Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Overige (haar)discussies > Van alles en nog wat...

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 11 juni 2006, 02:28   #106
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grover
Wat vind je dan van dit inzicht: 'de externe wereld om jouw heen is de spiegel van jouw innerlijk'?

Niet alleen is je eigen lichaam een spiegel van je innerlijk, óók de wereld om jouw heen is een spiegel. Als jij jezelf een slachtoffer/minderwaardig vind, zul je dit hoe dan ook gespiegeld zien (terecht of onterecht) in de mensen waarmee jij in aanraking komt. Als jij als vrouw (of man) de geestelijke overtuiging hebt dat je niks waard bent, zul je mensen op je pad tegenkomen die die overtuiging op jouw terug projecteren. Als jij geestelijk (bewust of onbewust) met blokkades/pijnpunten zit, zul je mensen tegenkomen die precies die pijnpunten (bedoeld of onbedoeld) bij je aan zullen raken.

Wat doe je dan? Aan jouw de keuze. Óf je kiest ervoor in de zo vertrouwde en 'veilige' slachtofferrol te blijven hangen, of je kunt er voor kiezen om te kijken naar jouw binnenwereld, i.p.v. de externe buitenwereld de schuld te geven van het feit dat je je zo gekwetst voelt. Natuurlijk mag/moet je de buitenwereld er op wijzen dat je je gekwetst voelt door hun gedrag! Maar i.p.v. het daar op te houden, zou je kunnen gaan kijken wat hún gedrag over jouzelf zegt...

Waarom voel je je zo geslachtofferd door iemand? Waarom voel je je zo onrechtvaardig behandeld door iemand? Waarom kom je keer op keer een partner tegen die je bedriegt? Omdat je keer-op-keer een spiegel wordt voorgehouden...

Je zult niet meer geslachtofferd worden als je stopt jezelf te zien als een slachtoffer. Je zult niet meer onrechtvaardig behandeld worden als je stopt met jezelf onrechtvaardig te behandelen. Je zult niet meer bedrogen worden als je stopt met het bedriegen van jezelf...

In dit licht bezien is de werkelijkheid om ons heen dus een creatie van onze eigen geest.

Het belang van onze denkgeest in het creëren van onze eigen werkelijkheid wordt briljant uitgebeeld in - daar ga ik weer - De Films Der Films : The Matrix (deel1).

De lepelbuig-scene.

Spoon Boy: Do not try and bend the spoon. That's impossible. Instead…only try to realise the truth.
Neo: What truth?
Spoon Boy: There's no spoon.
Neo: There is no spoon?
Spoon Boy: Then you’ll see, that it is not the spoon that bends, it is only yourself.
Grover, waar is dit hele verhaal voor nodig? De Matrix is een film. Net zo goed als Rocky IV een film is.

Je blijft maar zeggen dat je omgeving een creatie of spiegel is van de geest, maar als ik een paal zie of een muur dan is dit niet slechts een creatie van mijn geest. Want als ik mijn hand er tegen houd gaat deze er niet door heen. Het is dus niet enkel mijn geest. Als ik besluit mijn hoofd er tegen te slaan met de woorden "goede man, deze muur is slechts een weerspiegeling van mijn geest, hij zal mij geen pijn doen." en ik besluit mijn hoofd er tegen te slaan, dan zal deze "weerspiegeling van mijn geest" niet ineens weggaan.

Ik snap niet echt waar je naartoe wilt met je bovenstaande verhaal. Iedereen weet dat je je omgeving op een andere manier beinvloed als je vrolijk rechtop gaat lopen en tegen iedereen aardig doet en ze vriendelijk aankijkt dan dat wanneer je met een gebogen hoofd iedereen verrot gaat schelden. Niets nieuws onder de zon. Ik vind je betoog daarom ook vreemd, omdat we het daar helemaal niet over hadden. We hadden het er over dat onder andere jij, wielfried, evaatje en karin () het er over hadden dat je zaken als haaruitval kan omkeren door je geest anders in te stellen. En als wij dan vragen hoe je daar op komt, hoe dat werkt en meer van dit soort zinnige en logische vragen krijgen we keer op keer ellenlange betogen over vage zaken met hierin zoveel mogelijk onbekende woorden. En nu weer! DHTKiller, Haarmannetje en ik ook stellen gewone logische vragen en dan weer dit! Ik begin nu een klein beetje kriegel te worden. Je zegt dat je met respect behandeld wilt worden. Prima, terecht. Behandel ons ook alstjeblieft met respect door gewoon een gewone simpele vraag duidelijk en helder te beantwoorden. Dank je wel.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 09:09   #107
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ik vrees dat het onbegonnen zaak is om ook maar het geringste zinnige woord uit het toestenbord van Grover te mogen verwachten. De beste man komt simpelweg niet to the point. Eerder in dit topic zei hij honend dat geduld een schone zaak is, maar wat mij betreft begrijpt Grover er zelf ook niet veel van en probeert hij middels een arrogante houding zijn gebrek aan kennis te verhullen. Jammer hoor.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 10:04   #108
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grover
Wat vind je dan van dit inzicht: 'de externe wereld om jouw heen is de spiegel van jouw innerlijk'?

Niet alleen is je eigen lichaam een spiegel van je innerlijk, óók de wereld om jouw heen is een spiegel. Als jij jezelf een slachtoffer/minderwaardig vind, zul je dit hoe dan ook gespiegeld zien (terecht of onterecht) in de mensen waarmee jij in aanraking komt. Als jij als vrouw (of man) de geestelijke overtuiging hebt dat je niks waard bent, zul je mensen op je pad tegenkomen die die overtuiging op jouw terug projecteren. Als jij geestelijk (bewust of onbewust) met blokkades/pijnpunten zit, zul je mensen tegenkomen die precies die pijnpunten (bedoeld of onbedoeld) bij je aan zullen raken.

Wat doe je dan? Aan jouw de keuze. Óf je kiest ervoor in de zo vertrouwde en 'veilige' slachtofferrol te blijven hangen, of je kunt er voor kiezen om te kijken naar jouw binnenwereld, i.p.v. de externe buitenwereld de schuld te geven van het feit dat je je zo gekwetst voelt. Natuurlijk mag/moet je de buitenwereld er op wijzen dat je je gekwetst voelt door hun gedrag! Maar i.p.v. het daar op te houden, zou je kunnen gaan kijken wat hún gedrag over jouzelf zegt...

Waarom voel je je zo geslachtofferd door iemand? Waarom voel je je zo onrechtvaardig behandeld door iemand? Waarom kom je keer op keer een partner tegen die je bedriegt? Omdat je keer-op-keer een spiegel wordt voorgehouden...

Je zult niet meer geslachtofferd worden als je stopt jezelf te zien als een slachtoffer. Je zult niet meer onrechtvaardig behandeld worden als je stopt met jezelf onrechtvaardig te behandelen. Je zult niet meer bedrogen worden als je stopt met het bedriegen van jezelf...

In dit licht bezien is de werkelijkheid om ons heen dus een creatie van onze eigen geest.

Het belang van onze denkgeest in het creëren van onze eigen werkelijkheid wordt briljant uitgebeeld in - daar ga ik weer - De Films Der Films : The Matrix (deel1).

De lepelbuig-scene.

Spoon Boy: Do not try and bend the spoon. That's impossible. Instead…only try to realise the truth.
Neo: What truth?
Spoon Boy: There's no spoon.
Neo: There is no spoon?
Spoon Boy: Then you’ll see, that it is not the spoon that bends, it is only yourself.
Ik wou er eigenlijk niet meer op in gaan, maar toch. Het bovengenoemde is totaal irrelevant. Het gaat hier dus duidelijk niet om hoe je jezelf opstelt in de samenleving, hoe je met mensen omgaat, hoe je ze behandelt, hier zitten per individu veel verschillen. Wat jij zegt, heeft dus te maken met iemands karakter, iemands kijk op het leven. Er zijn mensen die vrijwel alles pessimistisch vinden in het leven, anderen daartegen zijn weer optimistisch. Kortom, wat je van binnen bent, straal je naar buiten toe.

Nu even waar het om ging: Graag willen wij van jou en wilfried weten hoe het komt dat jullie denken dat al het materiele om ons heen een illusie is, hoe komen jullie daarbij?

Laatst gewijzigd door DHTkiller; 11 juni 2006 om 10:11
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 15:27   #109
gletscher
HaarWeb lid
 
gletscher's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2005
Berichten: 126
Krishnamurti

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grover
Het belang van onze denkgeest in het creëren van onze eigen werkelijkheid wordt briljant uitgebeeld in - daar ga ik weer - De Films Der Films : The Matrix (deel1).
Even briljant als absurd.
Een film als de Matrix kunnen zien als de werkelijkheid. Ik zag "The Matrix" op aandrang van een vriend en de film kon me totaal niet boeien. Vaak vind ik het leuk om special effects te doorgronden. The Matrix is een en al special effects met gebruikmaking van de computer, dus daar was ik al snel mee klaar. Als je het als geloof aanneemt, Ok, maar geloof vereenzelvigen met de werkelijkheid, da's een ander verhaal.
Ikzelf voel me nog het prettigst bij de wijze woorden van Krishnamurti, getipt door ons aller Eva Wilfredricus Catharina. Hij zei: "Wees vrij. Houd er geen geloof op na, geen angst, geen vooroordelen; het zijn de voornaamste hinderpalen voor de geest. Als je je daar vrij van maakt, heb je de belangrijke eerste stap gezet, die meteen ook de laatste is." Onze "new age" haarweb getuigen doen dan ook niet anders dan nieuwe geloven introduceren.
Geloof heb ik totaal niet bij het zien van films. Wel gevoel. Ik kan helemaal niets met The Matrix, Star Wars en alle andere SciFi en Horror genres. Des te meer kan ik met romantische films. Bijvoorbeeld: "Casablanca" uit 1942. Ik zal er niet meer noemen anders zet Tiuri me onder een andere thread neer. Romantisch films brengen me terug bij hetgeen waar het allemaal om te doen is op onze aarde. En dat is Liefde. Bij het zien van de gevoelige momenten, denk ik terug aan de dames die op mijn pad terecht zijn gekomen. Aan alle "I love you" momenten, aan het ontdekken en weer verliezen van al dat moois. Dan beleef ik niet de film, maar zie mijn eigen verhaal. Aan het als een idioot door het leven gaan, alleen maar uit verliefdheid voor haar. Die idioterie hebben we allemaal, sommige moeten dit helaas op een andere manier uiten. Brengt me weer bij Grover. Zelf door hebben dat je jezelf hebt ziek gemaakt door jezelf is een geniale ontdekking. Die cirkel sluit nog beter dan het kip en het ei verhaal. Mensen als Grover vind ik interessant. Zij stemmen me gunstig. Grover loopt zijn eigen pad, al valt de hele wereld over hem heen. Misschien kruisen onze paden elkaar nog wel eens.

Gletscher.
gletscher is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 17:46   #110
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Gletscher, niemand valt over Grover heen. Hij weigert alleen een simpele vraag te beantwoorden. Logisch dat je dan kritiek krijgt. Dat suggereert namelijk dat Grover zelf eigenlijk niet weet waar hij het over heeft.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 18:00   #111
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Mee eens, Grover weigert onze vraag te beantwoorden. In plaats van een antwoord, krijgen we alleen maar wartaal te lezen.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 18:14   #112
gletscher
HaarWeb lid
 
gletscher's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2005
Berichten: 126
Antwoord

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Gletscher, niemand valt over Grover heen. Hij weigert alleen een simpele vraag te beantwoorden. Logisch dat je dan kritiek krijgt. Dat suggereert namelijk dat Grover zelf eigenlijk niet weet waar hij het over heeft.
Ik ben bang dat hij inderdaad geen duidelijk antwoord kan geven.
Ik had ook niet de indruk dat hij overal antwoorden op heeft.
gletscher is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 18:46   #113
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher
Ik ben bang dat hij inderdaad geen duidelijk antwoord kan geven.
Ik had ook niet de indruk dat hij overal antwoorden op heeft.
Hij denkt het anders maar al te goed te weten. Maar goed, als het inderdaad zo is dat hij niet dat antwoord heeft, waarom zegt hij dat dan niet gewoon? Waarom komt hij keer op keer met allerlei wartaal, zoals DHTKiller dat mooi verwoordt?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 19:17   #114
gletscher
HaarWeb lid
 
gletscher's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2005
Berichten: 126
Geloven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Hij denkt het anders maar al te goed te weten. Maar goed, als het inderdaad zo is dat hij niet dat antwoord heeft, waarom zegt hij dat dan niet gewoon? Waarom komt hij keer op keer met allerlei wartaal, zoals DHTKiller dat mooi verwoordt?
Ik heb bij Grover exact hetzelfde gevoel als bij welk ander geloof dan ook.
De "kerk" geeft mij ook geen bevredigende antwoorden als het om de belangrijke levensvragen gaat. De "kerk" geeft mij ook wartaal.
Grover is bezig met zich te conditioneren naar aanleiding van wat anderen beweren, maar niet onomstotelijk vastgesteld kan worden, en dat is exact wat een geloof is. Ik zie de beleving van Grover als een geloof, daar verwacht ik geen duidelijke antwoorden van.
gletscher is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 19:59   #115
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Nou goed, uit de laatste aantal posts is voor mij duidelijk geworden dat Grover de vraag niet kan beantwoorden omdat bij elk verzoek voor een antwoord er helemaal omheen gedraaid wordt.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 20:20   #116
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher
Even briljant als absurd.
Een film als de Matrix kunnen zien als de werkelijkheid. Ik zag "The Matrix" op aandrang van een vriend en de film kon me totaal niet boeien. Vaak vind ik het leuk om special effects te doorgronden. The Matrix is een en al special effects met gebruikmaking van de computer, dus daar was ik al snel mee klaar. Als je het als geloof aanneemt, Ok, maar geloof vereenzelvigen met de werkelijkheid, da's een ander verhaal.
Hee gletscher,

Toen ik jonger was (16/17/18) vond ik een film met spectaculaire special effects super. Series als Battlestar Galactica (zo heette het geloof ik?) bijv . en dat soort series/films over de toekomst spraken me aan. Special effects vond ik gaaf, gewoon omdat ze gaaf waren. Nu ik wat ouder ben heb ik meer behoefte aan diepgang. Films die puur 'draaien' op special effects kunnen mij dan ook niet of nauwelijks meer boeien (een goed voorbeeld : The Day After Tomorrow... wat een enorme shit-film). Maar als ik 15 was geweest zou ik het hoogstwaarschijnlijk een top-film hebben gevonden. Daarom ook was ik een aantal jaren geleden benieuwd naar wat ik zou vinden van The Matrix. Ik had er het beeld van dat het weer zo'n science fiction film zou zijn draaiende op de special effects met een 10-in-een-dozijn flut verhaaltje erin. Maar niets was minder waar. Het mooie aan The Matrix (althans deel1, de rest van de delen spreken me nauwelijks aan) is nu juist dat er naast baanbrekende special effects ook een enorme diepgang in de film zit. Maar goed, dat vind ik. Ik ken ook genoeg mensen die niks met de film kunnen, maar over dit soort dingen valt ook niet te twisten. 7 jaar geleden zou ook ik heel anders naar de film hebben gekeken.

Ikzelf neem overigens de film niet aan als een geloof. En aldus vereenzelvig ik een 'geloof' ook niet als werkelijkheid. De film laat mij nl. visueel zien, wat ik de afgelopen jaren heb opgedaan qua inzichten in mijzelf en het leven. Het is niet zozeer dat ik ergens in geloof, maar het is meer een weten : dat is een wezenlijk verschil.

In de film wordt uitgebeeld alsof de mens voort zou komen uit robots (als je dit letterlijk interpreteert). Dat aspect van de film, daar kan ik weer niets mee. Ander aspecten van de film, daar kan ik wél weer wat mee. Zoals bijv. de scenes dat er een nieuw computerprogramma wordt ingeladen, waardoor Neo in staat wordt gesteld iets te leren. Ik zie het leven nu ook als één groot leer-programma. Je bent als Ziel hier op aarde om iets te leren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletcher
Ikzelf voel me nog het prettigst bij de wijze woorden van Krishnamurti, getipt door ons aller Eva Wilfredricus Catharina. Hij zei: "Wees vrij. Houd er geen geloof op na, geen angst, geen vooroordelen; het zijn de voornaamste hinderpalen voor de geest. Als je je daar vrij van maakt, heb je de belangrijke eerste stap gezet, die meteen ook de laatste is."
. Ja, wijze uitspraken! De eerste stap heb ik dan gezet: dat ik er geen geloof op nahoud, behalve mijn eigen 'geloof/weten'. Wel zit ik nog propvol met angsten en vooroordelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletcher
Onze "new age" haarweb getuigen doen dan ook niet anders dan nieuwe geloven introduceren.
Dat zie ik anders. Aangezien ik er geen geloof op nahoud, introduceer ik ook geen nieuw geloof naar mijn idee. Wat in The Matrix wordt uitgebeeld is overigens ook geen nieuw geloof, maar eeuwen-oude inzichten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletcher
Geloof heb ik totaal niet bij het zien van films. Wel gevoel. Ik kan helemaal niets met The Matrix, Star Wars en alle andere SciFi en Horror genres. Des te meer kan ik met romantische films. Bijvoorbeeld: "Casablanca" uit 1942. Ik zal er niet meer noemen anders zet Tiuri me onder een andere thread neer. Romantisch films brengen me terug bij hetgeen waar het allemaal om te doen is op onze aarde. En dat is Liefde.
Precies! Wat gebeurt er aan het einde van The Matrix? Neo dreigt dood te gaan. Wat red hem van de dood? Precies... de Liefde van Trinity. Net zoals in What The Bleep Do We Know draait ook hier de eindscene om hetgeen waar het allemaal om te doen is.

Citaat:
Brengt me weer bij Grover. Zelf door hebben dat je jezelf hebt ziek gemaakt door jezelf is een geniale ontdekking. Die cirkel sluit nog beter dan het kip en het ei verhaal. Mensen als Grover vind ik interessant. Zij stemmen me gunstig. Grover loopt zijn eigen pad, al valt de hele wereld over hem heen. Misschien kruisen onze paden elkaar nog wel eens.
Gletscher.
Dank u.
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.

Laatst gewijzigd door Grover; 11 juni 2006 om 20:23
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 20:49   #117
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Grover, heb ik het nu mis of negeer je opzettelijk mijn pogingen om in discussie te treden met je ?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 20:52   #118
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher
Ik heb bij Grover exact hetzelfde gevoel als bij welk ander geloof dan ook.
De "kerk" geeft mij ook geen bevredigende antwoorden als het om de belangrijke levensvragen gaat. De "kerk" geeft mij ook wartaal.
Ik heb een aangeboren afkeer tegen alles wat met de kerk als instituut te maken heeft. En die afkeer zal ik ook altijd wel blijven houden...

Citaat:
Grover is bezig met zich te conditioneren naar aanleiding van wat anderen beweren, maar niet onomstotelijk vastgesteld kan worden, en dat is exact wat een geloof is.
Interessant om dit te lezen, vooral aangezien ik juist iemand ben die zich niet laat conditioneren door wat anderen geloven. Qua geloofsovertuiging en spiritualteit dan. Maar goed, als jij een andere conclusie trekt uit mijn postings (zonder dat je mij goed kent), dat kan en dat mag. (bewijst maar weer eens hoe eigen waarheden ontstaan...).

Zoals ik al eerder had geschreven, ga ik uit van mijn eigen gevoel/intuïtie in dingen : dat is het enige waar je wat mij betreft op kunt vertrouwen, nl : JeZelf.
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 21:46   #119
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher
Ik heb bij Grover exact hetzelfde gevoel als bij welk ander geloof dan ook.
De "kerk" geeft mij ook geen bevredigende antwoorden als het om de belangrijke levensvragen gaat. De "kerk" geeft mij ook wartaal.
De kerk verkondigd een geloof aan, geen complete onzin zoals Grover, wilfried en natuurlijk dat hele new age beweging dat doen. Wat een onzin allemaal, zeg, alle feiten worden hier genegeerd. Figuren zoals Chopra kunnen alleen mensen manipuleren die graag openstaan voor zulke nonsens.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2006, 21:49   #120
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilfried
Het universum is in feite een groot hologram, waarvan de werkelijkheid die wij zien in feite illusie is gecreeërd door onze geest.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Deze bewering is het probleem, Grover.
Ik ervaar die uitspraak niet als een probleem, het is nl. hetgeen waar ik beetje bij beetje ook meer van doordrongen raak. Door wat ik allemaal heb meegemaakt en ervaren de afgelopen jaren ben ik ook tot het inzicht gekomen dat je Geest je eigen werkelijkheid creeërt. Ik heb hier bijv. een voorbeeld van gegeven m.b.t. relaties.

Daarom ook spreekt The Matrix mij zo enorm aan. Omdat ik er veel in herken. (Net zoals The Sixth Sense : ook daarin herken ik mijzelf). Dus ja, ik ben het er mee eens dat je je eigen werkelijkheid creeërt met je Geest.

Citaat:
Het zou impliceren dat we tot dingen toe is staat zijn die wetenschappelijk gezien niet mogelijk zijn
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Hier is een poging gedaan om de wetenschap buitenspel te zetten.
Ik ervaar dit niet als een poging om de wetenschap buitenspel te zetten. De uitspraak zegt alleen maar wat het zegt : dat wij tot dingen in staat zijn die wetenschappelijk gezien (wat bedoelt men daar eigenlijk mee : 'wetenschappelijk gezien'? Wat is wetenschap eigenlijk?) niet mogelijk zijn. En ook daar ben ik het mee eens.

Hier lees je dit:

Citaat:
De “alles in elk deel” eigenschap van een hologram verschaft ons een geheel nieuw inzicht om organisatie en ordering te begrijpen. In het grootste gedeelte van de geschiedenis heeft de westerse wetenschap gedacht dat de beste manier om een fysiek fenomeen te begrijpen, of het nou een kikker of een atoom is, de materie te ontleden en de afzonderlijke onderdelen te bestuderen.
Zoals ik al eerder schreef (in mijn voorbeeld m.b.t. ziektenbeelden) is een holistische (zie ook het woord 'hologram'....) zienswijze (oosten) heilzamer dan een eenzijdig (westerse wetenschap) gerichte zienswijze. Een voorbeeld, wederom :

Wat doet een gedragstherapie tegen trichotillomanie? Men focust zich op het onwenselijke gedrag (haren uittrekken) en probeert dat onder controle te krijgen. Wat doet een oogarts als hij het oogprobleem van iemand op wil lossen? Hij focust zich op het oog en zorgt voor een passende bril. Als je gaat beseffen dat je Lichaam een spiegel is van je Innerlijk/Geest, dan is haren trekken een symptoom. Dan is ook een oogprobleem een symptoom.

Maar wat doet de weterse wetenschappelijke benadering? Zoals de bovenstaande tekst al zegt : het is een ster in het bestuderen en behandelen van afzonderlijke onderdelen. Men ziet het lichaam als een op zichzelf staand iets. Als je gedragstherapie aanbiedt voor mensen met trichotillomanie zie je het gedrag als een op zichzelf staand iets. M.a.w : het is symptoombestrijding. Wáárom trekken mensen hun eigen haar uit hun lichaam? Is het niet veel interesanter en heilzamer om die vraag eens te beantwoorden, i.p.v. als therapeut je uitsluitend te richten op het gedrag? Niet dat er iets mis is met gedragstherapie, integendeel. Er is geen reden om de wetenschappelijke benadering buitenspel te zetten, aangezien die benadering óók heilzaam is. Voor die gebieden waar zij zich op focust.

Maar als alles met elkaar verbonden is (hologram/holistisch), zoals Lichaam, Geest én Ziel, dan zullen behandelingen/therapiëen gericht op jou als Geheel een dieper effect hebben. Zou het niet heel heilzaam zijn om als TTM-er je zelfhaat te gaan onderzoeken? Zou het niet heel heilzaam zijn om je overtuiging over jezelf dat je krachteloos bent aan te pakken? Zou het niet heel heilzaam zijn om de levensingrijpende ervaringen uit je leven (die je hebben bevestigd dat je krachteloos bent...zoals bijv. sexueel misbruik) te verwerken ipv. je alleen maar bezig te houden met het onder controle krijgen van je gedrag (wat uiteindelijk een symptoom is)?

Ik denk van wel. Het gaat er uiteindelijk om dat je dichter bij jezelf komt te staan. Dat is zo ontzettend mooi uitgebeeld in 'What The Bleep Do We Know.' Op een gegeven moment gooit de hoofdrolspeelster haar pillen over straat. Pillen zijn niets meer dan een symptoom-bestrijder/onderdrukker. Pillen zullen je niet dichter bij jeZelf helpen. Niet dat er iets mis is met het gebruik van pillen, integendeel. Pillen zijn in veel gevallen zelfs noodzakelijk.

De westere wetenschap zal je gedragstherapie (en eventueel pillen) voorschrijven voor trichotillomanie. De westere wetenschap zal je een bril voorschrijven als je een oogprobleem hebt. Niets mis mee, integendeel : deze 'oplossingen' helpen! Maar deze wetenschap mist het grotere plaatje dat alles met elkaar in verbinding staat. Je hebt niet voor niets trichotillomanie (want je ont-kracht jezelf (haren staan nl. symbool voor kracht) vanwege bepaalde overtuigingen die jij hebt over jezelf), je hebt niet voor niets een bril (want wát wil je niet zien?.....). Je werkelijkheid (haren trekken, oogprobleem) is een projectie van je Geest. I.p.v. die projectie aan te pakken : kijk eens naar die Geest.....
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.