragen mag?
En graag gedaan, haha ja ik dacht misschien wordt het gezien als reclame ofzo.

En bedankt voor de uitleg Hanna! Ik begrijp het, alleen als ik AGA zou hebben, zou diane35 (aangezien de anti-androgene werking) dan niet juist moeten helpen? En niet juist het erger maken/veroorzaken? Ik weet natuurlijk niet of de pil er wel iets mee te maken heeft, misschien was het toevallig dat toen net AGA (of iets anders) optrad.

En PCOS? God, ik ontdek steeds meer enge ziektes die ik kan hebben xD
Maarja, ik heb niet echt last van overbeharing.. Ik heb wel veel haren op mijn onderarmen en een klein beetje op mijn gezicht, maar ik ben een halfbloedje, dus dat is redelijk normaal geloof ik..

En ik zei trouwens dat ik geen kale plekken had, maar toen ik vanochtend weer eens mijn hoofdhuid zat te inspecteren, zag ik dat de voorkant eigenlijk zowat doorzichtig is. Maar ik herinner me wel dat ik dat vroeger ook al had, toen ik nog dik haar had, wel in mindere mate natuurlijk, maar ik had altijd al weinig haar bij mijn slapen en daar boven.
Ik ga misschien wel wat foto's plaatsen, als ik het kan vangen op camera.
Bloemetje20 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 maart 2011, 16:23   #15
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Het zou kunnen dat de haaruitval door Diane35 een zogenoemde 'shedding' was, waarbij de door AGA-aangetaste haren eruit gegooid worden voordat er nieuwe haren worden aangemaakt.

Bij sommige Haarwebvrouwen is wel gebleken dat PCOS de oorzaak was, dus je zou even kunnen googlen of dat misschien bij jou ook het geval is. Halfbloedje? Aziatische mensen hebben vaak heel weinig lichaams- en gezichtshaar.

Aan vrouwen wordt altijd minoxidil-lotion 2% voorgeschreven en dat helpt nauwelijks of helemaal niet. Daarom bestellen veel vrouwen 5% via internet en starten met de halve dosering daarvan (dat is toch altijd nog meer dan 2%) De gezichtsbeharing kan daardoor wel erger worden, maar menigeen heeft 't er voor over om dan te gaan scheren/epileren/harsen.

Hier een afbeelding van het verschil in resultaat tussen 2% en 5%:

Minox.jpg <--- klik om te vergroten
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ

Laatst gewijzigd door Hanna; 30 maart 2011 om 16:30
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.