Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 december 2005, 23:04   #1
halloanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 december 2005
Berichten: 1
verslaving

Beste haartrekkers, ben zelf al veel jaren bezig met ttm, nu er zo goed als vanaf, wilde jullie deze tip niet onthouden. Weet niet of jullie ttm hier ook als verslaving zien.


Verslaving is een lastig begrip waar veel verschillende opvattingen over bestaan. Je kunt verslaving zien als ziekte, als gewoonte, als ondeugd of als maatschappelijk probleem.

Een definitie van verslaving is: een onweerstaanbare drang om middelen te gebruiken ongeacht de schadelijke gevolgen.

Je spreekt van verslaving als iemand:

steeds meer nodig heeft van een bepaald middel om hetzelfde effect te bereiken (tolerantie toename);
ontwenningsverschijnselen krijgt wanneer hij het middel niet gebruikt en gebruikt om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.
Tegenwoordig wordt de term verslaving ook gebruikt voor gewoontes waar mensen geen weerstand aan kunnen bieden. Hierdoor ontstonden begrippen als gokverslaving, seksverslaving en internetverslaving.



Maar als je hiertoe bereid bent, lees dan het boek (je) 'de verslaving voorbij' van jan geurtz


bijvoorbeeld hier

Het laat je het mechanisme zien waarbij steeds : negatief gevoel over jezelf -> ongewenst gedrag zoals harentrekken -> negatief gevoel, en het prikt de illusie van de verslaving door. het is een ervaring om het te lezen.

veel succes iedereen,
groetjes anne
halloanne is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2006, 15:42   #2
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
deze post staat er nu ongeveer 8 dagen, maar geen andere reakties. Ik vroeg me af wat anderen hiervan vinden. De onweerstaanbare drang om haren uit te trekken zien als verslaving??
Het stuit mij een beetje tegen de borst. Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening.
Loïs
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2006, 11:19   #3
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
Hmmm ik denk wel dat ik ttm ook kan zien als een verslaving hoor. Het is niet dé term, maar ja, een echt volledige term om ttm te omschrijven is er niet, vind ik. Ik heb ook een onweerstaanbare drang om te trekken, hoewel ik wel weet dat ik er weer slechte gevolgen (= grote kale plek(ken) ) van zal moeten dragen, ik denk ook vaak dat ik niet zonder de ttm kan, ik vecht er ook tegen, ik herval ook,...

In het begin vond ik het ook moeilijk om ttm als een verslaving te zien, ik zag het liefst als een ziekte waar ik niet veel kon aan doen eigenlijk .

Groetjes
jolien is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
TTM en verslaving bolleke TTM - Algemeen 6 27 mei 2002 22:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.