Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 januari 2024, 17:19   #1
yeahbuddyboy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 januari 2024
Berichten: 1
Geslacht:
Topical Fin/Min of toch Oraal?

Ongeveer een week geleden ben ik begonnen met de Topical vorm van finasteride en minoxidil, nadat mijn arts me ten zeerste had afgeraden om de orale vorm van finasteride te gebruiken. Ook uit angst voor bijwerkingen heb ik toen de essengen-6 plus van Minoxidilmax besteld (0.05% fin, 6% min) , deze gebruik ik twee keer per dag 1ml. Omdat ik tot nu toe geen bijwerkingen heb ervaren, begin ik me toch af te vragen of het merk Minoxidilmax wel betrouwbaar is.

Hebben anderen hier ervaring met dit merk? Worden de producten effectief opgenomen? Ik maak me ook zorgen over het gebruik van wax in de ochtend na mijn behandeling. Zal dit de effectiviteit van de Topical Finasteride en Minoxidil verminderen? Op het moment doe ik wat van de vloeistof op mijn haarlijn met een pipet en boven op mijn hoofd en houd ik mijn hoofd voor een halve minuut wat naar achter getild. Moet ik het wel uitwrijven?

Daarnaast twijfel ik of ik beter af zou zijn met het vragen van een recept voor orale finasteride. Ik overweeg om 1mg/dag orale finasteride te proberen, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik dan wel wil doorgaan met de Topical Minoxidil, of deze ook oraal moet gaan gebruiken op doktersrecept.

Zijn mijn zorgen terecht, of maak ik me druk om niets? Heeft iemand hier ervaring met het overschakelen van topical naar orale behandeling, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen en adviezen?

Alvast bedankt voor jullie input en ervaringen!
yeahbuddyboy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2024, 20:00   #2
Lowlandlion
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2021
Berichten: 70
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yeahbuddyboy Bekijk bericht
Ongeveer een week geleden ben ik begonnen met de Topical vorm van finasteride en minoxidil, nadat mijn arts me ten zeerste had afgeraden om de orale vorm van finasteride te gebruiken. Ook uit angst voor bijwerkingen heb ik toen de essengen-6 plus van Minoxidilmax besteld (0.05% fin, 6% min) , deze gebruik ik twee keer per dag 1ml. Omdat ik tot nu toe geen bijwerkingen heb ervaren, begin ik me toch af te vragen of het merk Minoxidilmax wel betrouwbaar is.

Hebben anderen hier ervaring met dit merk? Worden de producten effectief opgenomen? Ik maak me ook zorgen over het gebruik van wax in de ochtend na mijn behandeling. Zal dit de effectiviteit van de Topical Finasteride en Minoxidil verminderen? Op het moment doe ik wat van de vloeistof op mijn haarlijn met een pipet en boven op mijn hoofd en houd ik mijn hoofd voor een halve minuut wat naar achter getild. Moet ik het wel uitwrijven?

Daarnaast twijfel ik of ik beter af zou zijn met het vragen van een recept voor orale finasteride. Ik overweeg om 1mg/dag orale finasteride te proberen, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik dan wel wil doorgaan met de Topical Minoxidil, of deze ook oraal moet gaan gebruiken op doktersrecept.

Zijn mijn zorgen terecht, of maak ik me druk om niets? Heeft iemand hier ervaring met het overschakelen van topical naar orale behandeling, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen en adviezen?

Alvast bedankt voor jullie input en ervaringen!
Er zijn al andere staatjes over of Minoxidilmax betrouwbaar is. De verhalen lopen uiteen. Er zijn mensen die twijfels hebben maar ook mensen met goede resultaten. Zou hierin vooral even je eigen research doen. Ik gebruik dit product nu 2 jaar en heb er goede resultaten maar ook bijwerkingen. Zelfs op een lage dosering (eenmaal 1ml per dag = 0,5 mg fin). Ik denk dat het verschil in bijwerkingen in dit geval met name zit in het verschil tussen oraal of topisch.

Voor wat betreft het gebruik tipte een ander forumlid mij en sindsdien hanteer ik die werkwijze. Ik vul het pipetje en tik daarmee op mijn hoofd/de juiste plekken (knijp dus niet om de vloeistof eruit te laten). Daarmee zorg je er met name voor dat het goed op je hoofdhuid komt, op je haar heb je er weinig/niks aan.
Lowlandlion is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2024, 11:41   #3
tellmemore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 436
De kans dat je bijwerkingen merkt van een topical t.o.v. oraal is aanzienlijk kleiner.
Zie bv. deze studie waar oraal en topisch wordt vergeleken:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34634163/


Citaat:
As maximum plasma finasteride concentrations were >100 times lower, and reduction from baseline in mean serum DHT concentration was lower (34.5 vs. 55.6%), with topical vs. oral finasteride, there is less likelihood of systemic adverse reactions of a sexual nature related to a decrease in DHT with topical finasteride.
__________________
Intern
(07.2005 - 4.2011 1/4 Proscar (1.25 mg finasteride) per dag)

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015


tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2024, 12:24   #4
robbert166
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 februari 2007
Berichten: 463
Veel artsen geven wel aan de oraal over het algemeen beter werkt.
robbert166 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2024, 20:36   #5
zoezel
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2022
Berichten: 395
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robbert166 Bekijk bericht
Veel artsen geven wel aan de oraal over het algemeen beter werkt.
Logisch,komt rechtstreeks in bloedbaan terecht (oraal).
zoezel is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2024, 22:13   #6
hektor
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 oktober 2006
Locatie: Holland
Berichten: 338
Geslacht:
Zijn er ook mensen die het zelf maken? Dus Minoxidil en dan fina verpulveren en dan mixen of werkt dat niet?
__________________
intern.
1,25 mg fina per dag

extern.
1,5 ml minox per dag/spectral DNC
haarweb topical
revita shampoo
HT FUE Dr. Feriduni 2006 grafts (04-06-2010)
sinds mijn HT weer om de dag laseren

Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen!
hektor is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2024, 21:54   #7
babayaga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2022
Berichten: 19
Geslacht:
Waarom alle moeite doen met topicals als je simpelweg gewoon een pilletje kan slikken.

De kans dat je bijwerkingen krijgt is officieel 1%. Mensen nobcebo'en hunzelf te hard door te veel op forums te lezen zoals de Post Finasteride Syndrome Foundation. Wat overigens een grote grap is. Ze funderen corrupte dokters die heel slecht opgezet onderzoek verrichten om finasteride in kwaad daglicht te zetten. Het enige doel van de PFS foundation is om een rechtszaak tegen Merck aan te spannen en miljarden te winnen.
babayaga is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2024, 23:28   #8
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babayaga Bekijk bericht
Waarom alle moeite doen met topicals als je simpelweg gewoon een pilletje kan slikken.

De kans dat je bijwerkingen krijgt is officieel 1%. Mensen nobcebo'en hunzelf te hard door te veel op forums te lezen zoals de Post Finasteride Syndrome Foundation. Wat overigens een grote grap is. Ze funderen corrupte dokters die heel slecht opgezet onderzoek verrichten om finasteride in kwaad daglicht te zetten. Het enige doel van de PFS foundation is om een rechtszaak tegen Merck aan te spannen en miljarden te winnen.
Gelukkig merck ik niks van de bijwerkingen.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2024, 11:55   #9
babayaga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2022
Berichten: 19
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zyzzalive Bekijk bericht
gelukkig merck ik niks van de bijwerkingen.
x-d
babayaga is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
effectiviteit, finasteride, minoxidil


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.