Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 23 mei 2017, 17:00   #1
Flap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2014
Berichten: 34
Geslacht:
Bijwerkingen Fina, ervaringen Saw Palmetto?

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met finasteride. Ik heb me er van meer af aan niet prettig bij gevoeld, maar in wilde het toch proberen en beloofde mezelf dat als ik negatieve bijwerkingen zou ervaren, ik er gelijk mee zou stoppen.

Helaas hebben de (seksuele) bijwerkingen zich gemanifesteerd. Ze zijn er langzaamaan "ingeslopen" maar recentelijk ervaarde ik dat het behouden van erectie problemen opleverde. Daarbij opgeteld heb ik van meet af aan een zeurend/vervelend gevoel in mijn testikels ervaren, wat niet echt prettig is.

Al met al aanleiding om er acuut mee te stoppen. Jammer, want er trad wel stabilisatie op en de kwaliteit van mijn haar is wel verbeterd.

Omdat ik niet gelijk de handdoek in de ring wil gooien, heb ik saw palmetto pillen aangeschaft om te kijken of dit werkt om mijn haar te behouden.

Nu weet ik dat de werking ten aanzien van haargroei discutabel is. Ik zag ook wat oudere threads over dit onderwerp. Ik kon echter geen actuele informatie achterhalen, laat staan foto's die het resultaat van een behandeling laten zien.

Nu is mijn vraag: denken jullie dat het zinvol is om hierop over te schakelen? Zijn er mensen met eerlijke/ positieve verhalen bekend?

Laatst gewijzigd door Flap; 24 mei 2017 om 15:17
Flap is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2017, 13:26   #2
Flap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2014
Berichten: 34
Geslacht:
Iemand?
Flap is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2017, 16:48   #3
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Ik zou vooral even kijken naar de wetenschappelijke bewijsvoering.. die is nihiel
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2017, 09:58   #4
Flap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2014
Berichten: 34
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Ik zou vooral even kijken naar de wetenschappelijke bewijsvoering.. die is nihiel
Dank voor je reactie.

Ja die is er inderdaad in beperkte mate, maar dat geldt voor zowel ontkrachtend als bevestigend bewijs. Er is - voor zover ik kan nagaan - nauwelijks onderzoek naar gedaan. Daarom ben ik vooral benieuwd naar de ervaringen van de lezers/gebruikers hier.

Ik ben nu bijna 3 weken gestopt met Fina. "Beneden" werkt alles weer prima. Ook is mijn algehele gevoel van gezondheid verbeterd nu ik weet dat ik geen "rotzooi" meer slik. Mijn libido is weer terug, en voor mijn gevoel sterker dan ooit. Dat wordt overigens ook toegeschreven aan Saw Palmetto las ik, maar vooralsnog schrijf ik het toe aan het stoppen met Fina.

Wel merk ik dat ik meer haaruitval heb. Dat is natuurlijk klote, maar inherent aan het stoppen met Fina. Ik hoopte dit deels te kunnen opvangen met het starten met Saw Palmetto, maar misschien is dit ijdele hoop. We gaan het meemaken.

Ik hoop desalniettemin nog steeds op een klein succesverhaaltje aangaande Saw Palmetto, zodat ik me daaraan kan vastklampen Iemand? Of überhaupt een ervaring van een lezer/gebruiker hier...
Flap is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2017, 10:12   #5
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Je hebt het middel al gekocht lees ik. De werkzaamheid is discutabel, en het middel zal niet bij iedereen werken. Dit geldt ook voor Finasteride en Minoxidil. Ik zou het gewoon proberen en ons goed op de hoogte houden. Een goede ervaring van een gebruiker is nog geen garantie voor succes bij jou

Verder, jammer dat je Finasteride hebt moeten staken, maar fijn dat jij je op dit moment weer als herboren voelt
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juni 2017, 14:41   #6
fireofdoom
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2017
Berichten: 114
Geslacht:
Ik gebruik al een maand of twee saw palmetto en de reden hiervoor is dat de mijn kruin nihil is aangetast en ik daarom eerst even wilde kijken wat dit middel voor mij zou kunnen betekenen.

Ik ben gestart met minoxidil en 2x per week wassen met ketaconol shampoo. Dus ik zou nooit het effect van puur saw palmetto kunnen aantonen op mijn resultaten.

Verder is het goedkoop, makkelijk en het proberen waard. Plus het schijnt een positieve uitwerking op je prostaat te hebben. Dus voor mij is er geen reden om meteen finasteride te gaan slikken. Al ben ik dit wel in de toekomst van plan te proberen.

Ik neem 1 maal daags 320 mg en merk tot nu toe niks van bijwerkingen. Mij lijkt het dan ook sterk dat iemand het überhaupt krijgt van saw palmetto omdat het maar een vrij lichte DHT remmer schijnt te zijn.

Succes!
fireofdoom is offline   Met citaat reageren
Oud 3 juni 2017, 12:19   #7
K1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 89
Geslacht:
Ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen van saw palmetto.

Ongeveer 5 weken ben ik nu gestopt met finasteride, ik heb het zo'n 4,5 maand gebruikt. Ik moet nog even uitzoeken of mijn klachten daadwerkelijk door de fina kwamen, want ben er niet meer zo zeker van. Binnenkort nog maar eens naar de dokter, want mijn maagproblemen zijn niet meer zo heftig als toen maar goed is het zeker nog niet. De laatste weken ook weer meer haaruitval, maar dat kan ook door de zorgen/stress komen.

De gedachte dat mijn haar steeds verder achteruit kan geeft me nog meer stress, het is nu al een slappe zooi en wil niet dat het erger wordt. Daarom zit ik ook aan saw palmetto te denken.
K1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2017, 11:07   #8
Flap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2014
Berichten: 34
Geslacht:
Ik ben inmiddels ruim een maand gestopt met finasteride en overgestapt op Saw Palmetto. Mijn haaruitval na het stoppen met finasteride is zeker toegenomen. Mogelijk dat Saw palmetto het proces ietwat heeft vertraagd, wie zal het zeggen...

Ik ben ik ieder geval blij dat ik gestopt ben met finasteride: mijn lichaam functioneert weer normaal. Op seksueel gebied werkt alles weer prima. Daarnaast had ik ook last van urineverlies/nadruppelen (dat heb ik trouwens niet eerder gelezen hier, als mogelijke bijwerking). Ook dat is gelukkig gestopt. Daarnaast is mijn nachtrust verbeterd. Mogelijk zat die bijwerking "tussen de oren", maar fijn is het wel!

Ik gebruik overigens nog wel Minoxidil. Dat resultaat is op zich bevredigend, al merk ik wel dat mijn haarlijn rondom mijn inhammen verslechterd is, en dat al na 6 weken stoppen met finasteride. Hopelijk stabiliseert dat. Maar ik ben liever wat kaler dan dat ik moet leven met een ongezond lijf.

Toch nog eenmaal een herhaalde oproep voor ervaringen met Saw Palmetto op de lange termijn. Iemand?
Flap is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2017, 14:25   #9
fireofdoom
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2017
Berichten: 114
Geslacht:
Helaas is Saw Palmetto niet een bewezen middel tegen haaruitval, wel is bewezen dat het je DHT levels verlaagd.

Maar of dit genoeg is om haaruitval tegen te gaan betwijfel ik. Ik denk dat je het misschien in het rijtje kan plaatsen als minoxidil en bepaalde shampoo's; het zal enkel voor vertraging zorgen. Alsnog kun je het niet aantonen.

Dit is persoonlijk hoe ik er over denk, het is goedkoop en kost mij bijna geen moeite om te nemen. Dus daarom probeer ik het.

Jammer dat finasteride niet voor je werkt, maar fijn dat je je weer beter voelt. Ik ga fina ook een kans geven, maar stop ook direct als ik me er niet lekker onder voel.
fireofdoom is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2017, 17:06   #10
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fireofdoom Bekijk bericht
Helaas is Saw Palmetto niet een bewezen middel tegen haaruitval, wel is bewezen dat het je DHT levels verlaagd.

Maar of dit genoeg is om haaruitval tegen te gaan betwijfel ik.
Waar is dat onderzoek dat het bewezen DHT naar beneden brengt
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2017, 21:24   #11
Pam94
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2016
Berichten: 15
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flap Bekijk bericht
Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met finasteride. Ik heb me er van meer af aan niet prettig bij gevoeld, maar in wilde het toch proberen en beloofde mezelf dat als ik negatieve bijwerkingen zou ervaren, ik er gelijk mee zou stoppen.

Helaas hebben de (seksuele) bijwerkingen zich gemanifesteerd. Ze zijn er langzaamaan "ingeslopen" maar recentelijk ervaarde ik dat het behouden van erectie problemen opleverde. Daarbij opgeteld heb ik van meet af aan een zeurend/vervelend gevoel in mijn testikels ervaren, wat niet echt prettig is.

Al met al aanleiding om er acuut mee te stoppen. Jammer, want er trad wel stabilisatie op en de kwaliteit van mijn haar is wel verbeterd.

Omdat ik niet gelijk de handdoek in de ring wil gooien, heb ik saw palmetto pillen aangeschaft om te kijken of dit werkt om mijn haar te behouden.

Nu weet ik dat de werking ten aanzien van haargroei discutabel is. Ik zag ook wat oudere threads over dit onderwerp. Ik kon echter geen actuele informatie achterhalen, laat staan foto's die het resultaat van een behandeling laten zien.

Nu is mijn vraag: denken jullie dat het zinvol is om hierop over te schakelen? Zijn er mensen met eerlijke/ positieve verhalen bekend?
Beste Flap,

Ik heb Saw Palmetto zon 5 maanden ononderbroken gebruikt. Ik deed dit als reactie op verminderde effectiviteit van alleen minoxidil (lotion). Na ongeveer een maand of 4 merkte ik een (lichte) verbetering, dit wil zeggen minder uitval en haar wat steviger/stugger. Ook ervaarde ik soms wat tintelingen in mijn linker tepel, maar dit ging wel weer weg. Verder geen negatieve effecten waar ik iets van heb gemerkt. Doordat ik na 5 maanden toch nog niet helemaal tevreden was over het resultaat van Saw Palmetto icm Minoxidil, ben ik toen overgestapt naar 0,5mg Finastiride om de dag icm Mixoxidil. Dit leverde toch wel een aanzienlijk beter effect op dan met Saw Palmetto.

Al met al denk ik zeker dat Saw Palmetto positieve effecten kan hebben voor mensen met haaruitval door DHT, echter moet je niet hetzelfde krachtige effect ervaren als wat in sommige gevallen bij Finastiride wordt ervaren.

Succes!
Pam94 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2017, 13:01   #12
fireofdoom
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2017
Berichten: 114
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Waar is dat onderzoek dat het bewezen DHT naar beneden brengt
http://www.academia.edu/25921731/Tis...atic_androgens
fireofdoom is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2017, 14:37   #13
HairCoach
sdw
 
Geregistreerd: 21 februari 2008
Berichten: 1.256
Ik ga hier nog eenmaal op reageren....

Finasteride, dutasteride, saw palmetto, etc.... brengen allemaal DHT omlaag.
De een beter en / of langer dan de ander.

De bijwerkingen krijg je van het verlagen van DHT.
Ongeacht het middel dat het veroorzaakt.

Wil je Saw Palmetto gebruiken, probeer dan gewoon 0,25mg finasteride.
__________________
Regime:
Finasteride(2001 tot 2003, herstart 02-2008 -> ) op di, do, za en zo,
Dutasteride 0,5mg op ma, wo en vr
Tuinen Super Haar Formule
Omega 3
Biotine (3000mcg per dag)
Vitamine D3 (2000mcg)
Toco-Sorb (1x/dag)
Spiruella MSM (6000mg per dag)
Revita & Alpecin Shampoo

Behandelingen:
1e HT: 2000; 650 grafts FUT dr. Feriduni inhammen.
2e HT: 2001; 700 grafts FUT dr. Villnow verdichting/herstel 1e behandeling.
3e HT: 07-2014; 2240 grafts FUE herstel eerdere behandelingen - Prohair
4e HT: 09-2016; 800 grafts Verdichting / Herstel haarlijn FUE - Kliniek Veldhoven.
5e HT: 12-2017; 600 grafts temples FUE - Kliniek Veldhoven


Status:
NW1
HairCoach is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.