Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 oktober 2015, 10:28   #1
ms90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 september 2015
Berichten: 7
Geslacht:
Haaruitval, Laag Ferritine/Ijzer, Detoxen, en nu?? Help!

Lieve allemaal,

Graag deel ik hier mijn verhaal en wat ik ondertussen allemaal heb ondervonden. Ik hoop op onderbouwing, advies en meer informatie van jullie!

Eerst eens mijn verhaal uitschetsen;

In januari 2015 rolde ik van vegetarisch naar een veganistisch dieet. Ik probeerde het 30 dagen uit, voelde mij zó goed dat ik besloot zo te blijven eten. Helaas nooit genoeg kennis opgedaan over evt tekorten die kunnen worden opgebouwd. Helemaal niet bij stil gestaan.
Ik begon al snel veelal 'raw' te eten. Ook noten en soya gingen al snel van het menu. In april ben ik een juice cleanse gaan doen, na het zien van de docu Fat , Sick & Nearly Dead.

Ik hield deze manier van 'eten' aan en het was behoorlijk extreem al met al.
In mei merkte ik dat mijn haar 'anders' zat. Futloos, plat. (oftewel het was al stukken dunner geworden)

In juni ben ik een maand naar Thailand gegaan wegens studie. Hier at ik een maand lang 'normaal'. Ik voelde mij half juli, terug in NL niet lekker in mijn vel (van rauw en juicen naar opeens allerlei vast voedsel is met de juiste mentale instelling niet fijn voor je lichaam!) en - dom - ik ben wéér 2 weken gaan juicen.
Terug in NL merkte ik pas echt hoe extreem dun mijn haar was geworden. Heel verdrietig. Anderen viel het toen ook op.
Na het juicen heb ik mijn 90% rauwe , veganistische dieet weer opgepakt.

Ik besloot naar de dokter te gaan. Die draaide een bloedtest voor mij uit. Ik las meerdere verhalen van mensen die door juicen en rauw eten haarverlies ondervonden en labelde mijn haarverlies onder deze noemer. De uitslagen:

HB: 8,5
Ferritine: 27

Aantal vit B zat ik te hoog (!) Ik slikte vit B bij en at héél veel bananen(ijs) dus dat zou daaraan kunnen liggen.

Goed.. op het moment dat ik mijn uitslagen had gekregen had ik al meer gelezen over laag ferritine gehalte en haarverlies en de minimale waarde die idealiter op +/- 70 moest liggen. Vanaf +/- 40 zou haarverlies pas stoppen. Ik was benieuwd of mijn ferritine gehalte ook laag zou zijn. En ja hoor! De dokter nam mijn woorden alleen niet aan en zei dat ik in de normale range viel. Ik zou maar eea moeten aantonen met onderzoeken.

Inmiddels dagelijks weer (vette) vis gaan eten, proteïne en zorg er voor dat ik dagelijks al mijn vitaminen en mineralen binnenkrijg. Ik eet dagelijks ook kiezelaarde en gelatine (van grasgevoerde koeien) en slik hoge doseringen Biotine bij. Ook ben ik begonnen aan een ijzercocktail (via vele fora, vele succesverhalen gelezen) van hoge dosering ijzer, L Lysine en Vitamine C twee keer per dag.

Ik merk zichtbaar verbetering in mijn haar. Het ziet er - nu al - gezonder uit. De haaruitval is alleen nog wel schrikbarend

Vanochtend weer bij de dokter geweest, mét onderzoeken. Zelfs artikelen die aantonen dat je HB tussen 12-15 moet liggen maar de dokter blijft geloof ik liever in zijn comfortzone. Ik bij mijn eigen onderzoekjes zoveel puzzelstukjes kunnen plaatsen: mijn extreme vermoeidheid, de constante drang naar ijs, haaruitval, koud hebben.. Allemaal symptomen van ijzertekort! Ook heb ik gelezen dat vrouwen, sporters, veganisten allemaal onder de risicogroep vallen voor ijzertekort. Laat ik net in alle doelgroepen vallen.... Ik werk zelfs in de sportwereld.

Goed. Ik heb liever dat ik eea onder toezicht van een dokter doe, maar wat ik zeg... Het past niet in zijn bekende plaatje. Hij wilt me doorsturen naar een internist en haarkliniek.

Ik moet hier trouwens ook bij vermelden dat ik dit jaar veel stress heb ervaren. Verschillende factoren bij elkaar waardoor ik best gestressde maanden achter de rug heb, wil het positief én negatieve stress zijn.
Het is veel tegelijk en ik weet dat dit alles samen één grote oorzaak is. Gelukkig doe ik er nu ALLES aan om het te helen. Maar ik zie even door de bomen het bos niet meer

Nu mijn vraag aan jullie lieve lezers... Enige ervaring in wat dan ook bovenstaand? Advies? Hoop? Tips? Iets?
Weten jullie misschien een dokter of een dermatoloog die dit wél serieus neemt? (laag ferritinegehalte en haaruitval) Dan kan ik mij laten doorverwijzen!

xoxoxo
ms90 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2015, 07:20   #2
Helmgirlie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 februari 2013
Berichten: 870
Geslacht:
Ik denk dat je nooit op veganistisch hebt moeten overstappen. Of heel langzaam opbouwen. Vegetarisch kan wel met wat supplementen, maar met veganistisch eten en het raw food en het extrreme daarin, daar bouw je zoveel tekorten mee op dat je lichamelijke ongemakken en kwalen gaat krijgen. Het zal wel weer goedkomen, maar je moet eerst de tekorten weer aanvullen en dan volhouden.

Misschien kun je terug naar vegetarisch net een of twee keer in de vis en wat multivitaminen.
Nooit zomaar gaan slikken. Want dan kun je een teveel krijgen. Is ook niet goed.

Als je graag vegetarisch eet dan zou je een Plantina multivitamine kunnen overwegen. Of sowieso iets van Plantina. Is duur maar wel geschikt voor vegetariers.
Helmgirlie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2015, 16:00   #3
ms90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 september 2015
Berichten: 7
Geslacht:
.. En ook hier bedankt voor de feedback!

Ik eet sinds twee weken weer dagelijks vis, veel proteïne en zorg er via een programaatje voor dat ik al mijn vitaminen en mineralen voldoende binnen krijg. Nu is het inderdaad volhouden en véél geduld hebben.

Zijn er mensen met een soort gelijk verhaal en ervaring? Ik zou zo graag willen horen van deze mensen. Ik ben soms ten einde raad, al ben ik momenteel weer goed gemutst. Heb goede hoop. Geduld is nu het sleutelwoord. Ik doe alles wat kan binnen mijn mogelijkheid; gezonde voeding, voldoende (!) voeding en slik vitaminen en ijzer bij.

Ook neem ik gelatine, dagelijks. Schijnt heel goed te zijn. En kiezelaarde, wat ong 90% bestaat uit sillicium (aanrader)

Enige nadeel van de ijzer die ik bijslik is de verstopping :x heel vervelend. Maar dat trekt hopelijk bij als mijn lichaam hier aan gewend is?
ms90 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2015, 23:03   #4
blondvrouwtje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2007
Berichten: 5
Hoi MS90,

Gaat het al iets beter met je haaruitval nu je al eventjes bezig bent met al die aanvullingen?

Wat betreft je stoelgang heb ik wel gelezen dat Solgar gentle iron "beter" zou zijn voor je darmen zodat je niet zo makkelijk verstopt raakt. Heb er zelf geen ervaring mee want neem (nog) geen ijzer maar misschien heb je er iets aan.

Heb na aanleiding van jou verhaal mijn hb nagekeken en die was de laatste keer 8.3 (marge 7.5-9.5) wat jij zei dat hij tussen de 12 en 15 mocht liggen was mij dus niet bekend. Mijn ferritine was de afgelopen keer 30. Maar heb nu een dermatoloog die het weer heeft geprikt en moet daarvan de uitslag nog krijgen. Wil hem ook graag hoger, het liefst onder toezicht.

Biotine heb ik ook even geprobeerd maar daar kreeg ik zoveel pukkels van Heb jij dat niet?

Ben zelf ook nog een onopgeloste puzzel, dus kan je verder niet echt tips geven maar ben wel benieuwd of je al verder bent?
blondvrouwtje is offline   Met citaat reageren
Oud 30 april 2016, 11:55   #5
ms90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 september 2015
Berichten: 7
Geslacht:
lieve allemaal,

het is inmiddels alweer een half jaar geleden! :O jeetje.. wat vliegt de tijd.
Ik wilde toch graag een update geven.

Het is een roerig en zwaar half jaar geweest, oa mijn haarverlies maar ook mijn ongesteldheid die al 1,5 jaar weg was, stress en overduidelijk een eetstoornis die ik moest overkomen.

ik heb gelukkig wel heel goed nieuws, vandaar mijn bericht! wellicht hebben anderen er ook wat aan.

1; ik ben veel meer gaan eten , in mijn geval was dit cruciaal. ondanks haarverlies zag ik rond december kleine sprietjes opkomen. mijn haarverlies was echt om te huilen. ik at toen nog geen vis, zuivel en eieren.
2; toen ben ik in januari gestart met Accupuntuur aangevuld met chineze kruiden. ik had 'garantie', als na 5 weken haaruitval niet was gestopt / verminderd kreeg ik mijn geld terug. met goede hoop begon ik. en ja hoor! uitval stopte en ik zat netjes na 5 weken op een normale shedding. ik verlies nu ongeveer 20 haren per dag en borstel mijn haar dagelijks.
3; ik heb allemaal nieuwe kleine haartjes. mijn haar is nog steeds een zielig bosje, zeker in vergelijking met mijn mooie volle bos krullen van vorig jaar. maar we gaan de goede kant op!
4; ik ben sinds 1,5 maand geleden weer vis, eieren en later ook magere kwark gaan eten. door mijn fitness regime van eerder - die ik gelukkig ook weer op heb kunnen pakken - wist ik dat de positieve bijzaak daarvan was een mega haargroei door alle proteïne.. en ja hoor... vorige week óók weer ongesteld geworden!

mijn lichaam begint weer ministapje voor ministapje strakker te worden , gespierder (voor mij heel belangrijk ivm mijn energie en werk) een goed teken voor mijn metabolisme, mijn hormonen zijn weer in balans gezien ik zonder pil oid weer ongesteld ben geworden en mijn haar ziet er momenteel uit alsof ik met mijn vinger in het stopcontact heb gezeten!

ik raad de accupuntuur iedereen aan. Mijn behandeling duurt tot augustus (8 maanden) en ik maak hem netjes af.
voordat mijn volle bos haar weer helemaal terug is... ik weet het niet.. geduld is belangrijk en heel lastig in deze, maar als ik dit topic terug lees ben ik MEGA dankbaar voor de weg die ik reeds heb afgelegd.
Tot die tijd draag ik een mooie pruik

(overigens alles vergoed door de verzekering)

Dus... accupuntuur, veel proteine, dagelijks een multivitamine voor vrouwen en speciale vitamine voor haar huid en nagels , gezond leven en sporten, stress tot een minimum behouden.

ik ben een andere vrouw geworden door dit alles, veel sterker. Ik kijk uit naar de ontwikkeling om weer er uit te zien zoals ik mij van binnen voel. Alles komt, it's all good.

Oja! ik ben al best snel weer gestopt met de ijzertabletten. het voelde toch niet goed. ik weet ook niet wat mijn ferritine op dit moment is. misschien dat mn haargroei een echte boost krijgt als deze ook weer stijgt, maar dat weet ik niet. ik houd mijn geduld en blijf goed gezond eten. naast de proteine maak ik ook dagelijsk groene smoothies van groene bladgroente, havermout, fruit en gezonde vetten. ik eet dus veel eieren, (vette) vis, magere kwark, hüttenkase.. noten.. groente..

ik denk echt dat voeding hierin een cruciale rol speelt.

oh en nog iets;
ik doe sinds kort ook weer henna in mijn haar. dit is ook mega goed voor je haar, ik durfde alleen niet meer vanwege de uitval en het maakt je haar nogal zwaar.
ik merkte ook dat ik heel erg last kreeg van roos (door de haaruitval gebeurt dit vaker) ik ben dus 1x per week voor mijn henna behandeling ook uiensap in mn haar gaan smeren. dit doe ik nog steeds. echt, na 1 x was de roos al 10x minder bij wijze van.

let mother nature do her work <3

liefs en knuffels xxxxxxxxxxxx
ms90 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2016, 10:42   #6
Irina60
Banned user
 
Geregistreerd: 12 oktober 2016
Locatie: Leiden
Berichten: 47
Geslacht:
Beste ms90.

Leuk om het verhaal ove re herstel te lezen. We vallan allemaal in al die moderne ideeen van vegetarisceh en veganische enz. niet wetend of dit goed voor ons is. Toen ik met kanker te maken had had ik ook het idee dat rauw of veganische me zou helpen. Ben bij een acupuncturiste geweest voor advies. Zij heeft met spierentest uitgezocht wat goed voor mij persoonlijk was en niet wat de andere zeggen dat het goed is. Vorig jaar ben ik op speciale manier gaan eten om af te vallen- 15 kg voor 2 maanden en ik ziet er goed uit - en dat was op basis van gevarieerde eten- vis, vlees, groente enz. Kortom - iedere extremiteit is gevaarlijk.

Wat je haar betreft- lees mijn blog, daar zit infomatie die je praktische nergens kan vinden. Het zal je aan het denken zetten.

Sucess.
Irina60
Irina60 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2016, 19:20   #7
Daisyvc
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2016
Berichten: 6
Geslacht:
Ja er zijn enorm veel vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor je haren. Ik heb er ook vele jaren mee te maken gehad. Heb dan uiteindelijk gestopt met de pil en heb er nu nooit geen last meer van. Maar het kan dus ook door bepaalde voedingstekorten komen. Of zelfs een teveel aan bepaalde vitamines kan ervoor zorgen dat bepaalde vitamines uit balans raken. Dat is zo bij vitamine B bijvoorbeeld. Je kan dat hier zien ...

Biotine is zeker wel de meest belangrijke haar vitamine. Omdat het op zoveel vlakken de gezondheid van het haar gaat verbeteren.

Toch kan een teveel aan biotine ook andere vitamine voor je haar zoals inositol en patotheenzuur uit balans brengen. Om die reden is het niet aangeraden om louter biotine te nemen.

- See more at: https://gezonderleven.org/gezondheid....psSQxqT6.dpuf
Daisyvc is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.