Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 31 augustus 2012, 18:15   #1
Lavender
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2012
Berichten: 23
Alopecia op school

Hallo allemaal, ik ben T, een jongen van 15 jaar. Eind februari liep ik door school (net mijn muts afgedaan) en toen zei iemand "eh... weet je dat je een grote kale plek op je hoofd hebt?". Ik dacht dat het een klein plekje was bij mijn kruin of zo, maar diegene zei toen dat het echt groot was. Ik deed maar wat haar naar achteren om het te bedekken en ging gewoon verder, en heb er verder niemand over gehoord. Ik er niet meer aan, tot begin maart.

Toen ik 's nachts in bed lag voelde ik wat raars op m'n hoofd. Ik ging met mijn hand naar achter en voelde iets kouds op mijn achterhoofd, net onder mijn kruin. Het was een kale plek ter grote van een twee euromunt. De volgende dagen, weken, maanden voelde ik me echt heel depressief en tot op de dag van vandaag weet niemand het want ik schaam me te diep om het aan iemand te vertellen of laten zien. Ik ben dus al ruim een half jaar niet naar de kapper geweest (ik zie er niet uit en schaam me) en probeer overal waar ik ben mijn haar naar achteren te doen om het te bedekken. Ik ben bang dat als ik op de fiets zit of door school loop dat anderen het zien...

Nog steeds zit ik vol onzekerheid, maar sinds eind juli/begin augustus voel ik dat er hele hele hele dunne haartjes groeien. Sommige zijn wit en heel zacht en kort, sommige zijn zwart en dun. Die haartjes zijn eigenlijk gewoon niet te zien als je met een spiegel kijkt. Ik heb wel het gevoel dat het teruggroeit (soms is dat gevoel weer helemaal weg) maar het gaat allemaal zo langzaam... Nu heb ik een paar vragen.

1) Vanaf het moment dat je merkt dat er dunne kleine haartjes teruggroeien, hoe lang duurt het dan voordat het de kale plek enigszins bedekt?

2) Moet ik shampoo blijven gebruiken of juist zo min mogelijk? Moet ik de kale plek ook zepen?

3) Welk voedsel moet je binnenkrijgen om sterke haren te krijgen? Ik slik al geruime tijd vitaminepillen.

Alvast heel erg bedankt!

T, 15 jaar
Lavender is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2012, 22:25   #2
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 716
Ga aub niet aan de medicaties of zo? Je bent 15 jaar en dit is natuurlijk ontzettend kut, maar goed misschien is er niks aan de hand. Ik raad je aan om samen met je moeder of vader naar de huisarts te gaan en om een verwijzing naar de dermatoloog vragen!! Meeste huisartsen hebben hier namelijk de ballen verstand van en zullen gauw zeggen dat het aan je voeding of dergelijke zit!

Laat je ouders de huisarts ompraten (mocht hij moeilijk doen) voor een verwijzing naar de dermatoloog. En daarna je probleem bij de dermatoloog voorleggen.
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2012, 22:33   #3
Jasperdje
Non-actief
 
Geregistreerd: 15 juli 2012
Berichten: 317
He ik ken iemand die heeft dat ook gehad, midden op haar kop een rondje. Ze was bij de huisarts geweest en die vertelde dat het door stress komt en ze had een tekorten aan bepaalde stoffen. Haar kale plekje groeide weer dicht! Dus wat memeber zegt; ff naar je huisarts gaan.
Jasperdje is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2012, 22:57   #4
Martijn
Moderator

 
Martijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 586
Geslacht:
Hoi T,

Welkom op HaarWeb. Dit klinkt als alopecia areata, dus heb je het juiste forum gevonden. Naar een huisarts en daarna naar een huidarts gaan is inderdaad wel handig, dan kunnen ze in ieder geval zekerheid geven over wat er aan de hand is. Als het alopecia areata is, kunnen ze alleen geen medicijn voorschijven waarvan ze zeker weten dat het helpt. Als bij jou uit zichzelf weer wat haartjes terugkomen, is er een grote kans dat het zichzelf weer hersteld.
Mijn advies: ga wel naar die doktoren toe, maar blijf gewoon verder lekker doen waar je zin in hebt. Met wassen etc hoef je de kale plek niet anders te behandelen dan de rest van je hoofdhuid.
O, nog een dingetje: laat je niet aanpraten dat het door de stress komt!

Groeten,
Martijn
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback
Martijn is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2012, 22:41   #5
Lavender
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2012
Berichten: 23
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik probeer ermee door te leven, ik denk dat het nu langzaam begint terug te groeien. Als ik goed met mijn vingertoppen voel, voel ik hele kleine haartjes die hopelijk snel dikker en langer worden. Heeft iemand enig idee hoe lang dit kan duren?
Lavender is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2012, 10:12   #6
Jasperdje
Non-actief
 
Geregistreerd: 15 juli 2012
Berichten: 317
Terug groeien gaat vrij langszaam, toch zou ik langs een dokter gaan jongen. Misschien heb je een gebrek ergens aan + voor de dokter is het handig te weten voor in de toekomst.

Ga er niet over stressen want dat kan het erger maken. Wees relaxed want veel gevallen groeien de haren gewoon terug en als jij haartjes daar voelt is het een positieve teken. Maar echt, maak een melding bij de dokter!
Jasperdje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 september 2012, 17:58   #7
Lavender
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2012
Berichten: 23
Ik denk dat ik binnenkort inderdaad toch maar naar de dokter ga. Ook al weet ik dat het alopecia is.

Ik heb nog wel een paar vragen. Ik heb zwart haar. Kan het kwaad om met zwart oogpotlood over die plek te gaan zodat het minder opvalt? Of is dat slecht voor het haar dat terugkomt? En hoe weet ik of de haartjes die nu langzaam doorkomen echte sterke haren worden en niet dons?
Lavender is offline   Met citaat reageren
Oud 5 september 2012, 18:12   #8
Jasperdje
Non-actief
 
Geregistreerd: 15 juli 2012
Berichten: 317
Over dat zwarte oogpotlood, geen idee. Met AA moet je echt naar de dokter, die kan je helpen om het misschien op latere leeftijd te voorkomen! En over de doorkomende haartjes; geef het even een paar maanden de tijd, duurt even voordat ze terug komen.

Maar echt, ga naar de dokter zsm. straks heb je een onderliggend probleem? kom op. :p
Jasperdje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2012, 15:40   #9
Martijn
Moderator

 
Martijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 586
Geslacht:
Hoi T,

Oogpotlood kan geen kwaad, weet ik uit ervaring (ook al heb ik het niet vaak op mn hoofd gehad).
Of de haartjes die nu doorkomen dons worden of echt haar.. daar kan ik (en ik denk niemand) een zinnig woord over zeggen. Als je ze nu echter voelt, kunnen het best echte haren worden.

@Jasper: alopecia areata (AA, pleksgewijze kaalheid) is iets heel anders dan alopecia androgenetica (AGA, mannelijke kaalheid), wil je deze alsjeblieft niet door elkaar halen? Omdat het zulke verschillende aandoeningen zijn, zijn het ook verschillende subfora op HaarWeb.
@Lavender/T: negeer alsjeblieft bovenstaande opmerking van Jasper :-)

Groeten,
Martijn
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback
Martijn is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2012, 16:19   #10
Jasperdje
Non-actief
 
Geregistreerd: 15 juli 2012
Berichten: 317
@Martijn wat heeft AGA met AA te maken? AA staat bekend door zijn uitval ivm met stress. Bij AGA kan het slechts misschien versnellen. Kom op man het staat letterlijk op alopecia-vereniging.nl beetje zinloos toch een welles/nietus discussie voeren;

Wetenschappelijk onderzoek;Alopecia areata
Wetenschappers gaan ervan uit dat alopecia areata (AA) de kop opsteekt bij de 'juiste' combinatie van enerzijds genetische aanleg en anderzijds omstandigheden die zich in iemands leven voordoen. Zij hebben vijf genen gevonden die een rol spelen bij het ontstaan van de aandoening.

Wikipedia
Alopecia areata kan tot uiting komen na een ingrijpende emotionele gebeurtenis of na een periode van verhoogde stress. Patiënten leggen zelf soms het verband met lichamelijke trauma’s, narcose of medicijngebruik.

AAPV.nl
Wat is de oorzaak van alopecia areata?

De precieze oorzaak van alopecia areata is onbekend. Wel is door wetenschappelijk onderzoek steeds meer bekend geworden over de ontstaanswijze van de ziekte. Alopecia areata gaat vaak gepaard met zogenoemde auto-immuunziekten zoals schildklieraandoeningen. Hierbij herkent het afweersysteem onderdelen van het eigen lichaam als vijand en gaat deze aanvallen. Alopecia areata zelf wordt ook wel een auto-immuunziekte genoemd, maar dit is wetenschappelijk nog niet bewezen. Wel heeft iemand met bijvoorbeeld eczeem of astma, een grotere kans dat de alopecia areata minder goed op behandeling reageert.

Dan is er nog een erfelijk aspect. Patiënten met alopecia areata hebben vaak (15-20 procent) één of meer familieleden die ook aan alopecia lijden. Ook komt bij patiënten met het syndroom van Down en bij patiënten met een allergische aanleg, alopecia areata vaker voor dan bij anderen.

Tenslotte spelen psychische factoren een rol. Opvallend vaak komt de alopecia areata tot uiting na een ingrijpende emotionele gebeurtenis of na een periode van verhoogde stress. Patiënten leggen zelf ook vaak het verband met lichamelijke trauma’s, narcose of medicijngebruik.

De erfelijke aanleg voor alopecia areata hoeft lang niet altijd tot ontwikkeling te komen. Een psychische oorzaak (stress) kan wel als ontsteker werken.

Alopecia Areata - Dermatology.About.com
Some studies show that emotional stress may also cause alopecia areata.

mayoclinic.com
Alopecia areata. A variety of factors are thought to cause alopecia areata, possibly including severe stress. With alopecia areata, white blood cells attack the hair follicle, stopping hair growth and making hair fall out.

Ja en meerdere sites die het claimen. Ik zeg ook 'Het kan' het hoeft dus niet zo te zijn. Ga naar je huisarts.

@Martijn ff een andere vraag gebruik jij minoxidil op je haarlijn?
Jasperdje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2012, 16:51   #11
Martijn
Moderator

 
Martijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 586
Geslacht:
Jasper, ik bedoel dat AA geen AGA is!
Jij zegt dat je AGA hebt en ik heb AA, dus ga hier niet de wijsneus uithangen over iets dat je niet hebt en alleen opgezocht hebt op internet!
Wat ik zeg over stress en AA (dus niet AGA!): stress hoeft niet de oorzaak te zijn van AA, dus laat je dat niet aanpraten. Wat ik wel heb gemerkt, is dat je van AA stress kunt krijgen (o.a. door dit soort berichten tikken!).
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback
Martijn is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2012, 17:54   #12
Jasperdje
Non-actief
 
Geregistreerd: 15 juli 2012
Berichten: 317
Het is allemaal gewoon klote. Maar snap goed het verschil tussen AA en AGA. Maar jouw mening is 'hoeft niet' is geen uitsluitsel. Zoals ik eerder heb vermeldt "Een vriendin van mij had ook AA gediagnostiseerd gekregen, had een rondje op haar hoofd. Doktor gaf aan dat het soort stress kwam. Zij moest wat supplementen nemen en proberen de stress te vermijden. Resultaat; het rondje groeide dicht. Helaas is dit niet altijd het geval.
Jasperdje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2012, 22:12   #13
Jasperdje
Non-actief
 
Geregistreerd: 15 juli 2012
Berichten: 317
Goed ik denk eigenlijk dat martijn het zowiezo beter zal weten! gr.
Jasperdje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2012, 09:16   #14
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
Lees de topics over vit D is. Het heeft bij mij geholpen en bij sommige anderen ook. Ik neem het nu al jaren. Je hebt er niets mee te verliezen en het kost niet veel. Neem gerust 2000iu vit D per dag gedurende twee maanden en zie wat het geeft. Gaat het weg (want dat duurt wel een paar weken voor je resultaat ziet) neem dan daarna 1000 iu vit D per dag als onderhoudsdosis. En indien je geen pillen vindt. Bij de apotheker verkopen ze D-Cure (ampullen van 25.000 iu om te drinken). Als je daarvan eentje per week neemt, heb je ook genoeg binnen. Na een maand, neem je eentje om de twee weken en na twee maanden eentje om de maand als onderhoudsdosis. Zonder het te weten, hebben de meeste mensen een tekort aan vit D en het kan alleszins geen kwaad om het te proberen. Als ik mijn bloed laat nemen, zit ik goed binnen de waardes wat mijn vit D betreft met de dosis die ik neem. Ik ben geen dokter maar spreek uit eigen ervaring.
skydirk is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2012, 09:21   #15
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jasperdje Bekijk bericht
Het is allemaal gewoon klote. Maar snap goed het verschil tussen AA en AGA. Maar jouw mening is 'hoeft niet' is geen uitsluitsel. Zoals ik eerder heb vermeldt "Een vriendin van mij had ook AA gediagnostiseerd gekregen, had een rondje op haar hoofd. Doktor gaf aan dat het soort stress kwam. Zij moest wat supplementen nemen en proberen de stress te vermijden. Resultaat; het rondje groeide dicht. Helaas is dit niet altijd het geval.
Stress is maar in zeer weinig gevallen één van de redenen. Voordat ik vit D nam, heb ik alle supplementen geprobeerd. Niks daarvan bracht verbetering. Enkel vit D of de zon in een warm land op mijn kale knikker deed mijn haar terugkomen. De zomerzon in Belgie was zelfs niet straf genoeg maar drie weken Afrika en ik kwam met al mijn haren terug. En dan zal dit ook maar helpen bij een aantal alopecia areata patienten zoals ik. Er zullen veel verschillende redenen zijn waarom iemand van deze aandoening last heeft. Bij sommigen verdwijnt het ook spontaan.

Laatst gewijzigd door skydirk; 7 september 2012 om 09:26
skydirk is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.