Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 maart 2005, 18:56   #1
Not bald yet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 januari 2005
Berichten: 17
[finasteride] [dutasteride] Effect frontaal en op de inhammen

Hoewel Propecia/Proscar resultaten heeft voor de kruin, ben ik benieuwd of het ook resultaten kan opleveren voor de haarlijn, de voorzijde, niet de inhammen.

Ik lees namelijk ook reacties dat finasteride de haarlijn verpest?...
Zou dit kunnen doordat de DHT zich bij inname van finasteride zich meer naar de voorkant van de schedel beweegt en daar extra schade aanricht?

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. gebruik fina en haarlijn?

- Werd het slechter
- Bleef het gelijk
- Beter

Of is er een tijdelijke shed geweest in de haarlijn die zich naar verloop heeft hersteld.... of juist niet?
Not bald yet is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2005, 19:25   #2
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
5 maanden fina, verslechtering.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2005, 19:44   #3
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik gebruik nu iets meer dan 7 maanden finasteride (1mg/dag) en ik zie een wezenlijke verbetering van de haarlijn.

Er is nu ook sprake van teruggroei vòòr de 'oude' haarlijn, met name op de diepste punten van de inhammen (ca. 1 cm), maar in mindere mate ook middenop. De meeste van die teruggegroeide haren zijn nu 0,5 tot 3cm lang.

Ik heb geen shedding ervaren, maar het valt me wel op dat ik de laatste tijd wat vaker korte dunne haartjes aantref in de wasbak (niet het soort haren dat kort is omdat de kapper er met een schaar overheen gegaan is, maar meer uit de kluiten gewassen vellus haar).
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2005, 21:13   #4
Lucky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 1.198
Mijn haarlijn over de hele lengte is aardig verslechterd sinds ik met fina begon. Dat kan geen toeval zijn, want de AGA verliep vrij traag bij mij en plotseling juist op het moment dat ik 't begon te slikken ging het snel bergafwaarts.

Ik kan nu wel zeggen dat het niet meer verder verslechterd, dus das wel positief, misschien de eerste tekenen van het wonder dat moet gaan geschieden. Ik hoop dat het zich hersteld en dat er wat hergroei op me kruin gaat plaatvinden, dan is lucky tevreden.
Lucky is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2005, 21:26   #5
Not bald yet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 januari 2005
Berichten: 17
Lucky,

Hoe classificeer je je op de schaal van Norwood?
Had je in je haarlijn misschien al veel dunne haren die waarschijnlijk naar verloop van tijd toch wel uitgevallen zouden zijn?

Je 'shed' in de haarlijn heeft dus zo'n 2 maanden geduurd?

Ikzelf heb redelijke diepe inhammen, maar in voor-midden is het nog redelijk goed. Ben nu 4 dagen onderweg met Proscar, dus kan nog geen oordeel voor mezelf trekken lijkt me.
Not bald yet is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 09:39   #6
Lucky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 1.198
Ik zit tussen een NW3A en NW3V in en toen ik zag dat ik richting een 3V ging ben ik fina gaan slikken.
Het was idd zo dat me haarlijn een aantal dunne haartjes had, maar ze waren nog wel degelijk gepigmenteerd.

Ik heb dus ook redelijk diepe inhammen, maar dat vind ik niet zo heel erg als ik maar niet kaal op de kruin wordt.

Die shedding heeft dus idd zo'n 2 maanden stand gehouden en ik heb nu het vermoeden dat het er niet slechter op is geworden en dat het gestopt is, maar ik zou die haren toch wel graag vernieuwd en sterk terug zien komen, dat is immers "de bedoeling" van een shedding.
Lucky is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 11:57   #7
Biertje1
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 58
.

Toen ik begon met propecia had ik alleen flinke inhammen. Voor de rest was mijn haar nog in goede staat. Momenteel is dat nog hetzelfde alleen langs mijn inhammen groeien nieuwe haren. Zijn nu zo 1 cm lang. Goede vooruitzichten dus aangezien ik pas 4 maandjes bezig ben. Maar verwacht niet teveel hergroei bij je inhammen doe ik ook niet, dan kan het alleen amar meevallen. Iedereen die zo rond de 21 is en diepe inhammen heeft zou ik gewoon aanraden om propecia/proscar te slikken icm rooscure shampoo. Bij mij begint het al aardig te werken in ieder geval.
__________________
Behandeling:

Rooscure 2 keer per week (sinds:28-10-04)

Propecia (sinds 28-10-04)



Status:

Flinke inhammen
Net begonnen met tegengaan.
Biertje1 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 16:33   #8
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Ik ben nu bijna acht maanden met fina bezig en ervaar een drastische verslechtering van de haarlijn. Had ik voordat ik met fina begon zeer lichte inhammetjes, nu zijn ze serieus te noemen, vooral links (richting NW 2). Soms denk ik nieuwe haartjes te zien groeien, om er dan enkele weken later achter te komen dat het juist stervende haren bleken te zijn geweest. Momenteel bespeur ik opnieuw donzige haartjes in de linkerinham, die zich het meest negatief geprofileerd heeft.
Het goede nieuws is dat mijn aanvankelijke probleemgebied, de kruin en de haardikheid bovenop, zich (minimaal) heeft gestabiliseerd sinds de afgelopen maanden. Dit resultaat koester ik voorlopig.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 16:48   #9
den oli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2005
Berichten: 92
Ik zie in je 'regime' staan pompoenpitten...waar vind je die?
den oli is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 16:49   #10
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Supermarkt of biowinkel .
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2005, 22:51   #11
Biertje1
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 58
.

'' Soms denk ik nieuwe haartjes te zien groeien, om er dan enkele weken later achter te komen dat het juist stervende haren bleken te zijn geweest.'''


Mmm..... misschien is dat bij mij dan ook het geval... hoop het niet
__________________
Behandeling:

Rooscure 2 keer per week (sinds:28-10-04)

Propecia (sinds 28-10-04)



Status:

Flinke inhammen
Net begonnen met tegengaan.
Biertje1 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2005, 01:25   #12
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Dit maakt me eigenlijk behoorlijk bang. Mijn haarlijn gaat naar achteren en juist hierom ben ik finasteride gaan gebruiken. Ik gebruik het nu twee weken, dus dat is nog best kort. Daarnaast gebruik ik ketoconazol shampoo, folligen creme voor mijn haarlijn, vitaminepillen en ben ik nog steeds op zoek naar nieuwe dingen.

Maar is fina echt zo'n ramp voor je haarlijn en waarom zou dat zijn? Het wordt juist overal aangeraden voor vooral JONGE mensen die kaal beginnen te worden. De meeste jonge jongens lijken juist van voren als eerste kaal te worden. Ikzelf ben 22. Waarom wordt het dan aangeraden als het slecht zou kunnen zijn? Is het niet zo dat die achteruitgang er sowiezo zat aan te komen bij de mensen die het gingen gebruiken, of is fina echt kut voor je haarlijn? Ik maak me ALWEER zorgen!
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2005, 10:37   #13
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Stick to the facts, guoy.

Fina verlaagt DHT. Minder DHT = minder uitval, óók frontaal.

Het is natuurlijk nooit te zeggen of een frontale verandering komt door fina, of doordat fina (nog) niet werkt.

Wel is aangetoond dat finasteride frontaal iets minder goed werkt dan op de kruin, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat 5AR-remmers zorgen voor een averechts effect in de frontale zone.

Gouden tip: laat je niet bang maken door alle doemscenario's op internet, want dan kun je beter nooit aan een haargroeimiddel beginnen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 19 juni 2005 om 10:45 Reden: thread-titel aangepast.
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2005, 12:48   #14
The Dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Berichten: 362
Ik ben in september 2 jaar met fina bezig, er is geen verslechtering, zeer kleine hergroei in de inhammen, hopelijk blijft het zich voortzetten...
__________________
Regime:
-1 mg Fina (sinds midden september 2003) [ GESTOPT augustus 2006 ]
-Veel water
-Multivitaminen
-0.5 mg Duta (sinds augustus 2006)

21 jaar, NW 2
The Dude is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2005, 19:24   #15
Kristof
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: België
Berichten: 41
Dons

Ik ben er 28, ondertussen al "flink" wat haar verloren op de kruin en ook grote, diepe inhammen.

Alles al geprobeerd en nu 2 maanden begonnen met 1mg fina elke avond. Op mijn linker inham staat het letterlijk vol met donshaar (ik kan de plukken zo tusssen de vingers nemen) de rechter inham is stukken minder. Op de kruin kan ik niet zien wat er gebeurd voorlopig aangezien dat niet gepigmenteerd haar enkel zichtbaar is in het juiste licht.

Zijn er mensen die met fina enkel dit niet gepigmenteerd haar kregen ?
En voor de mensen die daarna "echt" haar kregen, hoelang was je dan aan de fina ?
Kristof is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Gynaecomastie (borstvorming) Mellie Medicijnen/haargroeimiddelen 288 24 juli 2012 22:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.