Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 8 juli 2019, 21:29   #1
Maikkeyy
HaarWeb lid
 
Maikkeyy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2018
Berichten: 36
Geslacht:
Post Topische finasteride vs orale finasteride

Beste lotgenoten,


Ik zie steeds vaker goede resultaten met topische finasteride (bijv. Essengen 6 plus). Ik overweeg ook te beginnen aan finasteride en ik vroeg me af wat nu beter is om mee te beginnen. Minder bijwerkingen klinkt natuurlijk erg aanlokkelijk.

Of is het nog steeds preferabel om met orale finasteride te beginnen. Is deze qua werking alsnog de sterkere van de twee of maakt dat juist helemaal geen verschil?

Mochten er sides optreden van bij het innemen van orale finasteride, dan zou je dus als tweede optie alsnog de topische variant kunnen proberen, am i right?

Ik vraag me af waarom men eerder voor de een dan voor de ander zou kiezen. Als er bijna geen bijwerkingen zijn bij topische finasteride lijkt het me voor de hand liggend dat iedereen daar voor zou gaan, maar volgens mij is dat toch niet zo.
Maikkeyy is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2019, 22:51   #2
Morientes
HaarWeb lid
 
Morientes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2004
Berichten: 592
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikkeyy Bekijk bericht
Beste lotgenoten,


Ik zie steeds vaker goede resultaten met topische finasteride (bijv. Essengen 6 plus). Ik overweeg ook te beginnen aan finasteride en ik vroeg me af wat nu beter is om mee te beginnen. Minder bijwerkingen klinkt natuurlijk erg aanlokkelijk.

Of is het nog steeds preferabel om met orale finasteride te beginnen. Is deze qua werking alsnog de sterkere van de twee of maakt dat juist helemaal geen verschil?

Mochten er sides optreden van bij het innemen van orale finasteride, dan zou je dus als tweede optie alsnog de topische variant kunnen proberen, am i right?

Ik vraag me af waarom men eerder voor de een dan voor de ander zou kiezen. Als er bijna geen bijwerkingen zijn bij topische finasteride lijkt het me voor de hand liggend dat iedereen daar voor zou gaan, maar volgens mij is dat toch niet zo.
Er zijn verschillende "kleine" onderzoeken gedaan naar topical fina. Deze zijn echter allemaal wat tegenstrijdig.

Uit enkele onderzoeken is de conclusie getrokken dat topical fina meer scalp dht en minder serum dht dan de orale variant verlaagd en andere onderzoeken tonen dat het niet veel uitmaakt.

Voor mijn gevoel geld echter het eerste plus is het makkelijker omdat ik toch minoxidil gebruik.
__________________
Regime:

Essengen 6 Plus 1ml s'avonds
Morientes is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2019, 00:46   #3
hellow
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2019
Berichten: 64
Geslacht:
ik gebruikte 3 maanden oraal... nu topical! nog geen bijwerkingen na 3,5 weken en al tevreden over het resultaat!

je gebruikt 1mg per maand tegenover 1mg per dag. dus het lijkt mij wel logisch dat je veel minder bijwerkingen hebt
hellow is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2019, 14:37   #4
Maikkeyy
HaarWeb lid
 
Maikkeyy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2018
Berichten: 36
Geslacht:
Dat klinkt op zich veelbelovend.

@hellow, wat was de reden dat je bent overgestapt naar topische finasteride? Had je bijwerkingen van de orale variant? Moet je de topische variant over het gehele hoofd aanbrengen? Dus ook de zijkanten?
Maikkeyy is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2019, 19:25   #5
hellow
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2019
Berichten: 64
Geslacht:
Beste Maikkey,

Alleen op de te behandelen gebieden, dus niet de zijkanten.

Dus de gehele bovenkant + kruin zou ik doen in jouw geval.

Ik kreeg van orale finasteride inderdaad bijwerken en tot nu toe nog geen van de topische.
hellow is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2019, 00:57   #6
Wesley123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 augustus 2017
Berichten: 138
Geslacht:
https://www.google.com/url?sa=t&sour...=1562709340532

Gelezen toevallig?
Wesley123 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2019, 02:31   #7
hellow
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2019
Berichten: 64
Geslacht:
Ja, daarom schud ik het erg goed en gebruik ik het met een dermaroller.
hellow is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2019, 10:59   #8
kerel010
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 april 2010
Berichten: 27
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hellow Bekijk bericht
ik gebruikte 3 maanden oraal... nu topical! nog geen bijwerkingen na 3,5 weken en al tevreden over het resultaat!

je gebruikt 1mg per maand tegenover 1mg per dag. dus het lijkt mij wel logisch dat je veel minder bijwerkingen hebt

uhhh hoe kom je daarbij dan ? bij topisiche fina met 0.1% is 1ml= 1mg
kerel010 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2019, 12:51   #9
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kerel010 Bekijk bericht
uhhh hoe kom je daarbij dan ? bij topisiche fina met 0.1% is 1ml= 1mg
Nou Kerel010, kan me herinneren dat jij ook twijfelde of dit wel gelijk was aan 1mg
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2019, 23:28   #10
Maikkeyy
HaarWeb lid
 
Maikkeyy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2018
Berichten: 36
Geslacht:
@Wesley123, bedankt voor de bron.

@hellow, Een dermaroller was mij nog niet bekend. Gebruik jij dat dan om het goedje beter in de huid op te laten nemen? Als het ware uitsmeren met de dermaroller?

Maar als ik het dus goed begrijp moet er nog veel onderzoek gedaan worden naar deze finasteride variant, maar zie ik hier op het forum al wel aardig wat positieve resultaten zonder bijwerkingen. Komt dat doordat niet alles op deze manier in het bloed terecht komt of komt er gewoon even veel in het bloed terecht, want je gebruikt uiteindelijk wel 1mg, ook met de topische variant.
Maikkeyy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2019, 00:49   #11
quizzical
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 december 2016
Berichten: 15
Geslacht:
Ik gebruik nu 2 jaar orale finasteride in combinatie met (topical) minoxidil (5%). Op vlak van resultaten ben ik tevreden, de achteruitgang van mijn haardos is nog nauwelijks merkbaar.

Ik ben ondertussen wel redelijk zeker dat ik last hebt van neveneffecten door de finasteride.
Daarom overweeg ik om over te stappen naar topical finasteride.
Een aantal dingen doen me twijfelen:
1: Topical finasteride zit nog volop in de onderzoeksfase. Er is geen overtuigend bewijs dat het werkt en dat het minder neveneffecten zijn. Er zijn studies met positieve resultaten, maar ook studies met minder goeie resultaten.
2: Gelinkt aan bovenstaande zijn er nog geen goedgekeurde producten op de markt. Ik ga momenteel om de 300 dagen naar de Dermatoloog, die me voorschriften voor minoxidil en finasteride geeft. Voor de finasteride maakt de apotheker me 300 pilletjes met finasteride. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat de dermatoloog me een voorschrift voor topical finasteride zal voorschrijven en dat de apotheker dit zal maken voor me.
Ik kan het wel kopen bij minoxidilmax (die Essengen 6 Plus die al vermeld werd door de topicstarter), maar het voelt raar aan om via internet zo een medicijn te kopen, en ik heb geen garantie dat minoxidilmax betrouwbaar is (dat het product echt minoxidil + finasteride bevat en goed bereid is).
3: Ik begrijp dat de studies ook volop aan het onderzoeken zijn wat de beste vehikel is om topical finasteride tot in de haarcellen te krijgen, zonder dat het ook in de bloedbaan terecht komt. Nanopartikels enz blijkbaar. Er is dus duidelijk nog werk aan de winkel, het product van minoxidilmax is begrijp ik ongeveer hetzelfde als dat je een flesje minoxidil koopt en daar geplette finasteride in gooit en dan goed schudt.


De vraag is echter ook welke alternatieven ik heb. Doorgaan met orale finasteride lijkt me te riskant gezien de neveneffecten. Stoppen met finasteride (en dus enkel minoxidil) verhoogt de kans dat ik me op relatief korte termijn zal moeten wennen aan een kale schedel.


Indien anderen interessante ervaringen hebben over topical vs orale finasteride, minoxidilmax, etc. lees ik het graag.
quizzical is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2019, 01:18   #12
hellow
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2019
Berichten: 64
Geslacht:
https://www.minoxidilmax.com/topical...t-side-effects
hellow is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2019, 01:23   #13
hellow
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2019
Berichten: 64
Geslacht:
Je hebt gelijk..

Toch ben ik heel tevreden over mijn hergroei sinds ik nanoxidil gebruik. Maar hiervoor heb ik ook 3 maanden finasteride geslikt..

60mg bij 60ml minoxidil lijkt mij wel erg veel trouwens.
hellow is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2019, 09:39   #14
quizzical
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 december 2016
Berichten: 15
Geslacht:
Inderdaad 60 is erg veel. Dat is de juiste hoeveelheid indien je slechts één milliliter van de oplossing per dag aanbrengt. Als je, zoals de meeste onder ons, 2 keer per dag de oplossing aanbrengt dan moet je maar 30 milligram toevoegen.
quizzical is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2019, 09:57   #15
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikkeyy Bekijk bericht
Maar als ik het dus goed begrijp moet er nog veel onderzoek gedaan worden naar deze finasteride variant, maar zie ik hier op het forum al wel aardig wat positieve resultaten zonder bijwerkingen. Komt dat doordat niet alles op deze manier in het bloed terecht komt of komt er gewoon even veel in het bloed terecht, want je gebruikt uiteindelijk wel 1mg, ook met de topische variant.
Naast een betere kijk op de effectiviteit van topische finasteride is het belangrijk om goede data te krijgen over het beloop van systemische waarden van DHT. Het grootste voordeel van topische finasteride zou de verlaagde kans op bijwerkingen moeten zijn. Grotere studies ontbreken momenteel nog, maar die komen er wel aan. Ik geloof dat topische finasteride absoluut mogelijk is, maar ik denk dat het nog wel 1-2 jaar gaat duren voordat alles rond is en deze variant echt gaat doorbreken.

Een ander punt waar ik me een beetje zorgen om maak is de vettigheid van het haar. Met minoxidil kan je haar al iets vetter worden, en bij het uitbreiden van het topische regime ben ik benieuwd of het dan niet uit de pas gaat lopen..

Groet,
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
finasteride, topische finasteride

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.