Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 december 2018, 16:13   #1
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Nut van finasteride voor bepaalde tijd

Finasteride moet je je hele leven blijven nemen of het haarverlies zet voort... dat weten we allemaal. Waar ik echter niet echt een antwoord op vind is namelijk op de volgende vraag:

Stel je bent 25 jaar oud, merkt haarverlies op, bent bereid om finasteride te nemen maar niet voor je hele leven omdat je schrik hebt voor de bijwerkingen op lange termijn.

Mocht je nu tot je 35e finasteride gebruiken (10 jaar) en dan stoppen, zou je dan in de meeste gevallen tegen je 40e even kaal zijn omdat hetgeen je "gewonnen/behouden" hebt dan toch snel verdwijnt (aangezien je dat haar genetisch gezien toch al verloren had moeten hebben), of gaat het haarverlies dan gewoon daar aan het normale tempo van een 35-jarige en heb je dus eigl 10 cruciale jaren met hoge DHT-waarden kunnen "overbruggen"?

Thanks!
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2018, 11:40   #2
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Denk dat je zwaar in paniek zou raken en weer aan de Finasteride willen. Je raakt alles weer kwijt en misschien tijdelijk nog meer als wat je 'gewonnen' had want doordat Finasteride de DHT vorming onderdrukt gaat je lichaam wat meer Testosteron aanmaken. Of dit ooit onderzocht is en in welke mate zou ik ook niet weten. Ik ben ooit wel na een paar jaar gestopt met Finasteride en mn haar viel met bakken uit: elke dag 300-350 haren!!! Hoe lang ik dat volhield weet ik niet meer, is bijna 20 jaar terug. Ben toen ook weer begonnen en daarna zelfs naar Dutasteride overgestapt. Daarnaast denk ik niet dat je er vrede mee zult hebben als je op je 35 ineens behoorlijk kaal wordt. Als je dat nu niet wilt dan wil je dat ook niet op latere leeftijd, zit eenmaal in ons. Al zou je dankbaar zijn voor de mooiere vollere jaren, heel snel kaal worden gaat je misschien behoorlijk depri maken.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2018, 12:03   #3
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Bedankt voor je reactie. 300-350 haren per dag is inderdaad wel enorm veel!
Ik geef je ook wel gelijk als je zegt dat je er op je 35e nog even hard mee bezig zal zijn als op je 25e. Er zijn veel mensen die zeggen "binnen 10 jaar ben ik er waarschijnlijk helemaal niet meer mee bezig", maar die 10 jaar is er vaak sneller als gedacht en plots de knop omdraaien... daar geloof ik niet echt in.

Wat zijn de ervaringen van anderen die een aantal jaren finasteride gebruikt hebben en om een bepaalde reden zijn moeten stoppen? Enorm versnelde haaruitval of ging het aan een "normaal" tempo achteruit?
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2018, 16:39   #4
Slagharen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2018
Berichten: 25
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grsuy Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie. 300-350 haren per dag is inderdaad wel enorm veel!
Ik geef je ook wel gelijk als je zegt dat je er op je 35e nog even hard mee bezig zal zijn als op je 25e. Er zijn veel mensen die zeggen "binnen 10 jaar ben ik er waarschijnlijk helemaal niet meer mee bezig", maar die 10 jaar is er vaak sneller als gedacht en plots de knop omdraaien... daar geloof ik niet echt in.

Wat zijn de ervaringen van anderen die een aantal jaren finasteride gebruikt hebben en om een bepaalde reden zijn moeten stoppen? Enorm versnelde haaruitval of ging het aan een "normaal" tempo achteruit?
Ik kan je inderdaad vertellen dat je het altijd erg zal vindeden om kaal te worden. Zeker op je 35e, want dan ben je gewoon nog erg jong.

Zelf denk ik dat ik pas kan leven met kaal worden als ik ergens in de 60 ben. Maar tegen die tijd kunnen haren gekloond worden.

Zelf durf ik niet te stoppen met dutasteride. Alleen zal ik het op een gegeven moment wel moeten, aangezien ik kinderen wil.
Slagharen is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2018, 08:40   #5
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Die kinderwens heb ik ook en is eigenlijk een beetje de reden van mijn vraag over finasteride voor een bepaalde tijd.

Ik ben nu 29 en denk dat het realistisch is om te verwachten dat er binnen dit en 4-5 jaar 2 kinderen zouden kunnen zijn.

Ik weet niet echt of starten met finasteride momenteel een goed idee is mocht ik het bijvoorbeeld een jaar nemen, dan een heel aantal maanden zou stoppen, weer een dik jaartje nemen, weer eens lange tijd zou stoppen om dan het gebruik opnieuw voort te zetten.

Ik weet niet of die DHT-schommelingen er net niet voor gaan zorgen dat door plotse pieken en shedding bijvoorbeeld meer verlies dan winst geboekt zou kunnen worden en ik gewoon niet beter nog enkele jaren wacht om dan een regime aan te kunnen houden indien de bijwerkingen meevallen.
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2018, 21:11   #6
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Wat je zegt over beginnen en tussentijds 1 of 2 keer stoppen is inderdaad tricky vind ik. Je weet niet wat het middel dan doet en hoe het lichaam erop reageert. Het lichaam houdt van regelmaat natuurlijk. Hoe snel is je haarstatus veranderd de afgelopen jaren? Als het vrij langzaam is gegaan dan kun je wellicht nog rekken en dan beginnen. Aan de andere kant kun je misschien beginnen en die 3 maanden aanhouden alvorens vol voor een zwangerschap te gaan in de hoop dat Minoxidil of wellicht andere middeltjes het haar zo sterk gemaakt heeft dat terugval zal meevallen. Zijn lastige overwegingen he!
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2018, 11:34   #7
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Bij mij zijn zone 1 en 2 weg en is zone 3 flink aangetast. Daar gaat het haarverlies gestaag voort en ik denk dat finasteride voor mij vooral nut zou hebben om dat middenstuk te versterken.

Nu heb ik er nog vele geminiaturiseerde haartjes en ik denk dat finasteride daar wel wat kan doen.

Anderzijds denk ik dat ik zonder finasteride afsteven op een situatie als forumlid Morientes pre-op. Net als hem heb ik achter zone 3 nog enorm dik en vol haar en als ik zie welk resultaat hij behaald heeft dan geeft mij dat alleen maar hoop.

Het blijft voor mij een moeilijke overweging finasteride, zeker in deze fase van mijn leven. Ik ben een piekeraar van nature en zou wel overdreven focussen op eventuele bijwerkingen... ik ken mezelf . Wat dan weer wel voor finasteride pleit is dat het mij gemoedsrust zou geven vanuit het besef dat ik samen met de minoxidil die ik al neem toch niet echt meer kan doen.
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2018, 19:04   #8
mp0
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2011
Berichten: 75
Ik gebruik finasteride nu ook een jaar of 8 met pauzes ertussen (momenteel 31jaar oud). Mijn laatste tussen pauze is in mei geweest, tot oktober +- 5maanden helemaal niks gebruikt. Bewuste keuze, aangezien ik kinderwens heb, nu wordt er aangeraden om 6 maanden geen medicatie te gebruiken als je kinderen wil. Ik zou zeggen maak je niet gek, je kan gerust stoppen, natuurlijk verlies je haar, maar het is niet zo dat je van een NW1 naar een NW2 gaat in 6-8maanden.
mp0 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2018, 21:03   #9
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mp0 Bekijk bericht
Mijn laatste tussen pauze is in mei geweest, tot oktober +- 5maanden helemaal niks gebruikt. Bewuste keuze, aangezien ik kinderwens heb, nu wordt er aangeraden om 6 maanden geen medicatie te gebruiken als je kinderen wil.
Als men aanraadt om 6 maanden te stoppen betekent dit dan niet 6 maanden stoppen alvorens je kinderen probeert te verwekken? Tegen dat de vrouw zwanger is, zou het dus gemakkelijk kunnen zijn dat je een jaar of langer geen finasteride mag gebruiken zou ik dan denken...

En mocht je nu een jaar finasteride slikken, een jaar stoppen, weer een jaar slikken en weer een jaar stoppen, waar sta je dan gemiddeld gezien na die 4 jaar? Levert dat eigenlijk iets op of kun je dan al beter 4 jaar wachten en daarna een regime aanhouden?
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2018, 21:32   #10
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grsuy Bekijk bericht
Als men aanraadt om 6 maanden te stoppen betekent dit dan niet 6 maanden stoppen alvorens je kinderen probeert te verwekken? Tegen dat de vrouw zwanger is, zou het dus gemakkelijk kunnen zijn dat je een jaar of langer geen finasteride mag gebruiken zou ik dan denken...
deze discussie blijft terugkomen. het is iedereens eigen verantwoordelijk, maar ik heb fina-gebruik met kinderwens gecheckt bij mijn huisarts en mijn apotheek. zij gaven aan, na het uitgezocht te hebben, dat fina bij verwekking niet schadelijk is voor het ongeboren kind, en er hoogstens voor kan zorgen dat een man in het algemeen minder vruchtbaar is. en dat laatste kan dan vooral voor problemen zorgen bij mannen die sowieso van zichzelf al niet erg vruchtbaar waren.
beiden zeiden ook dat fina wel eventueel, heel eventueel, schadelijk kan zijn voor een ongeboren kind (of eigenlijk jongen, maar dat weet je dan nog niet) van een maand of drie, en dat het dus belangrijk is tijdens de zwangerschap een condoom te gebruiken als je sex zou hebben met je zwangere vrouw.

uiteindelijk is het je eigen beslissing, dat kan ik niet genoeg benadrukken: ik geef alleen maar door. maar er is geen medische consensus, of ook maar enig bewijs, of (voor zover ik weet, en ik heb het halve internet afgezocht) ook maar één voorbeeld dat het slikken van fina tijdens verwekking voor problemen zorgt. het staat ook niet in de bijsluiter. succes.

Laatst gewijzigd door minten; 23 december 2018 om 21:34
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2018, 21:27   #11
Slagharen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2018
Berichten: 25
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mp0 Bekijk bericht
Ik gebruik finasteride nu ook een jaar of 8 met pauzes ertussen (momenteel 31jaar oud). Mijn laatste tussen pauze is in mei geweest, tot oktober +- 5maanden helemaal niks gebruikt. Bewuste keuze, aangezien ik kinderwens heb, nu wordt er aangeraden om 6 maanden geen medicatie te gebruiken als je kinderen wil. Ik zou zeggen maak je niet gek, je kan gerust stoppen, natuurlijk verlies je haar, maar het is niet zo dat je van een NW1 naar een NW2 gaat in 6-8maanden.
Heb je iets gemerkt van haarverlies of het dunner worden van je haar?
Slagharen is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.