Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 juni 2002, 18:17   #1
rickie rick
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2002
Locatie: omgeving eindhoven
Berichten: 19
haaruitval wel degelijk door spanning!!!!

Dr. Boersma gelooft er niet in: haaruitval door langdurige spierspanning van de nek en de hoofdhuid maar hij verkoopt graag zijn pillen dus zal deze aardig ogende dermatoloog altijd zeggen dat je een erfelijke vorm van kaalheid hebt. Nu ben ik het ermee eens dat de meesten hier op het forum hun haren niet verliezen vanwege spanning of stress maar voor die enkelen die wel last hebben van spanning of stress hierbij het volgende verhaal van de Amerikaanse schrijfster Louise Hay:
Indien men langdurig spierspanning heeft in de nek en deze pijn trekt via de kruin over het hoofd tot achter je ogen kan dit leiden tot haaruitval. De doorbloeding en voeding kan zelfs zo slecht worden dat de haren nooit en te nimmer meer terugkomen.(deze woorden zijn niet letterlijk overgenomen van de schrijfster maar de strekking is hetzelfde. Ik ben zelf een dertigjarige jongeman en heb al jaren spierspanning in mijn nek,schouder en hoofdhuid en ben in de afgelopen acht jaar daardoor veel haar verloren. Louise Hay heeft mijn eigen gedachten, die ik al over mezelf had, bevestigd. Ik gebruik wel 1 mg finasteride per dag en gelukkig krijg ik het ook vergoedt via mijn zorgverzekering zodat ik geen financiele nadelen heb mocht finasteride op lange termijn niet helpen en het verhaal van Louise Hay waar zijn. Groeten, Rickie Rick!!!
rickie rick is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2002, 14:32   #2
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Psychische oorzaken kaalheid.

Hoi Rickie Rick,

Het is een feit dat veel ziektes een erfelijke factor hebben. Kijk bijv. naar borstkanker bij vrouwen. Door mijn eigen ervaringen en de ervaringen van veel zieke mensen die ik ken, ben ik er echter van OVERTUIGD dat JIJZELF de belangrijkste factor in het gehele proces bent. Ik geloof dat een ziekte een SYMPTOOM is. Je lichaam geeft een signaal af dat er iets niet goed is. En vaak (niet altijd!) zit dat 'iets' in je denkgeest c.q. de manier waarop je met jezelf omgaat. Echter, de reguliere geneeskunde houdt zich (vooral in het Westen) voornamelijk bezig met symptoombestijding en kijkt niet naar de achterliggende oorzaken van een ziekte. 'Borstkanker? O, dan snijden we toch een deel van uw lichaam af en kunt u weer naar huis, mevrouw.....'. Right. Er wordt niet of nauwelijks gekeken naar de psychische oorzaken van borstkanker. Zeker, erfelijkheid speelt ook een rol, maar in mijn ogen zeker NIET de grootste. De grootste rol speel je Zelf. 'U bent depressief? Oooo.... hier dan geef ik u deze nieuwe SuperrrPil (tm) mee, zodat u minder depressief zult zijn en er hopelijk ook weer snel vanaf komt!' Ipv de depressie te ONDERDRUKKEN (feitelijk de werking van veel medicijnen), zou je ook eens iets met je GEVOEL kunnen gaan doen.

Een pil is nooit de oplossing. Althans, niet in mijn ogen.

Hoe cru het ook klinkt, maar ik geloof er persoonlijk niet in dat er ooit een pil gaat komen waardoor wij voor altijd verlost zijn van haaruitval. Het is en blijft symptoombestrijding. Maar de commercie maakt heel handig gebruik (lees: misbruik) van alle wanhopige lotgenoten die kampen met haaruitval. Veel mensen hopen er -heel begrijpelijk- met een pilletje vanaf te komen.

Ookal speelt erfelijkheid een rol: ik ben ervan overtuigd dat er ook andere factoren (kunnen) meespelen, waaronder inderdaad: stress. Lees bijv. eens de threads in de Trichotillomanie-rubriek erop na. Je ziet bij heel veel TTM-lotgenoten dat zij zichzelf ONTKRACHTEN. Als je kijkt naar de zienswijze van Louise Hay en soortgelijke schrijf(st)ers, dan worden haren bijv. vaak geassocieerd met KRACHT. TTM-ers ont-krachten zichzelf letterlijk en figuurlijk door hun eigen haren uit te trekken.

Ik ben ervan overtuigd dat je deze zienswijze ook kunt toepassen op mannelijke kaalheid. Wat overigens niet wil zeggen dat iedereen die kaal wordt in hetzelfde hokje geplaatst moet worden: kaal worden op je 40ste is heel normaal, nietwaar? Maar goed, je haren uittrekken (TTM) is dat NIET en kaal worden op je 15-de is dat ook NIET!

Haren staan voor KRACHT. Voor leven. Ik sta 100% achter de mening van Louise Hay die stelt dat er de volgende -mogelijke- oorzaken aan kaalheid ten grondslag liggen:

Problem: Baldness
Probable Cause: Fear. Tension. Trying to control everything. Not trusting the process of life.

Dit is dus puur psychisch bekeken: los van erfelijkheid en dergelijke. 'Tension' (spanning/stress) staat er dus inderdaad ook bij, zoals jij al zei.
Ik ben zelf ook een dertigjarige jongeman en werd al op vroegtijdige leeftijd kaal. Ik vond het verschrikkelijk en ben op zoek gegaan naar een oplossing in de vorm van medicijnen, in mijn geval Minoxidil. Het hielp niets. Na al die jaren ben ik er zelf echter van overtuigd geraakt dat psychische factoren een grote rol hebben gespeeld in het onstaan van mijn vroegtijdige mannelijke kaalheid. Deze factoren spelen nog steeds een rol, aangezien ik nog steeds kaal ben. De psychische factoren bij mij komen precies overeen met wat Louise Hay beschrijft.

Als je beseft dat jij ZELF een factor bent in het ontstaan van een ziekte in je lichaam, dan ben jij ook ZELF in staat deze ziekte te genezen. Dit besef alleen al maakt je een stuk krachtiger.

Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2002, 01:40   #3
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Wink

Hoi Grover!
Klopt klopt klopt!!!
'Elke kwaal heeft zijn verhaal' en geen enkele pil kan de kracht bieden waarvan ons eigen denkpatroon meester is!
Bolleke.
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 3 juli 2002, 20:04   #4
sjef
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 mei 2002
Berichten: 72
Klopt!

Grover,

Beter had ik het niet uit kunnen leggen. ik geloof niet dat het de bedoeling is dat wij kaal worden, puur natuur gezien. Ik ben ervan overtuigd dat de huidige oorzaak, de erfelijke dus, zoals deze nu wordt beschreven weer een andere oorsprong heeft. Ik herken heel veel in je verhaal.

Probable Cause: Fear. Tension. Trying to control everything. Not trusting the process of life.

Dit is zeer herkenbaar voor mij. Stress zal onze mannelijke hormoon huishouding waarschijnlijk beinvloeden. Indien dit de absolute oorzaak zou zijn dan ben ik schuldig! Maar hoe kom kom je er van af???

Misschien mensen met tips?
sjef is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2002, 03:42   #5
Rocco
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 november 2001
Berichten: 459
Hoi allemaal

Mentale problemen kun je door postitief te denken, door positiever te leven enzo oplossen.

Maar lichamelijke problemen kun je hiermee niet (99% van de gevallen) stoppen. Kaalheid is een erfelijk, lichamelijk proces. Kaalheid is niets meer en niets minder dan het gevoelig zijn van haarwortels voor DHT. DHT is niet de boosdoener , maar de GEVOELIGHEID voor DHT is de boosdoener. Mensen worden BOVENOP hun hoofd kaal en niet rondom. Dit is te verklaren omdat de bovenkant van je hoofd vanuit je buik wordt opgetrokken en de zij en achterkant van je hoofd vanaf je rug, tijdens de embryonale ontwikkeling in de baarmoeder. Dit is nog een paar stappen dieper te verklaren maar ik ben helaas geen allesweter

Als je niet eet...hoe positief of hoe dan ook je gaat denken, dan sterf je toch uiteindelijk van de honger , dus je MOET wel eten. Zo is het met de kalingsproces ook, doe je niets TASTBAARS ( pil slikken, creme smeren enz.) dan wordt je kaal. NIETS HELPT TEGEN MANNELIJKE VORM VAN KAALHEID BEHALVE ELIMINATIE VAN DHT ( momenteel bekeken, afhankelijk van technologie )

Vrienden, als je wat voor je kaalheid wil doen, dan heb je maar 2 echte keuzes...Snij je ballen eraf of block je DHT (fina).

O ja Grover

Citaat:
Een pil is nooit de oplossing.

Althans, niet in mijn ogen.Hoe cru het ook klinkt, maar ik geloof er persoonlijk niet in dat er ooit een pil gaat komen waardoor wij voor altijd verlost zijn van haaruitval. Het is en blijft symptoombestrijding. Maar de commercie maakt heel handig gebruik (lees: misbruik) van alle wanhopige lotgenoten die kampen met haaruitval. Veel mensen hopen er -heel begrijpelijk- met een pilletje vanaf te komen.
Die pil is op komst. Binnen enkele jaren zetten ze alle verantwoordelijke genen op kaart en dan is het middel nabij. Maar zometeen heb je Duta, deze stopt je kalingsproces voor 99,9 %. Tja, wat wil je nog meer als je haren je liever zijn dan alle bijwerkingen ( mochten ze uberhaupt wel hinderlijk zijn )


Groetjes
Rocco is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2002, 19:54   #6
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Re: Hoi allemaal

Citaat:
Originally posted by Rocco
Mentale problemen kun je door postitief te denken, door positiever te leven enzo oplossen.
Hoi Rocco,

Ja, je gedachten óver jezelf hebben veel invloed op van alles.

Citaat:
Maar lichamelijke problemen kun je hiermee niet (99% van de gevallen) stoppen. Kaalheid is een erfelijk, lichamelijk proces. Kaalheid is niets meer en niets minder dan het gevoelig zijn van haarwortels voor DHT. DHT is niet de boosdoener , maar de GEVOELIGHEID voor DHT is de boosdoener. Mensen worden BOVENOP hun hoofd kaal en niet rondom. Dit is te verklaren omdat de bovenkant van je hoofd vanuit je buik wordt opgetrokken en de zij en achterkant van je hoofd vanaf je rug, tijdens de embryonale ontwikkeling in de baarmoeder. Dit is nog een paar stappen dieper te verklaren maar ik ben helaas geen allesweter
. Nee, dat is geloof ik niemand...

Maarrrrr....ik heb zelf een iets andere zienswijze. Lichamelijke problemen kun je nl. wel dégelijk beïnvloeden door de manier waarop je met jezelf omspringt. Als je nl. beseft dat veel (dus niet ALLE) lichamelijke storingen JUIST verzoorzaakt worden door mentale oorzaken....dan is het zelfs logisch dat àls je de psyche aanpakt, dit positieve gevolgen heeft c.q. kàn hebben voor je lichaam. Uiteraard speelt erfelijkheid bij veel ziektes een grote rol: daar heb je helemaal gelijk in. Echter, dat wil NIET zeggen dat je 'omdat het in de familie zit' je er ZELF géén invloed op zou kunnen uitoefenen......

Kanker bijv. kàn ook erfelijk zijn....en ook daarbij kùnnen psychische oorzaken zeer zeker meespelen, náást deze erfelijke factor.

Citaat:
Als je niet eet...hoe positief of hoe dan ook je gaat denken, dan sterf je toch uiteindelijk van de honger , dus je MOET wel eten.
Ja. Correct. Maar dit is hetzelfde als Bert en Ernie met elkaar vergelijken..... Appels en peren vergelijken. Besef dat het NIET 'normaal' is om op je 17e al kaal te worden....dit is heel wat anders dan het feit dat je lichaam simpelweg voedsel nodig heeft om te kunnen leven. Je lichaam heeft simpelweg ZORG nodig. Punt is alleen dat niet alléén je Lichaam zorg nodig heeft. JijZELF nl. ook.

Citaat:
Zo is het met de kalingsproces ook, doe je niets TASTBAARS ( pil slikken, creme smeren enz.) dan wordt je kaal.
Een pil slikken is -logischerwijze- hetgeen de meeste mensen voor zullen kiezen. Waaronder ikzelf, overigens: ik heb Minoxidil in eerste instantie een tijd gebruikt. Ik ben van mening dat het simpelweg SYMPTOOMBESTRIJDING blijft. Als je nl. stopt met die medicijnen, dan is de kans groot dat het kalingsproces weer terugkomt c.q. zich doorzet. Maw: het pakt de OORZAAK niet aan. En die IS er wèl.

Citaat:
NIETS HELPT TEGEN MANNELIJKE VORM VAN KAALHEID BEHALVE ELIMINATIE VAN DHT ( momenteel bekeken, afhankelijk van technologie )
Medisch bekeken heb je wellicht gelijk.

Citaat:
Vrienden, als je wat voor je kaalheid wil doen, dan heb je maar 2 echte keuzes...Snij je ballen eraf of block je DHT (fina).
Uhhh...die eerste optie heeft niet mijn persoonlijke voorkeur geloof ik......

Citaat:
Die pil is op komst. Binnen enkele jaren zetten ze alle verantwoordelijke genen op kaart en dan is het middel nabij.
Ik ben ervan overtuigd dat dit NOOIT zal gebeuren. Een pil is nl. bijna NOOIT de uiteindelijke oplossing. Van wat dan ook.....

Citaat:
Maar zometeen heb je Duta, deze stopt je kalingsproces voor 99,9 %. Tja, wat wil je nog meer als je haren je liever zijn dan alle bijwerkingen ( mochten ze uberhaupt wel hinderlijk zijn )
Zeker! Ik begrijp als geen ander wat het is om geleidelijk aan steeds kaler te worden..... ik was zelf nl. 17 toen het al begon. Echt, mijn leven stortte min of meer in....ik vond mijzelf afschuwelijk lelijk met de steeds verder oprukkende kaalheid. Ik was al onzeker over mijzelf en werd hierdoor natuurlijk nòg onzekerder. Al eerste heb ik Minoxidil geprobeert, want uiteraard wilde ik ALLES aangrijpen om er maar vanaf te komen: dat zou iedereen doen als je haren je lief zijn, zoals jij al terecht aangeeft. Helaas hielp het niets bij me. Ik ben ernu voor mijzelf achter waarom dat zo is.

Maar goed, de oorzaken en keuzes voor een oplossing ligt voor iedereen anders en ik ben blij dat ik hier in deze discussiegroep over kan discusiëren.

Ik hoop dat het medicijn waar jij voor kiest (of gaat kiezen) bij je aanslaat! Succes toegewenst,

Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2002, 12:48   #7
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Re: haaruitval wel degelijk door spanning!!!!

Citaat:
Originally posted by rickie rick
Dr. Boersma gelooft er niet in: haaruitval door langdurige spierspanning van de nek en de hoofdhuid maar hij verkoopt graag zijn pillen dus zal deze aardig ogende dermatoloog altijd zeggen dat je een erfelijke vorm van kaalheid hebt....
Hee Rick,

Heb je dit al gelezen? :

-------------------------------------------
Stress veroorzaakt soms haaruitval

Duitse onderzoekers van de Vrije Universiteit Berlijn hebben ontdekt dat een bepaald stresshormoon, corticotropin-releasing hormone of CRH, een belangrijke invloed heeft op de functie van de talgkliertjes die talg produceren. Tijdens angst en depressie wordt CRH meer aangemaakt. Het aantal CRH-receptoren in de huid blijkt ook nog eens afhankelijk van de hormonen testosteron en groeihormoon. En daarmee is een verband tussen CRH en het mannelijke type van haarverlies volgens de onderzoekers meer dan voldoende verklaard.
Het Duits onderzoek keek naar de invloed van CRH op de talgklieren in het laboratorium. Onderzoek moet nog worden herhaald bij levende proefpersonen om definitieve conclusies te kunnen trekken. Dan kan er een behandeling worden uitgedacht waarmee de invloed van CRH onderdruk wordt. Tot dan toe blijft het goed om zelf na te gaan hoe stress verlicht kan worden als haaruitval meer dan 'normaal' voorkomt.

(Bron: Proceedings of the National Academy of Sciences, mei 2002)
Gevonden op: http://www.psycholoog.net/2002/05/26



-------------------------------------------

Dit bevestigt dus wat jij (en Louise Hay) zegt.

Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2002, 14:35   #8
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Re: Klopt!

Citaat:
Originally posted by pierre
Grover,

Beter had ik het niet uit kunnen leggen. ik geloof niet dat het de bedoeling is dat wij kaal worden, puur natuur gezien.
Van dit laatste ben ik ook steeds meer overtuigd.

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat de huidige oorzaak, de erfelijke dus, zoals deze nu wordt beschreven weer een andere oorsprong heeft.
Wat bedoel je hier precies mee?

Citaat:
Probable Cause: Fear. Tension. Trying to control everything. Not trusting the process of life.

Dit is zeer herkenbaar voor mij. Stress zal onze mannelijke hormoon huishouding waarschijnlijk beinvloeden. Indien dit de absolute oorzaak zou zijn dan ben ik schuldig! Maar hoe kom kom je er van af???
Stress beïnvloed zeer zeker je hormoonhuishouding. Het is dus belangrijk om die oorzaken van die stress aan te pakken. Er zijn de nodige therapiën c.q. handelingen die je rust kunnen geven, waaronder:

Meditatie, Yoga, enz.

Stress in één van de HOOFDoorzaken van véél ziektes, dus dit aanpakken kan zéker geen kwaad.

Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2002, 18:02   #9
Savior
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2001
Berichten: 24
Ooit wel eens een docu op discovery gezien over indianenstammen, eskimo's of andere volken die dicht bij de natuur leven? Ook gezien dat iedereen, maar dan ook iedereen getooid is met een dikke bos haar. 1+1 is 2.
__________________
Never give up
Savior is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.