Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 juni 2014, 14:48   #1
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Wanneer effect na ijzertabletten?

Hallo allemaal,
Vaak gelezen hier maar sinds vandaag geregistreerd.

Heb al jaren last van haaruitval. Het begon aan de achterkant van mijn hoofd. Ook lijkt het niet meer te groeien en word het onbedoeld steeds korter. Slechte kwaliteit van haar gekregen; erg dun van draad, lijken wel babyharen, zo dun.
Ben inmiddels zeker 2/3 van mijn haar kwijt... Paar keer huisarts bezocht, nam me niet serieus. Uiteindelijk mocht ik bloed laten prikken. Feritinewaarde bleek 14. Niets aan de hand vlgs huisarts.
Na veel vijven en zessen toch doorverwijzing gekregen naar UZ Antwerpen.

In eerste instantie een erg begripvolle dermatoloog. Zag de ernst van mijn probleem. Bloed laten prikken en ferritine inmiddels 10. Ijzer was redelijk iig niet verontrustend. Verdere waardes waren goed.
Vlgs arts TE door te laag ferritine.
Kreeg ijzertabletten, 3x daags voor 2 maanden. Daarna een maand niet slikken en opnieuw laten prikken. Ferritine 41, dus goed gestegen. Dit was eind maart jl.
Nog steeds haaruitval en omdat de dermatoloog een hogere ferritinewaarde wilde, opnieuw eenzelfde kuur van 2 maanden. Daarna een maand niet en opnieuw bloed laten prikken. De uitslag verwacht ik morgen.
Ik vraag me af waarom mijn haar nog zo erg uitvalt. Mijn ferritine staat nu toch al zo'n 3 maanden op minstens 40.
Of duurt het langer na het stoppen met de ijzertabletten eer je resultaat kunt verwachten?
Net als jullie ben ik radeloos en erg verdrietig.
Ik verlies ook veel korte nieuwe (vaak ragdunne) haartjes.
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2014, 22:08   #2
mamamarleen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2010
Locatie: België
Berichten: 184
Geslacht:
Dag Liekske,

ik begrijp je verdriet om je dunne haren heel goed.
Toen ik in behandeling was bij de dermatologe keek ze ook vitamine D, en vitamines B na in mijn bloed en schreef ze me naast ijzersupplementen ook aminozuren voor.
Ik denk dat je dermatoloog best een volledige analyse van je bloed doet. Bespreek dit gerust nog eens met haar.

veel moed !

groeten

Marleen
__________________
Sinds mijn 17 jaar AGA. Na 27 jaar frustraties en gesukkel met medicatie, camouflage en zelfs een zinloze haartransplantatie, draag ik sinds december 2013 een haarwerk. Nu heb ik mijn zelfvertrouwen terug !!!
mamamarleen is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2014, 22:30   #3
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Hi Liekske, welkom op het forum. Gebruik de zoekfunctie op ijzer en ferritine. Er zijn wel wat draadjes die hierover gaan, wellicht vind je daar nog wat meer informatie.

Bij mij is ook van alles onderzocht en geprikt, zelfs schildklierwerking, maar niets afwijkends gevonden en toch haaruitval/dunner wordend haar. Het komt niet in mijn familie voor en toch werd bij mij AGA geconstateerd. Rara?
Ik wil je niet ontmoedigen, maar bespreek goed met je dermatoloog wat de verwachtingen zijn met het opkrikken van je ijzer. Succes en sterkte!
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2014, 14:23   #4
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Hallo Mamamarleen en Astrid,
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Bij mij is mijn bloed goed onderzocht. Niet alleen op ijzer/ferritine is geprikt, maar ook zink, vitamines, schildklier ed. Dit om dingen uit te sluiten.
De arts ging met haar handen door mijn haar en er kwamen veel te veel haren mee. Ze zei dat de haren te snel los kwamen. Ze lijken dus niet goed vast te zitten. Dit betrof trouwens mijn eerste consult.
Ik ben toen naar aanleiding van de bloeduitslagen en haar bevindingen ijzertabletten gaan slikken.
Het verdere verloop staat in mijn openingspost...

Omdat ik nu dus een half jaar ijzertabletten heb geslikt en mijn ferritine nu al 3 maanden op minstens 40 staat en ik nog steeds haaruitval heb, vraag ik mij af wat ik nu kan verwachten. Mss heb ik te weinig geduld, dat weet ik dus niet.
Ik weet wel dat ik ong een week geleden echt mijn eigen haar en hoofdhuid eens goed ben gaan bekijken om te zien of er evt wat haartjes aan het teruggroeien zijn.
Ik zag wat donkere, dikkere haartjes van ongeveer een centimeter lengte tussen mijn haar uitpiepen, maar omdat ik nooit eerder goed heb gekeken weet ik dus niet of die er al zaten.
Van de andere kant ben ik ook vreselijk geschrokken...want ik constateerde ook hoe triest mijn hoofd eraan toe is....

De haaruitval lijkt iets minder, maar ik durf gewoon niet blij te zijn. Eerder was het ook wisselend en werd dan weer zo bang als de uitval weer erger werd.
Ik vraag me dan ook af op welke termijn ik moet denken nadat ferritine weer hoog genoeg staat. Als ik pas over een half jaar wat kan verwachten dan kan ik me daar op instellen, zodat ik zeker weet dat mijn probleem echt aan een te laag ferritine gerelateerd is.
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2014, 23:11   #5
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Vandaag de bloeduitslag gehad: ferritine is nu 56. Erg raar vind ik, want is maar met 5 omhoog in 3 maanden tijd. En dat terwijl het na de eerste kuur met 41 gestegen was...??
De arts had er geen verklaring voor. En eerlijk gezegd heeft ze me enorm teleurgesteld...
Ze is nl totaal niet eenduidig over de behandeling.
Tijdens eerste consult zegt ze ferritine op te willen krikken naar 70 a 80. Nu vond ze 56 ineens prima.
Ook vwb een haarwortelonderzoek is ze niet eenduidig. Eerste consult zei ze dat ik er niets mee op zou schieten. Tijdens het 2e consult raadde ze het ineens aan. Maar daar wilde ze wel een paar maanden mee wachten. Begin november wilde ze dat pas doen en eerder niet.
Nu ik ze vanmiddag aan de lijn had raadde ze ineens aan om het haarwortelonderzoek eerder te doen (????)
Dan nog wat... Op mijn vraag om toch de ferritine nog wat hoger te krijgen (ik vroeg om nog een kuur van 2 maanden), zei ze dat ik beter een ijzerinfuus zou moeten krijgen. Maar dat dat niet in haar z-h kan (universitair in Antwerpen). Ik moest maar in een Nederlands z-h vragen voor zo'n infuus (???).
Op mijn vraag of zij dat niet voor mij, middels een brief, wilde doen zei ze dat niet te weten hoe (???).

Al met al heb ik eigenlijk niks aan deze vage dermatologe die geen vaste mening heeft. Ze heeft me door haar manier van benaderen echt verdriet gedaan want ze laat me gewoon in de kou staan met mijn zielige bosje haar dat dunner, slechter en korter wordt.
Zeven maanden hoop verspild en voel me weer terug bij af.

Ik ben zo vreselijk boos dat ik in staat ben om een klacht tegen haar in te dienen.
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2014, 23:38   #6
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Wat een verhaal zeg! Ik zou een second openion vragen bij een 'goede' dermatoloog. Alhoewel er maar weinig dermatologen zijn die weten wat ze aan moeten met vrouwen en haaruitval. Vaak kunnen ze niets vinden en wordt algauw gezegd: u heeft AGA!
Vraag evt. via je huisarts een second openion bij een andere dermatoloog.
Succes en sterkte!
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2014, 00:02   #7
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Dank voor je reactie Astrid!

Ik wil zeker naar een goede dermatoloog. Maar wie zou dat moeten zijn? Ik ken er geen... En dan nog wat...mijn huisarts deed al moeilijk over deze doorverwijzing. Moet ik weer terug voor een nieuwe verwijsbrief voor een andere dermatoloog.
Ik zie de bui alweer hangen...m'n huisarts ziet me aankomen.
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2014, 12:00   #8
mama
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 april 2007
Berichten: 185
Geslacht:
Ik heb geen ervaring met deze dermatoloog , maar hij voldoet aan de criteria van de Haarstichting.

http://www.haarstichting.nl/home/vin...n)&overzicht=1

groetjes
mama is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2014, 22:31   #9
mamamarleen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2010
Locatie: België
Berichten: 184
Geslacht:
Ik kreeg tijdens mijn behandeling de laatste 5 jaar een 8- tal keer een ijzerinspuiting omdat ik geen ijzer opnam bij supplementen, het hoeft dus geen infuus te moeten zijn.
ik zou ook een andere dermatologe aanraden maar ik heb de ervaring dat dermatologen moeilijk kunnen zeggen dat medicatie in sommige gevallen niet helpt en zo kan je vele jaren (en geld)verliezen. Ze staan nog niet ver in de aanpak van vrouwen met haaruitval.

veel sterkte

marleen
__________________
Sinds mijn 17 jaar AGA. Na 27 jaar frustraties en gesukkel met medicatie, camouflage en zelfs een zinloze haartransplantatie, draag ik sinds december 2013 een haarwerk. Nu heb ik mijn zelfvertrouwen terug !!!
mamamarleen is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.