Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 september 2020, 23:35   #1
Myk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Suppelementen en sporten en voeding

Beste allen,

Ik vroeg me af of jullie supplementen gebruiken en sporten. Ik vroeg me ook af of jullie het idee hebben of sporten en het gebruik van supplementen haaruitval bevorderen. Je leest uiteraard overal dat het bevorderend is voor haargroei maar ik heb er een beetje me twijfels bij.

Ik doe aan fitness en heb onlangs 4 weken pauze ervan genomen. In deze periode had ik wel haaruitval maar in mindere mate.

Ik ben nu zo een weekje weer gestart en heb gemerkt dat me haaruitval weer toeneemt. Het kan ook aan iets anders liggen.... maar zou ik zo 123 niet kunnen opnoemen.

Ik gebruik ook supplementen voor herstel. Ik gebruik een natuurlijke multi vitamine, een pre workout voor de training en amino pillen voor herstel.

Nu is het zo dat vorig jaar bij mij een overschot aan vitamine b12 en b6 is ontdekt. Dit kwam mede dankzij een te hoog gedoseerde multi en ik eet daarnaast veel dierlijke eiwitten en zuivel. In deze producten komen van van nature veel vitamine b voor. Mijn dermatoloog destijds zei dat mijn haaruitval voor een groot deel hier aan te wijten viel.

Vroeg me af wat jullie visie hierop is en of jullie misschien ook zoiets hebben meegemaakt
Myk is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2020, 23:54   #2
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
We moeten onderscheid maken tussen mensen met AGA gevoeligheid en geen gevoeligheid. Aangezien de haarzakjes al gevoelig zijn voor DHT zal elke verhoging hiervan invloed hebben op het haarverlies. Ik heb zelf ook gemerkt dat ik na een tijdje krachtsporten een negatief effect zag op mijn haarlijn (en wellicht achter de haarlijn ook natuurlijk). Toen gestopt met krachtsporten en na een tijdje herstelde mijn haarlijn weer. Dus uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik het vermoeden heb dat krachtsporten voor sommigen niet een leuk effect heeft wat haarverlies betreft... hoe gevoelig je hiervoor bent verschilt ook van persoon tot persoon.... normale supplementen (vitaminen) zullen niet een negatief effect hebben, creatine indirect wel en anabolen helemaal.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2020, 00:02   #3
Myk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
We moeten onderscheid maken tussen mensen met AGA gevoeligheid en geen gevoeligheid. Aangezien de haarzakjes al gevoelig zijn voor DHT zal elke verhoging hiervan invloed hebben op het haarverlies. Ik heb zelf ook gemerkt dat ik na een tijdje krachtsporten een negatief effect zag op mijn haarlijn (en wellicht achter de haarlijn ook natuurlijk). Toen gestopt met krachtsporten en na een tijdje herstelde mijn haarlijn weer. Dus uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik het vermoeden heb dat krachtsporten voor sommigen niet een leuk effect heeft wat haarverlies betreft... hoe gevoelig je hiervoor bent verschilt ook van persoon tot persoon.... normale supplementen (vitaminen) zullen niet een negatief effect hebben, creatine indirect wel en anabolen helemaal.

Hey thx voor je berichtje

Ik snap je gedeelte niet waarbij je aangeeft dat als je dht gevoeligheid hebt dan zal elke verhoging hiervan invloed hebben. Verhoogt krachtsport dht dan?
Myk is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2020, 00:21   #4
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Yep, meer testeron = meer DHT
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2020, 09:09   #5
Myk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Yep, meer testeron = meer DHT
Klinkt eigenlijk wel logisch ja.

Alleen in mijn geval denk ik dat 1 week trainen geen invloed zal hebben op testo gehalte.

Wat ik ook begrepen heb is dat je bij krachttraining stress aan het lichaam geeft, oftewel oxidatieve stress.
Het lichaam maakt tijdens sporten o.a. adrenaline, cortisol en melkzuur aan. Ik heb begrepen dat deze stoffen dan ook in het haarzakje terecht komen wat uiteraard niet bevordelijk is. Je lichaam ziet het sporten daarnaast als een soort pijnprikkel en compenseert dan wel weer door vermeerderde aanmaak van endorfine.

Een ander theorie is dat door sporten je talgproductie wordt verhoogt en hierdoor sneller verstopte porien kan krijgen

Weet er iemand toevallig of aminos invloed kunnen hebben op hormoonlevels?

Zucht......
Myk is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2020, 20:57   #6
Hopsaflopsa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2016
Berichten: 101
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myk Bekijk bericht
Weet er iemand toevallig of aminos invloed kunnen hebben op hormoonlevels?
Aminozuren(sommige) kunnen je testosteron verhogen. Dat is ook de bedoeling om meer spiermassa te kweken. Alleen als je overgevoelige haartjes hebt dan is dat weer niet zo geweldig voor je haar. Je hebt met meer testosteron meer DHT maar als je AGA hebt zijn je haren ook gevoelig voor testosteron. Weliswaar in veel mindere mate maar toch...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myk Bekijk bericht
Het lichaam maakt tijdens sporten o.a. adrenaline, cortisol en melkzuur aan. Ik heb begrepen dat deze stoffen dan ook in het haarzakje terecht komen wat uiteraard niet bevordelijk is. Je lichaam ziet het sporten daarnaast als een soort pijnprikkel en compenseert dan wel weer door vermeerderde aanmaak van endorfine.
Je hebt het eigenlijk over stress. Tijdens het sporten is dat geen probleem. Die zgn stresshormonen nemen na het sporten ook meteen weer af. Bij grote inspanning kunnen je spieren i.d.d. verzuren. Maar dat melkzuur komt niet in de hoofdhuid terecht. Echter bij stress maak je continu stresshormonen aan die dan wel in de hoofdhuid terecht komen en daar voor melkzuur kunnen zorgen wat weer slecht voor je haren is.
__________________


Laatst gewijzigd door Hopsaflopsa; 4 september 2020 om 21:37
Hopsaflopsa is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2020, 20:46   #7
RogerStone
HaarWeb lid
 
RogerStone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2020
Berichten: 61
Geslacht:
Wordt weer overdreven hè Je testosterone stijgt ook als je in de zon loopt omdat je D3 aanmaakt, meer D3 = hogere testosterone. Ga je nu de rest van je leven de zon ontwijken?
RogerStone is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.