Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

 
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
Oud 10 juli 2013, 20:45   #1
Peter_
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 juli 2013
Berichten: 1
Question Niacinamide, panthenol, caffeine topical effectief of juist niet?

Hallo,

Sinds 3 maanden gebruik ik finasteride, maar helaas nog steeds erg veel last van haaruitval. Bij het douchen liggen toch steeds zo'n 50-60 haren op de grond, los van wat er al door het putje is gespoeld. Als shampoo gebruik ik 3x in de week 2% ketoconazol shampoo, ik heb het idee dat dat mijn hoofdhuid wel gevoelig en geirriteerd maakt.

Dan kom ik op het punt waarvan ik hoop dat iemand daar iets van weet. Ik zat er aan te denken om een tonic te maken om mijn hoofdhuid te kalmeren en hopelijk daarmee de haaruitval enigszins te verminderen. Ik wil een tonic maken met 5% panthenol, 4% niacinamide en 2% caffeine. Panthenol en niacinamide omdat dat je huid tot rust zou moeten kunnen brengen, en ja, haaruitval wordt voorzover ik weet verergert wanneer je huid chronisch is geirriteerd. En Caffeine, vanwege de (magere) studie uit duitsland (Jena) van de Alpecin kant.

Nu zit ik toch met vragen, panthenol is volgens mij prima, maar niacinamide stimuleert de aanmaak van NADPH wat een essentieel stofje is naast 5-a reductase voor de omvorming van Testosteron naar DHT. Dus kortom zou de haaruitval dan erger worden? Niacinamide zit wel in mijn gezichtscreme (4%) en ook in de producten van Alpecin, het lijkt allemaal tegenstrijdig. Niacinamide is fantastisch voor je huid, heeft een antioxidant en anti-inflammatoire werking, maar zou dan toch theoretisch de aanmaak van DHT stimuleren. Dus moet je het nou wel of niet gebruiken, en ik ben super tevreden met mijn gezichtscreme (geen scheerirritatie meer), maar daar zou ik dan ook mee moeten stoppen. Caffeine vind ik ook tegenstrijdig omdat in de studie in Duitsland het effect tegen testosteron haartuival beter werd bij lagere concentraties (0.001%/0.005%). Ook is Caffeine een antagonist van adenosine receptors, daar heb ik niet veel verstand van, maar adenosine zou juist haargroei stimuleren, als caffeine aan die receptoren bindt heb je dus een effect wat je niet wil.

Wat is jullie gedachte hierover, jullie zijn denk ik beter ingelezen in de effecten van deze stoffen bij haaruitval, ik weet alleen dat de stoffen op je gezichtshuid heel positief zijn, maar wat het op je hoofdhuid doet?
Peter_ is offline   Met citaat reageren
 

Labels
anti-inflammatoire, caffeine, panthenol, topical

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.