Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 april 2005, 09:55   #1
jackie
HaarWeb lid
 
jackie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Locatie: noord brabant
Berichten: 47
stress

Hallo allemaal,

Ik ben enkele weken geleden gestart met revalideren, ik loop al sinds de zwangerschap met bekkeninstabiliteit.( mijn dochtertje is nu inmiddels al 7) Heb al verschillende therapien gevolgd en nu dus in een revalidatiecentrum. En daar halen ze dus echt alles uit de kast. Fysiotherapie, ergotherapie, maatschappelijk werk, hydrotherapie (waar ik dus niet aan mee durf te doen ivm met mijn pruik) en natuurlijk ook een psycholoog. Nou had ik gisteren een gesprek met hem en dan moet je dus ook heel je voorgeschiedenis vertellen. Dus ook AA kwam ter sprake. Omdat het nu dus eigenlijk tegenzit met mijn pijn, en andere ziektes (diabetes, exceem, traag werkende schildklier) had de psycholoog al snel zijn mening gevormd. Door de stress etc. wat volgens hem mede veroorzaakt wordt door de stress van mijn " gebreken" zou ik ook wel daarom AA hebben gekregen.

Ik vind dit eigenlijk wel erg kort door de bocht. Het is natuurlijk erg makkelijk om iets te relateren aan iets. Maar het is toch niet zo dat ik AA heb gekregen alleen maar door stress??? Eigenlijk val ik best wel mee wat stress betreft
(tenminste dat denk ik dan) En wat versta je onder stress.

Wat vinden jullie nou van zo'n uitspraak? Er zal misschien wel een grond van waarheid inzitten maar toch!! Het is misschien de druppel, maar niet de oorzaak. (tenminste dat dacht ik) Ik was wel een beetje overdonderd door zijn uitspraak en wist op dat moment ook niet veel te zeggen.

Ik wilde dit even kwijt. Heb dus eigenlijk alleen maar een beetje mijn hart gelucht.

groetjes Jackie
jackie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2005, 11:00   #2
Saar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Locatie: Hulst
Berichten: 151
In mijn ogen kan stress bijdragen aan AA maar het is zeker niet een oorzaak... er zijn veel gestresstere mensen op de wereld dan jij en ik dus waarom dan wij wel en hun niet..Er moet een andere oorzaak zijn. Volgens mij moet zo'n psygoloog zich gewoon houden bij zijn tak (geestelijke hulpverlening).
Misschien dat ie je wel goed kan helpen bij je "angst" om je pruik af te zetten en zo niet mee te willen doen met hydrotherapie (geen idee wat het is maar dat je het zou kunnen helpen mis het zonde om het niet te doen vanwege je AA)
Saar is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2005, 22:45   #3
Sophie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 mei 2004
Berichten: 1
Hallo Jackie,

Laat iedereen zijn eigen conclusie maar trekken hoe jij aan je AA komt. Het lekkerste is stoppen met jezelf verdedigen. In het begin even moeilijk maar het bevalt snel, drie maanden geleden de pruik afgezet en ga nu zelfs met mijn dochter naar het zwembad. Spreekbeurt gehouden bij mijn zoon in de klas met pruik, carnavalspruik en leuke pet mee. (Ben je ook van al het gezeur tegen het kind af) Ik wens je veel succes met je revalidatie, en laat jezelf niet aan het twijfelen brengen door een psycholoog. Als er voor iets geen verklaring is komen we al snel uit op stress. Neus omhoog borst vooruit en gaan. Met of zonder pruik natuurlijk.

Sterkte,
Sophie
Sophie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 09:57   #4
jackie
HaarWeb lid
 
jackie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Locatie: noord brabant
Berichten: 47
hydrotherapie is therapeutische oefeningen doen in het water.

groetjes Jackie
jackie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 10:08   #5
Saar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Locatie: Hulst
Berichten: 151
thnxs voor de info! Ik hoop dat je, als het je zou kunnen helpen, daar ook aan mee gaat doen! Ik heb last van beginnende BI en ik merk dat ik veel baad heb bij het zwemmen (zwangerschapszwemmen) dus hopelijk helot het jou ook...
Saar is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 13:04   #6
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Ik had een tijd terug een discussie met iemand anders over stress..

Link over stress

Ik plak hier nu even het belangrijkste dat ik in die discussie gezegd heb..

Citaat:
Stress is een normaal onderdeel van ons bestaan, we ervaren bijna altijd in meer of mindere mate stress. De definitie van stress is ruwweg: Iedere vorm van belasting die van buitenaf op ons lichaam afkomt.
Stress wordt onderverdeeld in 2 groepen: MLE (Major Life Events) en DH (Daily Hassles). Onder MLE verstaan we: dood van een naaste, ontslag, scheiding, chronische ziekte, etc. DH omvatten: werkstress, relatieproblemen en ander dagelijkse strubbelingen. De meeste stress is niet te vermijden, de dood van een naast heeft onvermijdelijk een grote impact op je. Kortdurende stress is ook niet zo schadelijk. Het zijn de slepende problemen die vaak de meeste schade aanrichten.

Ik beweer niet dat AGA of welke ander ziekte dan ook een direct gevolg is van stress. Er zijn correlaties te vinden met stress en hoge bloeddruk, hartaanvallen en bepaalde persoonlijkheidstypen. Echter dat zijn correlaties, geen causale verbanden.

Mensen met een bepaalde dispositie voor een ziektebeeld zijn gebaat bij goede stresscoping strategieen. Stress kan in dergelijke gevallen de symptomen doen verergeren. Maagzweren zijn ook een klassiek voorbeeld van een door stress geinduceerde kwaal, meestal is de veroorzaker de Helicobacter Pylori. Langdurige stress ondermijnt ook het immuunsysteem.
Dit alles is terug te vinden in "Biological Psychology" van James W Kalat. ISBN 0-234-58816-6.

Met betrekking tot die voeding; ik het over uitzonderlijke gevallen. Maar er schuilt een addertje onder het gras, bij een constante stress situatie neemt je lichaam veel minder voedingsstoffen op. Dat komt omdat alle energie dan uitgaat naar het sympathische (fight or flight) zenuwstelsel, het parasympathische zenuwstelsel dat oa spijsvertering, voortplanting verzorgd en algemeen onderhoud verzorgd word op een heel laag pitje gezet. Vandaar dus de schadelijke effecten van stress. Dit is volgens het GAS (general adaptation syndrome)van Selye H. 'Stress of Life'. Veel, in beknopte vorm, over stress en de gevolgen is ook terug te vinden in ' Personality Psychology' Larsen R.J. & Buss D.M. ISBN 0-07-036605-5. Al dit bovenstaande is echter algemeen bekend/aangenomen. De boeken die ik erbij pak zijn standaardwerken in de Bio- en persoonlijkheidspsychologie.

Over Alopecia; dit blijft een hormonale afwijking, waarschijnlijk icm een afwijking in het autoimuunsysteem. Stress kan de symptomen verergeren. Gebrek aan stress zal de symptomen misschien iets afzwakken maar nooit wegnemen.
Stress is een factor die wordt onderschat, het kan een trigger zijn voor aandoeningen, de aandoening zelf is vaak genetisch al aanwezig.
Het komt er simpelweg op neer dat des te minder stress een persoon ervaart des te hoger de 'quality of life'.

Ik zet ervaart dik omdat mensen bij dezelfde stressoren heel verschillend kunnen reageren.

Nogmaals als de ervaren stress tot normale proporties is gereduceerd dan is het niet waarschijnlijk dat je AA zal verdwijnen, wel is er kans op een vermindering van de symptomen.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)

Laatst gewijzigd door pizzacat; 8 april 2005 om 21:53
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 21:27   #7
Annelies
HaarWeb lid
 
Annelies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2001
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 318
Hoi Jackie,

Dat is dus weer precies zo'n persoon die eigenlijk bijna niets van AA weet, en zo even een conclusie trekt. Zo'n "arts" ben ik ook tegengekomen en daar kun je het dan mee doen. heb je toevallig tegenvallers gehad in het leven die stress kunnen opleveren, sjah nou nee hoor dan is dat even de reden van de AA. Simpel.
Nou mooi niet en ik voelde me behoorlijk in de z##k genomen in ieder geval niet serieus.
Ook AA kan een aanzet zijn en een rol erin spelen maar om het 100% allemaal te wijten aan stress..
Maar goed :S Ik was trouwens op dat moment ook totaal overrompeld, en is jammer dat het te laat is als je eindelijk weet wat je erop terug had willen/ kunnen zeggen. (ik was nl. alweer thuis toen ).

Citaat:
hydrotherapie (waar ik dus niet aan mee durf te doen ivm met mijn pruik)
Doet mij pijn om te horen, meid dat hoeft echt niet nodig te zijn. Als je wil kunnen we erover PM-en.

groetjes Annelies
__________________
Met AA is het onzekere het zekere

Ik heb haar met karakter, dat wil gewoon niet blijven zitten!
Annelies is offline   Met citaat reageren
Oud 13 april 2005, 19:35   #8
Assie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 180
private messages

Hoi Jacky,
ik heb een berichtje voor je bij je private messages.
doeg Assie
__________________
als je haar maar goed zit
Assie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stress en haaruitval rickie rick AGA - Algemeen 97 12 mei 2011 14:54
haaruitval door stress stresskip Overige (haar)discussies - Algemeen 8 13 december 2006 10:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.