Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 11 mei 2006, 20:46   #1
ingevdb
ingeske
 
ingevdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Locatie: Vlaams-Brabant, België
Berichten: 95
Question TTM erfelijk???

dag allemaal,

gisteren maar n kort berichtje gepost.. nog niet verteld dat ik een (prachtig) dochtertje van 8 maanden heb, lotje
wat ik me afvraag (en ik wou s horen of iemand van jullie hier iets over weet): zou zij mijn tic (hoewel ik het als meer dan n tic zie eigenlijk, maar soit) kunnen overnemen? Eigenlijk bedoel ik ook niet zozeer dat TTM echt erfelijk zou zijn, maar nu Lotje wat interactiever wordt, en op mij reageert, merk ik ook dat ze dingen van me nadoet. Brabbelen, of protten met haar mond bv , maar ze ziet me natuurlijk ook regelmatig trekken. Ik ben hier eigenlijk als de dood voor..Ik vloek zelf nog elke dag in de badkamer, pogingen ondernemend om de kale plekken op mn achterhoofd te camoufleren, en dit al 13 jaar lang, en ik wil zo graag dat Lotje daarvan gespaard blijft! Hetgeen wel een motivatie op zich is om erop te letten- maar het gebeurt zo vaak onbewust...

Ik heb 2 jaar lang heel kort haar gehad, en probeer het nu weer te laten groeien... Een uitdaging, want de trek-drang wordt er niet minder op.. Maar kblijf proberen!

daag!

Inge
ingevdb is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2006, 21:04   #2
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Dag Inge,
Proficiat met je prachtige dochtertje en wat een mooie naam...!
Om op je vraag te beantwoorden.
De medische wereld is er ondertussen (eindelijk) achter gekomen dat TTM wèl genetisch bepaald is, maw: een bepaalde AANLEG voor ttm heb je geërfd of ook niet (genetisch materiaal gaat niet automatisch over op de volgende generatie en er is ook nog de invloed van het genetisch materiaal van de vader).
Als jouw dochter de genetische eigenschappen heeft meegekregen, dus als zij hier aanleg voor heeft dan heb je nog twee mogelijkheden.
Ofwel komt het nooit tot uiting, ofwel komt het OOIT tot uiting. Wanneer en of het ooit tot uiting komt hangt dan weer af van een hoop andere, zeg maar uitlokkende factoren. Dat kunnen traumatische ervaringen zijn, de omgeving, het sociaal milieu, de veiligheid die aan het kind geboden wordt, stresssituaties, een verlieservaring of zelfs een streptokokkeninfectie... gedrag nabootsen hoort daar ook bij, vooral op een leeftijd dat de ontwikkeling van het kind daar voor open staat.
Besluit: voor alle veiligheid: probeer niet te trekken waar je kindje bij is, als zij er aanleg voor heeft, dan zou ze jouw gedrag wel eens kunnen copiëren. En ik neem aan dat dat het laatste is wat je wil...
Succes en sterkte met jezelf!
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 13 mei 2006, 20:22   #3
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
IK ben er ook zo bang voor...

Heee Inge,

Ik herken je angst zeg!
Zal je eens wat vertellen wat ik vanmorgen had !
Ik had hier gister allemaal zitten lezen, ook dit topic...
NU vanmorgen was ons zoontje van 3 bij ons in bed gekropen en ik werd
op een gegeven moment wakker omdat ie naast me lag en zei:
Kijk mama !!! Een haar !!
Man, ik schrok me helemaal wezenloos, ik keek naar hem en hij had een haar van zichzelf vast en keek ernaar...
Man, ik SCHROK ME KAPOT !!
Ik meteen: hoe kom je daar aan, waar lag die?
Hij: bij mij neus!
Was dus een losse haar die op zijn gezicht kriebelde...
Pfew....
Ik was gerust maar even later ging het nóg een keer !!
Weer: mamaaaa, kijk...nog een haar !!
weer zei hij dat die in zijn gezicht lag..Zal ook wel want hij verteld eigenlijk altijd wel de waarheid. maar je kunt je voorstellen hoe ik schrok !!
Zeker bij de aanblik dat hij een haar zat te bekijken!!

Ben dus ook heel bang dat het erfelijk is. Zeker omdat mijn vader ook plukt, weliswaar in veeeeeeeeeeeeeeeeeeel mindere mate, alleen achter in zijn nek.
en toen hij jaaaaaaaaaaaren geleden een snor had (eventjes) had hij die ook in notime voor de helft uitgetrokken.
Hij doet het dus maar in minimale mate.
Maar toch....

Ik ben nu helemaaaaaaaaaaaaaal overtuigd na het lezen van deze topic dat ik er zéker niet meer stiekem aan moet gaan zitten terwijl mijn zoontje erbij is.
Stel je voor dat dat nét de trigger is...het nadoen...moet er niet aan dénken zeg !!! Dus ik hoop heeeeeeeeeeel erg dat ik deze stoppoging nu echt eens volhoudt! Dit topic stimuleert me in ieders geval enorm.

Groetjes
Poema (inge)
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2006, 16:32   #4
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Denk het wel...

Mijn opa had het ook. Dat heb ik helaas pas gehoord toen hij al overleden was, anders had ik het hem kunnen vertellen. Hij heeft nooit geweten dat het een ziekte is. Mijn moeder realiseerde het zich ook pas toen ze meer van mijn TTM wist. Ze herinnerderde zich hoe opa altijd een pincet op zijn bureau had liggen (dat herinner ik me zelf ook) en daarmee haartjes uit zijn stoppelbaard trok, maar snel stopte als er iemand binnen kwam. Mijn oma zei dan tegen hem: Bah, met zo'n rood gezicht krijg je geen kus!

Ik heb het hem dus nooit zien doen, en toch heb ik het ook.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2006, 21:48   #5
gogo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2002
Locatie: Brabant
Berichten: 127
HoiHoi

Zo dat is lang geleden. Maar ik herken dat wel die angst die jullie hebben bij je kids, heb zelf een zoontje van 6 en die zit nooit aan zijn haar maar heb een dochtertje van 1 jaar en die zie wel aan haar haar. Ze kijkt me dan aan bv. in de auto en gaat dan met 2 handen aan haar haar trekken vind dit heeeeeeeeel vervelend om te zien, zou het liefst een flinke tik geven maar ja.. ik weet dat dat niets helpt natuurlijk. Hopelijk doet ze het om mij uittelokken voor aandacht, maar als ze haar eigen verveeld doet ze het soms ook . Ik HOOP zoooooooooo dat het haar gespaard blijft. Zit zelf nog weleens aan mijn haar maar dat ziet zij nooit want dat is meestal in bed. Heb sinds 1 jaar een haarwerk en daar ben ik nu dus ok wel erg blij mee. Hopelijk is dit een fase en gaat het bij Sil dus snel over.

groetjes van ook een ongeruste mammie
gogo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 mei 2006, 21:53   #6
susa30
susa30
 
Geregistreerd: 15 november 2004
Locatie: Brabant
Berichten: 18
ojeee

ojee erfelijk ! ik heb ook een dochter, Lisa van 1 jr en 1 mnd...
en nu jullie het erover hebben en ik terug denk aan mijn familie, moet ik zeggen dat mijn moeder wel altijd in de weer is met een pincet maar dan epileert ze haar wenkbrauwen in vorm... misschien is een hele licht vorm..
ik probeer ook zo min mogelijk in bijzijn van Lisa te trekken maar moet zeggen dat dat wel moeilijk is... als zij speelt en ik pak even een moment voor mezelf dan neig in naar mijn haren... maar nu zal ik er NOG meer op letten om het niet te doen..
goed om te lezen dat het genetisch kan zijn !

Liefs en succes allemaal susa33
__________________
susa30 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 mei 2006, 20:44   #7
Ice_Queen
HaarWeb lid
 
Ice_Queen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2004
Locatie: België
Berichten: 22
Hey
Mijn moeder heeft vroeger enorm last gehad van TTM. Nu is het onder controle. Ze vertelde mij dat ze vooral tijdens stressperiodes veel trok. Zo erg dat er tijdens de examens hele bossen haar naast haar bureau lagen. Mijn nicht heeft het ook (maar zij trekt niet echt, zij zit de hele tijd in haar haar te wriemelen en af en toe komt er een haartje mee), en één van mijn tantes had het vroeger ook en nu ook onder controle.
En ik dus ook ... Maar ook in mindere mate (gelukkig maar).
Dus, ja wie weet is het wel erfelijk ...

Groetjes, Ice Q
Ice_Queen is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2006, 00:19   #8
AThone
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: voorburg
Berichten: 58
Hoi

even een reaktie,
Ik weet niet of TTM erfelijk is,maar als ik het er met mijn dochters over heb zeggen ze wel een periode gehad te hebben dat ze veertjes trokken uit een veren kussen en dan langs hun gezicht halen, ook ken ik van mezelf dat als ik op een grasveld lig bv bij een zwembad dat ik dan aan gras zit te plukken net als aan m'n haar en dat ik ook het uiteinde eraf bijt, gek he allemaal dingen die op TTM lijken maar niet zo schadelijk zijn. overgens het gaat nog steeds bijzonder goed met mij.
Groeten en liefs Angela
AThone is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2006, 17:11   #9
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Gras...

Ik doe het ook bij gras. Het gekke is dat ik dan ook dat gevoel erbij krijg; een vreemd soort spanning. En ik baal echt enorm als zo'n sprietje afbreekt!

(sorry, ff offtopic)
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2006, 17:47   #10
ingevdb
ingeske
 
ingevdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Locatie: Vlaams-Brabant, België
Berichten: 95
hé, ik ook! bij gras en alles wat enigzins op haar lijkt ...
ingevdb is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2006, 23:41   #11
gogo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2002
Locatie: Brabant
Berichten: 127
jaja

ook gras is bij mij herkenbaar, maar een kaal grasveld is toch minder erg als een kaal koppie, TOCH??????????

groetjes margot
gogo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 juni 2006, 09:35   #12
lynnbeertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 april 2006
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 23
ik heb het ook gekopieerd van mijn moeder,terwijl ik al veel ouder was,19 ofzo....maar daar ben ik heel goed in kopieeren(gelukig trek ik nog niet mijn haren uit mijn hoofd)mijn moeder zat altijd met een pincet haren eruit te trekken,en toen ging ze dus ook met der vingers wimpers eruit trekken(bij mijn moeder begon het met een puistje met een ingegroeide wimper,naja je weet hoe het gaat...
toen ben ik het dus onbewust gaan kopiereen...nu doet zij dat wimper trekken niet meer,en ik heb er nog wekelijks last van,al mijn wimpers zitten er nog steeds allemaal aan,maar dat betekend niet dat ik nog steeds zwaar heb,het blijft een verslaving.

linda
lynnbeertje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2011, 17:20   #13
Shun
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 april 2011
Locatie: nederland,limburg
Berichten: 3
eens even denken,

zover ik zeker weet heeft in mijn familie:

Ik
Mijn moeder (jongste van 6)
De oudste zus van mij moeder.
De zoon van de oudste zus.
de zoon van de 2de oudste zus.

en waarschijnlijk ook nog de andere 2 kinderen van de oudste zus maar dat weet ik nu even niet zeker, maar het is dus wel zeker erfelijk, ik dacht dat het normaal was en vaker voorkwam omdat mijn moeder er zo vrij overspreekt en zich nergens voor schaamt maar ik kwam er dus sinds kort achter dat het niet zo normaal is en ook niet zo goed, en omdat ik het veel erger heb dan de rest in me familie.
Shun is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2011, 22:33   #14
gootje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 december 2010
Berichten: 1
erfelijk ??????



Hoihoi

Het is al weer heeeeeeeel lang geleden, dat ik hier was,
maar zag nu dat jullie zekere weten dat TTM erfelijk is,
Nou ik weet het niet zo zeker.... ik heb het heel erg maar ken niemand
in mijn familie die ook TTM heeft.
Kan ook toeval zijn natuurlijk.
Ennn......ja zal toch zelf moeten proberen van je haar te blijven.


xx gootje
gootje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
erfelijk ? mijn dochter van 10 mnden en ikke susa30 TTM bij kinderen 2 17 februari 2006 23:29
Erfelijk? Lies86 AA - Algemeen 21 30 oktober 2005 19:26
17 jaar Diepe inhammen en mijn familie lijd aan erfelijk kaalheid Boemi AGA - Algemeen 10 14 februari 2005 08:09
Hallo allemaal. Alva AA - Algemeen 3 18 december 2004 12:25
Erfelijk? Lies86 AA - Algemeen 11 4 oktober 2004 18:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.