Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 23 mei 2019, 02:03   #1
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Minste bijwerkingen?

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met Minoxidil voor de inhammen, maar wil graag een krachtiger medicijn aan m'n regime toevoegen om m'n kruin te beschermen (die aan het uitdunnen is).

Ik ben bijna 22, dus aardig jong, en ben me ervan bewust dat zo'n beetje alle medicijnen (Fina, Proscar, Propecia, RU, Dutasteride) grote bijwerkingen kunnen hebben - met name bij mensen van een jongere leeftijd.
(Voor degene die denken dat RU ongevaarlijk is, lees deze thread: https://www.reddit.com/r/tressless/c...58841/?depth=2)

Ik vraag me echt af welk enigszins krachtig medicijn de minste bijwerkingen heeft. Dan is er nog de mogelijkheid om topische finasteride te maken, dit overweeg ik ook zeker, ookal is het wat meer werk.

Zelf dacht ik aan het mixen van minoxidil en proscar (dus topische fina) maar het lijkt me erg lastig de juiste verhouding en hoeveelheid aan te houden.. daarom overweeg ik orale Proscar ook (als toevoeging op minoxidil).

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, en indien mogelijk tips. Ik wil echt graag zo snel mogelijk een sterk regime opbouwen, alleen twijfel ik nu dus nog over hoe ik dit aan moet pakken.

Alvast erg bedankt.
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 09:40   #2
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 963
Geslacht:
Overleg met je huisarts over het gebruik van finasteride.
Topisch kan, maar heeft dezelfde kans op bijwerkingen en is een stuk duurder.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 09:57   #3
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Dat zou kunnen inderdaad, maar denk dat naar de dermatoloog gaan meer zin heeft?
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 12:36   #4
Pionier
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2016
Berichten: 289
Geslacht:
Probeer eerst alle alternatieven. Ik zou nooit oraal fina/duta aanraden, je weet natuurlijk waarom.


Probeer zix. Als dat niet lukt probeer microneedling + minox. Als dat niet lukt probeer een topische anti-androgen. En ja bijwerkingen zijn mogelijk maar kans hierop is toch een stuk lager.


Als je zeer agressief kaalt, kijk dan naar haarwerken.



Pionier is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 12:41   #5
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionier Bekijk bericht
Probeer eerst alle alternatieven. Ik zou nooit oraal fina/duta aanraden, je weet natuurlijk waarom.


Probeer zix. Als dat niet lukt probeer microneedling + minox. Als dat niet lukt probeer een topische anti-androgen. En ja bijwerkingen zijn mogelijk maar kans hierop is toch een stuk lager.


Als je zeer agressief kaalt, kijk dan naar haarwerken.


Er zijn helaas geen goede alternatieven. Behoudens Finasteride/Dutasteride en minoxidil zijn er geen middelen die dezelfde effectiviteit hebben. Bespreek een orale DHT blokker met je huisarts. Bij veel mensen is een orale DHT blokker zoals finasteride erg effectief. Daarnaast heeft het middel weinig kans op bijwerkingen (5% finasteride tov 3% bij gebruik placebo).

Groet,
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 12:46   #6
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Er zijn helaas geen goede alternatieven. Behoudens Finasteride/Dutasteride en minoxidil zijn er geen middelen die dezelfde effectiviteit hebben. Bespreek een orale DHT blokker met je huisarts. Bij veel mensen is een orale DHT blokker zoals finasteride erg effectief. Daarnaast heeft het middel weinig kans op bijwerkingen (5% finasteride tov 3% bij gebruik placebo).

Groet,
Nicolaas.
Dus toch wel oraal en niet topisch?
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 13:43   #7
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Bij topisch heb je ook nog veel systemische absorptie en kan je haar ook nog eens vettiger worden door de carriers. Totdat er meer duidelijk is over de effectiviteit, bijwerkingen en gebruiksgemak van topisch vs oraal zou ik gewoon met tabletten beginnen..

Groet,

Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 15:01   #8
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Bij topisch heb je ook nog veel systemische absorptie en kan je haar ook nog eens vettiger worden door de carriers. Totdat er meer duidelijk is over de effectiviteit, bijwerkingen en gebruiksgemak van topisch vs oraal zou ik gewoon met tabletten beginnen..

Groet,

Nicolaas.
Thanks voor je input Nicolaas.
Ik ga het zeker overwegen. Heb je persoonlijk een voorkeur voor een van de 3? (Generieke fina, Propecia, Proscar). Omdat ik nog student ben is Proscar misschien goed om mee te beginnen ivm de lagere prijs (5mg tablet in 4-5 stukjes snijden). Of is het beter om met een andere soort fina te beginnen?

Zal later nog even wat foto’s posten ter verduidelijking.
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 15:36   #9
kermak
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 januari 2019
Berichten: 54
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Er zijn helaas geen goede alternatieven. Behoudens Finasteride/Dutasteride en minoxidil zijn er geen middelen die dezelfde effectiviteit hebben. Bespreek een orale DHT blokker met je huisarts. Bij veel mensen is een orale DHT blokker zoals finasteride erg effectief. Daarnaast heeft het middel weinig kans op bijwerkingen (5% finasteride tov 3% bij gebruik placebo).

Groet,
Nicolaas.
Beste Nicolaas, gebruik jij zelf ook Fina en geen Duta? Ik twijfel omdat Fina minder bijwerkingen schijnt te hebben maar gebruik nu twee maanden Duta. Wat is jouw mening hierover?
kermak is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 15:39   #10
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PJKG Bekijk bericht
Thanks voor je input Nicolaas.
Ik ga het zeker overwegen. Heb je persoonlijk een voorkeur voor een van de 3? (Generieke fina, Propecia, Proscar).
het is allemaal hetzelfde spul, het maakt niks uit.
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 16:00   #11
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PJKG Bekijk bericht
Thanks voor je input Nicolaas.
Ik ga het zeker overwegen. Heb je persoonlijk een voorkeur voor een van de 3? (Generieke fina, Propecia, Proscar). Omdat ik nog student ben is Proscar misschien goed om mee te beginnen ivm de lagere prijs (5mg tablet in 4-5 stukjes snijden). Of is het beter om met een andere soort fina te beginnen?

Zal later nog even wat foto’s posten ter verduidelijking.
Als je het door de huisarts laat voorschrijven dan krijg je gewoon de goedkoopste. Alle varianten zijn even potent. Ik zou wel expliciet aangeven dat je de 5mg tabletten wil hebben gezien vergoeding door verzekering.

Groet,
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 16:02   #12
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kermak Bekijk bericht
Beste Nicolaas, gebruik jij zelf ook Fina en geen Duta? Ik twijfel omdat Fina minder bijwerkingen schijnt te hebben maar gebruik nu twee maanden Duta. Wat is jouw mening hierover?
Ik zou persoonlijk niet beginnen met Dutasteride aangezien je 99% DHT reductie realiseert ten opzichte van ongeveer 68% met Finasteride. De kans op bijwerkingen is met Dutasteride iets groter dan met Finasteride. Zolang je geen problemen hebt zou ik Dutasteride continueren omdat je dit al hebt ingezet. Mocht je bijwerkingen krijgen dan kun je samen met je huisarts overwegen om een stapje terug te doen en over te stappen op Finasteride.

Groet en succes!
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2019, 23:35   #13
Lectamindose
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 april 2019
Berichten: 69
Geslacht:
Ik wil niet lullig doen, maar fina en consorten dienen eigenlijk voor een vergrote prostaat, toch?

Als er niets mis is met de prostaat en je neemt die middelen, wat zijn dan de gevolgen voor een gast van 20 als hij de 60-70 passeert? Ik vind daar nergens testresultaten van terug...
Lectamindose is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2019, 02:47   #14
michael1606
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2019
Berichten: 226
Geslacht:
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lectamindose Bekijk bericht
Ik wil niet lullig doen, maar fina en consorten dienen eigenlijk voor een vergrote prostaat, toch?

Als er niets mis is met de prostaat en je neemt die middelen, wat zijn dan de gevolgen voor een gast van 20 als hij de 60-70 passeert? Ik vind daar nergens testresultaten van terug...
Een heel klein prostaatje op zn 70ste? :-))
michael1606 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2019, 09:48   #15
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lectamindose Bekijk bericht
Ik wil niet lullig doen, maar fina en consorten dienen eigenlijk voor een vergrote prostaat, toch?

Als er niets mis is met de prostaat en je neemt die middelen, wat zijn dan de gevolgen voor een gast van 20 als hij de 60-70 passeert? Ik vind daar nergens testresultaten van terug...
Als je nou eens wat beter je best doet om dingen te leren begrijpen dan kun je misschien een nuttige bijdrage leveren..

Een medicijn dient waarvoor er een indicatie is, en 99% van de medicijnen heeft meerdere indicaties. Finasteride is geregistreerd voor o.a. BPH en AA. Een medicijn als metoprolol (betablokker) is geregistreerd voor hartfalen, maar ook voor problematiek zoals migraine en paniekaanvallen.

Je prostaat zal waarschijnlijk iets kleiner worden bij gebruik van een DHT blokker, en de kans op prostaatkanker zal waarschijnlijk lager zijn blijkt uit een studie die gepubliceerd is in het gerenommeerde tijdschrift the New England J. (https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa030660).

Groet,
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.