Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM bij kinderen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 augustus 2016, 00:03   #1
Kimsch
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2016
Berichten: 3
Geslacht:
Mijn mooie dochter van 6

Hoi hoi,

Hier ook een bezorgde moeder .
Sinds een paar maanden heb ik ontdekt dat onze dochter haar wimpers eruit trekt.

Ik vind het zo jammer! Ze is 6 en ze had altijd van die mooie lange wimpers. Nu heeft ze een blote billen gezichtje en ben ik bang dat ze nu ook aan haar wenkbrauwen begint, want ik zag volgens mij een kaal plekje. Maar goed, het kan ook zijn dat ik nu de hele tijd intensief naar haar kijk.

Ik wil volgende week met haar naar de dokter, maar kunnen jullie misschien hints en tips geven hoe ik als moeder het beste hierop kan reageren?

Wat ik de laatste dagen zie is dat ze begint met trekken als het rond 17:00 is en ze moe is van de dag. Ze zit dan lekker tv te kijken en dan gaat ze trekken. Ik heb haar al een aantal keer "betrapt" en dan zie ik dat ze zich erg schaamt (ik wordt niet boos, maar wel een beetje verdrietig).


Belonen als ze het niet doet, lijkt niet te helpen. Ze is dol op make-up en erg bezig met haar uiterlijk. Vandaag zag ze in de winkel nep wimpers. Die wilde ze hebben, maar ik vertelde haar dat ze die alleen krijgt als ze een tijdje niet aan haar wimpers trekt. Helaas lukte het haar echt niet vanmiddag om er vanaf te blijven. Ze was er ook best verdrietig over .

Nogmaals, ik heb al gelezen hoe moeilijk het is om er vanaf te blijven, maar hoe kan ik als haar moeder haar begeleiden hierin zonder dat het een hele heisa voor haar wordt en haar zelfvertrouwen eraan onderdoor gaat?

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes,

Kim
Kimsch is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2016, 10:12   #2
Kimsch
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2016
Berichten: 3
Geslacht:
Gisteravond ook aan mijn man mijn zorgen geuit. Hij zag ook het probleem en besloten om het samen op te pakken.

Ze gaat meestal wimpers trekken als ik uit de kamer ben om in de keuken te gaan koken. We gaan ervoor zorgen dat ze rond die tijd afleiding krijgt. Nu heeft mijn man vakantie dus dan gaat hij rond die tijdstip haar afleiden met speeltuin, spelletjes, knutselen enz. of hij blijft bij haar in de woonkamer.
Als hij gaat weer gaat werken, wacht ik tot hij thuiskomt, zodat er altijd iemand in de buurt is aan het einde van de dag. Hiermee hopen we dat ze gaat "vergeten" te trekken en dat de dwang minder wordt.
Kimsch is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2016, 11:16   #3
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Jeetje wat naar!
Ik heb geen oplossing, maar zoals jullie het nu oppakken is heel goed!
Kan ze evt niet helpen in de keuken met aardappelen wassen oid?

Ik adviseer wel als ze weer trekt en je ziet het, ga naast haar zitten, pak haar handje rustig vast om van het trekken af te halen en leg haar handje op je schoot of op haar eigen schoot.
Niets erover zeggen op dat moment. Of sta op en ga samen iets doen.
Begrijp je wat ik bedoel?

Toen mijn dochter +/- 6 jaar draaide ze aan haar haren tot kale plekken toe!
En elke keer als ik het zag raakte ik haar handje aan, haalde haar handje rustig weg zonder wat te zeggen. Op advies van de huisarts.
Ze had het vaak niet door dat ze draaide, automatisme en dat werd doorbroken als ik haar handje weg haalde.
Na paar maanden was het over en heeft ze nooit meer aan haar haren gedraaid.

Ik weet niet of het bij jullie dochter zo werkt, maar het proberen waard.
Succes en sterkte!!
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2016, 11:51   #4
Kimsch
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2016
Berichten: 3
Geslacht:
Hoi Astrid26,

Bedankt voor je reactie! Fijn dat je dochter er vanaf is. Dat geeft mij hoop. Ik heb hier een hoop verhalen gelezen dat mensen echt al jaren aan het trekken zijn. Ik werd daar echt verdrietig van.

Ik kan zeker wat met je tip, want ik "betrap" haar regelmatig. Inwendig schreeuw ik "niet doen!!", maar probeer aan de buitenkant kalm te blijven. Ik begrijp dat je als moeder of vader snel iets verkeerds kan zeggen en zo de schaamte nog groter kan maken en het zelfvertrouwen kan schaden. De hand op schoot leggen komt bij mij over als teder en rustig dus ik ga het zeker proberen.

Groetjes,

Kim
Kimsch is offline   Met citaat reageren
Oud 29 september 2016, 15:31   #5
lee68
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2016
Berichten: 2
Geslacht:
Hallo bezorgde moeder!

Ik hoop dat het al beter gaat met jullie dochter.
Ze is nog erg jong en als jullie inderdaad de gewoonte nu al zouden kunnen doorbreken zou dat heel goed zijn. Ze denkt er nu nog niet bij na.
Haar afleiden is prima. Eventueel iets in haar handen geven zoals een tangle of een ander wriemel voorwerp.

Mijn dochter met TTM die nu 9 is vertelde mij dat zij ook wel eens een haartje trok rond 6 of 7 jaar (ik heb dat toen niet in de gaten gehad) en dat ze het vooral fijn vond om aan haar wimpers te trekken als er een keer mascara op zat (bijv. bij een verkleedpartijtje of feestje). Dat is dus naar mijn mening geen goed idee. Dus geen nadruk leggen op de wimpers door make-up of valse wimpers.

Op deze leeftijd kan het ook nog werken om een 'beloning' in het vooruitzicht te stellen, echter dit werkt tijdelijk. Onze dochter heeft wekenlang niet getrokken omdat ze graag een hamster wilde.

Het belangrijkste is natuurlijk op zoek gaan naar de oorzaak, waarom heeft ze dwang/drang. Ervaart ze stress, zijn er leerproblemen, problemen met vriendjes of vriendinnetjes, heeft ze weinig zelfvertrouwen... en ja soms is de oorzaak gewoon niet te achterhalen.
Mijn dochters grootste probleem ligt op school. Aan de leerplicht kunnen we niets doen. Maar ze heeft zelf een bijzondere oplossing bedacht die redelijk goed werkt! Niet 100% maar het helpt. Ze draagt een bril op school. Ze heeft hier zelf om gevraagd en we zijn naar de opticien gegaan en hebben een bril aan laten meten (zonder sterkte).
Door de bril worden haar vingers tegengehouden en realiseert ze zich dat ze wil gaan wimpers trekken of wenkbrauwen trekken.

Wij hebben inmiddels een heel traject achter de rug met een psychologe. Deze heeft een tic behandeling met haar doorlopen. Hierin wordt gewerkt aan het reduceren van spanning, het beter omgaan met stress, het leren herkennen van het gevoel voorafgaand aan de handeling, het aanleren van een tegenbeweging in plaats van het trekken. Dit heeft voor een deel wel geholpen maar het is best moeilijk voor een kind van deze leeftijd omdat allemaal te begrijpen, te onthouden en toe te passen.

Wij zijn er nog niet, maar de situatie is op dit moment 'oké' genoeg.
Verder ben ik veel bezig geweest met voeding, suikers etc. Alles om te zorgen dat er meer rust in het lijfje komt. En lopen we bij een homeopathische arts. Maar dit meer met het idee baat het niet dan schaadt het niet.

In het kort wat wij hebben gedaan:
- Traject bij een kinderpsychologe (met name werken aan stress reductie en herkennen aandrang / andere handeling aanleren)
- Wriemel voorwerpen om haar handen bezig te houden (tangels, autisme beertjes, dingen waar ze aan kan plukken)
- Verveling beperken en handen bezig houden door activiteiten als tekenen, kralen rijgen, knutselen, lego bouwen
- Workshop kinderyoga / ademhalingsoefeningen
- Suikers in de voeding tot een minimum beperken, evenals kleurstoffen e.d. Geen voedingsstoffen die onrust in het lijfje kunnen veroorzaken.
- Beloning in het vooruitzicht stellen als het lukt om de haren met rust te laten
- Steunen als het misgaat, troosten en met frisse moed opnieuw beginnen (en dat is heel moeilijk)
- Niet boos worden
- Homeopatische korreltjes als ondersteuning

En helaas als een kind (of volwassene) de drang niet kan beheersen en echt wil trekken dan zullen ze hier toch een moment voor vinden. Je kunt niet elke minuut van de dag hun handje vasthouden.

Wij vechten samen met onze dochter waarschijnlijk nog wel een tijdje door tegen de TTM.

Ik hoop dat het bij jullie inmiddels al beter gaat en wellicht heb je iets aan wat ik heb geschreven.

Veel sterkte namens een andere bezorgde moeder.
lee68 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.