Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 augustus 2005, 15:53   #1
Emeritius
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2004
Berichten: 11
Wink Haargroei na vakantie in Noorwegen

Ik ben drie weken op stap geweest door Noorwegen en ik heb gemerkt bij thuiskomst dat mijn haar veel dikker is, dit is ook te zien op vakantiefoto's van in het begin in vergelijking met het einde van de vakantie. Ook een collega maakte deze opmerking dat ik precies haar had bij gekregen.

Het enige wat ik op vakantie gebruikte was Minoxidil 2 % ( gebruik dit al jaren).

Nu heb ik nog andere vaststellingen gedaan :
- op een overzichtskaart van luchtvervuiling staat Vlaanderen helemaal bovenaan als meest vervuilde lucht ( stofdeeltjes), Noorwegen is properste van alle Europese landen.
- mijn vrouw heeft een berkenallergie, huisstofmijtenallergie en appelenallergie : Noorwegen staat vol met berken en ze heeft geen last gehad, ze heeft daar ook appels gegeten zonder enige last, we sliepen in oude huizen met tapijten en dekbedden die al een aantal decennia oud waren ( geen niezen gemerkt).
- de laatste maanden had ik ook al last gekregen van niezen en jeukende ogen, thuis wel te verstaan ( in Noorwegen niets van gemerkt, bij thuiskomst is dit terug begonnen).

Nu is uiteraard de kwestie aan wat mijn haargroei is toe te schrijven ( geen luchtvervuiling en dus ook geen allergische reacties). Is dit toe te schrijven aan het gebrek aan stress, lichaamsbeweging ( alhoewel er ook dagen waren dat ik uren in de auto heb gezeten) ?
Gezien de piste die sommige volgen dat haaruitval een allergische reactie zou kunnen zijn, ben ik er meer en meer van overtuigd dat dit wel eens een rol zou kunnen spelen. ( ofwel oplossing is dan emigreren naar Noorwegen).


Ik wou dit toch wel even meedelen als 'curiositeit',

groeten

Emeritius
Emeritius is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2005, 20:06   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emeritius
Ik ben drie weken op stap geweest door Noorwegen en ik heb gemerkt bij thuiskomst dat mijn haar veel dikker is, dit is ook te zien op vakantiefoto's van in het begin in vergelijking met het einde van de vakantie. Ook een collega maakte deze opmerking dat ik precies haar had bij gekregen.
Dit moet wel psychisch zijn, want haren worden niet in drie weken dikker ... een haar is een dood iets, dus hooguit de onderste 2 zichtbare milimeters konden tegen het eind van je vakantie dikker zijn.

En zo vreselijk is het met de lucht hier niet gesteld ... tenzij je binnenshuis rookt natuurlijk.
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2005, 00:31   #3
Kretos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 182
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH
Dit moet wel psychisch zijn, want haren worden niet in drie weken dikker ... een haar is een dood iets, dus hooguit de onderste 2 zichtbare milimeters konden tegen het eind van je vakantie dikker zijn.

En zo vreselijk is het met de lucht hier niet gesteld ... tenzij je binnenshuis rookt natuurlijk.
Toen ik twee weken geleden op vakantie was in Griekenland zagen mijn haren er veel dunner uit: je kon overal m'n hoofdhuid zien, terwijl dat normaal (in Nederland) niet zo is.

Als ik mijn situatie vergelijk met die van Emeritius, kan ik echt wel geloven dat zijn haar dikker was of er ten minste dikker uitzag.
Kretos is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2005, 06:59   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kretos
Toen ik twee weken geleden op vakantie was in Griekenland zagen mijn haren er veel dunner uit: je kon overal m'n hoofdhuid zien, terwijl dat normaal (in Nederland) niet zo is.

Als ik mijn situatie vergelijk met die van Emeritius, kan ik echt wel geloven dat zijn haar dikker was of er ten minste dikker uitzag.
Misschien ligt de verklaring dan wel in de sterkte van het zonlicht. In een felle zon die bijna recht van boven op een hoofd schijnt wordt bijna ieder kapsel doorschijnend.
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2005, 08:29   #5
bas739
HaarWeb lid
 
bas739's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2004
Berichten: 103
Zelfde hier. Heb ook 3 weekjes vakantie gehad. Mijn haar is van betere kwaliteit. Ben wel gestopt met mijn rozemarijn, doe eigenlijk niets meer op het moment. Ook heb ik vrijwel een maand geen stomige sex gehad. (vriendin aan kuur) Sja.. weet het ook niet.
__________________
- -

Intern:
Propecia! per 10-12-2005

Extern:
Nix... ik was met Rozemarijn van Weleda

Gel die ik gebruik:
Molding paste van KMS - Goed spul!
Dure variant van Hema Candelilla was

en verder;
Sporten maw fit blijven
Draag wel es mooi petje
bas739 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2005, 16:43   #6
rob0009
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 2
hier hetzelfde na 10 dagen turkije duidelijke betering te zien, het klinkt missch ongeloofwaardig
ook heb ik 10 dagen geen last gehad van jeuk op hoofd terwijl in ons land ik er erg veel last van had
na weekje terug te zijn is jeuk weer wat begonnen en valt haar weer meer uit ook
ik zat erg veel in het zwembad en zee en douchte mij ook nog iedere avond, na deze douches voelde mijn haar steeds glad en zacht aan, en nie alleen ik had die mening.
ander water?
rob0009 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2005, 18:33   #7
Donny
Donny
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Locatie: Tilburg
Berichten: 25
Ik denk dat de verklaring is dat je hoofdhuid
door de zon (veel buiten) bruiner is geworden
en dan lijkt het of je meer haar hebt.
Donny is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2005, 22:45   #8
Kretos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 182
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH
Misschien ligt de verklaring dan wel in de sterkte van het zonlicht. In een felle zon die bijna recht van boven op een hoofd schijnt wordt bijna ieder kapsel doorschijnend.
Nee, want 's avonds en binnen zag het er net zo dun uit.
Kretos is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2005, 22:49   #9
Kretos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 182
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donny
Ik denk dat de verklaring is dat je hoofdhuid
door de zon (veel buiten) bruiner is geworden
en dan lijkt het of je meer haar hebt.
Ook nee, want bij mij zag het er juist veel dunner uit en er was echt wel zon (elke dag tussen de 30 en 40 graden, nauwelijks bewolkt).
Kretos is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2005, 22:55   #10
Kretos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 182
Als ik al deze verhalen bij m'n eigen ervaring optel, ben ik ervan overtuigd dat een andere omgeving iets met je haar doet. Of dat nu het zonlicht, de warmte, de luchtvochtigheid, het zeewater of wat dan ook is, weet ik niet, maar het is niet te ontkennen dat er iets van buitenaf een (grote) invloed heeft op je haar.

Ik ben nu wel benieuwd wat het is.
Kretos is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2005, 08:10   #11
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Volgens mij is het ontspanning, even weg van alles, waardoor je je beter voelt en je prettiger "in je haar" zit.
Het kan niet dat met 1-3 weken je haarkwaliteit ineens dramatisch verbetert. Dat is naar mijn idee gewoon een veel te korte periode om echt verschil te zien.
Ik heb het zelf gehad met de jeuk en het branden: met Rooscure, Minox en Spiro begonnen was het helemaal weg, daarna had ik een weekje zeer zware stress (huis gekocht e.d.) en kreeg ik weer wat jeuk. Gelukkig na de stress weer opgehouden...

Natuurlijk kan het zo zijn dat een andere omgeving en minder vervuiling een goede invloed hebben op je haar. Maar haar groeit langzaam, en hergroei duurt zeker altijd een tijd. Dus of het nou na zo'n korte periode echt zou kunnen zien...
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2005, 08:38   #12
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Haar is dood materiaal, dat is zeker. Maar mij valt het op dat het klimaat wel degelijk invloed kan hebben op hoe dit dode haar "valt". Ik ben een keer naar Indonesië geweest, een maand lang kon ik daar werkelijk NIETS met mijn haar beginnen en was het een klitterige hoop stro. Met het kammen trok ik daarom ook veel haren mee. Letterlijk vanaf het moment dat ik uit het vliegtuig stapte op Schiphol was mijn haar ineens weer glanzend en ik kon er zo met de kam doorheen. Echt een zeer opvallend verschil.

Hetzelfde geldt voor water. Ik kom vaak in het zuiden van Nederland en als ik daar mijn haar was voelt het daarna veel zachter aan en is het erg glanzend. Hier in het Westen is het na het wassen iets stugger.

Ik ervaar zelf dus ook wel degelijk directe invloed van water en klimaat (luchtvochtigheid e.d.) op haar, maar het maakt voor de haargroei niets uit hoe het haar eruit ziet of hoe het valt. Zoals gezegd is het niet het haar dat levend is, maar het haarzakje. En de mate waarin het haarzakje haar produceert is niet afhankelijk van water of klimaat o.i.d.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 19 augustus 2005 om 08:41
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2006, 07:43   #13
ietsmethaar
VIP
 
ietsmethaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2006
Berichten: 92
Toevallig ben ik in mei ook een paar weken op vakantie geweest in Noorwegen. Toen ik terugkwam en in mijn eigen spiegel keek (in de badkamer) leek het wel met een beetje fantasie dat mijn oude kuif terug was. Haar leek dikker en voelde zacht. Na een dag of 3 was dit Noorwegen-effect verdwenen en zat mijn haar weer als vanouds. Uiteraard probeerde ik dit zelf te verklaren en kwam niet verder dan dat ik bijna elke dag vis had gegeten en door het ontbreken van stress maar de helft gerookt had van wat ik normaal doe.

Nu lees ik dus dat, als er echt sprake is van een zichtbare verandering, dit alleen door het klimaat kan zijn, omdat dan het dode haar beter kan 'vallen'. Wetenschappelijk bewijs heeft Tiuri hier nog niet voor gevonden .

Ik heb er niet op gelet of de Noorse mannen minder kaal zijn, mocht dit wel zo zijn, kunnen we altijd nog verhuizen. Een (haar)vakantie daar, kan ik iedereen aanraden, maar misschien werkt het ook wel in de Ardennen.

Voorlopig hou ik dit fenomeen op een Noorse Sage. Nog net geen scam...
ietsmethaar is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2006, 10:48   #14
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ik denk niet dat de haargroei an sich is veranderd. Zoals al eerder hieronder is gezegd, geloof ook ik dat het met name te maken heeft met wat het met je huidige (dode) haren doet. De hardheid van water bepaalt bijvoorbeeld ook in grote mate de manier waarop je haar eruitziet nadat het droog is. Dat geldt ook voor de hoeveelheid vocht in de lucht en al dat soort zaken.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2006, 17:12   #15
ietsmethaar
VIP
 
ietsmethaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2006
Berichten: 92
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
De hardheid van water bepaalt bijvoorbeeld ook in grote mate de manier waarop je haar eruitziet nadat het droog is.
Zeg je dit op gevoel of zijn er (wetenschappelijke) aanwijzingen voor ? Typisch voor Noorwegen is dat men bergwater drinkt. Of dit hard of zacht is, weet ik niet.

En nu je toch hier bent, kijk dan ook effe in de Rozemarij shampoo thread.
ietsmethaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
welke methode tegen ongewenste haargroei is het beste?? kimaa Hirsutisme - Behandelingen 19 10 april 2010 15:59
ik weet het niet meer... Ellis TTM - Algemeen 36 8 januari 2003 18:21
Vakantie jose Haarproblemen bij vrouwen 0 17 december 2002 16:44
gevolgen voor je haargroei Diana Hirsutisme - Algemeen 1 8 september 2002 19:44
vakantie gogo TTM - Algemeen 10 26 augustus 2002 23:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.