Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 23 juli 2004, 12:19   #1
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
[finasteride] Wat gebeurt er als je stopt?

Nog één vraag voor vandaag :

Het is dus dat wanneer je fina gebruikt en je hergroei krijgt, die hergroei weer snel uitvalt na het stoppen van fina. Maar stel je nu voor je gebruikt fina. Wanneer je fina niet zou gebruiken, dan zou de haaruitval verder gaan. Is het dan zo, dat wanneer je fina stopt, alles binnen 12 maanden uitvalt tot een status van hoe kaal je anders geweest zou zijn, wanneer je nooit fina had gebruikt, of valt het slechts uit tot de status van voor het gebruik van fina.

Ter voorbeeld:
Piet heeft inhammen maar zijn kruin is niet kaal. Wanneer Piet geen fina gebruikt had, dan was zijn kruin na 5 jaar ook kaal. Maar Piet gebruikt wel fina en heeft zijn haar behouden. Na 5 jaar fina stopt hij ermee en het beetje hergroei verdwijnt, maar zijn kruin blijft behouden. Hij heeft dus nog steeds dezelfde status als voor het gebruik van fina.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2004, 17:10   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Laurens, hoe staat het er nu mee trouwens?
prima, dank je of bedoel je mijn haargroei? ik ga niet vaker dan 1x per maand een update geven omdat resultaten over 1-2 dagen niet relevant zijn.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
En hebben jullie wel eens het rapport van de 5-jaren studie gelezen?
Bron
Daar staat dat ook met fina je niet voor altijd je haar behoudt, maar dat het wel enorm veel uitmaakt met of zonder fina (als het aanslaat bij je natuurlijk).
het enige positieve uit het rapport is dat het verschil tussen fina-gebruikers en niet-fina-gebruikers steeds groter wordt. de afnemende werking van fina is dus waarschijnlijk ook te verklaren door de toenemende agressiviteit van AGA: je ziet dat het aantal uitgevallen haren per jaar exponentieel groeit bij niet-fina-gebruikers.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2004, 17:26   #3
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
prima, dank je of bedoel je mijn haargroei? ik ga niet vaker dan 1x per maand een update geven omdat resultaten over 1-2 dagen niet relevant zijn.
Ik bedoelde inderdaad je haarstatus . Maar je hebt gelijk. Mooi ook dat het er verder goed mee gaat trouwens .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
het enige positieve uit het rapport is dat het verschil tussen fina-gebruikers en niet-fina-gebruikers steeds groter wordt. de afnemende werking van fina is dus waarschijnlijk ook te verklaren door de toenemende agressiviteit van AGA: je ziet dat het aantal uitgevallen haren per jaar exponentieel groeit bij niet-fina-gebruikers.
Je zegt het "enige positieve". Dat klinkt niet echt positief . Valt het je tegen dan? Ik vind het nog steeds heel positief in vergelijking tot de niet gebruikers. Je ziet dat de fina gebruikers ook na 5 jaar nog steeds meer haar hebben dan dat ze hadden voordat ze ermee begonnen.

Maar trouwens, die afname van haar snap ik nooit zo. Soms zijn er mensen die in 10 jaar nog niet echt veel kaler zijn geworden. Volgens mij gaat het niet bij iedereen zo snel hoor. Mijn vader begon al op zijn 22ste maar pas op zijn 33ste (zoiets) kon je het echt goed zien. Daarvoor had hij voornamelijk gewoon inhammen.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 01:47   #4
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ik heb nog even een vraag over wat er gebeurt wanneer je stopt met fina. Ik heb voor de duidelijkheid van mijn verhaal even een plaatje bijgevoegd. Neem die er anders even voor, dan wordt één en ander duidelijk.

Zoals je zit staat op de bovenste rij de progressie van AGA zonder ingrijpen. De tijdseenheden lopen van 1 t/m 5. Het maakt verder niet uit wat de exacte eenheid (je zou jaren kunnen nemen) is, het gaat om het idee. 1 begint met een volle bos haar dat niet is aangetast door AGA. 5 eindigt met het gevreesde hoefijzer.

Welnu, stel ik zit in fase 2 en besluit met fina te beginnen. Het slaat aan bij mij en ik behoudt mijn haar en groei zelfs enig nieuw haar (alles wordt wat voller, maar de inhammen zelf groeien niet helemaal meer dicht zoals in fase 1).

Op een gegeven moment wil ik stoppen (fase 4') met fina. Nu komt mijn vraag. Val je nu terug in een bepaalde tijd naar fase 2 (bovenste rij) of naar fase 4 (bovenste rij). Met andere woorden: gaat AGA onderhuids gewoon verder zoals het normaal was verlopen, of loopt de koers echt anders na het gebruik van fina en valt slechts het verworven haar uit en gaat AGA daarna weer verder in een tempo als dat het anders ook zou zijn gegaan?

Bij voorbaat veel dank .
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif aga_fina.gif‎ (7,2 KB, 167x gelezen)
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 09:51   #5
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
dat hangt af van welke processen verantwoordelijk zijn voor AGA (misschien meerdere) en niet alle DHT wordt ter plekke vernietigd, dus ik vermoed dat het verval onderhuids wel wat doorzet, maar minder nemm ik aan dan zonder fina.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 11:38   #6
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pizzacat
dat hangt af van welke processen verantwoordelijk zijn voor AGA (misschien meerdere) en niet alle DHT wordt ter plekke vernietigd, dus ik vermoed dat het verval onderhuids wel wat doorzet, maar minder nemm ik aan dan zonder fina.
Ja maar hoe kan dat dan? Ik bedoel het gaat toch zoals het gaat? Als je met fina je DHT verminderd dan weet het lichaam verder toch niet hoe dat zit? Je hebt gewoon minder DHT en het lichaam gaat daarmee verder. Als je op een natuurlijke manier minder DHT zou hebben, dan zou het ook langzaam gaan en wanneer je dan opeens meer DHT zou krijgen dan zou het sneller gaan. Het lijkt mij niet logisch dat het onderhuids verder gaat. Dat is toch ook wat jullie steeds zeggen: met fina vertraag je op zijn minst de haaruitval. Nou dan .
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 11:58   #7
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Kijk ik kan het me voorstellen met een kunstmatig haargroeimiddel dat bovenop werkt, maar fina werkt op het lichaam zelf en zorgt dat er in het lichaam een andere situatie wordt gecreëerd. Dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld minox. Je lichaam is met fina gewoon echt anders, dus ik zie niet in hoe je haaruitval dan "onderhuids" gewoon verdergaat. Je haaruitval reageert namelijk op een aantal factoren en één belangrijke daarvan (de belangrijkste waarschijnlijk) is het DHT gehalte. Als die gewoon heel laag is (door fina) dan heb je het probleem niet meer en dan gaat er lijkt mij ook onderhuids niets verder, want er is verder niets onderhuids.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 12:35   #8
Melvin25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Berichten: 155
In theorie kan het juist ook zo zijn dat je lichaam zich aanpast... Je lichaam heeft een bepaalde DHT spiegel wat door Fina omlaag wordt gehaald.. Je lichaam past zich echter vaak aan waardoor het meer DHT gaat aanmaken, waardoor de werking van Fina na verloop van tijd minder wordt.. Indien je dan ineens stopt springt de hoeveelheid DHT omhoog springt en de haaruitval zich vererge4rd..
__________________
Minox 5%
alopesan
Melvin25 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 12:44   #9
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pizzacat
dat hangt af van welke processen verantwoordelijk zijn voor AGA (misschien meerdere) en niet alle DHT wordt ter plekke vernietigd, dus ik vermoed dat het verval onderhuids wel wat doorzet, maar minder nemm ik aan dan zonder fina.
Niet alle DHT wordt aangepakt door het gebruik van fina, dat is waar. De reden dat AGA soms doorzet bij bepaalde mensen, is gewoon het feit dat fina niet sterk genoeg is. Duta heeft een veel krachtiger 5-ar onderdrukking, de intensiteit van die onderdrukking en de duur van die onderdrukking leidt tot een aanzienlijk betere en sneller hergroei dan fina.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 13:34   #10
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melvin25
In theorie kan het juist ook zo zijn dat je lichaam zich aanpast... Je lichaam heeft een bepaalde DHT spiegel wat door Fina omlaag wordt gehaald.. Je lichaam past zich echter vaak aan waardoor het meer DHT gaat aanmaken, waardoor de werking van Fina na verloop van tijd minder wordt.. Indien je dan ineens stopt springt de hoeveelheid DHT omhoog springt en de haaruitval zich vererge4rd..
Dit is volgens mij nog nooit aangetoond. Heb je hier bronnen van of weet iemand hier meer van?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 13:46   #11
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Dit is volgens mij nog nooit aangetoond. Heb je hier bronnen van of weet iemand hier meer van?
Er is hierover geen info te vinden op het internet. Sommige mensen vermoeden dat fina zijn kracht verliest. Zelf geloof ik dit niet, ik geloof alleen dat fina niet sterk genoeg werkt en daarom laat een krachtiger 5-ar remmer, zoals duta, weer haren hergroeien (en behouden) bij mensen die na verloop van tijd minder op fina reageerden.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 14:00   #12
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
beste haarmannetje,
Ik snap je vraag en ik heb het me ook wel eens afgevraagd.

het probleem is dat niemand dit weet. er is nog nooit onderzoek naar gedaan (het is ook heel moeilijk om een onderzoek op te zetten die dit kan achterhalen, dan zou je met tweelingen moeten werken waarvan geen fina gebruikt en de ander stopt na 7 jaar).

Feit is dat we het nu gewoon niet weten. Het zou kunnen dat AGA zich onderhuids voortzet, dat de receptoren van de haarzakjes langzaamaan op het hele toekomstige kale geboed geactiveerd worden, maar dat er nog geen DHT is door fina. Op het moment dat er dan gestopt wordt met fina zet het DHT zich meteen vast aan ALLE inmiddels geactiveerde haarcellen. In dat geval wordt je dus in één keer net zo kaal als wanneer je geeen fina had genomen.

Het zou ook kunnen dat AGA volledig stopt tijdens fina-gebruik. De receptoren komen niet in aanraking met dht en de cellen sterven dus ook niet af. Dat gaat pas weer door als met fina wordt gestopt en 5-alfa-reductase weer DHT gaat produceren.

Ik las gister in een andere post dat dermatologen nu in ieder geval allemaal afraden om om de paar jaar een paar maanden met fina te stoppen. Dit deden ze eerst wel omdat dan de werking van fina op de lange termijn beter behouden zou worden. Blijkbaar is dit niet effectief gebleken.

Een vraag die ik mezelf ook wel eens heb gesteld is hoe AGA zich uitbreidt. Stel ik word kaal, en als ik niets zou doen zou ik een NW6 worden. Maar ik besluit om bijv. met spiro 5% mijn beginnende inhammen te behandelen. Dit slaat goed aan en ik krijg enige hergroei op mijn inhammen. De vraag is dan of AGA zich achter de inhammen en op de kruin voortzet. Je zou zeggen van wel, maar dat hoeft niet. Misschien is AGA wel een proces waarvan de "route" helemaal van tevoren is voorgeprogrammeerd, en niet verder gaat als een bepaald stukje niet "lukt".

We weten het niet maar eigenlijk is het ook niet zo relevant. We moeten het nu gewoon doen met de kennis die we hebben, en dus is het gewoon sterk aan te raden om als je met fina begint, er ook niet mee te stoppen. Je moet je erbij neerleggen dat als je ermee begint, je het gewoon voorlopig iedere dag moet slikken. Het risico dat je in een stopperiode alles verliest is te groot, en ik zou dat nooit nemen. Wie weet komt er in de toekomst meer duidelijkheid over hoe AGA precies ontwikkelt en voortzet.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 10 augustus 2006 om 10:22
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 14:08   #13
Pieter
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2003
Berichten: 62
Ik neem aan dat er nog geen 5-jaar studie naar het effect van duta is gedaan. Weet iemand dit?
__________________
Regime:
- 1 mg finasteride in pil met extra voedingsstoffen
(via Haarkabinet, sind 1-1-03)
- minoxidil 5% (Kirkland, cheapregaine, sinds 1-10-03)
- Saw Palmetto (cheapregaine, sinds 1-7-04)
- extra vitaminen (Davitamon) en groene thee
- MSM biozwavel (Kruidvat)
- biergist (Kruidvat)

Status:
NW 1,5. 28 jaar. Haar gaat nog steeds langzaam achteruit
Pieter is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 14:21   #14
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter
Ik neem aan dat er nog geen 5-jaar studie naar het effect van duta is gedaan. Weet iemand dit?
Sowieso niet een onderzoek van duta naar AGA. het enige wat ik ooit heb kunnen vinden is een 2jarig onderzoek naar prostaatvergroting. Die komt tot een zeer positieve conclusie:
Citaat:
De analyse laat zien dat dutasteride effectief is en bij langdurig gebruik blijft, ook op harde eindpunten.
Check de [bron]. Zie paragraaf 4a voor meer info over de effectviteit op lange termijn.

Ik hou me ook aanbevolen voor andere studies naar duta op lange(re) termijn, dus als iemand dat weet.....
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2004, 14:26   #15
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Laurens ontzettend bedankt voor de info. Je hebt gelijk, we weten het niet. Maar ik dacht, misschien zijn er wel mensen die fina hebben gebruikt met goed resultaat en dan zijn gestopt, maar ja, als het goed werkt, waarom zou je dan stoppen .

Kijk, mijn insteek was de volgende. Ik zou graag mijn haar zo lang mogelijk willen behouden. Zeker in mijn 20er jaren. Daarna maakt het me niet veel meer uit en dat durf ik oprecht te zeggen. Ik dacht: oke, laat ik fina gebruiken en als het aanslaat kan ik volgens de vijfjaren studie mijn haar nog goed behouden de eerste vijf jaar. Dan ben ik 27. Stel je voor dat ik dan stop met fina wat ik dan misschien zou willen. Dan stop ik dus en dan hoop ik dat mijn haar dan net zo wordt zoals het op dit moment is (op het moment dat ik fina begon te slikken) en het vanaf daar weer net zo verder gaat zoals het zou zijn gegaan vanaf nu wanneer ik geen fina had geslikt. Dat zou mij al heel wat waard zijn en vandaar die vraag. Als ik die zekerheid heb ga ik direct aan de fina, want anders gebruik ik liever geen fina zodat mijn haar langzaam minder wordt dan dat ik strak stop en het in één jaar vrijwel weg is.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Averechtse werking? Vince001 Medicijnen/haargroeimiddelen 529 24 juli 2020 13:34
[finasteride] Het delen van Proscar niek1224 Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 januari 2017 02:02
Wat gebeurt er met de haarfollikels? Haarmannetje AGA - Algemeen 3 6 juni 2004 22:18
Haaruitval als je stopt met:... Lars Medicijnen/haargroeimiddelen 1 13 maart 2004 19:28
wanneer stopt 'het'? bolleke TTM - Algemeen 2 18 oktober 2003 22:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.