Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 3,00 gemiddeld. Weergave
Oud 27 september 2013, 22:06   #1
Deetje
HaarWeb lid
 
Deetje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2005
Berichten: 147
Finasteride 2,5 stoppen na langdurig gebruik

Wie van de dames is al eens echt gestopt met de inname van Finasteride? Ik zit hier nl over na te denken. Slik het al een flinke tijd en heb eigenlijk toch weer steeds in de winterperiodes de periodieke haaruitval.
__________________
Dec. 2004 Zinksulfaat (ivm extr. disbalans) samen met Minoxil 5%. Geen resultaat.
Juli 2005 t/m Okt. 2005 Spironolacton Dumex (werd hier dizzy van) geen resultaat gestopt in okt. ivm heftige bloedingen.
13-12-05 Diana 35 en Androcur 14x10mg.
11-09-06 Diana 35 en Androcur 10 mg GESTOPT, nog steeds extreme haaruitval. Haar is dun, uitval het ergst achterop hoofd.
6-2-07 bezoek dr. Munte in Rotterdam. Bloed oké FSH=5, LH=3 en Testos = 1.1.
6-2-07 Proscar 1 mg p/d.
1-11-07 Fina 2,5 mg p/d i.o.m. Dermatoloog, 1 mg doet niets.
4-2-08 Nagels veranderen, in ene rechte nagels.
Juli 2008 drama met mijn haar, NIETS WERKT!
Maart 2009 haar groeit! Oude en nieuwe haar, korte plukken worden langer!!! Uitval sterk verminderd.
Dec. 2012 Femoston 1/10 en Calcium D ivm extreme overgangsklachten en Osteopenie.
Jan. 2013 nog steeds 2,5 Finasteride per dag. Haar is al een tijdje constant.
Okt. 2015, haar is constant. Dec. 2016 nog steeds constant. Juli 2020 nog steeds constant!
Deetje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 14:01   #2
pliekie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2012
Berichten: 113
Geslacht:
Hoihoi,

Ook vrouwen die geen Finasteride gebruiken hebben toch wel periodieke haaruitval? Merk je de rest van het jaar verder wel verbetering of is het erg extreem in de winter? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ben benieuwd waarom je voor periodieke haaruitval die omslag wil maken.
pliekie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 14:10   #3
Deetje
HaarWeb lid
 
Deetje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2005
Berichten: 147
Ik wilde een nieuw recept aanvragen en kreeg te horen dat mijn arts, dr. Munte, niet meer op die afdeling werkt. Kortom ik kreeg geen nieuw recept maar moest eerst langskomen. Nu woon ik ver van Rotterdam vandaan en om diverse keren weer heen en weer te moeten gaan voor enkel het recept terwijl er geen andere onderzoeken gedaan zullen worden vind ik te gek voor woorden.
De periodieke uitval heb ik al jaren, ook met de Finasteride. Ik weet eigenlijk niet hoe mijn haar nu zou zijn zonder de inname van Finasteride.
Gelukkig is het verkrijgen van het recept opgelost door mijn eigen huisarts, hij heeft gewoon het recept uitgeschreven.

Toch ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met stoppen. Ik heb in de tussentijd ook Calcium D en Femoston voorgeschreven gekregen vanwege extreme overgangsklachten. Het innemen van dit arsenaal gaat mij tegen staan, ik voel me af en toe net mijn oma van vroeger met een giga pillendoos die elke avond naar binnen moest
__________________
Dec. 2004 Zinksulfaat (ivm extr. disbalans) samen met Minoxil 5%. Geen resultaat.
Juli 2005 t/m Okt. 2005 Spironolacton Dumex (werd hier dizzy van) geen resultaat gestopt in okt. ivm heftige bloedingen.
13-12-05 Diana 35 en Androcur 14x10mg.
11-09-06 Diana 35 en Androcur 10 mg GESTOPT, nog steeds extreme haaruitval. Haar is dun, uitval het ergst achterop hoofd.
6-2-07 bezoek dr. Munte in Rotterdam. Bloed oké FSH=5, LH=3 en Testos = 1.1.
6-2-07 Proscar 1 mg p/d.
1-11-07 Fina 2,5 mg p/d i.o.m. Dermatoloog, 1 mg doet niets.
4-2-08 Nagels veranderen, in ene rechte nagels.
Juli 2008 drama met mijn haar, NIETS WERKT!
Maart 2009 haar groeit! Oude en nieuwe haar, korte plukken worden langer!!! Uitval sterk verminderd.
Dec. 2012 Femoston 1/10 en Calcium D ivm extreme overgangsklachten en Osteopenie.
Jan. 2013 nog steeds 2,5 Finasteride per dag. Haar is al een tijdje constant.
Okt. 2015, haar is constant. Dec. 2016 nog steeds constant. Juli 2020 nog steeds constant!
Deetje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 15:15   #4
pliekie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2012
Berichten: 113
Geslacht:
Nee dat is inderdaad lastig om te beoordelen hoe het er zonder medicatie uit zou zien als er geen verbetering is, alleen verslechtering zou dan kunnen aangeven dat het niet of niet genoeg werkt. Er zou meer onderzoek naar gedaan moeten worden bij vrouwen maar jammer genoeg zijn er alleen vage speculaties.
pliekie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 18:10   #5
Hakuna
HaarWeb lid
 
Hakuna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 oktober 2010
Berichten: 839
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deetje Bekijk bericht
Ik voel me af en toe net mijn oma van vroeger met een giga pillendoos die elke avond naar binnen moest

Daar wen je heel snel aan, wanhoop doet rare dingen met de mens. Daarom is er dit forum en accepteren werkt gewoonweg niet!
Ik heb zelfs een heel pillen doosje met dag en week indeling om alle pillen en supplementen op tijd in te nemen, en ben er zelfs zo aan gewend geraakt dat ik zelfs zonder pillendoosje automatisch alles op tijd slik en smeer.

Mijn lange haartjes zijn mijn creatie die ik ben en wil zijn!
__________________
Regime:

Begonnen 20-10-2010

Regime gewijzigd ivm transgender traject.

2 keer per week System 100 oestrogeen hormoonpleister

januari 2021 orchidectomy ondergaan.

.
Bij consult haarkliniek op 27-7-2011 Hairscience Maastricht inhammen NW1,5 vastgesteld, verder alles prima, veel haar en meer dan voldoende donorgebied voor kleine HT.
Op 22-4-2021 kleine HT gehad inhammen in kliniek Deborah Smaal in Bunde, naar tevredenheid gedaan.


In the past:

Sinds Juli 2011 Priorin afgebouwd
Sinds 27-7-2011 test werking Minoxidil 2% afgesloten
Sinds februari 2021 androcur afgesloten.
Hakuna is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 18:21   #6
GHG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Locatie: Drenthe
Berichten: 254
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deetje Bekijk bericht
Periodieke uitval heb ik al jaren, ook met de Finasteride. Ik weet eigenlijk niet hoe mijn haar nu zou zijn zonder de inname van Finasteride. Gelukkig is het verkrijgen van het recept opgelost door mijn eigen huisarts, hij heeft gewoon het recept uitgeschreven.
Jij bent vrouw & je huisarts schrijft nu (ergens in de afgelopen maanden) gewoon finasteride voor? Dat mag momenteel toch helemaal niet? Vertel..
GHG is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 18:48   #7
Hakuna
HaarWeb lid
 
Hakuna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 oktober 2010
Berichten: 839
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GHG Bekijk bericht
Jij bent vrouw & je huisarts schrijft nu (ergens in de afgelopen maanden) gewoon finasteride voor? Dat mag momenteel toch helemaal niet? Vertel..

Het mag inderdaad niet, maar de huisarts mag toch als hij vind dat een vrouwelijke patient baat heeft bij Fina het middel gewoon voorschrijven. Of dacht je soms dat de apotheek dit ''verdacht'' recept zal melden bij de gezondheidsraad.
__________________
Regime:

Begonnen 20-10-2010

Regime gewijzigd ivm transgender traject.

2 keer per week System 100 oestrogeen hormoonpleister

januari 2021 orchidectomy ondergaan.

.
Bij consult haarkliniek op 27-7-2011 Hairscience Maastricht inhammen NW1,5 vastgesteld, verder alles prima, veel haar en meer dan voldoende donorgebied voor kleine HT.
Op 22-4-2021 kleine HT gehad inhammen in kliniek Deborah Smaal in Bunde, naar tevredenheid gedaan.


In the past:

Sinds Juli 2011 Priorin afgebouwd
Sinds 27-7-2011 test werking Minoxidil 2% afgesloten
Sinds februari 2021 androcur afgesloten.
Hakuna is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 19:02   #8
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Je kan fina toch gewoon bestellen via internet zonder recept ?
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 19:02   #9
GHG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Locatie: Drenthe
Berichten: 254
Geslacht:
Nou, ik denk niet dat de apotheek dit gaat melden. Maar, wat ik heb begrepen, is het gewoon verboden voor dokters om fina/duta voor te schrijven aan vrouwen. Dus is een dergelijke arts 'strafbaar'. Nou ga ik hem/haar niet verklikken hoor, ben alleen wel erg nieuwsgierig. Vandaar de vraag.
Astrid: als het goed is moet je ook bij een internetbestellig voor 'receptplichtige' medicijnen een recept overleggen. Er zijn natuurlijk wel altijd buitenlandse sites die daar niet zo moeilijk over doen (maar dan weet je nooit zeker of je ook krijgt wat je besteld hebt).

Laatst gewijzigd door GHG; 6 oktober 2013 om 19:05
GHG is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2013, 20:06   #10
Deetje
HaarWeb lid
 
Deetje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2005
Berichten: 147
Ja huisarts schrijft dit gewoon voor en ook echt zonder problemen. Ik heb de mailwisseling vanuit het Erasmus doorgemaild en kreeg hierna keurig een telefoontje dat het recept voor mij klaar lag.
Of een arts het nu wel of niet mag doen is denk niet de issue. Als een dermatoloog het mag uitschrijven wat maakt het voor een huisarts dan anders? Ik slik Finasteride al jaren en dit weet de huisarts, mede door de Femoston en de Calcium die ik ben gaan slikken. Ik ben geen pillen slikker en ook dat weet de huisarts maar wanhoop doet toch wel slikken (ook mede hierom de Femoston)
Apotheek stelde ook totaal geen vragen maar ik haal ook al jaren het recept bij deze apotheek, eerst op indicatie van dermatoloog nu op indicatie van huisarts.
__________________
Dec. 2004 Zinksulfaat (ivm extr. disbalans) samen met Minoxil 5%. Geen resultaat.
Juli 2005 t/m Okt. 2005 Spironolacton Dumex (werd hier dizzy van) geen resultaat gestopt in okt. ivm heftige bloedingen.
13-12-05 Diana 35 en Androcur 14x10mg.
11-09-06 Diana 35 en Androcur 10 mg GESTOPT, nog steeds extreme haaruitval. Haar is dun, uitval het ergst achterop hoofd.
6-2-07 bezoek dr. Munte in Rotterdam. Bloed oké FSH=5, LH=3 en Testos = 1.1.
6-2-07 Proscar 1 mg p/d.
1-11-07 Fina 2,5 mg p/d i.o.m. Dermatoloog, 1 mg doet niets.
4-2-08 Nagels veranderen, in ene rechte nagels.
Juli 2008 drama met mijn haar, NIETS WERKT!
Maart 2009 haar groeit! Oude en nieuwe haar, korte plukken worden langer!!! Uitval sterk verminderd.
Dec. 2012 Femoston 1/10 en Calcium D ivm extreme overgangsklachten en Osteopenie.
Jan. 2013 nog steeds 2,5 Finasteride per dag. Haar is al een tijdje constant.
Okt. 2015, haar is constant. Dec. 2016 nog steeds constant. Juli 2020 nog steeds constant!
Deetje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2013, 06:47   #11
GHG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Locatie: Drenthe
Berichten: 254
Geslacht:
Huisarts of dermatoloog, ze mogen het allebei niet voorschrijven aan vrouwen. Dat is een jaar geleden verboden door de inspectie van de gezondheidsdienst omdat het niet voldoende onderzocht is voor vrouwen. Onder strikte condities mag het waarschijnlijk eind van het jaar weer wel worden voorgeschreven. Als je het dit jaar 'gewoon' voorgeschreven hebt gekregen is dat echt fijn voor je, maar het blijft vreemd.
GHG is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2013, 12:15   #12
mama2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2013
Berichten: 4
Thumbs down fina voor vrouwen

Beste leden,

Ik heb iets meer dan een jaar fina gebruikt. De eerste 3 maanden leek het te helpen tot ik ineens weer al m'n haren begon te verliezen. Ik ben doorgegaan omdat ik dacht dat het van tijdelijke aard was (shedding), maar het ging niet weg.
Ik heb het uiteindelijk opgegeven, want tussendoor voor m'n maandstonden kreeg ik enorme buikpijn, pijn aan m'n borsten, iets wat ik vroeger nooit had.
Zijn er nog vrouwen bekend met deze symptomen?
Ik ben gestopt en m'n haren vallen nog steeds uit, maar zeker niet meer dan tijdens de fina.

mama2
mama2 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2013, 12:53   #13
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
@mama2; welkom op het forum.

Er zijn weinig vrouwen die fina gebruiken. Het is "officieel" verboden; er zijn onvoldoende onderzoeken en resultaten over gebruik fina bij vrouwen. Er zijn wel een aantal draadjes op het forum over fina. Gebruik de zoekfunctie op: finasteride vrouwen etc.

Heb je al eens Minoxidil geprobeerd? Dit is het enige middel dat is onderzocht bij vrouwen en "kan" resultaat geven; stabilisatie haaruitval en soms wat haargroei (donshaartjes).

Ik gebruik niets, omdat fina niet bewezen is bij vrouwen en gebruik minoxidil zag ik niet zitten. Ik heb me erbij neergelegd en mijn haaruitval geaccepteerd. Ik draag nu een mooi haarwerk, waar ik zeer blij mee ben. Ook al zou ik fina & minoxidil gebruiken; zo'n mooie haardos als ik nu heb krijg ik niet met die middelen. Succes & Sterkte Mama2.

Laatst gewijzigd door Astrid26; 2 november 2013 om 19:06 Reden: Typefouten
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2013, 16:16   #14
mama2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2013
Berichten: 4
hey Astrid,

Zoals velen onder jullie kan ik m'n haaruitval zomaar niet accepteren en probeer ik waarschijnlijk tevergeefs een oplossing te vinden.
Ik lees veel over gezondheidsproblemen, want ik heb ook een schildklier die héél wispelturig is, dan eens te traag dan weer wat beter. Ik vindt het lastig om me dus zomaar neer te leggen bij het feit dat ik haaruitval heb.
Ik moet het gevoel hebben dat ik toch alles geprobeerd heb en tot hiertoe is dat niet zo.
Minoxidil ben ik wat bang voor, want je mag geen schildklier problemen en medicatie nemen dacht ik en ik neem chronische medicatie voor migraine.
Maar ik ben jaloers op al degene die zich er kunnen bij neerleggen en kunnen leven met het feit dat hun haar dunner wordt.

mama2
mama2 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2013, 19:04   #15
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Tsja Mama2; de een blijft hoopvol en blijft jarenlang vechten tegen de bierkaai. Na jaren aanmodderen met medicatie komt men tot de conclusie dat het veel tijd, energie en geld heeft gekost en dat men nog steeds een zielig haardosje heeft. Dit geldt niet voor iedereen, maar wel veel velen onder ons, helaas

Dat zag ik dus niet zitten. Ik heb mezelf een flinke & harde schop onder mijn kont gegeven en me bij mijn dunne haartjes neergelegd. Ik heb AGA; so be it en ik moet ermee dealen. Mijn deal is en daar sta ik nog steeds volledig achter: een mooi synthetisch haarwerk!

Echt, ik wist niet dat je van een haarwerk zo blij & vrolijk kon worden. Ik ondervind geen beperkingen of belemmeringen, wat ik wel had met mijn dunne AGA haartjes. Ik loop nu door de wind met mijn haarwerk; terwijl ik dat met mijn AGA haartjes echt niet deed. Stel je voor dat mijn haartjes door elkaar waaide! Er ging per dag een bus haarlak op om het nog iets te laten lijken. Nu gebruik ik niets; ik woel met mijn handen door mijn haarwerk en het zit goed. Echt, so easy and ready to go

Als minoxidil geen optie voor je is zou ik niet weten welke medicatie dan wel iets voor je haartjes kunnen betekenen en die effectief zijn tegen haaruitval. Sterkte meid. Lief groetje van Astrid
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.