Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 augustus 2023, 17:22   #1
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Begonnen met finasteride ervaring + vraag

Beste lotgenoten.

Na jarenlang twijfelen, waardoor de schade alleen maar groter is geworden op mijn haren, was ik het beu geworden en ben ik 25 juni uiteindelijk begonnen met finasteride.

Ik twijfelde heel lang door de horror verhalen, ik dacht altijd is het wel waard om medicatie te slikken puur voor je uiterlijk.

Uiteindelijk bleef het te lang aanslepen, en mentaal was ik er continue mee bezig. Telkens je kapsel aanpassen aan je haarlijn, telkens bezig zijn met je haren etc. En qua haaruitval bleef het toch maar erger worden.

Haaruitval begon al bij mij vanaf mijn 15e ik ben nu inmiddels bijna 28. Het zou niet zomaar stoppen als ik er niks aandeed.

Uiteindelijk toch finasteride gekregen van de huisarts. 27 Juli eraan begonnen.

Ervaring tot nu toe:

Eerste 3 dagen lichte steken in de teelballen, en soort van maagpijn/steken bij je lever. Geen idee hoe dit kwam. Ik dacht ik stop hiermee of ik ga het anders aanpakken. Ik wou niet gelijk aan de noodrem trekken.

Dus ben ik om de dag finasteride gaan nemen, en dit werkte perfect. 1 week lang zo gedaan en dan uiteindelijk weer elke dag genomen.

Moet zeggen nu echt 0,0% side effects, voel er niks van. Moet tegelijk ook toegeven dat ik nog altijd haaruitval heb. Maar dit is denk nog uiteraard te vroeg.

Wou dit even mededelen voor de twijfelaars onder ons, ik ken je situatie heb er ook ingezeten. Laat je niet bang maken, wees natuurlijk bewust waar je bezig mee bent maar als je het zelf niet probeert en het geen kans geeft dan weet je het nooit.

Nu betreft mijn vraag:

- Ik wil sowieso nog een haartransplantatie ondergaan maar ik wou eerst mijn haaruitval stabiliseren, weet iemand vanaf de hoeveelste maand dit begint goed te komen met gebruik van finasteride en minoxidil?

- Ik ben zelf geschrokken van hoe me kruin eruit ziet, ik dacht altijd dat ik een probleem bij mijn inhammen had omdat ik mijn haren altijd in een dot vast heb, echter schrok ik vandaag door mijn kruin. Ik vroeg me af of finasteride de kruin nog kan herstellen of heb ik hiervoor ook een HT nodig?

Alvast bedankt!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 020E537E-71A8-49A3-8FCA-E7D41B5942CD.jpg‎ (133,7 KB, 207x gelezen)
Bestandstype: jpg EF9AA70F-DC23-4714-B014-CAE1E93F7B82.jpg‎ (151,1 KB, 194x gelezen)
Bestandstype: jpg 4D56F0BF-06E3-40AB-B5D0-E03AD1C7F61A.jpg‎ (141,8 KB, 199x gelezen)

Laatst gewijzigd door Deman; 13 augustus 2023 om 18:51
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2023, 18:55   #2
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
als je het zeker wilt weten 12 maanden gebruiken en evalueren.
Je kan ook minoxidil overwegen.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2023, 19:47   #3
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Gewassen en geföhnd toestand.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 7361014D-1AE9-471F-9E66-9EA0F4D25D69.jpg‎ (145,8 KB, 130x gelezen)
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2023, 19:49   #4
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zyzzalive Bekijk bericht
als je het zeker wilt weten 12 maanden gebruiken en evalueren.
Je kan ook minoxidil overwegen.
Bedankt voor je reactie.

Vloeibaar minoxidil gebruik ik al 2-3 jaar. Deed in begin wonderen voor mij, helaas werkt het minder nu. Blijf het echter gebruiken.

Finasteride nu sinds 25 Juni bezig. Hopen op wonderen.
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2023, 22:16   #5
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deman Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie.

Vloeibaar minoxidil gebruik ik al 2-3 jaar. Deed in begin wonderen voor mij, helaas werkt het minder nu. Blijf het echter gebruiken.

Finasteride nu sinds 25 Juni bezig. Hopen op wonderen.
Snap ik! Zo lang je geen bijwerkingen hebt zou ik zeggen blijf volhouden.
Ik ken gevallen van gasten die pas echt na maanden fina resultaat zagen. Uiteindelijk duurt het ook een hele tijd voordat het echt systemisch je DHT heeft verlaagd.

Je kan eens in de maand foto's maken voor jezelf om het in de gaten te houden, zorg dan wel voor steeds dezelfde belichting etc.

Verder geen bijwerkingen van je topische minox zoals jeuk?
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2023, 09:43   #6
vanveen1995
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2023
Berichten: 9
Geslacht:
Mooi dat je een positieve ervaring hebt! Ik heb het precies op dezelfde manier aangepakt: om de dag 1,25 mg (ik snij 5 mg-tabletten in 4). Doe dat nu bijna een jaar zonder problemen.

Voor je vragen:
- Iedere behandeling voor haarverlies moet je minimaal 6 maanden en het liefst 12 maanden de tijd geven. Heeft te maken met de haarcyclus. Ik merkte zelf bij zowel minoxidil als finasteride na 3-4 maanden een periode met meer haaruitval, daarna bij minoxidil zichtbare verbetering. Ik heb zelf het idee dat ik door finasteride geen haar meer ben verloren, maar dat is na 10 maanden erg lastig in te schatten nog.

- Over het algemeen kunnen fin en min haren wat verbeteren als ze nog niet te ver zijn afgetakeld. Mijn kruin ziet er ook ongeveer zo uit; ik heb in 10 maanden fin en 2 jaar minox daar geen verbetering/verslechtering in gezien. Mijn haar vooraan heeft wel een flinke boost erdoor gekregen, maar dat was alleen iets dunner en lichter geworden. Het is lastig om in te schatten of dat voor jouw kruin ook iets betekent, ik denk dat je dat het beste kunt ondervinden, sowieso beter om dat eerst de tijd te geven voordat je een HT doet.
vanveen1995 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2023, 10:08   #7
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Update maand 5,5 richting de 6.

Maand 5,5 > 6 gebruik Finasteride 1mg per dag.

Ik wil niet zomaar verdwijnen zoals de meeste. Veel twijfelaars waarvan ik ooit zelf eentje was, vind het dan jammer dat mensen nooit meer van zichzelf laten horen, vandaar dat ik wil blijven updaten.

• Haaruitval is vanaf maand 4,5 gestabiliseerd, in douche putje vind ik misschien nog max 10-15! Haren nog, terwijl dit ervoor 90-120 haren was. Ik zie ook geen tot weinig haren op mijn hoofdkussen of kleren hangen. Aangezien ik lang haar heb tot me schouders, valt dit vaak op. Nu veel minder tot nooit.

• Haren voelen gezonder aan, dikker. Maar hier is drastisch nog geen wauw resultaten. Ik heb zelf van nature dik haar, als dit dikker zou worden, nog beter.

• Geen nieuwe haren zien groeien op kale plekken zoals de inhammen. Hier ben ik wel benieuwd naar. Zou een droom zijn maar ik verwacht dat ik toch voor een HT moet gaan.

• Gym prestaties zijn nog even goed, aangezien ik een natuurlijke bodybuilder ben en hier enorm bang voor was, dat ik gyno zou krijgen of kracht zou verliezen of spiermassa zou verliezen: nergens last van.. echt 0,0% nog even sterk of sterker, fysiek oogt nog even goed of beter.

• Prestaties in bed: als ik heel eerlijk ben, ik heb van zelf een heel natuurlijk hoge libido. Ik heb altijd zin, ik kan altijd en wil altijd. Sinds Finasteride is mijn libido misschien met 10% minder geworden. Misschien is het nu gezonder dan ooit, want ik was bijna zo goed als verslaafd aan seks en nu is het volgens mij normaal. Dus zelf ervaar ik geen last van. Qua hardheid geen last van, ook is er niks gekrompen. Ik moet maar aan een vrouw denken en mijn grote jongen staat al paraat. Dus hiervan ook geen last van.

Als het blijft hoe het is, heb ik alleen spijt dat ik niet eerder ben begonnen. Maar laat iedereen voor zijn eigen uitmaken hoe en wat
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2023, 19:56   #8
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Enorm gaaf dat je zo’n uitgebreid verslag maakt van jouw ervaring met Fina! Stabilisatie na 4-5 maanden is heel goed! Dat kan alleen nog maar beter worden tot je op 12 maanden zit. Libido ding is vooral placebo effect denk ik (de mindfuck van ‘zal het nu of nu minder zijn of??). Maar blij dat je daar geen last van hebt.

Je schrijft dat je aan bodybuilding doet: gebruik je creatine?
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2023, 21:12   #9
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klapz Bekijk bericht
Enorm gaaf dat je zo’n uitgebreid verslag maakt van jouw ervaring met Fina! Stabilisatie na 4-5 maanden is heel goed! Dat kan alleen nog maar beter worden tot je op 12 maanden zit. Libido ding is vooral placebo effect denk ik (de mindfuck van ‘zal het nu of nu minder zijn of??). Maar blij dat je daar geen last van hebt.

Je schrijft dat je aan bodybuilding doet: gebruik je creatine?
Ik hoop niet dat je gaat linken naar die ontzettend slechte studie van rugbyspelers.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2023, 21:29   #10
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zyzzalive Bekijk bericht
Ik hoop niet dat je gaat linken naar die ontzettend slechte studie van rugbyspelers.
Ken ik niet, maar mijn aanname is dat daar het gebruik van creatine wordt gelinkt aan verhoogd DHT?

Zelf ben ik er nog niet over uit of creatine nou DHT verhoogd juist omdat er geen studies naar zijn die het echt bewijzen. Jij?

Laatst gewijzigd door Klapz; 8 november 2023 om 21:32
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2023, 18:05   #11
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klapz Bekijk bericht
Ken ik niet, maar mijn aanname is dat daar het gebruik van creatine wordt gelinkt aan verhoogd DHT?

Zelf ben ik er nog niet over uit of creatine nou DHT verhoogd juist omdat er geen studies naar zijn die het echt bewijzen. Jij?
Nee creatine heeft geen link met mannelijke haaruitval. degene die dat wel beweren linken namelijk naar de studie met rugbyspelers, een enorm slechte studie.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2023, 17:38   #12
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zyzzalive Bekijk bericht
Nee creatine heeft geen link met mannelijke haaruitval. degene die dat wel beweren linken namelijk naar de studie met rugbyspelers, een enorm slechte studie.
Gelezen en inderdaad een bizar slechte studie. Vreemd dat er nog steeds geen reproductie is, maar goed er is ook geen commercieel belang bij uiteraard.

Toch kan het muntje links of rechtsom vallen. Zoveel toegevoegde waarde heeft creatine ook niet. Het is een beetje een afweging voor jezelf.
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2023, 20:04   #13
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zyzzalive Bekijk bericht
Nee creatine heeft geen link met mannelijke haaruitval. degene die dat wel beweren linken namelijk naar de studie met rugbyspelers, een enorm slechte studie.
Direct geen link nee. Maar ik vraag me toch af of/in welke mate het indirect wel invloed heeft op AGA gevoelige mensen zodra Testosteron en DHT in welke hoeveelheid dan ook verhoogd worden door krachtsport/creatine.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2023, 22:51   #14
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Direct geen link nee. Maar ik vraag me toch af of/in welke mate het indirect wel invloed heeft op AGA gevoelige mensen zodra Testosteron en DHT in welke hoeveelheid dan ook verhoogd worden door krachtsport/creatine.
Ja ik ook. Volgens mij is onderzoek ook vrij simpel: Neem 100 mannen die nauwelijks krachttraining doen (bijvoorbeeld). Je laat 50 mannen flink sporten voor 3 maanden. Elke maand meet je de DHT- waarden voor alle 100. 50 mannen geef je creatine poeder dagelijks en 50 mannen placebo (mix 25/25 man die aan krachttraning doen en niet doen). Krijg je bijvoorbeeld >20% verhoging DHT in creatinegroep dan onderzoek nogmaals met grotere groep of anders door de placebo om te draaien in de groep.

Snel iets bedacht en zit vast vol fouten, maar om maar aan te geven; het is echt niet moeilijk. Er is alleen, denk ik, geen commercieel belang. Dan krijg je dus onderzoeken met een net te kleine afspiegeling van de onderzoekspopulatie die voldoen aan een onderzoek maar niet echt nuttig zijn (tenzij er meermaals reproductie van het onderzoek komt).
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2023, 23:19   #15
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Precies wat je zegt: commercieel gezien valt er geen winst te behalen. Het risico dat er meer mensen creatine links laten liggen (mocht creatine daadwerkelijk haaruitval verergeren bij AGA gevoelige mensen) is groter dan dat de relatief kleine groep mensen die wel gerustgesteld aan de creatine zal gaan (mocht creatine ook voor de AGA mensen veilig blijken). Daarnaast is er niet 1, maar zijn er vele commerciele partijen die er ietsjes beter/slechter van zo'n onderzoek zouden kunnen worden. Commercieel gezien waardeloos voor die partijen dus. Een onderzoek zou echt door een haarstichting opgestart moeten worden in het belang van de AGA gevoelige mensen die onzeker zijn over creatinegebruik. Tsja...

Laatst gewijzigd door Reet; 10 november 2023 om 23:21
Reet is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.