Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 november 2003, 08:01   #1
Kaantje
HaarWeb lid
 
Kaantje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2002
Locatie: Flevoland
Berichten: 93
Voel me goed!

Hoi allemaal..

Zoals velen van jullie weten zou ik in therapie gaan en dat doe ik nu ook. Ik mag mijn therapeut graag en in de zes weken dat ik daar na loop heb ik veel over mezelf geleerd. En ook gezien dat ik leef in een patroon en dat mij haartrekken puur uit spanningen komt. Ik kan werkelijk niet met spanning om gaan daar door voel ik me ontwennig en onrustig en met dat gevoel weet ik me geen raad. Maar het gekke is dat ik onbewust die spanning met bepaalde dingen in me leven oproep zodat ik in die circel blijf hangen. Eingelijk moet je de spanning op laten lopen als je een dwang hebt, maar de angst om zeg maar mezelf te verliezen of controle over mezelf kwijt te raken is groter. En dan escaleer ik zeg maar de spanning door ruzie te zoeken of me haar te plukken of iets degelijks. De angst om controle te verliezen over mezelf heeft met me jeugd te maken omdat wanneer mij moeder controle verlies dan kwam al haar woede eruit en dan gericht op mij. Ik ben bang dat als ik niet pluk dat mijn stoppen dan doorslaan. Ik heb dat niet alleen met het plukken maar met meerdere dingen in me leven die ik gebruik om me van me spanning te verlossen. Bijvoorbeeld als ik ruzie heb dan moet ik het gelijk oplossen en dat kan niet tot de volgende dag wachten omdat ik de spanning kwijt wil en als dat dan niet gaat dan ga ik plukken. Ook trek ik me veel aan van me omgeving en wil ik aardig en goed gevonden worden het tegenovergestelde als hoe vroeger mensen me moeder zagen. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet bewijzen en dat is vermoeiend. Om mensen te laten zien dat ik beter ben dan me moeder. Ik merk dat ik zelf de spanningen creceer puur door de verkeerde dingen te zeggen of iets niet los te kunnen laten. BIjvoorbeeld als ik een bultje voel in me borst dan blijf ik er maar aan voelen komen er nare beelden in me hoofd. En zelf de dokter kan me niet altijd overtuigen dat het niks is. Pas wanneer ik het los kan laten dan verdwijnt de spanning. Of als de dokter me echt kan overtuigen. Maar deze zes weken hebben me ook laten zien dat ik het wel kan los laten me haar of wat dan ook. En dat ik zelf die angsten aanwakker.
En dat is iets waar ik aan moet werken. Dat is ook de reden dat ik soms maanden van me haar af kan blijven en andere weken al me haren uit me hoofd trek.. Ik maak mezelf gek zeg maar omdat ik het niet loskan laten en misschien ook wel niet wil los laten. Het stomme is ook alleen wanneer het excaleert dan kan ik het sneller los laten. Snappen jullie het nog een beetje? hehehe
Hetis moeilijk uit te leggen. Plus zoals bolleke ook zegt hou ik niet echt van me zelf omdat ik me zelf altijd naar beneden praat bij andere of baal omdat ik vaak de verkeerde dingen zeg. En ik bedoel het vaak anders. Ik heb altijd gehoord dat ik net zoals me moeder ben en ik ben nog steds me best aan het doen om mensen te laten zien dat ik niet zo ben en mezelf misschien ook..
NOu dit was het wel even voor zo'n beetje.. Me kids willen ook even computeren hehe..
He monique hoe is het met de zwangerschap?

Veel liefs karin
Kaantje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2003, 08:02   #2
Kaantje
HaarWeb lid
 
Kaantje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2002
Locatie: Flevoland
Berichten: 93
vergeten hehehe

Oh ik vertel er helemaal niet bij te dat ik al een maand niet aan me haar heb gezeten.!!
Ik voel wel, maar kan het loslaten.
Kaantje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2003, 12:10   #3
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Hoi kaantje.

Hee meid, je hebt het zo goed omschreven hierboven, dat wilde ik je even zeggen, het klopt als een bus!!
En...als je dat weet dan kun je die negatieve cirkel doorbreken, dus ik vind dat je een heel eind op de goede weg zit, en dan ook nog eens een maand niet meer aan je haar gezeten!!
Dat is een mooie beloning, ga zo door meissie!!!

veel succes verder, Monique3.

p.s. met mij en de buik gaat het goed, en met mijn haar ook, ben nog steeds plukvrij!!!
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2003, 09:57   #4
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hé Kaantje,
Ik ben heel blij voor jou dat het nu zo goed gaat! Je weet vast wel dat je nog een eindje te gaan hebt maar je bent nu zo goed bezig dus, doorgaan meid zou ik zeggen!!! Die angst om op je moeder te gelijken herken ik ook wel een beetje. We willen het zo graag anders doen maar terzelvertijd maken we niet alleen andere fouten, we 'zijn' gewoon ook een stukje onze moeder en die onbewuste confrontatie willen we maar niet aanvaarden en op die manier aanvaarden we ook onszelf niet. Dat uit zich dan in gebrek aan eigenliefde en zelf-waardering en dat geeft op zich dan weer die spanning en die trekdrang. En zo is de cirkel rond.
Heel veel sterkte voor jou om de cirkel te doorbreken!
Liefs, Bolleke (Daniëla)
bolleke is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.