Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Overige (haar)discussies > Overige (haar)discussies - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 20 juni 2016, 15:18   #1
dvd-linden
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 juni 2016
Berichten: 1
Geslacht:
Welke shampoo te gebruiken?

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar ik mijn probleem zou kunnen voorleggen, dus vandaar dat ik het hier post. Ik zal proberen om het beknopt te omschrijven:

Voorheen had ik mijn haar altijd kort, maar tegenwoordig heb ik het een stukje langer. Sinds dat ik het langer heb merk ik dat de verzorging van mijn haar een stuk lastiger geworden is; ik kreeg last van een jeukende hoofdhuid en had last van droog en stug haar (volgens mij was het ook regelmatig behoorlijk statisch). Dit is natuurlijk behoorlijk vervelend, aangezien ik, toen ik kort haar had, nooit zulke problemen had. Echter, het kan niet zo zijn dat ik vanwege deze problemen mijn haar per se kort zou moeten laten dus heb ik er voor gekozen opzoek te gaan naar een oplossing voor deze problemen.
Via google leerde ik dat sulfaat schadelijk kan zijn voor je haren en wellicht een oorzaak kan zijn voor bovengenoemde problemen. Daarnaast heb ik redelijk wat blogs bekeken en daarop kwam ik veel reacties tegen van mensen die dezelfde problemen hadden en waarbij sulfaatvrije shampoo een positief effect heeft gehad. Voor mij was het dus duidelijk dat ik een sulfaatvrije shampoo moest kiezen alleen moest ik nog wel een keuze maken; dit was behoorlijk lastig omdat er nogal veel keuze is wat sulfaatvrije shampoo's betreft en de reacties op de verschillende merken nogal wisselend zijn. Ik heb gekozen voor Dr. Organics Aloë Vera shampoo, voornamelijk omdat hier dus geen sulfaat in zit en deze shampoo vrij is van meerdere schadelijke ingrediënten.

Goed, ik gebruik het nu een aantal weken en ik heb het idee dat mijn haar amper schoon wordt als ik het net gewassen heb. Ook is de jeuk nog niet weg, is mijn haar absoluut niet makkelijk om door te kammen (integendeel zelfs, het lijkt wel alsof er wax/haarlak in zit nadat ik het gewassen heb want ik zou zo een pluk recht omhoog kunnen zetten en dan blijft deze nog staan ook) en waar mijn haar normaal redelijk snel droog was duurt het sinds ik deze shampoo gebruik een stuk langer. Ik moet hier ook nog aan toevoegen dat ik de laatste tijd het idee heb dat ik veel meer haar verlies tijdens het wassen en dat er, zodra ik het doorborstel na het wassen, veel meer haren achterblijven in mijn borstel.
Nou heb ik geen flauw idee of het tijd nodig heeft voordat mijn hoofdhuid hieraan gewend is en ik het eerst een tijd moet gebruiken voordat het enig effect zal hebben. Wat ook nog zou kunnen is dat deze shampoo van Dr. Organics niet de juiste sulfaatvrije shampoo voor mij is en ik een ander merk moet gebruiken (alleen wil ik het wel zien te voorkomen dat ik telkens, na een fles een paar keer gebruikt te hebben, weer over moet stappen op een ander aangezien ze over het algemeen best prijzig zijn).

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu echt niet meer weet wat ik moet doen en ik hoop dan ook dat er hier mensen zijn die mij van advies kunnen voorzien of zouden kunnen helpen, ik ben namelijk echt in de war geraakt. In eerste instantie dacht ik dat het lag aan de schadelijke ingrediënten (SLS, siliconen, parabenen) in normale shampoo's, maar nu ik een shampoo gebruik die deze ingrediënten niet heeft merk ik eigenlijk amper vooruitgang. Integendeel, ik verlies voor mijn gevoel meer haar en mijn haar is na het douchen niet eens door te kammen.
Het is in ieder geval behoorlijk vervelend omdat ik het enerzijds wel leuk vind om weer wat langer haar te hebben, maar het anderzijds behoorlijk vervelend is om lang haar te hebben dat alleen maar irriteert en niet zacht, schoon en fijn aanvoelt. En waar nog bijkomt dat ik de laatste tijd het idee heb dat ik meer haar verlies ook. Ik heb geen flauw idee of de oplossing nu ligt bij een andere sulfaatvrije shampoo of bij een shampoo met SLS, maar zonder siliconen (of vice versa). Ik weet het echt niet meer en online lees ik ook alleen maar tegenstrijdige berichten.

Overigens gaat mijn oog momenteel uit naar Yves Rocher Reparation shampoo (http://www.yves-rocher.nl/control/pr...cmSrc=Category) of Alpecin Cafeïne shampoo (http://www.alpecin.nl/nl/producten/c...e-shampoo.html), omdat deze allebei geen siliconen bevatten, maar mijn haren wellicht wel een stuk schoner maken dan de huidige Dr. Organics shampoo die ik gebruik. Ik ben alleen bang dat mijn haar dan weer te droog en stug gaat worden. Daarom lijkt de Ureum shampoo van Eucerin mij ook nog wel een interessante optie (http://www.eucerin.nl/producten/derm...e-urea-shampoo).

P.S. Ik gebruik al een maandje of 1,5 à 2 geen gel meer in mijn haar, omdat het dan helemaal snel vies wordt als het langer is en ik mijn haren niet te vaak wil wassen.
dvd-linden is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2016, 14:39   #2
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Shampoo's die sls bevatten zijn een krachtige reiniger. In harenproducten zoals gel, haaroliën en spray's zitten vaak stoffen zoals cyclopentasiloxane en/ of andere water-onoplosbare siliconen, die weer met een sls bevattende shampoo het beste eruit gewassen kunnen worden. In die zin is bij het gebruik van milde sls-vrije shampoo's aan te raden om producten die water-onoplosbare siliconen bevatten te vermijden om de zogeheten "build ups" te voorkomen.

Als je op google de trefwoorden typt: "build ups, sls, siliconen" dan krijg je veel informatie (Nederlandstalig) die ongeveer op hetzelfde wijzen.

Zelf gebruik ik af en toe een klein beetje olijvenolie uit de keuken om mijn haardos te verzorgen, zoals bij de punten.

Welke shampoo's te gebruiken?
Persoonlijk verkies ik altijd de sls-vrije shampoo's en een van mijn favoriete shampoo is die van Herbelle. Deze is zeer natuurlijk, je kunt de ingrediëntenlijst helemaal nagaan. Ze hebben verder 1 soort conditioner van Herbelle en diverse shampoo soorten, maar met hetzelfde effect. Je kunt deze kopen bij de reformwinkel.

Mijn nr 1 harenwasser is ghassoul (of rhassoul). Ghassoul betekend 'wassen' in het Berbers en is een kleimodder dat uit de atlasgebergte komt. Als je daarmee wast, is dat een geheel nieuwe ervaring. Persoonlijk ben ik echt dol op ghassoul, dit doet mijn haardos prima! Dit spul moet je dus met water mengen en een dun papje van maken. Werkt tegelijk ook als een conditioner.

Het statische heb ik ook, kan vervelend zijn, haren die tegen de gezicht plakken of omhoog zweven. Hier heb ik helaas geen oplossing voor, het zijn gewoon elektrische geladen deeltjes die door wrijving ontstaan. Op sommige momenten is het erg en op andere momenten valt het wel mee. Misschien dat hier een speciale borstel voor bestaat..

Het beste is om je haren droog te borstelen zodat ze niet snel breken en voor het douchen ook even uit te borstelen. Misschien wist je dat al, maar hierbij mijn tips.

Hopend wat opbouwende tips te hebben kunnen meegeven.
123 groetjes en succes gewenst.

Laatst gewijzigd door 123hallo; 23 juni 2016 om 14:43
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2016, 12:10   #3
Irina60
Banned user
 
Geregistreerd: 12 oktober 2016
Locatie: Leiden
Berichten: 47
Geslacht:
Beste,
Lees mijn blog - daarin staat een post over het kiezen van shampoos.
Heb ook met dit probleem geworsteld, gelukkign de juiste oplossing gevonden. Mijn haar groeit nu weer. Voor jeuk heb ik per toeval ndekt dat het verminderen van koffie helpt, bij mij ten minste. Kun je he took proberen.
Heb je meer vragen over shampoos- neem contact met me op, maar lees eerst wat ik geleerd heb .
Mijn blog is in mijn signature , als het niet zichtbaar is dan mail me voor de link.
Sucess,
Irina60
Irina60 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.