Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 januari 2013, 01:15   #1
riek
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 15
I survived Trichotillomanie!!!

Zoals beloofd, hier mijn succesverhaal!

Al 14 jaar leed ik aan TTM, totdat daar in april 2012 een einde aan kwam! Ik heb vanalles geprobeerd qua therapie, allerlei psychologen, anti depressiva, maar niks hielp!
Totdat ik naar Nijmegen ging. Daar in het Ambulatorium had ik eerst een intake en een paar weken later kreeg ik te horen of ik geschikt was. Gelukkig was ik dat, want dit was echt mijn allerlaatste redmiddel. Ik kreeg daar een aantal sessies computertherapie. Dan moest je met een joystick reageren op plaatjes van bijvoorbeeld kale hoofden, handen die in het haar zaten, maar ook hele normale plaatjes zoals een nietmachine. Ik zou echt niet weten WAAROM ik dit moest doen, maar ik deed het maar braaf. Ik kreeg hier verder ook geen uitleg over in het kader van het onderzoek. Na mijn allereerste sessie voelde ik me ineens zo rustig. Toen ik aan de computer zat 's avonds thuis, had ik voor het allereerst geen drang meer om aan mijn haren te zitten. Ik hoopte dat ik nu geen haren meer zou trekken, maar helaas hield ik het niet vol. Na de computersessies (1 x in de week) kreeg ik gedragstherapie (2 x in de week).
Hierbij moest je het haren trekken afbouwen en dit werd telkens bijgehouden in een grafiek. Thuis moest je een tabel invullen met hoeveel haren je uit trok en wanneer en hoe je je voelde etc. Normaal zou ik dat echt niet gedaan hebben, maar misschien door de computertraining was ik super gemotiveerd. Na een paar sessies had ik al geen haren meer uitgetrokken. Na de gedragstherapie sessies kreeg ik nog 2 'nabehandelingen' en sinds 2 maanden ben ik KLAAR!

Inmiddels trek ik al 8 maanden geen haar meer en het kost me weinig moeite om dit vol te houden. Ik zit nog regelmatig op mijn hoofd te 'voelen', maar ik heb totaal geen neiging en zin meer om er een haar uit te trekken. Hier verbaas ik me nog elke dag over. De drang is gewoon compleet weg. Of het nu komt door de computertraining, of door de gedragstherapie, of door beiden, of misschien wel helemaal door mezelf, ik weet het niet. Maar dat doet er uiteindelijk ook niet toe. In Nijmegen waren ze bezig met een onderzoek en het kan dus ook zijn dat ik zeg maar in een groep zat die een 'nep' onderzoek hebben ondergaan. Dit mogen ze in het kader van het onderzoek niet vertellen. Dus misschien heb ik inderdaad wel een nep computertraining gehad, who knows..

Verder ben ik Nijmegen eeuwig dankbaar en ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaal hebben!! Als er nog vragen zijn, schroom niet om ze te stellen :-).

Groetjes, M.
riek is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2013, 15:49   #2
InnerlijkeChaos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 december 2012
Berichten: 15
Wat goed! Ben blij voor je..

Hoe is je haar nu? Terug gegroeid, of heeft het de nodige schade opgelopen. Ben benieuwd!
InnerlijkeChaos is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2013, 16:59   #3
Elizee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 41
Super om te lezen! Goed gedaan!
Elizee is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2013, 21:37   #4
riek
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 15
Dankjulliewel!

Alles is teruggegroeid, weliswaar wat dikker en stugger dan mijn normale haar ooit was. Mijn haar blijft zo omhoog staan, maar met wat wax erin ziet niemand dat. Dus alle spookverhalen van mensen dat je haar op den duur niet meer terug groeit, dat is absoluut niet waar!
riek is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2013, 22:19   #5
InnerlijkeChaos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 december 2012
Berichten: 15
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door riek Bekijk bericht
Dankjulliewel!

Alles is teruggegroeid, weliswaar wat dikker en stugger dan mijn normale haar ooit was. Mijn haar blijft zo omhoog staan, maar met wat wax erin ziet niemand dat. Dus alle spookverhalen van mensen dat je haar op den duur niet meer terug groeit, dat is absoluut niet waar!
Oh super! Je houdt er nog dikker haar aan over ook :p is ttm toch ergens goed voor haha.

Nee joh, ik denk dat het pp verschillend is. Afhankelijk van 't kwaliteit van het haar en de duur van je ttm periode.

Zag laatst op youtube een vrouw die 40jr plukte, zij was echt kaal. Glad hoofdje had ze.. En heb hier en daar verhalen gelezen van dames waarvan het haar de nodige schade heeft opgelopen.

Je hebt geluk meid.
InnerlijkeChaos is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2013, 23:44   #6
riek
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 15
Sorry late reactie terug haha.
Dan heb ik idd geluk!

Ik zit nu op de 9 maanden en 1 week trekvrij!!
Heb overigens nog wel een paar keer een haar eruit getrokken, maar dat was meer omdat ie in de weg zat en heb er verder geen aandacht aan besteed.

Mijn haar is nu echt zo mega dik en ik lijk net op een afro haha. Krijg super veel complimenten dat mijn haar zo dik is.

Er schoten me nog wat tips te binnen waar ik veel aan gehad heb in Nijmegen:


- Bewaar de haren die je getrokken hebt en leg ze op een wit papier. Pas dan zie je pas echt hoeveel je hebt getrokken.

- Spreek met jezelf wekelijks af hoeveel haren je die week mag trekken en bouw dat langzaam af. Wees wel realistisch, want van 300 naar 10 in een week is een beetje weinig. (Ik trok er ruim 300 per dag).

- Spreek met jezelf af dat als je over die limiet heen gaat, je dan iets moet doen. (ik deed dan buikspieroefeningen.. niet leuk, wel effectief)
riek is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2013, 01:27   #7
Coldplayer~
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2012
Locatie: Gelderland
Berichten: 44
Geslacht:
Ik heb deze therapie in 2012 ook gevolgd. Het heeft mij alleen helemaal niet geholpen! Het werd juist slechter. Misschien kwam dit ook omdat er tussen mijn computertraining en het eerste gesprek 3 weken zat. Dat was niet de bedoeling. Ook vond ik het nogal raar dat ik steeds te maken had met een student psychologie in plaats van een 'echte'. Ik heb wel 3x een ander gehad en moest 3x steeds hetzelfde verhaal vertellen. Daarnaast kon ik het niet echt therapie noemen. Het was meer praten of ditjes en datjes. En ik kreeg tips.. Dat is vast dé therapie geweest.
Persoonlijk vind ik het nogal vreemd dat Nijmegen ervan overtuigd is dat dit dé oplossing is voor TTM'ers. Niks anders zou helpen, dit moest het zijn. 75% zou er vanaf komen, maar ruim de helft daarvan krijgt een terugval. Helemaal er vanaf kom je dus niet en dat wilde uiteindelijk één student wel toegeven. De beredenering klopt niet. Eind vorig jaar ben ik ermee gestopt. Ik doe het liever op eigen kracht dan dat ik me hier nog eens aan waag!
Coldplayer~ is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2013, 19:15   #8
riek
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 15
Wat jammer dat het bij jou zo negatief heeft uitgepakt!

Ik herken me echt totaal niet in jou verhaal, ik heb juist alleen maar hele positieve ervaringen. Ik hoop dat het je op eigen kracht gaat lukken! Heel veel succes in ieder geval!

Overigens geloof ik ook niet dat je er ooit helemaal vanaf komt. Naarmate de tijd vordert, merk ik wel dat het steeds lastiger wordt om mezelf in te houden. Maar ik ben nu bijna een jaar trek vrij, dus ik heb m'n best al goed gedaan vind ik zelf. Ben me er heel bewust van dat ik elk moment een terugval kan krijgen en dat houdt me dan weer alert dat ik niet ga trekken.

Laatst gewijzigd door riek; 9 april 2013 om 19:18
riek is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2013, 10:10   #9
Pip
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 51
in je manier van schrijven merk ik dat je minder sterk wordt. Een terugval zou nu zo jammer zijn! Je haar is zo mooi geworden. Ga alsjeblieft nog een keertje naar Nijmegen voor een 'onderhoudsbeurt'. Dan kun je er weer een jaartje tegen.

groetjes,
pip
Pip is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2013, 12:33   #10
dieuwkehupkes
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 april 2013
Berichten: 4
Super voor je Riek dat het al zo lang goed gaat! Ik heb besloten het ook te gaan proberen in Nijmegen. Ik heb een afspraak over een maand, ze hebben me alleen niets verteld over dat ik nog goedgekeurd moet worden ofzo, dus ik hoop maar dat het wel doorgaat! Ik ben sowieso blij dat er mensen onderzoek naar deze zaken doen. Ik denk niet dat Nijmegen echt ervan overtuigd is dat dit werkt, ze proberen gewoon om een oplossing te vinden waarbij de meesten geen terugval krijgen, en daar ben ik ze erg dankbaar voor!
Momenteel gaat het met mijn haaruittrekken niet zo super (ik trek mijn wimpers en mijn wenkbrauwen uit). Bij vlagen lukt het me weer om een paar dagen of een week te stoppen, maar ik begin toch steeds weer . Ik kijk uit naar de therapie in Nijmegen.
dieuwkehupkes is offline   Met citaat reageren
Oud 1 mei 2013, 22:41   #11
riek
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 15
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pip Bekijk bericht
in je manier van schrijven merk ik dat je minder sterk wordt. Een terugval zou nu zo jammer zijn! Je haar is zo mooi geworden. Ga alsjeblieft nog een keertje naar Nijmegen voor een 'onderhoudsbeurt'. Dan kun je er weer een jaartje tegen.

groetjes,
pip
Dat valt echt wel mee hoor , sowieso heb ik al twee 'onderhoudsbeurten' gehad in Nijmegen (die zijn overigens standaard). Ik heb een telefoonnnummer en een naam gekregen van iemand mocht het ooit mis gaan.. maar ik houd vol!! Echt!


p.s. over 6 dagen ben ik een jaar trekvrij
riek is offline   Met citaat reageren
Oud 1 mei 2013, 22:43   #12
riek
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 15
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dieuwkehupkes Bekijk bericht
Super voor je Riek dat het al zo lang goed gaat! Ik heb besloten het ook te gaan proberen in Nijmegen. Ik heb een afspraak over een maand, ze hebben me alleen niets verteld over dat ik nog goedgekeurd moet worden ofzo, dus ik hoop maar dat het wel doorgaat! Ik ben sowieso blij dat er mensen onderzoek naar deze zaken doen. Ik denk niet dat Nijmegen echt ervan overtuigd is dat dit werkt, ze proberen gewoon om een oplossing te vinden waarbij de meesten geen terugval krijgen, en daar ben ik ze erg dankbaar voor!
Momenteel gaat het met mijn haaruittrekken niet zo super (ik trek mijn wimpers en mijn wenkbrauwen uit). Bij vlagen lukt het me weer om een paar dagen of een week te stoppen, maar ik begin toch steeds weer . Ik kijk uit naar de therapie in Nijmegen.
Hoi!

Wat goed dat je het ook gaat proberen, ik wens je heel veel succes.
Waarschijnlijk keuren ze nu iedereen goed denk ik, recent zijn er ook 2 mensen begonnen die ik ken en die heb ik daar ook niet over gehoord. Ik was er toen in een hele drukke periode denk ik ;-). Nogmaals succes en houd ons op de hoogte als je wilt!
riek is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.