Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 21 juli 2006, 18:44   #106
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Ik heb wel het idee dat de gen die verantwoordelijk is voor kaalheid, gelokaliseerd is in het DNA van de autosomen, dus niet in de geslachts-chromosomen. Vrouwen krijgen ook te maken met AGA, soms zo erg dat er meer sprake is van MPB omdat er hele diepe inhammen ontstaan of de gehele haarlijn sterk terugtrekt, terwijl natuurlijk het Y-chromosoom volledig ontbreekt bij vrouwen. In de geslachts-chromosoom X, die beide seksen erven van de moeder, hoeft de kaalheidsgen daar ook niet per sé gelokaliseerd te zijn. Je zou eerder moeten kijken naar de de 22 paren chromosomen (dus autosomen) die het resultaat is van de samensmelting van de ei- en zaadcel en de meeste genen bevatten. Zo zou je ook moeten kijken naar beide families van je ouders. Als aan je moeders kant kaalheid vaker voorkomt, dan heb je ook een groter kans dat je die genen hebt en uiteindelijk met AGA krijgt te maken. Dit geldt precies eender voor je vaders kant.

Laatst gewijzigd door DHTkiller; 21 juli 2006 om 18:54
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2006, 23:01   #107
EEC
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2005
Berichten: 25
Ik vind de wetenschappelijke theorie van dhr. Kniehous een overtuigende. Gezien het feit hij neit de enige is die het heeft over een lokalisering van kaalheids gen op het x-chromosoom en de verdere uitleg.

Ik ben alleen nieuwschierig hoe men er achter is gekomen (iig de theorie heeft opgesteld) dat kaalheid op het x chromosoom ligt.
EEC is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2006, 23:56   #108
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Het x chromosoom is het chromosoom dat verreweg de meeste eigenschappen bevat. Ook veel ziektes bevinden zich hier.

Zelf maakt het me niet veel uit waar het ligt. Ik kan nagaan dat ik mijn opa's x heb, aan alle factoren. Mijn vader heeft een klein kruintje, na medicijngebruik. (het gekke is, hij is niet rond kaal is, maar in het midden van die kruin zitten nog flinke plukken ). Een tonsuur op mijn 50e kan ik hebben,

Ik denk dat de DHT receptor op het x-chromosoom een plausibele verklaring is voor vroege kaalheid. Immers, de hormonale piek veroorzaakt veel DHT, en als je geveolig bent verlies je dan haar. Ik snap alleen het haarverlies in de groep 35-45 minder goed. Ook een periode van hormonale verandering.

Wat ik ook niet snap, testosteron piekt rond je 20 en daalt vervolgens alleen maar. In de jaren daarop zou je dus steeds minder kans op kaalheid moeten hebben.

Is kaalheid met ouder worden gewoon een resultaat van geërfde korte haarcycli?
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2006, 17:21   #109
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kniekous
Via de moeder, (het gen zit op het x-chromosoom dat je krijgt van je moeder) erf je kaalheid. Echte AGA krijg je dus via je moeder en niet via je vader.
Dat is gewoon onzin. De werkelijkheid laat het toch anders zien. Jonge mannen verliezen wel degelijk haren in dezelfde patroon als die van hun vaders. Ik ga er vanuit dat de kaalheidsgen niet gelokaliseerd is in het DNA van het Y-chromosoom die je van je vader hebt geerfd (omdat er ook vrouwen zijn die mpb vertonen en dus natuurlijk geen Y-chromosoom hebben). Dit betekent dat de kaalheidsgen gelokaliseerd moet zijn in het DNA van de autosome chromosomen aangezien jonge mannen dus wel degelijk dezelfde mpb patroon vertonen gelijk aan die van hun vaders. Mogelijk zou de kaalheidsgen ook gelokaliseerd zijn in het DNA van de autosome chromosomen die je van je moeder hebt. Maw, kaalheid (AGA) is een autosomale proces die je als jongeman (en als vrouw in mindere mate) kunt erven van beide ouders en is niet direct verbonden aan geslachts-chromosomen. De geslachts-chromosomen zijn alleen verantwoordelijk voor lichamelijke en hormonale verschillen tussen beide seksen. Zo krijgen mannen eerder met AGA te maken omdat hun lichamen boordevol met testosteron gevuld is en vrouwen meestal pas op latere leeftijd (overgang).

Laatst gewijzigd door DHTkiller; 22 juli 2006 om 17:52
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2006, 18:35   #110
EEC
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2005
Berichten: 25
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Dat is gewoon onzin. De werkelijkheid laat het toch anders zien. Jonge mannen verliezen wel degelijk haren in dezelfde patroon als die van hun vaders. Ik ga er vanuit dat de kaalheidsgen niet gelokaliseerd is in het DNA van het Y-chromosoom die je van je vader hebt geerfd (omdat er ook vrouwen zijn die mpb vertonen en dus natuurlijk geen Y-chromosoom hebben). Dit betekent dat de kaalheidsgen gelokaliseerd moet zijn in het DNA van de autosome chromosomen aangezien jonge mannen dus wel degelijk dezelfde mpb patroon vertonen gelijk aan die van hun vaders. Mogelijk zou de kaalheidsgen ook gelokaliseerd zijn in het DNA van de autosome chromosomen die je van je moeder hebt. Maw, kaalheid is autosomaal en niet verbonden aan geslachts-chromosomen.
Sorry mr. DHT killer, dat vind ik een beetje een gaar argument. Je ziet het om je heen dat vaders en zoons hetzelfde kaalheid patroon hebben...

Kijk, mijn theorie. Je krijgt van je vader een Y chromosoom die bepaald dan je mannelijk wordt. Hieronder zit een 20 maal zo hoge testestoron hoeveelheid en meer aanmaak van DHT, dan zorgt voor meer lichaamshaar en eventuele kaalheid.

Goed de waarnemingen die jij doet, zijn niet fout, je neemt het waar en ziet dat het precies gelijk verloopt bij avder en zoon. Dit komt denk ik doordat zij beide dezelfde hormoon spiegel hebben, zelfde hoeveelheid testestoron en zelfde hoeveleeheid DHT aanmaak. De grap is nu dat op het X-chromosoom het gen ligt dat bepaald of je gevoelig bent voor dht. Of je haarzakjes op je hoofd gevoelig zijn voor DHT. Heb je toevallig het x-chromosoom van je moeders kant die ergens kaal was erf je hier AGA en hetzelfde patroon als je daddy alleen heb je het niet van hem ge-erft. En wel om de volgende reden:
Je moeder heeft twee x chromosomen. Je kunt aan haar vader zien (daar krijgt ze immers één van) of ze iig éénmaal een x-chromosoom die gevoeligheid voor DHT weergeeft.

Mocht deze man haar hebben tot aan zijn wenkbrauwen wil dat nog niet zeggen dat je niet kaal wordt. Je moeder krijgt ook een x-chromosoom van haar moeder en daar is bijna nooit te achterhgalen welke zij krijgt. Zij krijgt ook weer van haar vader, die vast staat en 1 van de moeder die altijd 2 kan door geven en één doet.

Dit voorbeeld: persoon X heeft een vader die is kaal. ZIjn moeder heeft een x-chromosoom niet kaal en een x chromosoom wel kaal--> X.nk X wk
de vader van de moeder van persoon X heeft ook heel veel haar, in dit geval hgeeft dus de opa aan zijn moeders kant en zijn eigen vader ontzettend veel haar.
De oma heeft een vader die ook veel haar heeft en krijgt daar ook weer het goede X.nk van. De moeder van Oma, heeft allemaal zoons die allemaal haar hebben en die toevallig elke keer X nk krijgen. Maar de moeder van oma geeft aan oma wel de X w.k mee, die zij toevallig wel in haar arsenaal had. Niemand merkt er nog wat van maar stiekem huist dankzij de moeder van oma die maar 1 verkeerde x chromosoom had, X.wk Xnk, de verkeerde x chromosoom in haar eigenschappen. Oma heeft dus X.wk Xnk
geeft aan de moeder van persoon X door X wk
en de moeeder van persoon X geeft X wk door aan persoon X die dus wel gevoelig is voor DHT terwijl in de verste verte niemand kaal is.

Zo ongeveer ligt mijn situatie. Ik moet hopen dat mijn oma, die had een goede en een foute x chromosoom, de goede aan mijn moeder heeft gegeven. Dan heeft mijn moeder 2 nk chromosomen. Als oma echter Xwk aan mijn moeder heeft gegeven heeft mijn moeder X wel kaal en X niet kaal en moet ik hopen dat ik X niet kaal heb. Dan zou ik dus veel pech hebben, maar er is nog aardig kans.

1/2*1/2 = 25% kans op kaalheid voor mij. De inhammen beginnen sinds mijn 17e, zijn vrij klein nochtans.


Ik vind dit een leuke theorie, alleen denk ik dat er wel kans is dat er bepaalde dingen van de vader komen. Ik heb namelijk hetzelfde haar als mijn opa die niet kaal is en tot zijn 75e geen inhammen. Maar ik heb, of ben langzaam de haargrens aan de voorkant van mijn vader aan het kweken. Hij loopt in ene punt naar voren.

ik heb niet echt duidelijke maar ik zal mijn best doen voor en zij
http://picasaweb.google.com/zamerano...26082952560658
http://picasaweb.google.com/zamerano...90622015291410
links ben ik
EEC is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2006, 19:57   #111
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EEC
Sorry mr. DHT killer, dat vind ik een beetje een gaar argument. Je ziet het om je heen dat vaders en zoons hetzelfde kaalheid patroon hebben...
Juist

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EEC
Kijk, mijn theorie. Je krijgt van je vader een Y chromosoom die bepaald dan je mannelijk wordt. Hieronder zit een 20 maal zo hoge testestoron hoeveelheid en meer aanmaak van DHT, dan zorgt voor meer lichaamshaar en eventuele kaalheid.
Precies, waarvan de testosteron + 5 ar DHT vormt. Die eventuele kaalheid is het gevolg van de kaalheidsgen in het DNA van de autosomale chromosomen + de vorming van DHT.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EEC
Goed de waarnemingen die jij doet, zijn niet fout, je neemt het waar en ziet dat het precies gelijk verloopt bij avder en zoon
Niet precies, je hebt van elk ouder 23 chromosomen per cel, dus de kaalheid zal niet exact hetzelfde verlopen als bij je vader omdat je een mengelmoes bent van genen (behalve als je gekloond zou zijn). Ieder mens bestaat uit 50% genen van zijn/haar moeder en 50% genen van zijn/haar vader. Alleen welke genen zullen domineren heeft te maken met leeftijd, geslacht, hormonen en andere onbekende factoren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EEC
Dit komt denk ik doordat zij beide dezelfde hormoon spiegel hebben, zelfde hoeveelheid testestoron en zelfde hoeveleeheid DHT aanmaak.
Veel genen komen met elkaar overeen, daar moet je naar kijken.

Laatst gewijzigd door DHTkiller; 23 juli 2006 om 10:11
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2006, 23:02   #112
EEC
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2005
Berichten: 25
Dhtkiller, waarom weigert u te geloven dat de DHT gevoeligheid van een persoon ,dat zelfs door onderzoekers is vastgesteld, op het x-chromosoom ligt?

Ik ben namelijk niet een propaganda voerder van deze theorie, ik wil graag weten hoe het zit met kaalheid e.d. Dus als u nu met goede argumenten komt of bronnen waarin staat dat het onderzoek dat DHT gevoeligheid niet op het x chromosoom ligt of dat vorig onderzoek niet klopt dan zou ik dat willen weten.

En er zijn idd nog 22 andere autosomen naast de geslavchtsgromosomen waar info op ligt dat betrekking kan hebben op haargroei, maar daar is voor nog toe geen informatie over. Ik vind daarom de theorie over de x-chromosomen gedoe aannemelijker.....Misschein dat op de autosomen de dikte, dichtheid et soort haar wordt bepaald...

Als kaalheid wordt bepaald doordat de haarzakjes (DHT gevoelige haarzakjes) stoppen haren te produceren als ze 'in contact' komen met DHT, en als de informatie die betrekking heeft op de gevoeligheid van de haarzakjes voor DHT op he x-chromosoom ligt, dan is het toch zo klaar als een klontje?

ik zal nog wat sites af strunen, ik probeer u noch tans niet aan te vallen of dergelijke DHTkiller.

greetzz
EEC is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2006, 23:55   #113
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Kijk hier naar:

Genes that are located on the X or Y-chromosomes are call sex-linked. Genes on the other 22 pairs of chromosomes are called autosomal. It is felt that the genes governing common baldness are autosomal. This means that the baldness trait can be inherited from the mother's side of the family or the father's side. The commonly held notion that baldness comes only from the mother's side of the family is incorrect, although for reasons not fully understood, the predisposition inherited from an affected mother is of slightly greater importance than that inherited from an affected father.

http://www.newhair.com/resources/hair-loss-causes.asp


Voor meer info, zoek op:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...romosomes&meta=

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...autosomal&meta=

Laatst gewijzigd door DHTkiller; 23 juli 2006 om 08:30
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 10:16   #114
EEC
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2005
Berichten: 25
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Kijk hier naar:

Genes that are located on the X or Y-chromosomes are call sex-linked. Genes on the other 22 pairs of chromosomes are called autosomal. It is felt that the genes governing common baldness are autosomal. This means that the baldness trait can be inherited from the mother's side of the family or the father's side. The commonly held notion that baldness comes only from the mother's side of the family is incorrect, although for reasons not fully understood, the predisposition inherited from an affected mother is of slightly greater importance than that inherited from an affected father.

http://www.newhair.com/resources/hair-loss-causes.asp


Voor meer info, zoek op:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...romosomes&meta=

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...utosomal&meta=
oke thnx! mmmm wat een tegenstrijdige berichten allemaal! Ik wacht wel af of, misschien stopt het ergens wel.
Thnx DHTkiller
EEC is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 10:25   #115
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EEC
oke thnx! mmmm wat een tegenstrijdige berichten allemaal! Ik wacht wel af of, misschien stopt het ergens wel.
Thnx DHTkiller
Graag gedaan, EEC!

Leuke vakantiefoto's waren dat , in Griekenland? , Maarre, waar bleven de chicks?
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 10:48   #116
EEC
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2005
Berichten: 25
hahaha, ik kon niet vreemd gaan, ik kon kan en wil het niet. Als je ziet wat voor pareltje mijn vriendin/ verloofde is. Ik kan het niet veroorloven haar te verliezen. De chicks waren dus thuis voor mij
EEC is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 12:44   #117
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Maar dat zijn weer verhalen van websites die gemaakt zijn voor dat eerdere onderzoek......
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2006, 17:34   #118
DikkieD
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2005
Locatie: Zevenhuizen
Berichten: 427
ik heb nw2 ik hoop dat het niet verder gaat
DikkieD is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2006, 00:35   #119
Kretos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 182
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EEC
ik heb niet echt duidelijke maar ik zal mijn best doen voor en zij
http://picasaweb.google.com/zamerano...26082952560658
http://picasaweb.google.com/zamerano...90622015291410
links ben ik
Goeie muziek in Mouragio Club ! Maar als je drinken haalt proberen ze je steeds te naaien waar je bijstaat !
Kretos is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2006, 22:38   #120
Hades
Hades
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 2
Maar hoe zit dat met de rest van de hormonen? Ik bedoel: mijn lichaamsbeharing heb ik duidelijk van m'n vaders kant. Betekent dit dan dat mijn hoofdhaargroei ook van m'n vaders kant is geerfd?
Hades is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Testmethoden om te bepalen of je kaal wordt bmazen100 AGA - Algemeen 9 2 augustus 2006 12:30
Hoe kun je merken als je kaal wordt tommy_zwolle AGA - Algemeen 27 20 februari 2005 23:23
Voorspellen of je kaal wordt Tiuri AGA - Algemeen 14 29 december 2004 08:47
Voelen dat je kaal wordt? Frans AGA - Algemeen 6 17 oktober 2004 15:11
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.