Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 26 september 2008, 12:46   #1
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
't is weer voorbij...

... die 'mooie' zomer...

Neen, alle gekheid op een stokje, dit is een ernstig thema.
Wij, ttm'ers, kunnen er niet omheen; in de zomermaanden gaat het niet-haren-trekken toch altijd iets beter. We zijn meer ontspannen, we kunnen genieten, we gaan wèg, op reis, nieuwe dingen ontdekken, ànders in het leven staan, en we kunnen op die manier beter afstand nemen van onze problemen, voor ttm'ers is weggaan daarenboven therapeutisch zeer helend omdat we dan uit onze dagelijkse sleur/routine komen. En ttm is voor een groot stuk ook wel een vastgeroest, netjes onderhouden gedrag...
In de zomer groeien haren ook sneller, heerlijk dus om nieuwe haartjes te mogen begroeten!
Maar (en nu komt het), heel dikwijls gaat het mis in de herfst (is althans mijn ervaring ).
Wel, ik heb me voorgenomen dat het deze keer NIET zo zal zijn. Ik ben al een tijdje trekvrij, heb een aardig kopje en wil deze keer geen winter ingaan met een haarlint. Ik was er zo van overtuigd na 36 jaar (!), dat het altijd zo zou zijn, goeie zomer, mooie haren, terugval in de herfst/winter.
Awel, deze keer niet!!!
Wie doet mee??!!

En ps... hoe zit het met die bijeenkomst???

"Wie je bent, is wat je gedaan hebt.
Wie je wordt, is wat je NU doet."
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2008, 14:45   #2
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
Hoi Bolleke,

Na de 'mooie' (?) zomer komt inderdaad de herfst, voor velen een depressieve periode, maar dat hoeft niet echt zo te zijn als wij de "zon" in het hart dragen. Samen met jou en de anderen op dit forum wil ook ik een poging doen om het zonnig gevoel mee te dragen tot na de winter.
Fijn dat je alweer een mooie haardos hebt, gefeliciteerd met je doorzettingsvermogen, en veel goede moed om het zo te houden !
Ook bij mij loert alweer de ttm, na een drukke zomer aan de zee, zijn we nu een paar weekjes met verlof, oef..en raar maar waar, ttm duikt op.. meer tijd ?, stress vanwege de bergen achterstallig werk in het huishouden? nog steeds geen zicht op nieuw werk, sinusitis, nog niet veel beterschap aan de pols .. ik weet het niet maar echt veel fut zit er bij mij nu niet in.
Vangen we samen de "zon"?

Groetjes
Miejefke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2008, 21:59   #3
eus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: south-east of holland
Berichten: 219
Ja, ik doe mee! We gaan ervoor om de zon en het licht te blijven voelen ookal worden de dagen donkerder en kouder. Ook bij mij groeien de wimpers en wenkbrauwen al weer aardig de afgelopen tijd, en ook voor mij is het bekend dat de ttm in de herfst- wintermaanden sneller en meer op de voorgrond is. Maar..... dat is verleden tijd. Juist in de komende wintermaanden wil ik vele leuke, warme en ontspannende dingen ondernemen. Rustig, relaxed, ontspannen en genieten. Goed voor jezelf zorgen. Dag allemaal, groetjes van Eus.
eus is offline   Met citaat reageren
Oud 29 september 2008, 22:05   #4
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hé Miejefke en Eus!
Tof dat jullie meedoen!
Miejefke, ik hoop echt dat er deze winter leuke dingen op jouw planning staan en wie weet, misschien wel een toffe job! Blijf zoeken en doorgaan, er ligt vast en zeker nog een verrassing op je pad!
En Eus, ik doe mee hoor, allemaal goede voornemens, niet alleen om te plannen, maar vooral om te doen; rustig, relaxed, ontspannen, genieten en vooral goed voor onszelf zorgen... moèt lukken!
Hou mij op de hoogte, ik blijf aan jullie denken! XX
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 30 september 2008, 22:12   #5
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
Dag Eus en Bolleke,

Ook bij dit gure herfstweer heb ik vandaag getracht om "zonnig" te genieten.
Voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn dochter een sessie "Kleuradvies". We wilden samen eens iets aan onze uitstraling doen. Ondanks het feit dat het 2 uur rijden was, en ik eigenlijk een auto-fobie (of hoe noemt zo iets?) heb, was het een héérlijke namiddag, we zochten de juiste kleuren en stijl voor onze kleding, we bespraken de juwelen, handtassen schoenen, soort stofjes enz, wij kregen een zeer sobere make-up en wat uitleg over wat we met ons haar konden doen. Ik straalde, ik heb blijkbaar wel een instinctief gevoel over kleur enz.. mijn haar .. nooit verven, een mengsel van gijs en zwart staat mij best, wat korter zou beter zijn, maar zoals ik het nu heb met zo'n grote spelt lijkt het prima !!! en die mevrouw heeft niets gemerkt van mijn ttm. zie je dan de zon niet schijnen? Een aanrader en opkikker voor iedereen, een duur grapje, maar voor mij een geschenk voor altijd, steeds correct , fleurig gekleed, met de nadruk op "vrouwelijk".
Je goed voelen in je vel, en je kleding, en ttm schuift op de achtergrond.

Groetjes,

Miefjeke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 1 oktober 2008, 20:57   #6
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Oh Miejefke, wat heerlijk!
En wat knap dat je dat gedurfd hebt... daar kan ik alleen van dromen. Hoe kom je op zo'n idee? Waar vind je zoiets en... (als ik vragen mag) wat kost het?? Zou een leuke 'kers op de taart' zijn voor de feestdagen!
In elk geval, ik hoop dat je dat zalige gevoel heel lang met je kan meedragen... groetjes en blijf genieten hé! X
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2008, 19:16   #7
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
Bolleke,

Ik geniet nog na en hoop inderdaad dat ik mij deze winter eens "stralend" kan presenteren op een sollicitatiegesprek. Na 15 maand werkloos, pakken sollicitatiebrieven, ben ik nog niet één keer op sollicitatiegesprek gevraagd, ik ben van plan om eens mijn geboortedatum te "vergeten" en eens zien wat ik dan als reactie krijg.. is 57 jaar nu echt te oud om te werken?
Ik heb een persoonlijk berichtje gestuurd met de gegevens van de consulente omdat hier kan geen reclame gemaakt worden.
Wie doet er nog mee? of wie heeft er misschien minder dure tips?

Groetjes,
Miejefke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2008, 21:46   #8
Stepel
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 februari 2005
Berichten: 25
Herfst....

Tja, zo is er altijd wel weer een reden om het plukken proberen te verklaren................snotverkouden en het regent, maar zomers heb ik weer last van de warmte en denk ik weer dat dat mijn haren "losser" zitten door het zweten.........Feit is dat ik gewoon iets niet goed doe en niet goed denk!!!!!!!!!! Godzijdank kan ik het wel beter naast me neer leggen als het weer is gebeurd. Maar zit me van te voren dan een week of wat zo intehouden om het niet tedoen dat ik nergens anders aan kan denken...dan barst de bom en trek ik alles eruit ( wimpers ) en ben ik weer rustig maar wel kaal............Zit nu zo wat voor me uit te typen maar wou toch effe weer mee doen op het forum. Ben al tijden lid maar tijden niet actief geweest hier ( wel ttm gehouden met ups en downs ). Log net na een middag plukken maar weer eens in en bedenkt me dat het toch erg fijn is telezen dat ik niet de enige ben die met deze manier met stress om gaat ( zo noem ik het effe want bij mij is het vaak allerlei drukke prikkels bij elkaar wat de bom doen barsten! )
Wat ik eigenlijk nog het ergste vind is de tijd die er in gaat zitten. Het vreet energie en ben zo moe van mijn gedachten en gedrag dat ik verder op zo'n dag niet veel meer presteer! Wou dat ik al die energie in mijn huishouden stak want dat ligt er als die van Jan Steen bij................
Liefs van Stef

Laatst gewijzigd door Stepel; 2 oktober 2008 om 21:50
Stepel is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2008, 10:19   #9
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hé Miejefke,
Ik heb die madame haar prijzen eens bekeken... amaai! Eerst effe de lotto winnen. Maar goed, jij hebt het niet moeten betalen en je geniet er nog steeds van, dat is wat telt hé! En eigenlijk zegt dat ook heel wat over je dochter, ik bedoel dat ze jou toch wel superdankbaar is om al het werk dat jij verzet!
Misschien zit 'werken voor een baas' er niet meer in, maar al het andere werk dat je mag/kan doen... geeft dat niet meer voldoening? Soms denk ik er toch zo over hoor...
In elk geval, ik wil je deze herfst/winter wel eens zien, zo helemaal gerestyled .
Ik heb volgende week een afspraak bij een nieuwe kapper. Mijn vorige is ermee gestopt en dat is altijd effe moeilijk. Maar ik heb er wel alle vertrouwen in, ik ga voor een kort kopje (natuurlijk) èn voor een ander kleurtje. Duim je mee?

Stef, lang geleden...
Wat je zegt over die energie, dat klopt helemaal. Gisteren dacht ik er net zo over. Mijn God, wat heb ik jàren verspild aan dat stomme trekken ... en wat heb ik daarbij zo veel kansen gemist, al die dromen en wensen, die goede voornemens en plannen... alles smolt weg in trekken, trekken en trekken.. soms urenlang. Het vreet aan jezelf en aan je krachten.
En toch, het kàn anders.
Ik voelde me gisteren op en top, heb het terras gepoetst, de bloembakken leeg gemaakt, de garage opgeruimd, boodschappen gedaan... zonder één keertje aan ttm te denken. Dit was jaren terug ondenkbaar.
Het is een lange weg geweest. Maar ik ben blij dat ik hem bewandeld heb, met vallen en opstaan, absoluut. En ik blijf voorzichtig en alert.
Want ttm kan zo weer de kop opsteken...

Stef, misschien helpt het om kleine doelen te stellen? Als je die kan afwerken, dan heb je toch een goed gevoel.. En bedenk dat werken aan ttm ontzettend veel energie kost. Jezelf afschermen tegen overtollige stress is belangrijk. Misschien is er geen grote stressfactor in je leven, dat weet ik niet. Ik weet wel dat 20 kleine stress-elementjes hetzelfde effect hebben. Opassen dus!

Sterkte! X
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2008, 20:24   #10
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Het frappante is dat ik juist in de herfst minder pluk dan in andere seizoenen, maar dat kom mede doordat mijn TTM echt stress gerelateerd is. In de herfst ben ik altijd bezig met een nieuw studiejaar enzo, dus is de stress veel minder dan aan het einde van het studiejaar.
Nu ik voor het eerst in mijn leven niet meer naar school ga (en dus ook geen prestratiedrang heb) merk ik dat de stress ook minder is. De kale plekken die ik in juni-juli heb gemaakt beginnen nu weer dicht te groeien.

Dit betekent niet dat ik trekvrij ben; ik trek nu veel minder. (soms maar éé haar per dag, of soms helemaal niet) Dit probeer ik als een nieuwe uitdaging te zien om er weer op te gaan letten en een trekvrije periode aan te gaan.

Liefs
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2008, 14:06   #11
lotte
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 134
Bij mij is het niet altijd seizoensgebonden. Met vlagen gebeurd het in meer of mindere mate. Het voordeel van de herfst is weer dat we minder buiten zijn (denk aan de wind en zwemwater wat meer zichtbaar maakt). Kan je het nu beter verborgen houden.
Ach, tis maar net om het even. Het blijft energie kosten om het voor de buitenwereld te verbergen. Alsof ik mezelf in de donkere dagen weer non verbaal vrijspel geef?
Maar ik doe mee hoor.!
lotte is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2008, 09:30   #12
Stepel
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 februari 2005
Berichten: 25
Verbergen

Ja, het verbergen/camoufleren kost ook zoveel energie.............ik heb dat gelukkig niet meer zo. De mensen om me heen die me dierbaar zijn weten het van me en ik zeg dan ook altijd: Het is weer zover. Voor dat zij het zien heb ik het al gemeld en hoef ik dus niet moeilijk tedoen...........daar heb ik geen kracht meer voor!!!!!!!!!!!! Maargoed, nu pluk ik dan wimpers dus misschien valt dit minder op voor vreemden die mij niet kennen als hoofdhaar. Nu hebben mijn zoontjes beide wel super mooie lange donkere wimpers en daar worden veel opmerkingen over gemaakt ( ook door mensen die ik niet zo goed ken! ) Dan ben ik altijd wel bang dat ze gelijk ook naar de mijne kijken maar ja........................die heb ik vaak geplukt! Dus kan ik niet zeggen: Ja, die hebben ze van mij!!!!!!!!!!!!!

X Stef
Stepel is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2008, 14:26   #13
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
Bolleke,

Hoe was het bij de kapper? fris, kort, mooi kleurtje? vriendelijk en discreet?

Op het ogenblik heb ik het even moeilijk, er zijn al een aantal haartjes gesneuveld, ik zit te wachten naar een werkman die mijn badkamer-vloerbekleding komt vernieuwen ( is pas 1 jaar oud !). Er waren vlekken op, gewoon de pootjes van de weegschaal, de pantoffels van mijn man, allemaal laat het sporen na die niet meer weg te krijgen zijn. En weet je waarom ik nu zo'n stress bui heb? mijn man weet het niet dat ze vandaag komen, want dat was toch helemaal niet nodig ! en de WC uitbreken, wat een rompslomp ! wel ik brak de WC zelf uit, en ik zou nu willen dat alles weer in orde is als hij thuis komt van zijn werk.. maar ja nu komen die mannen niet af.. en krijg ik de WC wel weer keurig op zijn plaats?...stom toch dat men dan begint te plukken hé?
Maar goed dat het forum er is, dat helpt alweer om van het haar af te blijven.

Groetjes

Miejefke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2008, 21:29   #14
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hallo daar!

Hé Miejefke, tof dat jij het nog weet! Jaja, vandaag alweer een grote dag. Mijn vorige kapper is ermee gestopt in maart. Sindsdien knip ik het zelf zo'n beetje bij, maar vanachter is dat moeilijk natuurlijk. Dan maar een nieuwe kapper gezocht. Een vriend van een vriendin, wist zo'n beetje van de situatie af en stelde dus geen domme vragen ivm met mijn 'dunbevolkte schedel'!
Hij heeft het wel héél kort geknipt, de langste haren zijn amper 1cm lang! En het kleurtje? Wel een mengeling van kastanje en acajou (dus bruin met een rood tintje). Iedereen die het al gezien heeft vindt het mooi, ik ook, maar 't is wel een beetje wennen. Het leuke is nu dat het er heel egaal uitziet en dat de nieuwe (zeg maar donshaartjes) nu ook een kleurtje hebben. Op die manier kan ik makkelijker 'sparen' voor een volle haardos. Pff allemaal een beetje ttm-lulkoek-praat waar niet ttm-ers geen bal van snappen... jullie gelukkig wel, thanks
Dus, wat is nu de opdracht: ongeveer zes weken 'sparen' en dan opnieuw naar de kapper, yes!!

Miejefke, amai wat een toestanden daar... en wat doe jij, een wc uitbreken??? Ook geen gewone hé gij daar...
Ik hoop dat je ondertussen al gestopt bent met plukken. Maar mij lijkt het alsof jouw grootste stressfactor is dat je op weinig begrip en/of medeleven van je man kan rekenen... Ik herken zo'n beetje dat gevoel. Heb er ook nogal moeite mee als ik niet juist begrepen wordt (toch als dat door iemand is van wie ik het verwacht). En de term 'juist' is zeer moeilijk te omschrijven, het is iets wat je aanvoelt, maar wat je niet altijd goed onder woorden kan brengen. Op dat moment kan de trekdrang hevig komen opzetten. Je trekt als het ware jezelf naar beneden omdat je niet de 'juiste' aandacht krijgt.
Dat is mijn ervaring, herkenbaar door iemand?
Enfin, Miejefke gà ervoor hé meiske, voor ne schone vloer en ne schone kop!

Stepel, geniet maar van de wimpers van je zoontjes en laat de mensen maar kijken. Belangrijker is hoe jij je vanbinnen voelt. En dat mag zeker niet beïnvloed worden door holle woorden van mensen die het waarschijnlijk wel goed bedoelen...
En wat een geluk dat jij je niet meer hoeft te verstoppen voor je nabije omgeving. Dat is toch een hele last van je schouders. Energie die je voor andere dingen kan gebruiken. Het geeft ook aan dat je dierbaren je nemen zoals je bent, met of zonder wimpers, maakt toch niets uit? Mooi toch?

Hé Lotte,
Hoe zit het met jouw herfst-energie? Ik weet niet hoe het weer bij jullie is, maar hier in Antwerpen genieten we nog met volle teugen van de zon en de terrasjes! Zalig...

Stefke, je schrijft dat je soms maar één haar op een dag plukt, soms ook niets. Nou, ik vind dat gewoon super hoor. Voor mij ben je 'geslaagd'! Trekvrij zijn is soms een onmogelijk doel. Trekarm zijn is een goede weg, zolang je maar hard je best doet en niet panikeert bij een paar haartjes. Ik denk dat de rest dan wel vanzelf komt. Op een dag zeg je dan: 'Tiens, dat is nu precies een tijdje geleden dat ik nog een haartje vasthad'. Je hebt de ttm dan een beetje kunnen loslaten, het controlegedrag is namelijk even freaky als de ttm zelf. Tja, zo denk ik er over hé...

Moet, moet moet... is nooit goed.
Sterkte aan iedereen!
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2008, 09:22   #15
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
Bolleke,

Wel wel, je ziet er zeker schitterend uit ! en inderdaad nu "sparen" tot de volgende kappersbeurt.
En je hebt gelijk, niet begrepen worden en het slechte gevoel dat men daar bij krijgt is dikwijls oorzaak van mijn ttm.
Gelukkkig is het WC gedoe goed afgelopen, en mijn man had niet eens de verandering gezien ! Ik moet het echter vandaag wel bekopen, ik denk dat de vele behandelingen voor mijn pols in één klap weer teniet gedaan zijn, mijn hand doet zelfs weer pijn in volledige rust.
En natuurlijk ook spijtig dat ik hier binnen zat te wachten terwijl het zo'n mooi weer was, maar de zon laat ons niet in de steek, ook vandaag zal ze heerlijk schijnen.
Laten we genieten van de zonnige dag !

Groetjes

Miejefke

Laatst gewijzigd door miejefke; 10 oktober 2008 om 09:36
miejefke is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
helaas weer terug.... susie AA - Algemeen 85 28 mei 2007 08:47
weer aan de medicijnen? *Liejvurd* AA - Behandelingen 10 9 februari 2007 13:26
daar gaan we weer! leentje AA - Algemeen 6 4 juni 2006 00:01
Weer mis...... Stepel TTM - Algemeen 6 7 maart 2005 09:12
Weer terug bij af :( sissey TTM - Algemeen 9 1 oktober 2004 22:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.