Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

 
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
Oud 3 november 2016, 13:51   #24
Dipje_28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 november 2016
Berichten: 11
Geslacht:
Hoi allemaal,

Een hele tijd terug heb ik me al eens geregistreerd maar ik kan de gegevens helaas nergens terug vinden vandaar dat ik mijn verhaal even opnieuw vertel.

Ik ben een vrouw van 28, graag wil ik anoniem blijven omdat ik het na 28 jaar nog steeds allemaal heel eng en spannend vind.

Ik heb Alopecia Areata vanaf mijn geboorte, het begon met een paar kleine plekjes achter mijn oren. Mijn basisschool tijd was een hel voor me omdat de plekken groter en groter werden. Ik was elke seconde zo op mijn hoede en dat bezorgde mij nog meer stress dan dat ik al had. Ik moest altijd doekjes of brede haarbanden dragen. De andere kinderen vroegen natuurlijk ook constant waarom ik dit op had. Ik ben er nooit eerlijk over geweest, dit kon ik niet.

De middelbare school is gelukkig goed verlopen, kleine plekjes achter de oren die ik goed wist te verbergen. Ik had lange donker bruine haren waar ik erg trots op was. Mijn wimpers waren zo lang daar zei je u tegen.

Na de middelbare school ben ik naar het MBO gegaan, de plekken werden groter maar kon ze toch goed verbergen. In het 3e jaar kreeg ik te horen dat mijn lievelings tante kanker had, longkanker. Dit kwam als een gigantische klap. In het laatste jaar van mijn MBO begon mijn wenkbrauw uit te vallen, mensen vroegen er naar en ik verzon weer een raar verhaal. Gelukkig heb ik mijn opleiding nog goed weten af te ronden.

Na mijn MBO ben ik meteen gaan werken, tussendoor elke week een paar keer naar mijn tante die zieker en zieker werd. Ze was zo ongelofelijk sterk maar ze kreeg keer op keer een harde klap terug. In deze tijd heb ik heel erg veel last gehad van hyperventilatie en heb toen ook mijn bijbaan moeten opzeggen omdat ik het gewoon niet meer trok. Mijn complete wenkbrauw viel uit en mijn plekken werden groter en groter. Na 2 heftige jaren is mijn tante overleden. Ik dacht dat ik hier nooit meer over heen zou komen, en nu 5 jaar later heb ik er nog steeds heel veel moeite mee, ze was een 2e moeder voor me dus het is heel moeilijk voor me. De jaren er na vlogen voorbij, ik heb leuke banen gehad, ik ging samenwonen met mijn vriend en klom elke keer een beetje omhoog. Het leek beter en beter te gaan met me.

Tot vorig jaar, ik had mijn droombaan gevonden en zat helemaal op mijn plek. Ik ging er elke dag met veel zin naar toe. ik paste helemaal in het team. Natuurlijk had ik mijn mindere momenten, ik ben altijd enorm onzeker geweest en altijd gebleven. Mijn plekken werden groter en groter, mijn haar werd dunner en dunner. Ik heb toen een haarwerkje aangeschaft, dit was een grote stap voor me maar ik kon niet meer zonder. Deze heb ik een aantal maanden gedragen. Maar mijn haren bleven uitvallen, tot ik onderin een hele kale band had. Mijn wimpers vielen uit en mijn wenkbrauwen ook. Deze heb ik toen laten tatoeëren, wat ook een enorme stap was voor me maar weer had ik geen keus, toen ben ik ook begonnen met nepwimpers te plakken. Ik ben naar de dermatoloog geweest en zij vertelde mij dat de kans vrij klein was dat mijn haar nog terug zou komen. Die klap in mijn gezicht zal ik nooit vergeten. Ik heb me de volgende dag ook direct ziekgemeld op mijn werk omdat ik even helemaal neergeslagen was. Mijn haren vielen zo snel uit dat ik snel een pruik heb moeten aanschaffen. Een pruik.. Ik hoor het me nog zo zeggen. Als ik ooit een pruik moet dragen zet ik geen stap meer buiten!! Nou.. Het zat er toch echt aan te komen. Zelf noem ik het nog altijd haarwerk omdat pruik zo hard klinkt. Nu een jaar verder heb ik geen haar meer op mijn hoofd, mijn wimpers zijn volledig uitgevallen en mijn wenkbrauwen ook. Mijn complete lichaamshaar is ook weg. Alopecia Areata is dus heel fijn overgestapt naar Alopecia universalis. Ik zit nu 3 maanden thuis met een ernstige depressie. En mijn contract hebben ze helaas maar heel begrijpelijk niet verlengd.. Ik zie het leven niet meer zitten en ben dood ongelukkig. Ik ben heel angstig, onzeker en heb de hele dag door last van hyperventilatie. Wel ga ik elke week naar het GGzE en ik moet zeggen, ze helpen me goed, ik heb nu 2 verschillende soorten medicatie die me wel een beetje op de been houden. Ik kan op dit moment echt niet zonder. (wel wil ik er even bij vermelden dat ik wel heel gevoelig ben voor depressies, angsten etc. Ik heb in de loop van de jaren heel veel hulp gehad van buiten af en heb vaker medicatie gehad, Ik denk dat mijn alopecia voor nu even de hele dikke druppel is geweest. Als ik dit niet had gehad zou het vast wel beter gaan met me. Die onzekerheid dag in dag uit, mijn hele leven lang, daar wordt je toch wel depressief van?!)

Maar ik zie het nut er even niet meer zo van in. Mijn uiterlijk was mijn alles, ik stond elke dag een dik uur voor de spiegel en nu haat ik mijn spiegelbeeld. Ik draag elke dag mijn nieuwe haarwerk maar de mensen blijven op 1 of andere manier toch iets zien. Ik ben echt gigantisch onzeker en ben enorm prikkelbaar, ik kan niks maar dan ook niks hebben. Ik woon nu ongeveer 5 jaar samen met mijn lieve vriend die me elke dag accepteert zoals ik ben, hij steunt me dag en nacht. We zijn nu bijna 12 jaar bij elkaar en ik kan me nu met veel moeite voorstellen hoe hij nog bij me kan zijn. Ik ben soms niet om uit te staan. Maar ik blijf knokken voor ons, hoe moeilijk het ook elke dag is.

Ik zou graag in contact willen komen met mensen die hetzelfde probleem ervaren. Zodat we elkaar misschien een beetje kunnen helpen, elkaar kunnen steunen. Ik merk dat ik daar steeds meer behoefte aan krijg.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om medelijden te krijgen met mijn verhaal. Ik zit op dit moment gewoon zo diep in de put dat ik het even niet meer weet...

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd.

Laatst gewijzigd door Dipje_28; 3 november 2016 om 13:57
Dipje_28 is offline   Met citaat reageren
 

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.