Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 7 juni 2006, 05:34   #31
Annewil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2005
Berichten: 107
Ja Peesje,

ik herken veel in wat je zegt, niet zozeer de stomme reacties, (hoewel, een enkele keer wel van mijn cliënten helaas, maar ja, die weten het niet handiger aan te pakken, denk ik dan; ik zie dat meer als uitproberen - ik werk in de maatschappelijke opvang, dus met mensen die verslaafd zijn aan drugs en dakloos), wel de overwegingen van "moet ik nou wat zeggen of niet?".

Laatst vroegen (mij minder bekende) collega's (van een andere vestiging) me op een trainingsweekend of ik nou kaal ben omdat ik ervoor kies... Ik heb hen toen uitgelegd dat AA een vreemd soort ziekte is, een handicap. Eén collega zei toen: "O, dat wist ik niet, ik dacht dat je ervoor gekozen had om je haar af te scheren, want je hebt zo'n mooi hoofd zo!" Dat is dan ook wel weer apart he? Ik moest er wel om lachen en ik zei: "Sja, misschien heb jij ook wel zo'n mooi hoofd, maar dat kunnen wij niet zien onder al dat haar!"

Dat niemand iets vraagt of zegt, dat iedereen mijn aparte uiterlijk negeert, dat kom ik heel vaak tegen. Op datzelfde trainingsweekend moesten we twee aan twee tegenover elkaar gaan zitten en elkaar vertellen wat ons opviel aan de ander. Nou niemand vertelde me dus dat het opviel dat ik geen haar heb..... dat geeft dan wel weer te denken he? Ik moest er inwendig wel om lachen. Want natuurlijk valt het op dat ik kaal ben..... tussen 14 mensen die wel haar hebben.... Kennelijk is dat dus toch een taboe.

In een ander topic heb ik al neergezet dat ik me er meestal niet onzeker over voel. Juist omdat ik toch veel medewerking en ondersteuning vind op mijn werk en in mijn vriendenkring. Meestal voel ik me niet onzeker.... maar bij het vooruitzicht van een nieuwe pasfoto dus weer wel. AA universalis is toch een handicap, mèt of zonder haarwerk!

Annewil
Annewil is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2006, 10:28   #32
starsailor
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 juni 2006
Berichten: 8
Hallo,

mijn naam is Eva en ik ben 32. Sinds één jaar heb ik AA. In het voorjaar van vorig jaar werd er in mijn borst een knobbeltje ontdekt dat achteraf goedaardig bleek te zijn. Ongeveer op hetzelfde moment ben ik gestopt met de pil (omwille van dat knobbeltje). Twee maanden later ontdekte ik mijn eerste kale plek, op mijn kruin. Of het nu van de stress of van het stoppen met de pil is gekomen, daar ben ik nog niet uit. Enkele weken had ik er al een tweede achter mij oor, ongeveer 7x4 cm. Op die laatste staan intussen terug veel donshaartjes, hoewel ze nog lang niet is dichtgegroeid. Die op mijn kruin (heel zichtbaar) is nog steeds even kaal, op één pluk lang spierwit haar na die in het midden van de plek staat, echt geen gezicht... Aan de zijkanten van die plek heb ik sinds kort korte haartjes staan van +- 1cm maar in het midden komt er niets.
Als ik mijn haar vastdraag zie je er niets van maar ik ben mij er toch voortdurend van bewust. Ik heb intussen een hekel gekregen aan naar de kapper gaan, je bent dan precies de attractie van de dag.
Mijn moeder heeft rond haar 35e ook AA gehad en dat is na 2 jaar volledig weggegaan. Ik hoop dus maar dat dat bij mij ook zal zijn...

Laatst gewijzigd door starsailor; 7 juni 2006 om 12:41
starsailor is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2006, 12:21   #33
loutjepetoetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Lier (B)
Berichten: 17
Hey Eva,

Ik ben er zeker van dat het stoppen met diane niet de oorzaak is van AA maar aangezien dit wel soms als geneesmiddel gegeven wordt bij AA, heeft het stoppen met die pil de haaruitval gewoon versnelt.
Zo was het allesinds bij mij. Ik was met mijn eerste plekje naar de huisarts gegaan en die raade mij aan om direkt te stoppen met de pil.
2 weken later ben ik zelf naar de dermatologe gestapt en die heeft mij direkt terug diane voorgeschreven.

Ik heb mijn haar zelf geknipt als ik op het punt stond "alles afscheren of niet".
Ik heb het dan kortgeknipt tot onder mijn oren. was geen zicht want ik had enkel nog wat haar achter mijn oren .
2 jaar een sjaaltje gedragen en toen alles zo goed als terug ingegroeid was terug alles op 1 lengte (zelf) geknipt. een caré-ke. en sjaaltje terug in de kast.
ik zou het lef niet hebben om naar de kapper te gaan (nu zelfs niet) Ik heb dus (momenteel) lang haar met hier en daar korte plukjes. (heb regelmatig een terugval maar het blijft bij plekjes van 2 op 3 cm ongeveer (dus camoufleerbaar) en met de rest van mijn haar kan ik veel bedekken.

groetjes
loutjepetoetje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voeding, vitamines & kruiden idoena Overige (haar)discussies - Algemeen 235 28 juli 2009 19:09
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 19:50
boek bolleke Boeken en artikelen 40 15 januari 2003 23:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.