Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 19 oktober 2014, 05:36   #31
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Hallo Ruthie

Ik heb exact hetzelfde patroon van haaruitval als jij. Ook jouw foto's zouden de mijne kunnen zijn. Wat ik wel als extra klacht erbij heb is een brandend gevoel voornamelijk aan de achterkant van mijn hoofd.
Ook ik had een lage ferritine waarde (10) en jarenlang haaruitval. Ik had dik, lang en mooi haar altijd en het ziet er nu precies zo uit als bij jou. De achterkant is het grootste probleem. Vanuit daar en dan omhoog (richting de kruin, niet erop) is veel haar weg. Vanuit de zijkanten naar de voorkant toe en bovenop ziet het er beter uit. Mijn haar groeit amper, is erg veranderd van structuur, dun van draad geworden, en erg pluizig. Ook ik heb krullen.
Als ik met mijn hand voel aan de haren die uit mijn hoofdhuid aan de achterzijde groeien dan zijn ze heel dun en erg zacht. Het lijken wel babyharen.

Ik laat ongeveer in totaal 2 cm per jaar van mijn haar knippen (meer durf ik niet) maar het groeit ook totaal niet. Mijn arts zei dat het wel groeide maar vanwege de erge uitval het niet langer kon worden en als maar korter word.

Ik heb 2 kuren van 3 maanden ijzer gekregen. Vorig jaar december ermee begonnen en ik kan nu wel (sinds ongeveer een paar weken) zeggen dat mijn haaruitval erg is verminderd en stabiel blijft. Ik denk dat ik nu op een normale uitval zit van ongeveer 75 tot 100 haren per dag. In die zin heeft de ijzer dus bij mij zeker zin gehad.

Ik merk nog niet dat het voller of langer wordt. Het proces lijkt eigenlijk stil te staan.
Ik zou eigenlijk ook minoxidil willen gaan gebruiken maar wacht hier nog liever even mee omdat ik begin november een haarwortel onderzoek krijg en ik niet wil hebben dat evt resultaten daarvan beïnvloed zouden kunnen zijn door de minox.

Het is voor mij best bijzonder om iemand met precies hetzelfde patroon van haaruitval tegen te komen. Want waar ik ook kijk ik zag nergens iemand of die met hetzelfde probleem zit als ik.
aar ik ook kijk ik zag nergens iemand of die met hetzelfde probleem zit als ik.

Laatst gewijzigd door Liekske; 19 oktober 2014 om 05:42 Reden: dubbel bericht
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2014, 15:57   #32
Ruthie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2014
Berichten: 72
Geslacht:
Hi Liekske,

Apart he dat er niet veel te vinden is over dit patroon van haaruitval.
Jij hebt dus nooit eerder iemand gezien die dit patroon heeft behalve ik?
Aleen dat brandende gevoel heb ik niet echt.

Bij jou is de arts er dus van uit gegaan dat het TE door ijzertekort was. Ik hoop ook zo dat dat bij mij de oorzaak is en dat het helemaal niets met AGA te maken heeft.

Bij mij was het al wat langer aan het uitdunnen, maar dat proces van korter worden is echt iets wat van de laatste 2 a 3 maanden in. Als ik vakantiefotos zie van juni/juli was het nog gewoon langer.


Ik las in een ander stuk van jou dat je hoogste ferritine waarde 56 was.
Om hergroei te krijgen schijnt het dat je echt boven de 70 moet zitten, dus vandaar dat je waarschijnlijk nog geen hergroei hebt.
Ik ga gewoon door blijven slikken tot ik langere tijd boven de 70 zit. Gelukkig wil mijn dermatoloog me ook ijzer blijven voorschrijven.

Ik ben wel heel benieuwd hoe jouw haar er uitziet. Zou je een foto willen plaatsen (eventueel in een prive bericht )

Groeten
Ruthie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2014, 19:06   #33
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Hoi Ruthie,

Ik wil graag ingaan op je bericht maar ik sta op punt van vertrek om een weekje op vakantie te gaan.
Als ik terug ben laat ik weer van me horen.

Hou je haaks!

Groetjes Liekske
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2014, 19:38   #34
Ruthie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2014
Berichten: 72
Geslacht:
Oke Liekske, een hele fijne vakantie gewenst. Dan hoor ik daarna weer van je.
Groeten
Ruthie
Ruthie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2014, 21:31   #35
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Hey Ruthie,

Hier ben ik weer...

Nadat ik erg teleurgesteld was door mijn dermatologe (staat vlgs mij wel in mijn andere berichten hier op het forum), ben ik naar mijn huisarts gegaan. Deze keer een andere (ze zitten met 4 in een praktijk) en heb een artikel meegenomen over lage ferritine waarden icm haaruitval. Daarin stond ook dat de waarden minstens een paar maanden op 70 moesten staan voordat je haar ook weer groeit.
Ik heb hem het hele verhaal verteld, mijn teleurstelling met de dermatoloog enz... Daarna heb ik hem gevraagd mee te willen werken om mijn ferritine boven de 70 te krijgen.
Hij reageerde erg positief en begripvol, gelukkig.
Hij wilde wel dat ik eerst 3 weken wachtte alvorens opnieuw bloed te laten prikken. Er was immers nog niet zolang ervoor nog bloed geprikt (waarde 56) en hij wilde kijken wat de ferritine waarde in de tussentijd zou doen.

Na 3 weken heb toen ik laten prikken en had ik tot mijn stomme verbazing een waarde van 68.
Ik heb de huisarts gevraagd hoe dit kan omdat ik in de tussenliggende periode niks geen ijzer extra heb genomen of iets heb gedaan om de waarden ophoog te krijgen. Hij zei me dat de ferritine waarden dus kunnen schommelen en dat de staalpillen nog wat hadden doorgewerkt.
Het jammere aan de uitslag was dus wel dat hij 68 dus best een hele goede waarde vond en dat hij het dicht genoeg tegen de 70 aan vond liggen en daarom geen nieuwe ijzer pillen kuur uit wilde schrijven....
Ik kreeg wel een nieuwe prikbrief mee om 3 maanden later opnieuw op ferritine te laten prikken.
Aankomende week ga ik dat dus doen want dan zijn die 3 maanden verstreken.
Ik heb wel nadat ik mijn uitslag wist een paar weken floradix gebruikt omdat ik bang was dat mijn waarde weer onder de 68 zou komen.

Hoewel ik erg teleurgesteld was/ben in mijn dermatologe heb ik toch besloten om terug te gaan naar haar om het haarwortel onderzoek te laten doen. Dat gaat 4 november gebeuren.

Alhoewel mijn haar niet groeit (mijn dermatologe zei dat dit zo lijkt omdat het zo erg is uitgevallen en het daardoor niet de kans krijgt om langer te worden), heb ik wel het idee dat het er iets beter uitziet gelukkig.
Zoals ik al eerder zei is de haaruitval die ik had drastisch verminderd. Ik ben daardoor ook veel rustiger en heb ook veel minder stress erdoor. Ik denk dat dit ook positief eraan meewerkt trouwens.

Ik heb foto's laten maken van mijn haar maar het lukt me niet om ze hier te plaatsen. Ik heb momenteel geen laptop en doe alles met mijn telefoon. Hierop staan ook de foto's. Als ik hier op het fotopictogram druk om de foto's te plaatsen word er om een internetlink gevraagd.
Als je wilt stuur ik je via een privé bericht mijn emailadres en kan ik jou de foto's per mail sturen.

Ik hoor het wel...

Groetjes!

Laatst gewijzigd door Liekske; 26 oktober 2014 om 21:49 Reden: typefout
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2014, 10:16   #36
Ruthie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2014
Berichten: 72
Geslacht:
Hi Liekske

Dank voor je bericht. Ik ben inderdaad wel heel benieuwd hoe jouw haar eruit ziet. Ik zal je mijn mailadres geven in een privebericht

Inmiddels slik ik nu 5 weken ijzertabletten en ik heb het idee dat het al een beetje helpt.
Ik verlies nog steeds veel haar, maar het lijkt toch echt al een stuk minder te zijn.
Daarnaast is de kwaliteit van mijn haar weer wat mooier.
Dit komt denk ik ook doordat ik ben gestopt met het gebruik van Plantur39 (na ca 6 weken), wat voor mij echt helemaal niets deed. het werd er alleen maar droger van.

Kort gezegd heb ik er weer een beetje vertrouwen in dat het goed gaat komen met mijn haar. Sowieso vind ik het wel fijn om er niet meer zo veel mee bezig te zijn, want de stress die ik ervaarde hierdoor was zo afschuwelijk dat het heel veel van mijn levensplezier wegnam.

Sowieso lijkt ons patroon van haaruitval niet op AGA, dus ik ga er vanuit dat het niet zo zeer een genetische oorzaak heeft.
Misschien wel genetisch in de zin dat we gevoelig zijn voor oorzaken als ijzer (want niet iedereen met lage ferritine krijgt haaruitval), maar dus niet in de zin van AGA.

Verder vroeg ik me nog af hoe jouw postuur is.
Ik ben aan de dunne kant (BMI van 19) waardoor ik denk dat zaken als feritine eerder invloed hebben, maar weet niet of dat zo is. Is maar een gedachte.
Ruthie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2014, 20:56   #37
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Hi Ruthie,

Fijn om te lezen dat de ijzer pillen al wat helpen.

Ik heb vandaag het haarwortelonderzoek gehad. Er werd op 5 plaatsen op mijn achterhoofd een plukje haar uitgetrokken. Het deed totaal geen pijn.
Na ongeveer een kwartiertje had ik de uitslag al.
De dermatologe vind dat er toch nog een te hoog percentage haren in de uitvalsfase zitten. Dit ondanks dat ik toch al een grote verbetering bemerk.
De haarwortels vond zij normaal. Niet te klein of verschrompeld. Ze vond mijn haren ook fijn van draad en ze vond ook dat ze snel braken. Dit komt omdat ik het jaren geblondeerd heb gehad. Ik ben daar sinds een paar maanden wel mee gestopt maar de schade is nog duidelijk zichtbaar.
Ze adviseerde met klem om dit niet meer te doen. Ze zei: de ene persoon zijn haar kan daar wel tegen maar de haren van een andere persoon weer niet.
Ik zal mijn haar dus nooit meer blond doen.
Ze houdt t verder nog steeds op TE.

Verder raadde ze weer minoxidil 5% aan, 1x per dag te gebruiken. Volgens haar worden daarvan ook de haren weer dikker van draad plus minder uitval. Ik zei haar dit ook te willen maar dat ik had gewacht tot na het haarwortel onderzoek.
Ik ga het nu dus snel bestellen.

Ook wilde ze dat ik weer bloed liet prikken op ferritine (ik heb dit meteen gedaan na het consult).
Wanneer de ferritine drastisch is verlaagd tov de vorige keer dan moet ik opnieuw 3x daags aan de ijzerpillen. En wanneer t maar een beetje is verlaagd ook maar dan maar 1x per dag.
De bloeduitslag belt ze volgende week door.

Al met al best een goed consult gehad. Ik heb me minder assertief en mondig opgesteld dan de vorige keren. Dit hielp wel...het zijn Belgen en die houden niet zo van die mondige Nederlanders :-)

Zodra ik de uitslag heb zal ik die hier posten.

Nog even je vraag te beantwoorden over mijn BMI...

Mijn BMI is ook 19. Maar mijn haaruitval heb ik al jaren, ook in de periode dat ik zwaarder was.
Bij mij heeft de lage ferritine waarde denk ik echt te maken met de zware menstruaties die ik altijd heb.
Ook ben ik tijdens bevallingen erg veel bloed verloren. Ik heb toen wel bloedtransfusies en ijzertabletten gehad maar zou bijgod niet weten hoe toen mijn ferritine stond. Ik had op dat moment ook nog geen haaruitval; dat kwam later pas.

Hoe gaat t nu met jouw haar?

Groetjes, Liekske
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2014, 09:22   #38
Ruthie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2014
Berichten: 72
Geslacht:
Hi Liekske,

Dank voor je verslag.
Gelukkig is het TE ipv AGA, dus kan het nog helemaal goed komen.

Ik zou toch echt nog even wachten met Minoxidil.
Wat ik heb gelezen is dat het vooral voor mensen met AGA is, je het altijd moet blijven gebruiken en er grote kans is op in eerste instantie meer haaruitval.

Misschien ligt het aan je ijzer dat die weer verlaagd is. Ik zou dat toch echt eerst even afwachten.
Ik doe nu af en toe een spoeling van rozemarijnwater na het wassen.
Voor mij werkt de natuurlijke benadering het beste, heb ik het idee.

Met mijn haar gaat het up en down. De ene dag heb ik minder haaruitval en de dag erna wel weer wat meer.
Maar ik zit nu ook pas ruim 6 weken aan ijzertabletten. Mijn ferritine was bij laatste bloedonderzoek (anderhalve week geleden) 46, dus deze is toch flink stijgende (beginwaarde 15).
Volgens mij is er pas over 3 maanden wat te zeggen over de exacte invloed van ijzertabletten op mijn haar, dus een kwestie van geduld oefenen.

Groetjes,
Ruthie
Ruthie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2014, 18:58   #39
Liekske
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 11
Geslacht:
Hoi!

Ik heb de bloeduitslag binnen. Ferritine is gezakt naar 41.... Gelukkig niet heel laag, maar toch.
Ik vind het maar raar. Heb toch geprobeerd om zoveel mogelijk ijzerrijk te eten enz.
Heb aan de dokter gevraagd hoe dit nu kan en zij houdt het toch op de maandelijkse menstruaties. Volgens haar moet ik dus regelmatig mijn bloed laten checken en zo nu en dan een ijzerkuur krijgen.
Ik zit dus nu weer aan de ijzertabletten. Van haar moet ik er nu een maand lang 3 per dag en daarna 3 maanden lang 1 per dag. Daarna weer bloed laten prikken om te zien hoe waardes staan.

Ik ben inmiddels sinds ruim een week met minoxidil begonnen. Zij adviseerde dit echt te doen en verwacht dat ik er zeker baat bij ga hebben.
Ik heb lang getwijfeld of ik ermee zou beginnen. Ik weet ook van de shedding die je ervan kunt krijgen. Maar dat betekent ook dat het aanslaat toch?
Heb mezelf echt afgevraagd of ik niet in paniek ga raken wanneer dit gaat gebeuren. Maar ik denk dat ik het wel aan kan. Het moet maar even, toch? Ik wil het graag een kans geven.

Wat jij ervaart tijdens het slikken van de ijzerpillen had ik ook; dat het zo kan wisselen van dag tot dag. De ene dag meer uitval dan de andere. Ook na een tijdje vond ik ineens overal kortere onvolgroeide haartjes die waren uitgevallen. Dit duurde even en daarna ging het pas beter.
Het is zeker een kwestie van geduld. Het duurt echt maanden eer het zich een beetje gaat herstellen.
Toch heb ik nog niet echt het resultaat waarop ik hoopte. En Door de laatste bloeduitslag begrijp ik ook hoe dat komt.

Ik ga komende week eens langs de huisarts over hoe nu verder.

Groetjes x
Liekske is offline   Met citaat reageren
Oud 18 november 2014, 13:07   #40
Ruthie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2014
Berichten: 72
Geslacht:
Hi Liekske,

Wat gek dat je waardes zo gedaald zijn.
Tja dat kan natuurlijk de oorzaak zijn dat de uitval nog steeds niet op het niveau is wat je zou willen.
Het blijft toch een vervelende strijd om te voeren.
Ik vind mijn haar uitval ook nog steeds te hoog.
Omdat ik er zo bewust mee bezig ben (opletten wat ik eet, geen zuivel meer en geen koffie etc) en het voor mij al best lang lijkt, verwacht ik misschien te snel resultaat. Maar goed ik vind het feit dat mijn haarstatus niet verslechterd is ook al vooruitgang....

Spannend hoor wat die Minoxidil gaat doen.
Hoop dat je er baat bij hebt.

Sterkte
Ruthie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2014, 23:09   #41
Ruthie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2014
Berichten: 72
Geslacht:
Het leek een tijdje beter te gaan met mijn haar maar nu merk ik dat het toch weer ineens sinds een paar dagen weer slechter gaat (ca 3 maanden na mijn tweeweekse paniekaanval waarin ik niet sliep en stijf stond van de stress)
Ik zie minder haren liggen in huis en ook tijdens het douchen zie ik minder haar, maar als ik met mijn handen door mijn haren ga haal ik zo per keer tussen de 8-10 haren mee. 5 x achter elkaar en je kunt wel na gaan hoeveel haar dat is in een minuut. Dan stop ik er maar weer mee om mezelf niet te pijningen.

Ben nu ook 2,5 maand aan het ijzer en mijn ferritinewaarde is goed gestegen (anderhalve maand geleden zat ik op 46)

Ik dacht echt dat het de goede kant op ging (ik moest daar ook in geloven om niet gek te worden )
Ik voel echt weer de angst en stress in mijn lijf dat het misschien toch niet aan het ijzer zou liggen, maar dat het toch AGA is...
Afschuwelijk om mijn haar weer mijn gevoel te laten bepalen.. en toch merk ik dat het me weer meer bezig houdt, wat uiteraard ook niet goed is..

Moest het even kwijt hoor. Ook omdat mijn vriend het zo moelijk vind hiermee om te gaan en ik moet toch even mijn hart luchten.
Ruthie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2014, 09:34   #42
Ruthie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2014
Berichten: 72
Geslacht:
Even dacht ik dat het beter ging met mijn haar. Ik lijk wel echt minder haar te verliezen, maar de status van mijn haar lijkt toch wel echt achteruit te gaan.

Ik wil gewoon zo graag weten wat er aan de hand is met mijn haar.
ik ga zo weer bloed laten prikken voor mijn ferritine waarden.
Maar volgens mij zijn die wel goed (bijna 3 maanden aan ijzertabletten)
Dus daar kan het haast niet aan liggen, of is het zo dat het langer duurt eer er herstel optreedt na het slikken van ijzertabletten.

Bijgevoegd een foto van twee dagen geleden.
Het is zo raar, er is gewoon eeen heel stuk haar weg in mijn nek. (ik voel het nu ook met de kou )
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 15dec.jpg‎ (36,3 KB, 47x gelezen)
Ruthie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.