Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 7 april 2005, 18:09   #61
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schim
Ik ben nu twee weken gestopt met de Diane.
Maar wat ik heel erg vreemd vind, is het feit dat mijn overbeharing in het gezicht in plaats van meer, nu na het stoppen, juist minder is geworden. Terwijl ik omgekeerd verwacht had gezien de werking die de Diane heeft, namelijk het tegengaan van de mannelijke hormonen en dus o.a. het tegengaan van hirsutisme. Ik ben er heel erg blij mee, maar ik kan het niet maar.
Schim



Welkom terug Schim!
Leuk weer iets van je te horen!!
Wat raar, de laatste reacties zijn geheel aan me voorbij gegaan, vandaar dat ik nu pas reageer.
Om even terug te komen op wat hierboven is geschreven. Haren lopen achter, ze zijn heel erg traag, echt hier iets over zeggen kan men dus over zo'n 3/4 maanden. Resultaat van het stoppen of juist slikken van medicatie kan lijkt mij daarom niet na een paar weken al gezien worden.

Wat betreft dat Merck vertelde dat zij de pillen inkopen bij Schering, dit vertelde ze ook aan mij maar toen ik echter schering zelf belde, vertelde ze me dat het toch echt andere pillen zijn en dat ze van een andere fabrikant afkomen namelijk Merck BV, zij produceren zelf de pillen, net als vele andere naamloze medicijnen die van Merck BV afkomen.

Op de Flaironline vind je ook heel veel vrouwen die klachten ondervonden door het gebruik van de merkloze (van Merck):

http://www.flaironline.nl/delen/Flai...irforum%2f&NRN

Ik geloof echt dat er een verschil zit in deze twee stoffen, misschien aleen de hulpstoffen, misschien meer, maar er is iets anders. Ik heb de naamloze zo'n drie maanden geslikt en vind het te toevallig dat ik voor het eerst van mijn leven gewoon niet ongesteld werd (tijdens het slikken van de naamloze) dat ik weer puistjes kreeg, mijn haar ging weer uitvallen etc. En nu valt mijn haar nog steeds uit,ondanks dat ik weer de echte Diane gebruik. Sinds het gebruik van de naamloze heb ik weer haaruitval (de tijd voor het gebruik van de naamloze ging het juist ontzettend goed met mijn haar en toen slikte ik de echte Diane) Wel ben ik weer helemaal acné vrij en ook weer elke maand netjes ongesteld sinds ik de echte Diane weer slik

Schim, ik hoop dat het goed met je gaat!!
Liefs van Sigur

Laatst gewijzigd door sigur; 7 april 2005 om 18:12
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 19:54   #62
Schim
HaarWeb lid
 
Schim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2004
Berichten: 24
Hoi Sigur,

Ik denk dat je wel gelijk hebt met de trage reactie van haren op een mogelijk veranderingsproces in je lichaam. Ik ben nu ongeveer 7 weken gestopt. Na precies 4 weken werd ik ongesteld, netjes op tijd dus. Had ik niet verwacht. Mijn gezichtsbeharing is niet toe- maar ook niet afgenomen op het moment. Wel heb ik het idee dat het wat meer meegaat met de natuurlijke hormonale cyclus die ik nu heb. Ik merk dat aan de verschillen per week. De ene week groeien de haren sneller dan de andere week.

Rot voor je dat het door die merkloze Diane weer slechter gaat. Ik weet zo langzamerhand niet meer welke fabrikant ik nou kan vertrouwen. Uit angst voor negatieve publiciteit laat volgens mij niemand het achterste van z'n tong zien. En als jij duidelijk negatieve gevolgen ervaart, wie ben ik dan om dat tegen te spreken? Je zou bijna undercover gaan om het eens grondig te kunnen uitzoeken.

Zoals ik al in een eerder bericht zei wordt aan mijn andere problematiek gewerkt. Ik stel het hier niet meer ter discussie (bewust) en hoop dat de mij geboden hulp resultaat zal opleveren. Vooralsnog is dat afwachten en kan ik alleen maar hopen op betere tijden.

Groetjes en een fijn weekend,
Schim
Schim is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 21:43   #63
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hé Schimpie!

Succes he meid!
Jij ook een heel fijn weekend

Liefs van Sigur
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2005, 04:37   #64
Schim
HaarWeb lid
 
Schim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2004
Berichten: 24
Kon niet slapen en ben maar weer eens gaan speuren naar nuttige info rondom merkloze medicijnen in het algemeen. Dit is wat ik o.a. tegenkwam op deze website:

http://www.rug.nl/Corporate/nieuws/p...k45/135_opinie


Opinie: "Merkloze pil komt patiënt ten goede, maar de apotheker zeker niet"

Steeds meer patiënten klagen over de goedkopere merkloze medicijnen die zij in plaats van merkmedicijnen van hun apotheker meekrijgen. "Wij krijgen de bijwerkingen en de apothekers bakken met geld", is de heersende gedachte. Maar het vervangen van merkgeneesmiddelen door merkloze alternatieven komt de patiënt ten goede en de apotheek zeker niet, zegt Koos Brouwers, hoogleraar farmacotherapie en apotheker in een ziekenhuis.

Merkloos niet minder goed

"Het idee dat die merkloze medicijnen, de zogeheten generieke middelen, minder goed zouden zijn voor patiënten, klopt niet", zegt Brouwers. "In slechts enkele gevallen kan er een licht ongemak optreden, maar dat komt niet vaak voor." Brouwers onderscheidt drie soorten generieke middelen. De eerste soort bevat dezelfde hulpstoffen als het merkmiddel en heeft hetzelfde uiterlijk. Vaak zelfs wordt dit medicijn in dezelfde fabriek vervaardigd als het merkpreparaat. De tweede soort bevat dezelfde werkzame stof als het merkmiddel, maar de hulpstoffen kunnen verschillen. "Mensen die allergisch zijn voor een bepaalde hulpstof kunnen hier dus enige bijwerkingen van krijgen", erkent Brouwers. "Maar in de praktijk komt dat weinig voor. De klachten zijn meestal psychisch. De kleur van de pil is anders en dan denken sommige patiënten dat de pil niet meer werkt." Bij de derde soort generieke middelen kan de manier waarop en de plaats waar de werkzame stof zich in het lichaam verspreidt verschillen. "Daardoor kan bij enkele patiënten een verminderd effect optreden. Maar dat is gemakkelijk op te lossen door de dosis te verhogen."

Het bevestigt dus de mogelijkheid van een andere werking/samenstelling van de generieke/merkloze medicijnen. Dat slechts enkelen daar hinder van kunnen ondervinden is natuurlijk weinig geruststellend voor degenen die nou net die pechvogels zijn.

Op de Belgische Merck Generics site staat ook dat er verschil kan zijn, zij het voor wat betreft de niet actieve ingredienten:

Zijn er verschillen tussen de merknaam geneesmiddelen en hun generische alternatieven ?


Ja. Niettegenstaande de actieve ingrediënten identiek zijn, kunnen er verschillen zijn voor wat betreft de vorm, de verpakking, de vervaldatum, de kleur en smaak van de medicatie.

Om te verzekeren dat generische geneesmiddelen even doeltreffend en veilig zijn als de merknaam versies, vereist het Ministerie dat alle geneesmiddelen, zowel de generische als de merknamen, aan dezelfde vereisten voldoen wat betreft kwaliteit, sterkte en zuiverheid.


Deze info zie ik niet op de NL Merck Generics site terug (of ik heb niet goed gekeken).



En zo kijk ik toch weer anders aan tegen de merkloze Diane 35...
.... Misschien zijn ze dan toch anders dan de oorspronkelijke pillen, maar is dat niet zichtbaar in de bijsluiters en dergelijke.

Sigur, als ik problemen zou krijgen doordat ik ben gestopt, op welke termijn zou dat volgens jou dan merkbaar moeten worden? Dan heb ik even een richtpunt zeg maar. Ik hoop natuurlijk dat ik gespaard blijf van alle mogelijke ellende

En zo dobberen we weer 'vrolijk' verder in onze eigen Titanic. Stuurloos gaan we ten onder in de speurtocht naar objectieve en dus betrouwbare informatie.
Waar is de reddingsboei?

Hmmm, lek geslagen zeker

Ik ga nog even proberen te slapen nu

Toedeloe.
Schim

Laatst gewijzigd door Schim; 9 april 2005 om 04:44
Schim is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2005, 12:41   #65
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hé Schim!!

Bedankt voor de zeer interessante info!!

Je vroeg wanneer je iets zou kunnen merken door het stoppen van de anticonceptie. Het kan nog weleens verschillen maar uit eigen ervaring heb ik ondervonden (en uit ervaring van horen zeggen) dat lichamlijke klachten zoals hoofdpijn, darmklachten en dergelijke meteen de eerste dagen of de eerste maand al kunnen voorkomen net als bijvoorbeeld in de stopweek je hier last van kunt hebben en net als je hoofdpijn kunt krijgen als je juist net met de pil begint. In beide gevallen hoort dit weer weg te gaan wanneer je lichaam gewendt is aan de nieuwe of (weer) oude situatie (1 t/m 4 maanden).
Wat betreft de menstruatie: er zijn mensen die stoppen met de pil en na een jaar pas weer een geregelde menstruatie hebben, maar er zijn ook mensen die meteen weer zoals van ouds menstrueren.

Wat betreft het haar: deze is kwa tijd ook niet echt vast te pinnen, maar meestal spreekt men toch wel over zo'n drie maanden na de uitlokkende factor. De uitlokkende factor kan zijn: beginnen met de pil of juist stoppen met de pil. Meestal moet je rekenen op zo'n 3 á vier maanden, als je dan nog geen haaruitval hebt gekregen, mag je er van uitgaan dat je die dan ook niet meer krijgt, in elk geval niet door het stoppen of starten met de pil.
Echter als je wel spreekt over haaruitval door het stoppen met de pil kan het drie tot soms zelfs 1,5 jaar aanhouden voor het weer weggaat. Deze haaruitval is dus te vergelijken met een haaruitval na de bevalling en ook dezelfde reden: een plotselinge daling van het progesteron.

Ik hoop ten zeerste dat de haaruitval jou bespaard blijft Schim!!
Toch goed dat je het probeert! Om uit angst aan de pil te blijven terwijl er misschien helemaal niets gebeurt, zou toch jammer zijn. Zelf blijf ik wel aan de pil uit angst, maar deze angst is bij mij jammer genoeg terrecht. Ik heb al twee keer haaruitval gekregen, eigenlijk drie keer als ik goed reken, door het stoppen of swichen van de Diane pil. Ik ben nog steeds niet hersteld van de laatste keer, mijn haren vallen nog steeds uit, maar ik weet dat het erger zal worden wanneer ik er weer mee stop.

Liefs van Sigur
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2005, 00:47   #66
Schim
HaarWeb lid
 
Schim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2004
Berichten: 24
Hé Sigur,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij niet wilt stoppen met de Diane. In jouw geval wist ik het ook wel hoor. Ik ben nu dan ongeveer op de helft van de termijn die jij noemt om redelijk zeker van het niet optreden van haaruitval te zijn. I keep my fingers crossed zeggen we dan maar in 'goed' Nederlands.
Het feit dat ik eigenlijk helemaal geen klachten heb gehad tot nog toe stemt me positief in elk geval.
Acne had ik vroeger als puber wel, maar later niet meer. Daar heb ik dus ook nooit de Diane voor genomen. Ook nu zie ik geen acne tevoorschijn komen, dus ik denk/hoop dat dat wel zal loslopen.
Soms denk ik wel eens dat al die geavanceerde medicaties van tegenwoordig naast de enorme gemakken toch ook wel erg veel en vaak onderbelichte ongemakkken (drama's zelfs bij velen) brengen. Lang leve de vooruitgang wanneer je er baat bij hebt, maar o wee als het anders uitpakt... dan is er bijna niemand die de oplossing weet of er is domweg geen oplossing doordat wezenlijke processen onomkeerbaar zijn verstoord.

Ik hoop voor jou en alle anderen met soortgelijke problemen dat er toch nog een klein wondertje mag gebeuren in de nabije toekomst.

Sterkte en houd de moed erin.

Groetjes van Schim
Schim is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2005, 14:49   #67
EllenM
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 2
De bijstoffen

[QUOTE=sigur]Marscha, en andere slikkers van De Naamloze Diane pil,

> Hij vertelde me dat de stoffen hetzelfde zijn maar niet de:hulpstoffen,
> waardoor er toch prblemen kunnen ontstaan.

Dit is wel interessant, de stof waarvoor je gebruikt wordt teniet gedaan door de bijstoffen die worden gebruikt om er een pil van te maken.

Wellicht worden deze bijstoffen, die als neutraal zouden moeten gelden, nog in andere middelen die je gebruikt ook. Als bekend zou zijn welke bijstoffen in Diane35 zitten welke in de nepversie dan zou je daar op kunnen gaan letten bij alles wat je verder gebruikt en eet. En wellicht zitten die foute bijstoffen ook wel in normaal voedsel.

De Apotheek zou de volledige lijst van de stoffen moeten weten.

Diane-35
De werkzame stoffen in Diane-35 zijn ethinylestradiol en cyproteronacetaat. Dit middel is sinds 1988 internationaal op de markt. Het is verkrijgbaar op recept onder de merknamen Diane-35 en Minerva en als het merkloze Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol.
zijn er vergelijkbare ervaringen met Minerva?

Ellen
EllenM is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2005, 11:22   #68
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hoi Ellen,

ik weet het niet zeker maar volgens mij valt het wel mee met de Minerva, ik hoor er in elk geval niet zo veel klachten over.
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2005, 10:07   #69
molly
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Berichten: 27
Sigur,
Niet te geloven dat ik nu pas lees over die naamloze Diane 35. Ik heb de berichtjes wel gezien maar ze steeds niet gelezen. Tot nu dus.
Ook aan mij hebben ze ineens de naamloze verstrekt. Met het jullie bekende verhaal erbij.
Ik heb ook last van jeuk en ik heb ook het idee dat het invloed heeft op mijn haar.
Mijn huisarts is om de hoek dus ik ben er net even heengelopen met dit verhaal en heb onmiddellijk een nieuw recept gekregen.
Bij de apotheek zal ik ook eens vragen hoe het zit en voor de gein even informeren waar zij de naamloze bestellen......

Ik realiseer me nu dat ik bij de gewone Diane 35 geen klachten ondervond dus ik ben erg blij met jou bericht. Bedankt.
molly is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2005, 12:03   #70
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Geen dank Molly! Graag gedaan!
Fijn dat je er op tijd bij bent!
Ik ben info gaan zoeken toen ik eneens super veel haarverlies had.
Wat absoluut geen psychische haaruitval was, omdat ik echt geloofde (toen ik eraan begon) dat de twee pillen hetzelfde waren.
Voor de naamloze ging het goed met mijn haar, eenmaal de naamloze is het echt heel erg slacht gegaan met mijn haar, nu nog trouwens ondanks ik de echte weer slik, ben bang dat de naamloze iets getriggert heeft waar mijn haar maar moeilijk van kan herstellen.

Kan er nog zo vreselijk boos om maken, het ging zo goed met mijn haar. Ik was gestopt met de Diane kreeg toen haaruitval, ging de Diane weer slikken, binnen enkele maanden ging het veel beter en toen....kwam de Apothveek met die rot pil aanzetten.

Het is wel een troost voor me dat ik zoveel mensen helpen kan door deze informatie te verstrekken.
Succes!!
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2005, 09:35   #71
molly
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Berichten: 27
Sigur,
Ben wel benieuwd hoe lang je nu alweer de Diane 35 slikt. I.v.m. je haar. Toen je na een stopperiode weer begon met de Diane duurde het toch een paar maanden voordat het weer beter ging met je haar? Misschien duurt het nu ook een paar maanden.

Het is in ieder geval zo, als ik het allemaal zo lees, dat niemand echt hetzelfde reageert op al die middelen en combinaties daarvan.
molly is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2005, 09:41   #72
molly
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Berichten: 27
Enne, zo op tijd ben ik niet hoor. Heb het even nagevraagd maar sinds augustus 2004 gebruik ik die naamloze. Ik heb gister de Diane weer gekregen en ben midden in een strip gewoon geswitched. Ben benieuwd. In ieder geval merkte ik op (met die naamloze) dat mijn haren erger uitvielen, mijn huid vetter werd en ik meer puistjes kreeg.
We lijken wel proefkonijnen met dit vergelijkend pillen-onderzoek.
molly is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2005, 10:54   #73
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hé Molly,

al die dingen die jij opsomt, daar had ik dus ook o.a. last van toen ik de naamloze gebruikte. Ik kreeg ook ineens allemaal kleine puistjes, leek wel een soort uitslag. Ook een vettere huid etc. Eenmaal weer aan de echte Diane verdween de acné weer als sneeuw voor de zon. Mijn haaruitval is gelukkig ook iets minder geworden nu ik de naamloze niet meer gebruik. Maar toch is mijn haaruitval nog wel zo erg dat ik me er druk om maak. telde ik eerst 180/250 haren tijdens het wassen, nu zit ik ongeveer op de 140/160, soms iets meer en soms iets minder.
Ik gebruik de echte Diane nu zo ongeveer weer 5 maanden.

Hoe gaat het met jou?
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2005, 20:15   #74
Jodeflo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 2
Hoihoi... net met zoeken op internet ben ik op deze site terecht gekomen...
ik slik nu sinds 3 maanden de Minerva pil, in plaats van de Diane35 die ik daarvoor al 5 jaar slikte!

Is de Minerva pil de merkloze pil waar jullie het de hele tijd over hebben, of is dat die cyptoternacetaat/etinylestradiol???

Want ze zeggen wel dat de Minerva precies hetzelfde is als de Diane, maar ik merk echt verschil ertussen!!! Mn huid is veeeel vetter... heel mn rug zit opeens onder de puistjes... in mn gezicht heb ik veel kleine puistjes (beetje korrelig) en af en toe ook echt grote puisten in mn gezicht! ook ben ik sinds ik de Minerva slik 2 x zo lang ongesteld als toen ik de Diane35 slikte....

In de apotheek ben ik al een keer een beetje boos geworden, maar ze willen me gewoon de Diane niet meer geven... nu ben ik van de week voor iets anders bij de dokter geweest en toen heb ik gelijk gevraagd of ik de echte Diane weer mocht.. en hij weet helemaal niet eens hoe het zit enzo.. want hij gaf altijd al recepten voor de Diane door!! dus nu heeft ie weer een recept voor de Diane doorgegeven... maar ik ben bang dat ze hem bij de apotheek niet willen geven! =(

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze me de Diane wel geven???
Jodeflo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2005, 21:42   #75
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Volgens mij hebben Diane en Minerva exact dezelfde samenstelling, ook de hulpstoffen. De NAAMLOZE (generieke) Diane-pil is wat anders, die heeft wel andere hulpstoffen.

Van een apothekerssite:

In de apotheek ontvingen we op 19 maart een brief waarin Berlipharm 'met genoegen meedeelt' dat zij op 1 april een nieuw product op de Nederlandse markt brengt.


Het bevat 2 µg cyproteronacetaat en 35 µg ethinylestradiol, en zal Minerva heten. Doet dat niet denken aan een middel dat ook een naam kreeg uit de Griekse mytholgie? Met Diane hadden we al de beschikking over een onsterfelijke dame uit de oudheid, met exact dezelfde samenstelling, ook qua hulpstoffen. Niet erg verrassend, maar ook de indicatie van beide producten lijken wel heel erg op elkaar: acne, seborroe of licht hirsutisme bij vrouwen in de geslachtsrijpe leeftijd, voor zover hormonale behandeling noodzakelijk wordt geacht. Wat een onsterfelijke actie! En al eerder vertoond bij het verlopen van een andere patent. Het vervolg laat dus naar zich raden: de handelsprijs van Minerva ligt 0,03 euro lager, het patent van Diane verloopt, er zal een generiek binnen een jaar verschijnen. Iedereen die voor die tijd onder de indruk is van Minerva en het gebruikt is voor Berlipharm meegenomen.

Einde Quote

De generieke pil waarover is gesproken is inmiddels verschenen (de "naamloze"). De Minerva is inderdaad op de markt gebracht omdat het patent op de Diane verlopen is.
Georgie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
weet iemand als dit kan? ivm de diane pil schrik Haarproblemen bij vrouwen 4 6 mei 2010 01:59
Hoeveel haaruitval bij Diane 35 agatha Haarproblemen bij vrouwen 31 14 januari 2008 13:41
Besluit, resultaat na stoppen Diane en Androcur Tilly Haarproblemen bij vrouwen 5 12 juni 2006 13:36
door diane en androcur hoge bloeddruk karenm Haarproblemen bij vrouwen 2 7 september 2005 20:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.